logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

Auta, která zachránila svou značku

Trh s auty je nemilosrdný a udržet se v černých číslech není právě snadné. Mnoho automobilek již svůj boj o přežití prohrálo. Dnes se však budeme věnovat těm, které přežily, byť jejich život visel na vlásku. A zachránila je jediná spásná myšlenka, jediný model, který odstartoval novou éru.

Jaguar XF 

Psal se rok 2008 a showroomy značky Jaguar začaly nepříjemně hodně připomínat technická muzea. V technologiích problém nebyl, nové celohliníkové XJ se rozhodně nemělo za co stydět, ta auta byla i krásná, jen jsem se nemohl ubránit dojmu, že už jsem to všechno někde viděl. Značka jakoby zamrzla a odmítala se pustit designu svého původního modelu XJ. To byl sice nádherný a ve své době nedostižný vůz, ale po čtyřiceti letech by to asi opravdu chtělo změnu. Naštěstí pro Jaguar změna přišla a přišla včas. V roce 2008 se na trhu objevil model XF a začala se psát nová kapitola Jaguaru. Pravověrní příznivci značky sice chvíli brblali, že to není správný Jaguar, protože to nemá čtyři kulatá světla a kulisu přvodovky ve tvaru “J” vyplňující veškerý prostor středového tunelu, ale časem i oni pochopili, že toto byl ten jediný možný správný krok. A nakonec to potvrzuje i trh sám, když se prodeje Jaguaru začaly prudce zvedat, automobilka slaví s novým designovým jazykem úspěchy a přidává do portfolia nové modely. Někdy je prostě potřeba jít dál.

Alfa Romeo 156

Další příběh pochází z přelomu tisíciletí. Alfa Romeo byla už tenkrát součástí koncernu Fiat a nebyla na tom příliš dobře. Po přechodu na pohon přední nápravy si znepřátelila část svých příznivců a i ti ostatní cítili, že model 155 je sice hezký a svižný, ale dalo by se to přeci udělat lépe. Posměváčci k tomu přidávali zkazky o Fiatech s jiným logem, což atmosféře na přívětivosti také nepřidalo. A potom to přišlo, rok 1997 a Alfa Romeo 156. Automobilka se rozhodla udělat všechno jinak. Tedy skoro všechno, přední pohon zůstal, ale to tolik nevadilo, protože zbytek byl perfektní. Design nového auta od Waltera de’Silvy si získal své příznivce okamžitě a celý motoristický svět nervózně čekal na první svezení v naději, že snad i zbytek auta bude tak dobrý. A on byl. Nový podvozek, přesné rychlé řízení a charakterní motory konečně ukázaly, že Alfa to ještě nevzdává. Točivé čtyřválce Twin Spark i sametové šestiválce Busso doplňovaly novinky v podobě naftových jednotek JTD s technologií common-rail, které konečně odlišily vznětový motor v automobilu od toho v traktoru. A další věci jako robotizovaná převodovka s řazením na volantu světu dokazovali, že Alfa Romeo ještě má co nabídnout. Na stejném základě vznikl později i model 147 a krásné kupé GT, stejný designový jazyk použila i Alfa 166. Alfa Romeo přežila a dnes s novými modely Giulia a Stelvio se zdá, že tu s námi ještě pár let pobude.

Porsche Cayenne

Nemám rád Porsche Cayenne. Obecně nejsem příliš nakloněn myšlence SUV a když už bych měl jezdit autem z této kategorie, kde vysoké těžiště a hmotnost přebíjí všechno ostatní, chtěl bych aspoň houpavé pohodlí. Přesným opakem je pro mě Porsche Cayenne – splašená stodola. Porsche s myšlenkou zařadit do výrobního programu i něco jiného než rozšlápnutý Volkswagen Brouk přišlo v roce 2002 a přistoupilo k ní s invencí sobě vlastní – rozšláplo jiný Volkswagen, tentokrát Touareg. A jako vždycky, když nějaká automobilka přijde s autem, které se mi nelíbí, byl to obrovský úspěch. Ono je to totiž skutečně dobré auto. Dynamicky se mu nepodobalo nic a i když mu dnes už roste konkurence v podobě SUV od Maserati či Bentley, stále je ve své kategorii jedničkou. Nikdo jiný nedokázal přinutit tak velké auto zatáčet podobně fantastickým způsobem. Řídit tohle SUV je zábava. Finančně to automobilce pomohlo natolik, že se dnes rozhodně nemusíme obávat, že bychom o placaté Brouky přišli, automobilka dokonce čas od času koupí majoritní podíl ve spřáteleném koncernu VW a její konstruktéři mohou bez starostí přemýšlet, jaký lidový vůz upraví příště. A to je vlastně happy end.

