načítám data...

Autíčkář na lovu: Přitažlivé omyly

Některá auta za osobní bankrot prostě stojí. Jak moc špatný nápad by byl pořídit si notorického potížistu?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud stejně jako já trávíte volné chvíle nad automobilovou inzercí, jistě jste již mnohokráte narazili na exotické vozy za lákavé ceny, které již nějaký ten pátek nepovšimnuté leží v koutě. Lákavé vozy se skvělými předpoklady, dechberoucím designem a plnotučnými motory často mívají své mouchy ale kolem některých modelů se to hemží jako kolem Baudelairovy mršiny. Tyto lákavé vozy za rozumné ceny a v dobrém technickém stavu se zdají být relativně lákavou investicí. Logika přeci praví, že peníze ušetřené na nákupu dokáží udržet vůz v rozumném stavu. Jak moc špatný nápad to dokáže být?

Mazda RX-8

Ačkoliv nerad, začnu hned s Mazdou. Wankelův rotační zázrak v podobě dynamicky vyvážené dvourotorové třináctistovky bohužel mezi notoricky nespolehlivé vozy právem patří. Statistiky britských pojišťoven, četné výskyty inzerátů s nepojízdnými kousky, ale i hospodské horory bohužel obsahují solidní základ pravdy. Renesis je sice prozatím nejdokonalejší forma sériového rotačního motoru, přesto má pár neduhů, vycházejících přímo ze samotné koncepce motoru. Nejvíce Mazdě vadí krátké trasy a vytáčení zastudena. Zatímco klasický pístový motor má spalovací prostory odděleny stěnou válců, Wankelův rotor odděluje své ‚komory‘ těsnícími hroty. Pokud je vše zahřáté na provozní teplotu, vůle se díky precizní japonské výrobě vymezí a bezproblémovému chodu, ale ani ostrému závodnímu nasazení nic nebrání. Bohužel ne každý majitel si výjimečnost svého vozu uvědomuje a tak pokusy o běžný provoz sympatického kupé nejčastěji končí celkovou repasí motoru. Nejdříve odejde zapalování. Svíčky, cívky, ale i řídící jednotka vzdávají boj jako první. Následuje ztráta komprese a smutný osud Mazdy opět končí prodejem na díly. Přitom si jen stačí uvědomit, že se jedná o jednorožce, ke kterému je nezbytně nutné přistupovat s láskou, něhou a nabitou prkenicí.

Jaguar XJ40 V12

První moderní Jaguar XJ je dnes neprávem opomíjeným klasikem a na svoje místo na výsluní teprve čeká. Generace s označením XJ40 vznikala od počátku sedmdesátých let a do boje vytasila nejprve s motory řady AJ6. Řadové šestiválce však nedokáží pravého nadšence uspokojit a tak se v roce 1993 představila varianta s interním označením XJ81. Honosné označení Daimler Double Six a šest litrů objemu prozrazuje vidlicový dvanáctiválec o výkonu 237 kW. Motor, který má své kořeny v Le Mans padesátých let je zde spojen se čtyřstupňovým automatem, který byste našli například v Hummeru H1. Výkon tak podporuje spíše nenucené jízdní vlastnosti a suverénní předjíždění spíše než dokazování, zač je toho Jaguar. Dvanáctiválce naštěstí přišly již v době, kdy automobilka opustila hydraulické samonivelační tlumiče na zadní nápravě a tak se hlavním strašákem majitele stane především elektronika. Ve své době se Jaguar honosil titulem druhé nejvyspělejší elektroniky své doby. Pokud vás zajímá první příčka, pak ji tehdy obsadil Aston Martin Lagonda. Pokud chcete být na K&K za drsňáka, klidně můžete prohlašovat, že máte po Lagondě nejkomplikovanější vůz své doby. Nejspíš dostanete kafe zadarmo. Anglie v osmdesátých letech nebyla přímo pověstná kvalitní elektronikou. Oblíbeným neduhem je kontrola prasklých žárovek předních světlometů a navíječe předních pásů. Ani jednotky klimatizace nebývají z nejspolehlivějších a do věčných lovišť odcházejí častěji, než by bylo zdrávo. Samotný dvanáctiválec je překvapivě robustní, to jen všechny ty drobnosti kolem nezvládají držet krok. Zapalování značky Marelli rádo zapaluje samo sebe, chladicí systémy trpí na stárnutí těsnění a předčasná smrt palivového čerpadla také není ničím neobvyklým. Bohužel náhradní díly na dvanáctiválcové Jaguary nejsou z nejlevnějších a tak bývá pořízení vozu pouze první půlkou investice.

