Jak jste si už možná všimli, rychlé kombíky mám moc rád. Většinou totiž mají rozdvojenou osobnost – umí být setsakramentsky rychlé, často i rychlejší než běžný placatý sporťák, a zároveň se dají používat i každý den. Dobře, najdou se i výjimky – třeba takovou M3 Touring ověšenou karbonovými doplňky spolu se skořepinovými sedačkami si na každodenní ježdění vybere jen skutečný nadšenec – ale skutečně málokdy se setkám s tím, že onu rozdvojenou osobnost zvládne rychlý kombík maskovat doslova perfektně, že to nepoznáte.
Jeden takový jsem našel v nabídce Auto ESA a poprosil, zda by mi jej na pár dní nepůjčili. Prodejce sice povídal něco o tom, jestli mám vůbec řidičské oprávnění na takovou raketu, ale nakonec mi klíčky předal a z areálu mě vypustil za volantem Audi S6 generace C7. Tato čtvrtá generace sedanu či kombi vyšší střední třídy přišla na trh v roce 2012 a ze všech vozů ingolstadtské automobilky patří mezi ty nejoblíbenější na poli ojetin. Jaká tedy je poloostrá verze S6? To dnes společně zjistíme.
Začněme venku. Tipli byste vůbec, že C7 táhne pomalu na patnáct let? Testovaný vůz je sice již po modernizaci v roce 2015, která se odlišuje zejména poupravenými nárazníky a Matrix LED světly (která svítí opravdu skvěle), ale stále působí moderně a nebojím se design označit jako nadčasový. Ostudu rozhodně neudělá ani před divadlem nebo na obchodní schůzce. Verze S6 vypadá…no, v podstatě jako klasická A6 s S-Line paketem. Stejně jako nedávno testovaný Golf R , i S6 zkrátka svůj ostřejší jízdní projev schovává, kor v případě testovaného vozu vyvedeného v elegantní béžové metalíze a bez zadních označení – vepředu sice logo S6 najdete, ale zezadu svou náturu prozrazuje jen čtveřicí výfuků.
Ani uvnitř S6 nijak zásadně nevyčnívá. Testovaný vůz je vybaven základními sedačkami v kombinaci kůže – Alcantara a hliníkovým dekorem. Je vidět, že původní majitel nechtěl nijak extra vyčnívat, což musím ocenit, sám bych si do takového vozu karbonový dekor nenaspecifikoval. Úchvatné jsou však budíky, klasické ručičkové s displejem uprostřed, které jsou naklopené směrem k sobě a v poli otáčkoměru se skví decentní logo modelu. Já vím, jsou i v běžné A6 této generace, ale stejně je vypíchnu jako nejkrásnější detail celého interiéru.
Ten vypadá i po deseti letech provozu stále parádně a uvnitř nevrže vůbec nic. Všechny materiály působí solidně, snad jen středová konzole se pod stlačením prohýbá. Tady se ještě nešetřilo a je to opravdu znát. Tlačítka, páčky, zkrátka vše, na co saháte, dělá dojem propracovanosti a bytelnosti - tak, jak to většina dnešní prémie už zkrátka neumí a dohání to světýlky všude možně. Některé prvky interiéru sice nezapřou svůj původ v plebejštějších vozech koncernu VW, ale to se dá čekat. O tom, že na všech sedačkách je dostatek místa, auto je skvěle odhlučněné a do kufru naložíte vše, na co si vzpomenete, se snad ani nemusím zmiňovat. Bavíme se o velkém kombi a v této třídě podobné věci beru jako samozřejmost.
Svůj věk vůz prozrazuje zejména infotainmentem, který dnes nikoho už neoslní. Vyjížděcí displej je sice efektní a možnost schovat jej v noci je fajn, ale systém MMI vyžaduje…no, poměrně dost zvykání. Neumí dotykové ovládání, na zrcadlení telefonu v tomto konkrétním voze zapomeňte (bylo za příplatek a pravděpodobně jej nebude problém dokódovat), vynahrazuje to však poměrně smysluplným ovládáním a jednoduchými přechody mezi jednotlivými menu pomocí tlačítek, jakmile si na něj zvyknete. Grafikou ani rychlostí dnes příliš nenadchne, k funkčnosti však nemám výtek.