Rolls Royce Phantom

A máme tu další německý technologický zázrak – Rolls Royce. Já vím, neměl by být německý, jenže ono to skoro vypadá, že v roce 2003 nebylo mnoho alternativ. Buď německý Rolls Royce, nebo žádný. Automobilka se chlubí tím, že vyrábí prostě ta nejlepší auta na planetě. To je poměrně odvážné tvrzení, pravdou ale zůstává, že automobily Rolls Royce skutečně vždy patřily mezi nejlepší z nejlepších. A právě proto byl model Silver Seraph problémem. Nebylo to vůbec špatné auto, bylo elegantní, výkonné, pohodlné – jenže nebylo nejlepší, dechberoucí, fantastické. A to je pro Rolls Royce prostě špatně. Bylo jasné, že automobilka potřebuje nabrat nový dech a že toto sama nezvládne. Zájem projevili Němci, konkrétně automobilky BMW a VW. Započala strhující bitva a jejím výsledkem byl senzační trapas. Volkswagen totiž v bitvě investorů nakonec zvítězil a odkoupil celou legendární automobilku v Crewe, zapomněl však na značku a tu mu vyfouklo právě BMW. Mnichovská automobilka tak mohla začít produkci vozů pod značkou Rolls Royce, musela včak začít na zelené louce. A to se nakonec ukázalo jako přesně to, co Rolls potřebuje. V nové továrně v Goodwoodu se rozběhla výroba modelu Phantom, který převtělil tradice a duši značky Rolls Royce do vozu nového tisíciletí. A na mnoho let dopředu učinil z aut se soškou The Spirit of Ecstasy opět ta nejlepší auta na světě.

Volkswagen Golf

I dnes největší automobilka světa má ve své historii bod, ve kterém se rozhodovalo, zda vůbec přežije. Až do sedmdesátých let totiž výrobní program VW nepřipomínal nic z toho, na co jsme zvyklí dnes. V portfoliu značky byly v zásadě jen dva modely – Brouk, který se od dob, kdy s ním přišel Hitler, mnoho nezměnil, a malá dodávka, která však technicky z Brouka vycházela a měla proto motor tam, kde jindy bývá korba. Vedení se rozhodlo situaci vyřešit ve velkém. Nebudu se nořit do zlých pomluv a spekulovat, zda konstrukce nového modelu vzešla z krádeže dokumentace pro chystaný Trabant 603 (podobně jako Brouk se nápadně podobal malému modelu z Kopřivnické Tatry), zůstaňme u toho, že se nový model s motorem vpředu a pohonem předních kol opravdu povedl. Pod moderní italskou karoserií od  Giorgetta Giugiara se ukrýval praktický hatchback, který předznamenal budoucnost evropského motorismu. A aby nezůstalo jen při jednom, nový výrobní program obsahoval i větší model Passat a elegantní štíhlé kupé Scirocco. A tím byl vlastně na světě Volkswagen, jak ho známe dnes – modulární architektura umožňuje na jedné platformě stavět různá auta a výrobní program tak se základy modelů Golf a Passat pokrývá trh s auty všech velikostí a tvarů. A vše to začalo v roce 1974 malým hatchbackem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Skipper
22. 1. 2017, 12:33 1 reagovat

Perfektní článek. děkuji!

skeptik
22. 1. 2017, 17:33 0 reagovat

A Evoque je kde? Bez nej by Land Rover byl taky uz jen historii.

cPetan
22. 1. 2017, 18:16 2 reagovat

Dal bych tam ještě Favorita, bez něj by Škodovka taky asi dneska vypadala úplně jinak.