Alfa Romeo 147 GTA

Alfa Romeo v takovém výběru ani nemůže chybět a do oka mi padla nejsnazší cesta, jak si v moderním hatchbacku pořídit šestiválec Busso. Nejostřejší verze GTA s 3.2 litrovým motorem o výkonu 250 koní zní jako nirvána petrolheadova. Tedy jen do chvíle, než expoloduje samosvorný diferenciál. Vada objevující se tak často, že dohnala australské majitele k žalobě je většinou zapříčiněna neurvalým zacházením řidiče. Stejnou příčinu mají i časté potíže s brzdami na přední nápravě a silentbloky předního zavěšení. Zdá se že nacpat potentní Busso do předokolky nakonec nebyl zase tak dobrý nápad, jak se nadšenému výrobci mohlo zdát. Nejostřejší GTA navíc nesdílí komponenty podvozku se zbytkem své rodové linie. Komplikovanější víceprvek za předními koly vychází z větší 156 a ani zadní náprava nezůstala stejná jako u slabších modelů. Selhávající silentbloky, ostré nasazení a 300 Nm pod těžkým motorem chroupají zavěšení rychleji než by bylo zdrávo. Třešničkou na dortu je poloautomatická převodovka Selespeed, která je svými poruchami nechvalně známá již ze 156 GTA.

Chrysler 300C

Nadávat na nespolehlivost Chrysleru je častou výplní mých osamělých večerů. Když jsem nedávno prohlásil, že se mi líbí svalnatý model 300C, nejlépe s pořádnou strojovnou pod kapotou, ťukali si mí přátelé na čelo. Nedalo mi to a ponořil jsem se do hlubin nadšeneckých diskuzí a neprobádaných zákoutí fóra majitelů. Procházka strašidelným lesem začala u automatické převodovky. Problémy začínají u častých poruch samotného spojení voliče s převodovkou, pokračují selhávající elektronikou a končí pověstným duchem ve stroji, kdy se všechno zdá být v pořádku, jen to prostě neřadí. Smaotný osmiválec je ingot spolehlivosti, avšak je stejně jako u Jaguaru obklopen nespolehlivou sebrankou elektronických pomocníků. Lambda sondy, EGR ventil ani řídící jednotka nejsou z nejspolehlivějších. Překvapivě často se lze na zahraničních fórech setkat s opakujícím se problémem chcípajího motoru bez zdánlivé příčiny. Hrůzostrašné historky o bezvýsledných výměnách motoru a horentních sumách proinvestovaných ve značkových servisech tak nechávají sympaticky svalnatého Američana stranou pozornosti příčetného jedince.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pe
Peťas
22. září 2016, 10:13
0

Salespeed? Myslel jsem ze to je selespeed.

reagovat
M P
22. září 2016, 10:57
0

Díky, opraveno.

krab
22. září 2016, 12:50
1

To je taková klasika. Procházet inzeráty a pak když už má člověk v hlavě nějaké nesmyslné auto zkoumat jak si stojí v provozních nákladech. Typicky najde hromadu hororových příběhu bez šťastného konce, resp. bez výsledku jak závadu majitel nakonec odstranil.
Co chci říct je, že všechny zmiňovaná auta v článku mají svoje kouzlo a smysl si je pořídit, ale jen pokud je opravdu chcete! Nesmí se k tomu přistupovat jako, jééé... V12tka Jagoš za pár šupů, to je bomba. Chce to prostě fakt vědět proč do toho jít. Vlastně každý zajímavý starší auto si kupuješ jako projekt. Každý stojí peníze a i co nejlepší exemplář stojí nějaký peníze. A každý má svoje drahé problémy , úměrné samozřejmě značce a původní ceně a zařazení.
Pamatuju si na dobu asi před 8lety jak jsem zoufale chtěl svojí myslím tenkrát malou téměř novou Mazdu 2 vyměnit na Auto Jarov za tenkrát10ti letý Jag XJR (308) :) ... výborný nápad, ovšem ne pro kluka co má akorát tak na nákup toho Jaga , velmi málo na následný servis s tím že ho pak ten Jag musí denně vozit do práce a z práce. tenkrát jsem to nerisknul. Hm a třeba jsem vlastně udělal špatné rozhodnutí a Jag by mi dělal radost doteď :)

reagovat
M P
22. září 2016, 13:33
1

Taky teď každý den "kupuju" X308... Ale tomu bych fakt denní ježdění asi nedopřával:D

Jenyk
22. září 2016, 21:30
0

XJR X350 jsem dneska potkal a zarazil mne do země. Bože to auto je tak krásný!!!!!!! Jednou...jestli se dostatečně zblázním...

Fr
Franc
22. září 2016, 22:12
0

X350 je seredny navic kram
All hail to x308

M P
22. září 2016, 22:23
0

A to si troufnu tvrdit, že oproti X300 a X308 je X350 taková zbytečně vysoká a obtloustlá... teda aspoň pro mě jsou starší hezčí. Ale já jsem divnej, já třeba nemám moc rád ty generace předtím...

BobAsh
23. září 2016, 11:29
0

X350 je odporná, současná X351 vypadá mnohem víc jako Jaguar. Ne nadarmo říkají X350 jistí Jaguaristé "Volha". Místo toho, aby vypadala jako štíhlý jaguár, vypadá jako kocour Garfield.

Sm
Smoother
26. září 2016, 10:44
0

Design je naštěstí vždy subjektivní. Já mám slabost pro X358. Nedávno jsem ji byl projet v R-kovém provedení :-) a rozhodně bude brzy v garáži. Holt nemůžu přijet na Kafe & Káry, bo je redaktorovi odporná :-)

M P
26. září 2016, 10:53
0

Tak přijeď do Brna, my se neohrnujeme nad žádným Jaguárem! Navíc hliníková 350 se mi líbí taky. A jsem dalek pronášení soudů ve stylu, že něco JE nebo NENÍ nějaké, zejména v souvislosti s něčím tak subjektivním, jako je design...

adam7c3
26. září 2016, 11:06
-1

O X350 jsem uvažoval jako o nástupci X308 co jsem prodal. Jednu jsem si byl i prohlédnout, s 3.0 V6 nejela špatně, ale vzduchový podvozek mě přišel docela tvrdý. Dost mě odradila kvalita materiálů v interiéru (hlavně tlačítka a páčky pod volantem, to bylo horší než u X308) a pak vnější kliky dveří z hnusného pochromovaného plastu s ostrou hranou, to jsem fakt nechápal, stejně jako míru zoxidování hliníku (byl to rok 2005), které se vyskytovalo na každém díle - spodky a rohy dveří, víko kufru v místě kde je chromová lišta atd. I kdyby to konkrétní auto bylo v pořádku, ani tak bych neměl po sednutí do něj pocit ani důvod, že si to mám koupit. Jediný další Jaguar pro mě přijatelný (hlavně vzhledově) na DD je XK X150, ale to si budu muset tak 5 let počkat, než spadnou cenově na +-300 tis.

sheogh
28. února 2017, 15:05
0

Proc ne 308icku jako daily? Uplne v pohode. teda pokud se najde nesezrana.

Ja po ni prahnu uz kdovijak dlouho, a kdyz uz nejakou objevim, tak nemam prachy a vice versa :-)
XJR X300, 308 nebo XKR. X350 uz se me tak nelibi, prijde me moc otekla...

Snad se jednou podari.
Ted mam jednu XJR6 zase v merku, treba majitel vymeni za phaetona :-)

Honza Hamster Křeček
22. září 2016, 14:39
2

Ehm, sorry, ale s tou AR 147 GTA je tam pár drobných nepřesností. Problematický samosvor například - největší problém samosvorného diferenciálu u AR 147 GTA je, že tam žádný není. Diferenciál Q2 je možné do auta implementovat z mladších naftových verzí 147/GT, ale v GTA standardně nikdy nebyl. Standardní diferenciál může při opravdu drsném zacházení odejít, bo 250 koní na přední nápravě bez nějakého spešl diferáku je trochu moc, ale je shodný i s AR 156 2.5 V6 a tedy relativně dobře dostupný. Ramena a další komponenty náprav skutečně pochází z AR 156, protože ta jsou na VŠECH AR 156, 147 i GT totožná. Rozdíl je pochopitelně v pružinách a stabilizátoru, to ale snad u všech ostrých verzí libovolných aut. Takže nám zbývá jen Selespeed, což je v AR 147 GTA věc skutečně problémová, ale stejně tak vzácná, ve většině kusů je manuál.

reagovat
th
thorr
22. září 2016, 14:45
1

V tehle rubrice postradam neco od Lancie...
At uz Thesis, Deltu II. generace s turbem, pripadne Themu V6 :)
https://auto.bazos.cz/inzerat/64616653/Lancia-Thesis-24-JTD.php

https://auto.bazos.cz/inzerat/65450607/Lancia-Thesis.php

Treba Thesis je pro me uzasne auto, ikdyz v mnoha ohledech nedotazene a vazici 1800kg...
Jinak moc nerozumim tomu co je pritazlive na 300C :)

reagovat
Radohanno
22. září 2016, 14:57
0

Jsem stejného názoru...300C je sice velkej ,ale jinak krom Hemi je to šrot.. Thesis je auto které je tak divné až je krásné...Jako např Multipla.. Zapomíná se na Saaby, Rover ,nebo např Opel...A co např. nějaký Japonec

Ma
Marty777
27. září 2016, 15:09
0

Ty zvěsti o nespolehlivosti 300C se nějak míjí s čekými zkušenostmi, ano odešlé lambády po 200 tis se stávaj, ale to je spotřebák. Převodovka je Mercedesí W5A580 (MB 5G-Tronic) a nemam info že by se nějak kazily, naopak vydrží fakt hodně a zbytek elktriky je taky spolehlivý. Diesly trápí po 250 tis dpf, prasklé svody, vstřiky a sem tam čerpadlo a trubo, ale benzíny sou v pohodě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem