Nedávno jsme psali o tom, že nová generace Miaty se nestane základem pro Alfu Romeo Spider, jak se původně předpokládalo, ale pro nějaký jiný produkt koncernu FCA. Mluvilo se o modelu postaveném speciálně pro značku Abarth, která by se tak stala plnohodnotnou automobilkou, ale teď se objevily zprávy o tom, že Fiat zaregistroval modelová jména 124 a 124 Spider. To by naznačovalo, že se novinka stane dalším retro Fiatem s číslem místo jména a naváže tak na slávu starého 124 spider a 124 Coupé. Tedy alespoň předpokládáme, že půjde o kupé, protože představa malého čtyřdveřového sedanu, odkazujícího na slavnou 124 (alias žigulík, alias druhé nejvyráběnější auto v historii), je příliš cool na to, aby to byla pravda.
I když ale zatím o budoucím italském sporťáku mnoho nevíme, může být už teď zajímavým námětem k přemýšlení. Když se Fiat naposledy snažil konkurovat Mazdě MX-5, přišel s roadsterem Barchetta. Ta sice vedle tehdejší Miaty NB, designově poněkud nudné a rozplizlé, sršela italským stylem a překypovala krásnými detaily, ale všechno zkazila platforma ze supermini Punto. Kvůli platformě s pohonem předku a motorem napříč nejenže Barchetta vypadala jako kdyby měla předkus, a vyvolávala obavy, že na prvním retardéru zakopne a rozbije si nárazník, ale také nijak zajímavě nejezdila.
Teď se ale do italského designu bude oblékat stejné auto se stejně dokonalými proporcemi jako Miata ND. Zároveň se ale i samotná Miata stala mnohem přitažlivější, s agresivním designem a ostře řezanými tvary. Dokáží italové nakreslit něco ještě lepšího?
A potom tu jsou motory. Zatímco pod kapotou ND se objeví skvělé atmosférické čtyřválce SkyActiv, které představují jeden z posledních ostrůvků odporu vůči invazi downsizingu, italská varianta bude téměř určitě poháněna turbomotory – s největší pravděpodobností agregátem 1.4 MultiAir. To nevyhnutelně znamená zcela jiný charakter: menší nadšení pro vysoké otáčky, ale také lepší odezvu v těch nízkých a dost možná také jadrnější, více "rallyový" zvuk typický pro moderní turbomotory.
Registrace obou variant jména (124 a 124 Spider) navíc naznačuje, že se Fiat skutečně chystá postavit i kupé verzi. O té se u Miaty sice opět mluví, ale řeči jsou jedna věc a realita věc druhá – o Miatě kupé už se mluvilo snad v každé generaci a pokaždé, řečeno lidově, "skutek utek". Může se tedy stát, že kupé bude nabízet jen Fiat – což by mohl být zásadní argument vydat se "italskou cestou".
Takže, co si o to myslíte? Čistokrevného Japonce, nebo raději Japonce v italském ohozu?
26. prosince 2014, 21:19
0
Miata se ale bude dat pristi rok snad realne koupit, fiat asi ne.
No a jeste budu smartass - mx-5 NB podle me coupe verzi meli, ale asi jen pro JP.
27. prosince 2014, 11:45
0
Coupe byla znacne limitovana zalezitost jen pro japonce. Bylo to udelane z NBFL a slo o asi 170-180 kusu.
27. prosince 2014, 12:00
0
Opravdu mate dojem, ze Barchetta jezdila "nezajimave"? Ja s ni jel jen kousek, ale podle meho mela dobre nastaveny podvozek, v zatackach byla krasne neutralni a hlavne mela skvely motor, tocivy s peknym zvukem (pravda, pozdejsi verzi trochu utlumily emisni limity).
A pokud jde o Multiair, projedte se verzi 170 koni z Giulietty: ten motor ma nejen silu, ale i zvuk a chut do otacek na rozdavani. V Miate jsem pravda nejel (je mi mala), ale ve srovnani napr. s dvoulitrem z minuleho Clia RS bych dal Multiairu vzdycky prednost...
27. prosince 2014, 15:10
0
Proč sem motat Clio když se řeší jestli Mulitair nebo Skyactiv?
27. prosince 2014, 15:16
0
Nejspíš proto, že ten dvoulitr v Cliu byl jeden z posledních současnejch N/A motorů v hot hatchích.
27. prosince 2014, 16:46
0
Asi tak, Clio RS mi přijde jako relativně známé auto a protože je to jeden z mála sportovních atmosférických motorů srovnatelného výkonu, co jsem v poslední době zkusil, použil jsem ho pro přirovnání. Nic víc v tom nehledejte.
27. prosince 2014, 17:04
0
Jinak ano, 1.4 MultiAir byla jedna z mála věcí, který mě na Giuliettě neštvaly :) A dokážu si právě představit, že by mohl být ve spoustě ohledů lepší než SkyActiv.
27. prosince 2014, 17:56
0
Já tedy s Giuliettou s tímhle motorem nemám problém jako s celkem, zejména tedy s verzí po FL, kdy byly vyřešeny dva nejslabší body, tj. sedačky a ošklivý volant.
28. prosince 2014, 20:02
0
Ještě by něco mohli udělat s tím hnusným předkem a bylo by to super.
29. prosince 2014, 11:36
0
1) Tvrdit, že Barča jezdí/ila nezajímavě je ignoranství a neschopnost přenést se přes tu FF koncepci.
2) Myslel jsem, že se jedná o společný vývoj, takže poslední věta článku je naprosto zavádějící.
3) Miata svým novým vzhledem naopak nažene lidi k nákupu u FCA, protože hravý, neagresivní vzhled byl její předností, ten vzal ale za své a auto se tváří jako že má nejmíň 400 koní, což přesně fanoušci MX-5 nechtějí.
4)Nevím co pořád všichni mají s tím, jak jsou ty skyactivy super že jako prostě atmosféra. Ano, ale platí se za to nadčtvercovostí a celkově těžce dieslovým projevem motoru, takže nakonec co z toho?
29. prosince 2014, 15:40
0
Viz moje odpověď na příspěvek níže - rádi si necháme náš názor zviklat, pokud k tomu dostaneme příležitost ;)
29. prosince 2014, 14:31
0
No k té Barchettě. Já ji mám téměř tři roky. Teď jsem se ji rozhodl prodat. Co se předokolek týče, je rozhodně zábavná. Ano má podvozek z Punta, ale poněkud přepracovaný, zvláště zadní nápravu. Mám a měl jsem několik Focusů též s 1,8 (vše kombíky) a dovoluji si tvrdit, že zábava za volantem je minimálně stejná, navíc umocněná absencí střechy. A proč zmiňuji prodej? No začal jsem jezdit se zadokolkou jako DD a nějak mi tato koncepce u auta pro zábavu chybí... Já osobně bych Báru definoval, jako zábavnou předokolku, což vše vystihuje...
No a jestli Mazdu, nebo Fiat? Když je stejný podvozek a motor má každý něco do sebe, tak už jde jen o design. No a ten byl dle mého názoru vždy lepší v Itálii...
29. prosince 2014, 15:38
0
Hele, a když jí prodáváš, nechceš nám jí půjčit na test? Dáme k němu zmínku, že je na prodej a vyděláme na tom všichni ;)