Pech.
22. 1. 2017, 18:54 0

JJ, škodovka byla sice tou dobou na evropské poměry poměrně malou automobilkou, nicméně právě to, že se jim povedlo vyvinout a začít seriově vyrábět sice malé a obyčejné, ale na tu dobu docela slušné a poměrně konkurenceschopné auto s dobrým vnitřním prostorem a uspokojivými parametry byl jeden z nejpádnějších důvodů, proč to koupil zrovna VW. Toho totiž byly schopny pouze dvě východní automobilky - Škoda a Lada.

PeterLuk
22. 1. 2017, 19:16 0 reagovat

Pekný článok, kludne tu toho ale mohlo byť viac. ;)

Honza Hamster Křeček
22. 1. 2017, 19:42 0

Další příklady milníků ve výrobních programech automobilek v diskusi jako vždy vítáme. :-)

MadMattCZ
22. 1. 2017, 23:30 0 reagovat

BMW 1500 a vse co se z nej casem vyvinulo. "Neue Klasse"

riprex
23. 1. 2017, 13:51 1 reagovat

Obávám se, že zrovna 156 je auto, které z budoucího hlediska Alfu poškodilo nenávratně. Levná, krásná, rychlá, stylová... fakt hodně dobře jezdila. Ale jinak to byla totální jebka, twiny se zadíraly jeden po druhým, kastle hnije víc než Miata, nulová bezpečnost protože kastle byla jak bláto... a vzhledem k množství prodaných kusů byl průser na světě. 147 a GT to samý v bleděmodrým. Od 159 kvalita zase stoupá, ale na tohle se prostě nezapomíná.

Franz Kafka
23. 1. 2017, 14:28 1

Tohle se ale fanouškům Alfy nebude líbit leč je to z velké části pravdou. A ano nezapomíná se na to lehce. Optikou doby byla krásná a stylová ve srovnání s čím? Aha s Německým konzervativním designem pro konzervativní zákazníky.

riprex
23. 1. 2017, 16:48 -1

Fanoušci Alfy jsou většinou totální magoři, kteří si ospravedlní cokoliv a budou bezmezně adorovat cokoliv, co Alfa vyprodukuje. Výjimky se najdou jen zřídka, třeba 159 by většina "Alfistů" radši ani neznala. Ale tak to je u všech fanatiků jedné značky... jedno o jakou jde. Alfy mám rád, 156 jsem měl a v některých ohledech byla super... ale prostě pro kohokoliv s aspoň zbytkem racionálního uvažování to auto není. Holt to je jen o tom umět si přiznat, že někdy nastane krok stranou. Ale byl bych hodně rád, kdyby se konečně začalo dařit... v globálu jak Giulietta, tak Giulia nebo 4C mají mouchy... ale jsou to jen drobnosti, které z nich nedělají špatná a nepoužitelná auta. Jen prostě marketing a cenová politika jsou napřesdržku...

krab
23. 1. 2017, 18:22 0

Já jsem Alfista teoretik. Kolikrát jsem si už Alfu chtěl v životě koupit.... a pokaždý jsem si to tak nějak rozmyslel. Problém s Alfou 156 je jinde. Myslim, že to píše Honza "Hamster" velice správně. To auto a řada, 145/146/156 zachránila Alfě krk. Ten problém je spíš tak posledních 10 let v majitelích ojetý 156tky. V těch třetích, čtvrtých majitelích, kteří v drtivý většině to auto dohuntují. Stejnej příběh jako E36tka bavorák. Dneska se to posouvá na E46tky a 159tky Alfy. Kupujou to existence co nemají na servis, nechávaj to stát venku a nechovaj se k nim tak jak by si to ta technika zasloužila. Podle toho to vypadá. Auto za to nemůže.