Než se vrhneme na jízdní dojmy, předám slovo Filipu Kučerovi z Auto ESA, aby nám řekl, jak si vede S6 na trhu ojetých vozů:
„Audi S6 Avant, jako je tento testovaný kus, si nachází velmi specifickou klientelu. Ze zkušenosti víme, že jde typicky o automobilové nadšence, kteří sice vyžadují absolutní špičku v oblasti výkonu a jízdní dynamiky, podpořenou pohonem všech kol, ale zároveň nechtějí rezignovat na praktičnost a komfort, který nabízí prostorná karoserie kombi.
Tito zákazníci hledají auto pro každý den, schopné komfortně přepravit rodinu či vybavení pro koníčky, ale zároveň touží po voze, který jim o víkendu nabídne skutečně sportovní zážitky. Často také oceňují relativní nenápadnost těchto výkonných vozů, takzvaných „sleeperů“ – tedy automobilů, které pod svým často běžným, až nenápadným zevnějškem skrývají mimořádný výkon, nebo chcete-li, takových 'vlků v rouše beránčím'. Nehledají okázalost, ale spíše sofistikovanou kombinaci schopností a jistou dávku individuality bez zbytečného poutání pozornosti. Je to volba pro náročné řidiče, kteří nechtějí dělat kompromisy mezi vášní pro řízení a potřebami běžného života."
Více než jen A6 s osmiválcem, ale stačí to?
Pojďme tedy nastartovat. Po zmáčknutí tlačítka start se zepředu ozve hutný osmiválec. Nadšenci sice prskají něco o tom, že předchozí generace měla desetiválec z Lamborghini, ale majitelé vědí své – kdo by to chtěl živit, nedejbože servisovat? Volba 4.0 TFSI se časem ukázala jako mnohem lepší, a ačkoliv měl desetiválec pravděpodobně zábavnější projev, osmiválec je mnohem praktičtější i z pohledu jízdy. Nabízí totiž 450 koní a masivních 550 Nm, které jsou dostupné už od 1400 otáček. Pokud jsem u Golfu R řekl, že tlačí jako lokomotiva…tohle jsou lokomotivy dvě. Nebo tři. Zátah je neskutečný a nepolevuje ani ve vyšších rychlostech.
Zvuk je sice značně utlumený, osmiválec se ozve až ve vyšších otáčkách, zato není vůbec falešný a jeho projev v sobě má fantastickou kultivovanost. Většinu času o motoru ani nemusíte vědět – převodovka jej nechá převalovat klidně pod patnácti sty otáčkami, při dálničních 130 km/h točí jen lehce přes dva tisíce, jakmile ale trochu přitlačíte, lehounce a vzdáleně slyšíte ono typické burácení. S6 totiž nemá být vysloveně divoké auto, jako spíše rychlejší a o něco schopnější verze běžné A6, zkrátka takový mezistupeň k plnotučné RS6.
Jízdně je S6 přesně taková. Je znatelně schopnější než běžná A6, ale zábava? Tu nečekejte, tady jde primárně o co nejvyšší efektivitu a rychlost. Ano, pohon všech kol se samosvorným diferenciálem uprostřed umí trochu pohodit zádí, ale nevypínatelná stabilizace (lze pouze omezit) divočení příliš prostoru nenechá a stejně je auto na limitu po naprostou většinu času nedotáčivé. Hlavně se ale tento limit nachází opravdu velmi daleko a snažit se jej dosáhnout je pocitově špatně nejen kvůli velikosti vozu, ale i hmotnosti, kterou auto příliš nemaskuje.
Jenže to vadí možná při blbnutí na okresce, kam zkrátka auta této třídy nepatří. Jejich revírem je dálnice a tam S6 exceluje. Stačí přepnout do komfortního režimu a najednou se auto zklidní, plyn není hyperaktivní, dvouspojka řadí jemně a pohodový vzduchový podvozek si jen pohupsává. Samozřejmě není nijak uhoupaný, to bychom museli jinam, ale přijde mi nastavený příjemně kompromisně – dodává jistotu, přitom zůstává pohodlný i na rozbité silnici.
Nejslabší článek celého vozu představují ocelové brzdy, které poměrně rychle slábnou a nedávají tolik jistoty, kolik by člověk od tak výkonného vozu čekal. To však hodnotím jako vlastnost daného kusu, který byl obutý na běžných pneumatikách a brzdy už také měly něco za sebou. Jako vždy tedy platí, že pneumatiky jsou nejdůležitější věc, na které se rozhodně nevyplatí nešetřit – u výkonných vozů zejména.
Závěr
Audi S6 je příjemný kombík skrývající svůj apetit po rychlosti. Sousedé si jej klidně spletou s normální naftovou A6, ale vy víte, že pravou nohou ovládáte pořádnou strojovnu. Umí výborně maskovat rychlost tak, jak od dálničního křižníku očekávám, přitom je stále pohodlný i na rozbité cestě. Snad jen výsledná spotřeba v testu, přesahující 15 litrů na sto kilometrů, donutí člověka více počítat a přemýšlet, zda by nestačil skvělý naftový třílitr.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný zážehový osmiválec 3993 ccm
Výkon: 331 kW (450 k) v 5800 – 6400 ot./min.
Točivý moment: 550 Nm v 1400 – 5700 ot./min.
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková S Tronic
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,6 s
Provozní hmotnost: 2035 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 9,6 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 15,8 l/100 km kombinovaná
Cena od: 500 000 Kč dle stavu
Cena konkrétní vůz: 750 000 Kč













































rock
14. 5. 2025, 11:23Těší mne, kolik prvků interiéru je stejných nebo velmi podobných jako v mém mnohem plebejštějším autě - ale na druhou stranu, majiteli S6 by tohle zjištění možná takové příjemné pocity nenavodilo :-)
K jedné konkrétní věci - budíky. Vím, že to používají i někteří jiní výrobci, ale to indexování po 10 km/h na začátku, po 20 km/h uprostřed a po 30 km/h na konci, přičemž vzdálenosti indexů 10-20 a 290-320 jsou shodné, byť ten druhý vyznačuje trojnásobný rozdíl rychlosti - to je něco, na co jsem si zvykal dlouho, než jsem to překousl.
Habakukk
14. 5. 2025, 13:53Zase je třeba vnímat S6 v kontextu celé nabídky, nad ní dřímá ten správný sleeper RS6. S6 je prostě jen taková octavia RS šestkové řady. Pěkná rychlá, ale zcela funkční na polykání tisíců km. Jinak já už 10let používám digitální čísla uprostřed budíků tak vlastně ani nevím jak je analog očíslován.
tomaass2
15. 5. 2025, 12:46Dokódování displeje právě nejde, řeší se to nějak takto. Na tom je ten věk (15 let) vidět nejvíc, jinak je to krásný auto.
I když bych radši bral tuhle variantu: https://www.sauto.cz/osobni/detail/audi/a6-allroad/208404089
-
Komentář upraven 15. 5. 2025, 12:46:56
Lada_Potucek
19. 5. 2025, 08:53Mám tuhle generaci v předfl Allroadovi, s motorem BiTDi.
Největší bolestí téhle generace není spolehlivost nebo nějaké faily s motory (krom převodovek S-tronic), ale právě MMI, které v předface verzi zrcadlit telefon vůbec neumělo, a v poface (o které je článek) pouze ve vyšší verzi. Dokódovat to jde i z nižší verze, ale není to práce na hodinku. Grafika a funkce jsou poplatny tak roku 2010 max, bohužel se tu bavíme o letech výroby i 2018 v poface generaci. Tohle se v Audi fakt nepovedlo.
Jinak ale jak S6, tak i moje BiTDi platí spíše za spolehlivější motorizace v rámci řady. Vyhnout je třeba se jen šestiválcům v naftě s S-tronikem (i ta 200kW verze na linku viz koment výše, btw už je tam tak dva roky...). Obecně jízdní vlastnosti i na vzduchovém podvozku jsou sice jisté, ale vysloveně komfortní to auto není a koly velikosti 19+ nerovnosti na horší okresce prostě cítíte. Zase jako křižník pro jízdu kolem 150 na dálnici jsem neřídil moc lepších aut, v tomhle to dobu vzniku naopak výrazně překonalo.
tomaass2
19. 5. 2025, 12:45Ta z toho linku se na Sauto objevila dost divně, a už zase není aktivní. Mam po naší dávné diskusi watchdog na auta s vice jak 200 kW, a když ji tam majitel dával, tak tam napsal vyšší číslo, tak mi tam spadla. A jelikož tam psal hotový rozvody a zvýšený tlak oleje, tak jsem zvažoval se na to jít podívat.