načítám data...

Alfa Romeo Tonale 160k: Obyčejně neobyčejná Alfa

Tonale představuje pro tuto chvíli základ nabídky Alfa Romeo. Je však menší crossover hoden nosit loga slavné automobilky?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Autíčkář.cz

Když se objevily první náznaky chystané novinky značky z Milána, snad všichni automobiloví fandové nastražili uši. Alfa Romeo má zkrátka ve světě aut výsadní postavení a ač ne každý petrolhead musí být nutně alfista, každá zdejší novinka je vždy událost. Však taky nová Alfa Romeo nepřichází tak často.

A možná právě tahle aura výjimečnosti vedla k přehnaným očekáváním. Když se potom Tonale objevilo u prodejců, cítil jsem mezi kolegy v redakci, ale i v komunitě alfistů lehké zklamání. Verzi s plug-in hybridní pohonnou soustavou a výkonem jen málo pod 300 koní byla ještě jakž takž akceptovaná, ostatní verze ale neměly šanci. Výkon 120 nebo v lepším případě 160 koní, to se nehodí pro pravou sportovní Alfu Romeo. A karoserie SUV či crossoveru už vůbec ne.

Foto: Autíčkář.cz

Jenže ono je to celé tak trochu jinak. Alfa Romeo je samozřejmě značka s dávnou závodní historií, je to automobilová legenda, ale to nutně neznamená, že každý její výrobek má být nutně placatý roadster. Stejně jako třeba u BMW, i tady vždy existovaly různé modelové řady cílící na různé zákazníky. Tonale ve výrobním programu nahradilo úspěšný hatchback Giulietta vyráběný mezi lety 2012 a 2020. 

Giulietta samozřejmě měla svou vrcholnou variantu QV, osazenou charakterním přeplňovaným čtyřválcem 1750 TBi, nicméně většina aut měla pod kapotou zcela jiné pohonné jednotky. Zákazníci totiž často chtěli sportovní šmrnc a styl Alfy Romeo, ale Giuliettu chtěli používat k tomu, k čemu byla primárně postavena, tedy jako praktický kompaktní hatchback. Ostatně taková je většina Alf, které v jejich rodné Itálii potkáte. Všechny ty zaprášené Giulietty či auta řad 147, 145, naftové ‘stopadesátšestky’ a další.

Foto: Autíčkář.cz

A právě tohle má být i osud auta, které tu máme na test dnes. Alfa Romeo Tonale s mild hybridním pohonem o výkonu 160 koní je přesně tou verzí, po které sáhne většina zákazníků. Je pravda, že už si v naší redakci jeden test odbyla, ale jako fanda italských vozů jsem si chtěl udělat vlastní názor. Pojďme tedy na to.

Červené auto na fotkách je tedy Alfa Romeo Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid ve výbave Ti a se dvěma prvky příplatkové výbavy – kompletní sadou asistentů a zimním paketem obsahujícím vyhřívané sedačky a volant. Už tradiční je u Alfy Romeo výběr barev. Zatímco šedivá či černá je za příplatek, stylově červenou máte už v ceně. Dobrá tedy, tohle Alfě určitě rozmlouvat nebudu. Testovaná výbava začíná na úrovni jednoho milionu korun, což není málo, ale ani nepřiměřeně hodně. Přecijen – i logo Alfy Romeo má svou hodnotu.

Foto: Autíčkář.cz

Jaký je první dojem? Tonale je hezké auto. Jistě, potýká se se stejnými problémy, jakými trpí i ostatní kompaktní SUV, tedy malá šířka, velká výška, ale designéři se s úkolem popasovali na výbornou a auto působí prostě dobře. Svou zásluhu na tom mají bezesporu i světlomety, které rozvíjí motiv trojice světel (jak se objevily u modelu 159) do efektního světelného podpisu. Moderní interpretace pro značku tradičního prvku, tedy za mě rozhodně dobrá práce. 