Alfa 156 měla daleko k dokonalosti, zrovna asi jako moderní Giulietta, ale značka se posouvá zajímavě a rychle kupředu.
Ale máte pravdu, asi bych se nechal nakonec zlákat na buď velmi starou Alfu Giulii Sprint, Veloce 2000 nebo alespoň Juniora 1300/1600 a nebo až bude dostupnější jako daily koupil novou Giulii QV. To mezidobí s Fiatem, bych asi dokázal vynechat. I když jsou tam nádherné kusy. GTV6 2.5 .... ba i Bertoneho GTV 3.0 V6 24V je prostě přenádherná a navíc stale dostupná klasika.
Krásnou 156tku v origo stavu ovšem aby člověk pohledal.

riprex
23. 1. 2017, 19:30 0

Ta údržba na tom udělala svoje, to je už ale druhotný problém. Měl jsem auto v dobrém stavu, kus dovezenej z itálie, nehnilej... během dvou let byla totáč. Strejda si koupil nový, fungl nový Crosswagon a roce 2006... loni už ho přestalo bavit vyvařovat a šel do lisu ;) TSka měly hromady konstrukčních chyb a zadíraly se. Zejména kvůli nesmyslně dlouhému zdvihu a otáčkám, kterých ten motor dosahoval. Celkově jak 156, tak její deriváty (GT a 147) byly průser, fakt že jo. 147 měla kliku akorát na to, že většina jich byla 1.6 a tam zrovna ten poměr zdvih*vrtání vychází dobře. Další věc byla i mizernej matroš, ze kterýho to bylo vyrobený... Jinak si trochu udělej pořádek v těch modelech. Posledním modelem vyvinutým samostatnou AR je 164. Sice měla používat společnou platformu, ale to auto je úplně jiné a má jen zadní nápravu převzatou z Lancií. Ani předchozí řada 116 (GTV6, Alfetta, 75... prostě transaxle) nemá s Fiatem co dělat. Prvním vyloženě Fiatím modelem byla 155 (přebouchaná Tempra) a 145/6, které nebyly na rozdíl od 156 vůbec špatné ;)

krab
23. 1. 2017, 20:01 0

sorry, to jsem fakt napsal blbě, řada 116 samozřejmě je mimo toto období, protože součástí Fiatu Spa. byla Alfa od roku 1986 jak snadno a rychle napoví wikipedie. Proč jsem to zmínil, je že tahle řada je pro mě taková zafixovaná jako notoricky rezivějící Alfa. Společně s Alfasudem a dost brutálně nepovedeným projetkem socialistického inženýrství ( dát napoletánům práci ) ARNA to jsou ty, které značce uškodily. Pak už to bylo v podstatě jen lepší. 33 byla hodně povedená, úspěšná. Uznávám, 155 byla už zase taková ta převlečená Tempra zrovna tak jako Lancia Dedra. To bylo všechno stejný. 164ka přeci má společného dost s platformou Croma, Thema a Saab 9000, ale uznávám je z nich nejhezčí a nejvíc odlišná.
No prostě v tomhle ohledu mi přijde logický nazvat 156 za úspěšný počin. Netušil jsem že až tak moc reznou. Kamarád jednu má, kterou koupil jako skoro novou (3letou cca) , je to poslední model 2.0 JTS a dodnes jí doma mají. A funguje dobře a je pořád krásná. Ale je to garážový mazlík a dostává plný servis. Ano 2 litry twinspark jsou dost poruchové, to se obecně ví, na druhou stranu jsem četl názory, že daleko horší technicky jsou na tom modernější motory udělané Fiatem ve spolupráci s GM a to 1.9/2.2 JTS ( GM čtyřválec, Alfí hlava) a taky I 3.2 šestiválec , původem z australského Holdenu. Možná 159 časem bude platit za ještě horší projekt než ty konstrukční nedokonalosti u 156tky.
Držme teď palce té Giulii. Uvidíme jak to bude za pár let vypadat a kolik jich bude jezdit.

riprex
23. 1. 2017, 21:02 0

Kupodivu JTS ve 159 nejsou průser. U 2.2 se po 200tkm vytahá rozvodovej řetěz, což není žádnej horor - motor neskočí. V6 se občas zadře na klice, protože majitelé dlabou na včasné výměny oleje (přímovstřiky holt hodně karbonují). Tyhle motory maj jen jeden neřešitelnej problém - obrovskou spotřebu. Co se týče 164, mohl bych o tom psát slohy a asi i časem napíšu. Někdy v roce 1982 padlo rozhodnutí vyrábět FWD velkou Alfu. Pak v rámci katování kostů souhlasili s připojením k Tipo 4 (tehdy ještě samostatná AR) a dali se do práce. Vyházeli z toho nakonec úplně všechno, protože se jim nezdála bezpečnost, design, pevnost, výška kapoty, jízdní vlastnosti... to auto je prakticky od základu vyvinutý znovu a zcela nezávisle. Dobrým svědkem minulosti mohou být tato videa:

;t=1s

krab
23. 1. 2017, 21:46 0

Díky za info a jestli máte zajímavé informace o tom jak 164ka vznikala, jednoznačně to napiště. To si nejenom já, rád přečtu!

riprex
23. 1. 2017, 23:17 0

Jinak abych jen nežvanil a podložil důkazy... Toto jsou fotky toho času devítileté 156 http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/diverse-bil/105278-alfa_156_rust

Honza Hamster Křeček
25. 1. 2017, 22:51 0

Jen pár faktických poznámek od starýho Alfisty.... :-) Poslední předfiatí Alfou je vlastně 166, protože to je jen 164 s jinou kastlí. Rez na 156 je zlá věc, týká se podlahy a prahů, přesto je spousta kusů, kde s tím problém vůbec není. Asi jak se Ital vyspal. 156 oproti 155 znamenala především posun v jízdních vlastnostech. 147 a GT jsou modernější, nereznou prakticky vůbec. Twin Sparky sou průser, ale aspoň když zrovna fungujou, sou skvělý. JTS ve 159 je proti tomu nuda, šeď a navíc úplně stejnej malér co se spolehlivosti týče. TBi je výrazně lepší volba. Podstatné ale je, že 156 i 147 se prodalo uspokojivé množství a Alfa díky tomu zůstala mezi námi, o tom ten článek byl...

riprex
27. 1. 2017, 00:08 0

Spíš než právě proto bych řekl, že i přes to... Ono 156 i 147 a GT prodejně sice byly na Alfu slušné, ale zase taková hitparáda to nebyla a v konečném důsledku bych se divil, kdyby to přineslo značný výdělek. Co se týče 166 vs 164... předek je shodnej, ale jinak to je opět naprosto odlišné auto. Jednak podvozkem, ale i čímkoliv na kastli od A sloupků dál dozadu. Tím ale nechci říct, že je špatná... vůbec ne. A co se JTS ve 159 týče, tak čerpám z toho, co vím, že se v rámci záručního a pozáručního servisu na 159 řešilo v autorizacích. V zásadě 2.2JTS trpí na řetěz, ale holt 200tkm+ a není to drahé ani problematické a ani se to nemůže potkat. V6 je horší, lehaj často na klice, protože lidi serou na výměny oleje. Případně to pak někdo vymění, novej olej rozpustí karbon a je vymalováno. A co se zábavnosti týče... ani tak nejde o motor, jako o celkovou hmotnost 159. Ale jestli jsi ve 159 někdy seděl a jel, tak víš, že z hlediska zvuku i jízdního projevu rozhodně vede V6. TBi je líná lemra, která v konečném důsledku žere stejně, jen jí natrhne prdel i 2.4ka turbokamna ;)

Breakthru
23. 1. 2017, 18:08 0 reagovat

Nedá se říct, že úplně zachránil, ale Mustang ve svý době napravil to, co Edsel pokazil...Nešlo ani tak o proinvestovaný miliony, léta vývoje, to všechno zachránil Falcon, ale o pokaženou imidž...Najednou všichni na dlouho zapomněli, že vůbec nějaký auto s čumákem záchodovýho prkýnka Ford vůbec kdy vyráběl...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte