O společném projektu koncernu FCA a Mazdy se mluví už přinejmenším dva roky. Jeho výsledkem měla být nová Alfa Romeo Spider, postavená na platformě sdílené s Mazdou MX-5 aktuální generace ND. Vypadalo to jako geniální myšlenka. Roadster, který jezdí jako Miata a vypadá sexy jako Alfa. Co chtít víc?
všechny alfy musí být vyráběny v itálii. asi aby se zachovala pověstná spolehlivost
Jenomže těmto snům je teď konec. Vedení FCA rozhodlo, že všechny Alfy musí být vyráběny v Itálii, aby se zachoval charakter a duch značky (Japonci by patrně mohli omylem postavit Alfu, která funguje). Společný projekt s Mazdou tedy přebírá Abarth, který by se tak měl stát samostatnou automobilkou – tedy alespoň dokud vedení zase nezmění názor, jako tomu bylo v případě americké sportovní divize SRT.
Co se týče Alfy, poodhalil budoucí plány v rozhovoru pro britský magazín CAR Harald Wester, šéf značek Alfa Romeo a Maserati:
"Pokud jde o Spider, jeho konečná podoba pochopitelně nebude dvousedadlový roadster, který FCA (Fiat Chrysler Automobiles) vyvinulo společně s Mazdou, ale odvozenina projektu Giorgio."
Projekt Giorgio je nová platforma s pohonem zadních nebo všech kol, která se má stát základem pro nástupce Alfy 159. Protože ale relativně skromná produkce italské automobilky nestačí k tomu, aby se zaplatily horentní náklady na vývoj nové platformy, bude muset být sdílena i s americkými kolegy. S největší pravděpodobností na ní tedy bude jezdit příští generace středního sedanu od Dodge (ať už si ponechá jméno Avenger, nebo se bude jmenovat jinak) a můžeme také čekat, že se stane základem pro příští, menší a štíhlejší generaci muscle caru Challenger.
To všechno může znamenat spoustu věcí, z nichž některé nás mohou naplnit nadšeným očekáváním a jiné obavami.
- Alfa Spider bude tlustá. Platformy nejsou škálovatelné do nekonečna a na společném základě s americkým středním sedanem a muscle carem rozhodně štíhlý a lehký roadster nepostavíte.
- Westerova slova naznačují, že Spider nebude dvoumístný. Čtyřmístný spider přitom zní možná ještě hůř než čtyřdveřové kupé.
- Společná platforma s Dodgem umožní sdílení motorů. A zatímco standardní pohonná jednotka bude pravděpodobně blízce příbuzná s americkou V6 Pentastar (vývoj nového Bussa je opravdu jen bláhový sen), mohlo by to znamenat také možnost nabídnout osmiválcovou verzi. Italský sporťák s americkým osmiválcem? Vzpomínáte si na Iso Grifo?
- Zároveň to znamená, že nástupci Avengeru a Chargeru budou vlastně Alfy s americkým designem a motory. Je to dobrý nápad, nebo je to špatný nápad? Máme se těšit na muscle car, který zatáčí, nebo se děsit spojení pověstné spolehlivosti Alf a Chryslerů?
21. prosince 2014, 19:42
0
Nevím, jestli se to zbytečně nedramatizuje.
1) O tom, že nakonec ponese společný projekt Mazdy a FCA znak Fiatu se už mluvilo, není to žádné překvapení.
2) Těm, co chtějí lehký, otevřený, dvoumístný sporťák Alfa nabídne 4C Spider - to samozřejmě není roadster, ale MX to na hraně slupne jak malinu.
3) Tim víc tedy zapadá do nabídky spíše "výletní" cabrio, s 3,6 Pentastarem jako ideální motorizací, které nemusí vážit pod tunu. Ostatně vzpomeňme váhu posledních dvou modelů s označením Spider, včetně petrolheady obecně oblíbené generace 916. Naopak malý hbitý roadster krásně zapadne k Fiatu jako pokračovatel Barči.
22. prosince 2014, 18:59
0
Mám auta z FCA opravdu moc rád. Resp. spíše jejich ducha. Mám ale trochu takový zvláštní pocit z vedení toho koncernu. Jakoby nevěděli co a kam... Viz jejich neustálé vytváření a následné rušení značek (SRT, RAM, Lancia, Abarth,...). Občas to připomíná, že kam šlápnou, tisíc let tráva neporoste.
Na druhou stranu, jak už naznačuje Honza, občas udělají rozhodnutí, které je naprostá bomba. Budu prodávat svoji Barchettu (je nádherná, má krásný zvuk, ale přeci jen bych chtěl asi spíš zadokolku) a zadokolný nástupce? WOW! No a třeba Hellcat mě naprosto uchvátil...
22. prosince 2014, 22:32
0
Tomuto vravite seriozny clanok? Autorova averzia k Alfam doslova razi z tohoto clanku. Nepochopila som celkom tu poznamku k tomu, ze Japonci by omylom mohli postabit Alfu, ktora by fungovala. Akoze Alfy nefunguju? A preco sa teda predavaju? A preco su s nimi ludia spokoni? Jaj, nie, vlastne ludia su spokoni len s koncernistami a golf s passatom su bohovia. Nevravim, ze Alfa sa nikdy nepokazi, ale taketo neobjektivne clanky ma maximalne vytacaju...
22. prosince 2014, 23:03
0
Bohužel, objektivní články tady moc najít nelze. Holt tu píšem jen proto, že chcem, a ne protože musíme. Tudíž občasné nekorektní kopance jsou běžné, leč neschytává je jen Alfa, ale i ostatní značky :)
PS: Já si myslím, že poslední Alfy jsou co se týče spolehlivosti docela ok, tudíž bych se toho nebál...
23. prosince 2014, 00:19
0
Za prvé, jak řekl Vavris, nečekejte od nás objektivní a vyvážené články. Ty mají na Auto.cz, nemáme ambice jim v tom konkurovat.
Za druhé, moderní Alfy jsou možná ok se spolehlivostí, ale nefungujou ani když nejsou rozbitý. Občas, na chvíli, jsou sice boží, ale mezitím je člověk chce zapálit.
23. prosince 2014, 09:38
0
Nemluvte prosím o auto.cz jako o korektním, vyváženém, či objektivním serveru. Poslední dobrou je mi tam z 2/3 článků většinou mírně nevolno... :D
A abych byl trochu k věci, já osobně sem nikdy alfu neměl, ale mužu říct že je mám hodně rád a taky musím uznat, že těch pár rejpnutí tady bylo celkem trefnejch!!
Dle mého názoru je největší hovadina dělat z Abartu samostatnou automobilku, když nedokázali zachránit Lancii, proč chtěj zakládat něco dalšího?
a na závěr, jak napsal Nedy: "Občas to připomíná, že kam šlápnou, tisíc let tráva neporoste." Pod to bych se i 2x podepsal... Howgh
23. prosince 2014, 18:21
0
My máme Alfy taky rádi. Ale když ono se do nich rejpe tak hezky a snadno :)
23. prosince 2014, 19:46
0
Já mám Alfu, dokonce tu nehorší, 2.0 Twin Spark 16V, mám to půl roku, naježděno kolem 5k a jsem spokojenej, nedělal jsem nic, předtím jsem měl BMW 5 525tds, Audi A6 quattro 2.5TDi 110kW. To byly auta, který jsem chtěl zapálit, ano utáhlo to auto na podvalu na kouli, ano s dlouhou pětkou se krásně driftovalo v zimě, ano s quattrem jsem dojel kamkoliv by normální smrtelník mohl potřebovat a možná i dál, ale ty výdaje, tds 2x měněná hlava, pak padlo turbo a to byla poslední kapka, šlo do světa, TDi - furt rozbitá přední náprava ve které se snad nevyznají ani konstruktéři Audi, nakonec padlo čerpadlo a s diagnózou vačky jsou v hajzlu a nebudem platit za čerpadlo šlo taky do světa. Já jsem asi trochu sebevrah, od každé značky kupuju nejhorší motory všech dob, ale když se mi to auto líbí, jde obvykle rozum stranou :D takže teď vyhrálo italské vozítko údajně nevalné kvality a pro provoz nepoužitelné, celkové výdaje za servis činí 0, zatímco s každým předchozím autem jsem najezdil kolem 10k a nacpal do nich takovejch peněz. Toť k nespolehlivým alfám a strašně skvělým Němcům...
23. prosince 2014, 19:48
0
A ještě detail, do TDi se pořád lil olej, přestože byl motor i celé převodové ústrojí 2x přetěsněno, po 14 dnech od opravy jsem pod autem nacházel další loužičky Castrolu
23. prosince 2014, 23:33
0
Skoda toho podvozku od Mazdy. Ne ze bych si ho pral mit na Alfe, ale urcite by financne pomohl Mazde, ktera to potrebuje. Je to mala automobilka v rybnice plnem koncernu co se snazi jen hrabat zisky a stavi nudne auta jedno za druhym.
PS: ale jinak design nove MX5 se hodne povedl tak drzim palce aby si hrave auto s atmsferickym motorem naslo hodne zajemcu. Povedlo se to BRZ ( coz je prijemnym prekvapenim, ze lide oceni sportovniho ducha, kteremu ujede i foukany GTi ) tak snad to vyjde.