Foto: Autíčkář.cz

Situace v interiéru je podobná. Tonale se drží designového jazyka nastoleného modely Giulia a Stelvio, přidává však efektní prosvícenou dekorační lištu a pár dalších hezkých detailů. Zajímavě tvarovaný je displej radiomapy, kde očividně zvítězila forma nad obsahem. V jiných vozech si často stěžujeme na až přehnaně vytrčený ‘tablet’, Alfa Romeo proto zvolila displej malý, ale širokoúhlý. Díky tomu není problém všechny informace na obrazovku vyskládat, celkovou malou výšku displeje ale obelstít nelze a některá virtuální tlačítka jsou díky tomu vážně titěrná.

Foto: Autíčkář.cz

Naopak naprosto bez výhrad je přístrojová kaplička. Ta nabízí poměrně slušný rozsah individualizace zobrazení, nadto jsou však jednotlivá grafická ztvárnění přístrojového štítu skutečně povedená. Můžete mít retro ‘budíky’, moderní ciferníky nebo třeba i mapu přes celý display. Dále tu naleznete všechno, co dnes k Alfě Romeo patří, tedy startovací tlačítko na volantu i přepínač jízdních režimů DNA. Ten mimochodem mění charakter auta skutečně instantně, takže pokud máte nohu na plynu a přepnete vůz do režimu dynamic, cítíte poměrně výrazné postrčení vpřed.

Foto: Autíčkář.cz

Jinak kabina nenabízí žádnou další specialitu krom jedné a tou je samotná prostornost interiéru. Tonale není úplně malé auto, přesto jsem k němu přistupoval jako ke spíše menšímu či městskému crossoveru. Tonale však bez problémů zastane roli plnohodnotného rodinného auta, na zadních sedačkách je prostoru víc než dost a ani kufr není nejmenší.

Foto: Autíčkář.cz

Pojďme ale jezdit. Pod kapotou, jak už jsem zmínil, máme mild hybrid, jehož základem je benzínová patnáctistovka. Celkový výkon je 160 koní, což není pravda nijak omračující hodnota, ale není to ani nic, s čím by se nedalo pracovat. Samotný mild hybrid je tady postavený skutečně poctivě, má oproti konkurenci větší baterii a při manévrování na parkovišti zvládá nečekaně dlouho fungovat jen na elektřinu. Elektromotor/generátor dělá přesně to, co od něj chceme – uchovává maximum energie z brzdění a když je třeba, vrací ji zpět. To v praxi znamená, že se benzinový agregát až tolik nenadře a tak není vůbec problém jezdit s Tonale se spotřebou okolo šesti litrů na sto kilometrů a to i v městském provozu.

Foto: Autíčkář.cz

Nebyla by to však Alfa Romeo, kdyby v tom nebylo nějaké ale. A tím je zde jednoznačně převodovka. Sedmistupňový dvouspojkový automat TCT pracuje hladce, má ale tendence motor zbytečně vytáčet do otáček, kdy už jen generuje hluk místo dopředného pohybu. Jindy zase váhá, jaký převod si vybrat. Samotný motor přitom ani nemá úplně libozvučný sound, takže tyhle výlety k červenému poli otáčkoměru nemají skutečně vůbec žádný význam. 

Foto: Autíčkář.cz

Není to však vysloveně dealbreaker, po chvíli jsem se naučil, že zadupávat pedál do podlahy prostě ke kýženému výsledku nevede a zvykl jsme si při potřebě akcelerace sešlápnout akcelerátor jen do dvou třetin – potom auto nezačne zběsile podřazovat a namísto toho se veze na vlně točivého momentu podpořeného elektromotorem. Případným zájemcům o Tonale bych však vřele doporučil připlatit si za Sport Packet, jehož součástí jsou i krásná hliníková pádla řazení. S nimi potom můžete převodovce snadno domluvit a nadto přidávají interiéru i jistou další estetickou hodnotu..

Foto: Autíčkář.cz

Práce převodovky je ale asi to jediné, co bych Alfě Romeo Tonale skutečně vytkl. Malá Alfa se neztratí ani na okresce, kde překvapí minimálními náklony karoserie. Přitom naladění podvozku sice je tužší, ne však nějak přehnaně tvrdé. Když se k tomu připočte tradičně strmé řízení Alfy, máme před sebou překvapivě schopné auto. Je tu však jeden silný konkurent Tonale a tím je samo Tonale. Verze plug-in hybrid je dle ceníku dražší zhruba o 200.000 korun, při pohledu na ceny skladových vozů je však rozdíl mnohem menší, často až zanedbatelný. Plug-in přitom nabízí 280 koní, pohon všech kol a v neposlední řadě šestistupňový automat, který údajně (osobní zkušenost zatím nemám) netrpí potřebou vytáčet motor do bezvědomí.

 

Verdikt

Tonale v prvních měsících svého života trpělo přehnanými očekáváními odborné veřejnosti, která čekala něco podobného, jako když se v showroomech objevily první Giulie, všechny ve verzi QV. To ale nebyl cíl jeho tvůrců. Tonale nyní (až do příchodu chystaného modelu Milano) tvoří úplný základ nabídky značky, představuje tu obyčejnou Alfu Romeo, která bude trpělivě drndat městem, vozit nákupy, děti, a další náklad sem a tam. 

K praktické stránce věci milánská značka přidává jisté jízdní vlastnosti a výrazný design. Pohonné ústrojí není vůbec špatné, síly má auto dost a překvapí velkou účinností mild-hybridního systému, jedinou pihou na kráse tak pro mě zůstává jankovitá převodovka. Cesty jsou dvě – naučit se s ní žít nebo si připlatit za Plug-in hybrid. Tak či tak důvodů k pořízení Tonale zůstává víc než dost.

Foto: Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1469 ccm, mild hybrid
Výkon: 118 kW (160 k) při 5750 ot/min
Točivý moment: 240 Nm při 1500 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická dvoujspojka TCT
Maximální rychlost: 212 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s 
Provozní hmotnost: 1525 kg 
Průměrná spotřeba v testu: 6,2 l/100 km
Cena (Tonale eHybrid 160 TI): 1.088.000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
20. ledna 2024, 17:24
-2

Od Julie/Stelvia je to při koncepci vše vpředu výrazný krok zpět.

reagovat
James
20. ledna 2024, 21:15
1

Tohle je adept na budoucího nástupce našeho aktuálního MiTa, protože SUV mánii ani já nedokážu doma účinně dlouhodobě bránit.
Na SUV to nevypadá zle, ale po pročtení testu budu MiTo rád udržovat na živu tak dlouho, jak jen to bude možné, protože T-Jet f tuningu / hmotnost / přední Bremba oproti tomuto. A to bych na to MiTo dokázal naházet i dost špíny.

Stelvio/Giulia oproti tomu sklízejí docela chválu, kde se vyskytnou

reagovat
bkralik
22. ledna 2024, 12:50
0

Jak ti to přišlo ohledně cukání při přechodu z elektropohonu na spalovák, na které si stěžoval Lukáš (u předchozího testu), Zlokočka (u testu Tipa se stejným soustrojím) i Vaculík? Povedlo se jim to už víc vyladit nebo to je furt bída?

reagovat
Honza Hamster Křeček
27. ledna 2024, 22:02
0

S tím jsem problém neměl, ačkoli nic nevyladili, Lukáš měl na test úplně stejné auto. Aspoň je vidět, že nic není tak černobílé. :-) Po nějaké době jsem se s tím naučil pracovat tak, aby to dělalo, co chci. A nakonec jsem se naučil využívat ten powertrain na maximum. Ale takové to nadšení pro věc, co měl i ten nejmenší twin spark, to mi tu trochu chybělo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6 2003
Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
3 791 ccm objem