reklama
načítám data...

Alfa Romeo Stelvio: Je to ještě SUV?

17. listopadu 2016, 07:22 19 komentářů Vojta Dobeš Představujeme

Motivována šílenstvím zákazníků po SUV a crossoverech představuje i Alfa Romeo svůj zvýšený model. Prodejci se radují, tifosi pláčou. Ale je Stelvio ještě doopravdy SUV?

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Alfa Romeo Stelvio: Je to ještě SUV?

Svět automobilových karoserií byl vždycky pestrý, rozmanitý a především proměnlivý. Zatímco naši dědečkové si ještě vzpomínají na doby, kdy se rozlišovalo mezi tudorem a kupé, kdy sportovní vůz byl téměř ze zásady otevřený a kdy „stejšn“ byl spíše malou dodávkou než kombíkem dnešního střihu, my jsme byli dlouhé dekády zvyklí, že se některé věci nemění. Většina aut bývaly sedany, později naředěné hatchbacky a kombíky. Sedan měl dvoje dveře, kupé čtyři. A terénní auto vypadalo zvýšený kombík a bylo opravdu určené do terénu. Tento svět, ve kterém jsme žili zhruba od 60. let až do počátku 21. století, byl krásně jednoduchý a přehledný.

Ale potom se věci začaly opět dávat do pohybu. Automobilky zjistily, že zákazníci považují sedany a kombíky za poněkud nudné a usedlé, za auta, kterými jezdili jejich rodiče. Zároveň začala ustupovat kupé, protože ekonomické výhody pro „ušetření“ jednoho páru dveří víceméně zmizely a zároveň si lidé zvykli na praktičnost čtyřdveřových (či pětidveřových) vozů. Objevily se některé inovativní koncepce, jako čtyřdveřová kupé, ale především se začaly preference zákazníků otáček k terénním a pseudoterénním vozům. S tím, jak se jízdní vlastnosti SUV začaly blížit „normálním“ autům, přestala větší praktičnost, nižší spotřeba a lepší ovladatelnost kombíků stačit k tomu, aby vyvážila „cool faktor“ pseudoteréňáku.

To přilákalo k SUV zákazníky, kteří by o nich dříve neuvažovali, protože auto do terénu vůbec nepotřebovali. A automobilky jim začaly přizpůsobovat svou nabídku. Čím více si SUV kupovali lidé, kteří je nepotřebovali, tím méně terénních schopností některá z nich nabízela a tím více se podobala svým ryze silničním kolegům. Z některých se začaly pozvolna stávat spíše takové přerostlé hatchbacky nebo krátké kombíky na chůdách – protože hatchback nebo krátký kombík je přesně ten typ auta, který většina lidí doopravdy potřebuje.

reklama

A dnes byla odhalena nová Alfa Romeo Stelvio, model, který by měl legendární italskou značku zachránit právě díky nenasytnosti trhů po nových a stylových SUV či crossoverech. Tucty pravověrných tifosi dnes otevírají obrovské láhve chianti a grappy na žal, neboť jejich milovaná automobilka se zpronevěřila. Ale je to opravdu tak? Opravdu Alfa postavila tlusté terénní auto?

Podívejte se ještě jednou na fotky Stelvia. Pravda, zatím byly uvolněny jen obrázky ostré verze Quadrifoglio Verde, která používá stejný, dvakrát přeplňovaný šestiválec o výkonu 505 koní jako stejně pojmenovaná verze sedanu Giulia, se kterým sdílí i platformu s pohonem zadních nebo všech kol a většinu techniky. Dá se předpokládat, že „čtyřlístek“ je o něco nižší a agresivnější než standardní Stelvio. Nicméně i když si představíme, jak by mohla vypadat běžná verze, která bude stát proti vozům jako je Audi Q5 nebo BMW X3, nezdá se, že by z toho vyšlo cokoliv jako „terénní auto“. Stelvio totiž ze všeho nejvíce připomíná tak trochu nafouknutý hatchback se světlou výškou na úrovni běžných aut z doby ještě dejme tomu před 40 či 50 lety. Zkuste si představit, jak by vypadala Giulietta s designovým jazykem dnešní Giulie, nafouknutá o čtvrtinu. Máte to? A teď si představte, že aby ta věc nevypadala příliš „placatě“, trochu jí nafouknete. No, a… vidíte Stelvio, že ano?

Ve výsledku tak možná celá módní vlna SUV posloužila jen k tomu, že dnešní módy dbalí zákazníci, kteří by si nikdy nekoupili něco tak ordinérního jako je „rodinný hatchback“ kupují pod označením „sportovní SUV“ auta, která by se, oproštěna od marketinštiny, dala nazvat luxusními rodinnými hatchbacky. Jen s tím rozdílem, že zase po dlouhé době mají světlou výšku, která vám umožní přejet obrubník nebo projet polní cestu bez ztráty kytičky (či výfuku).

A pokud je ten „rodinný hatchback“ navíc zadokolka s charismatickou italskou V6 biturbo, která má v rodokmenu vzpínajícího se hřebce, nebo alespoň s charakterním oturbeným čtyřválcem, který dnes pohání standardní modely Giulie a nepochybně se dostane i pod kapotu Stelvia, rozhodně s tím nemám problém.

Možná je na čase odhodit předsudky a smířit se s tím, že auta jsou dnes zkrátka o něco vyšší…


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Ja
Jan
17. listopadu 2016, 11:06
1

Opravte si -Sedan měl dvoje dveře, kupé čtyři.
Jinak takhle nejak by mel vypadat interier, fakt pekny.
A trochu me stve ze ukradli jmeno me motorce ????

reagovat
PepaSFI
18. listopadu 2016, 19:23
0

sedan měl čtyři i dvoje dveře, tomu se pak říkalo two door neboli počesku tudor, kupé obvykle dvoje ikdyž to není tak striktní, oficiální definice je něco o menším prostoru vzadu ale ony i v dávných dobách ty obchodní značení někdy neodpovídaly skutečnosti.

krab
17. listopadu 2016, 11:57
0

Je to tak, Moto Guzzi Stelvio, Alfa Romeo Stelvio ? Jakoby v Dolomitech nebyli i jiné průsmyky....
Já bych jí nazval "Giulia Quattro volte Quattro" , ( Quattro volte Quattro = 4x4 v překladu, ve zkratce QVQ)

Na fotkách na mě působí jako cvičení na téma, jak z BMW X3 udělat Alfu :)

Ale proč ne, jen ať je to úspěšné auto. Alfa může pak mít šanci uvolnit prostředky na vývoj atraktivnějších aut. Průlom se už stal... platforma Giulia s pohonem zadních kol. Na to se bude dát stavět.
Držme palce aby příští generace Giulietty byla zadokolka, na zkrácené platformě Giulie. A pokud by vzniklo, to půjde postavit určitě I nové GTV :)

reagovat
Vojta Dobeš
17. listopadu 2016, 15:40
0

Na fotkách i Giulia působí jako cvičení na téma, jak z BMW 3 udělat Alfu. Naživo působí jako sex na kolech.

krab
17. listopadu 2016, 20:14
1

To uznávám, v reálu některá auta vypadají jinak a působí kolikrát úplně jinak než na fotkách.
Sex na kolech od Alfy je ale pro mě nepochybně jiné auto.... Giulietta Sprint

fr
francin
17. listopadu 2016, 13:07
0

konkretne tohle auto fakt nemam rad

protoze kvuli nemu nejspis nevznikne julie v kombiku

reagovat
beastar
17. listopadu 2016, 16:14
0

Vzpomínáte na dobu kdy BMW udělalo první X6 to bylo pozdvižení a článků okolo jak to vypadá a co to vlastně jako má být a optikou dnešní doby je to naprosto běžné auto ani ten design už nepůsobí nějak překvapivě. Když si tu Alfu představím v bílé barvě na nějakých základních kolech tak to taková pecka zase nebude ale je to logický krok v dnešní době osobně si myslím že to SUV není spíše Crossover něco jako GLA, X1 nebo Paceman.

reagovat
PeterLuk
17. listopadu 2016, 18:35
0

A pritom je to stále škaredá obluda...

beastar
17. listopadu 2016, 20:08
-1

No hale teď se tě nechci vůbec dotknout ale většinou tyhle názory slýchám od lidí jejichž vrchol svezení v BMW je e36 nebo e39 a ty "novější" modely vidí jen na silnici když je předjíždí nebo na obrázkách. Nehájím tento styl designu a už vůbec ne tenhle model ale věř mi že X6 patří v tom na co je určená k nejlepším.

PeterLuk
17. listopadu 2016, 20:11
0

Sedel som aj v X6 M. Ale stále sa mi nepáči, sorry. Netvrdím že je to zlé auto, to vôbec nemusí byť, ale proste sa mi ten dizajn absolútne nepáči a nechápem ho. Ale holt som staromódny človek...

beastar
17. listopadu 2016, 20:29
0

Jistě to beru ono popravdě on to není zázrak myslím to tak že ve své třídě třeba to Mko není vůbec špatná volba když chceš něco designově "zvláštního" vhodného na dálnice tak se trochu odlišíš než když si koupíš řekněme uniformní sedmičku nebo třeba relativně dle mého soudu bezpohlavní Q7.

Nevýraznost určitě nebude slabina téhle Alfy o motorech běžných verzích mám pochybnosti jestli to dopadne jak píšou moc nevěřím že třeba benzín a 147 kw tomu propůjčí nějaké alespoň trochu důstojné schopnosti.

fr
francin
18. listopadu 2016, 01:12
0

ano, x6 je opravdu nejlepsi auto

v tom ukazat, ze ses totalni kreten kdyz to ridis

x6m je famozni v uplne jediny veci a to sice, ze dokazali dat takovy tezky svini s tezistem v oblacich takovy neocekavany jizdni vlastnosti, nicmene na provoz vyjde levnejc 8mi valcovy ferrari

x6 je naprostej nesmysl a poridi si ho jen imbecil
shodou okolnosti sem mel cest mluvit s asi 20ti majiteli, idioti to byli bez vyjimky do jednoho

s x6m sem mel cest jezdit, je to az na jizdni vlastnosti nehorazne odbyty auto.. od laku pres interier po konstrukci motoru
totalni ausus, jeste navic predrazenej

tim nezahazuju celej segment suv/CO do kopru, protoze krom RR (jel sem s kahnem sport a to je aspon auto ze kteryho se nechce cloveku blejt hned za prvnim rohem a btw. dokonce spolehlivosti x6m predci) napriklad macan turbo s je naprosto skvely auto po vsech strankach, ktery me definitivne presvedcilo o tom nelamat nad suv hul.
tahle alfa vypada, ze pude ve velmi podobnych slepejich

beastar
18. listopadu 2016, 14:40
0

Zase až tak zle bych to neviděl a ono většinou obecně tuhle kategorii aut (kromě nás co to opravdu občas využijeme) kupují lidé kteří vydělávají dost, vlastní toho dost a tak nějak to chtějí ukázat to že jsou to všechno magoři bych úplně netvrdil možná Češi když máš lidi co ty peníze nakradli (50% bohatých v Čr má asi černé svědomí) tak jim vlastně ani takový auto nepatří do ruky. X6M je zajímavá právě v tom že tak obří auto jede a dokonce i zatáčí a to vcelku obstojně mimochodem ty osmiválcová Ferrari vlastní taky dost často idioti neznám jich mnoho slovy dva ale oba naplňují to stejné co si napsal o majitelích X6 takhle já lidi nesoudím podle auta. Tak na okraj čím momentálně jezdíš ty že ti SUV leží tak v žaludku ?

Macan je dobře udělané auto ale rozhodně to není řadové SUV pro masy když začnu u ceny a skončím u toho že je to Porsche navíc to je pro mě auto stejně jako Panamera co si koupí jenom chobot stejně jako to nové "SUV" od Bentley no co člověk to názor.

Fr
Franc
18. listopadu 2016, 20:54
0

Muzu to porovnat napric znackama a modelama v anglii kde sem mel od kazdyho modelu desitky zakazniku.. drahy suv a supersporty byly nejcastejsi
kde se to trosicku lisi, napriklad q7 neni tak casto auto pro idioty, spis je to levnejsi rodine vozitko, levnejsi alternativa k range roveru
S ferrari ale to vysoky procento retaedu sedi presne jak pises
momentalne jezdim v s2000
Suv snad krom q7 v cr a x6 nevadi, obvlaste ne range rovery a ani porsche obvzlast ne macan
S macanem se vicemene jezdi jak s osobakem
btw neni zas tak prepaleny.. macan s stoji min nez sesterska sq5 pritom je to lepsi auto

Bentayaga aka prevlecena q7 aka doslova nalestena bida je fakt humus.. ale visjak, prorusaki dobry

Vojta Dobeš
19. listopadu 2016, 16:49
0

S X6 jsem jel, je to úžasnej kus techniky, ale pořád je to skvělá odpověď na otázku, na kterou se nikdo neptal. Aneb jak postavit auto, který je zvenku obrovský a těžký jako kráva, ale uvnitř v něm není žádný místo a ještě je hnusný? A největší úspěch tý věci je, že nakonec vlastně nejezdí o tolik hůř než normální sedan nebo kupé - aniž by ovšem proti sedanu nebo kupé nabízelo nějakou přidanou hodnotu.

Prostě penilní nástavec.

beastar
19. listopadu 2016, 17:38
0

To nerozporuji určitě zrovna u té X6 je velká motivace zákazníka to že je to prostě opulentní a je to prostě tak hrozně vidět nicméně to postavily na ty účely dobře a že je uvnitř relativně malá je pravda nicméně to je ta část prostoru která se zjevně neřešila.

Franc: S větou pro Rusáky dobrý se ztotožňuji protože vkus této skupiny zákazníků takové vozy žádá to je neměnný fakt už roky taky si myslím že Bentayga bude mít na východě fakt úspěchy. Já myslím že Porsche v Čr moc nevadí protože jich zase tolik nejezdí to je stejné jako že lidi překvapivě dobře kousnou Cayenna a nevidí za tím nic "podezřelého".

Já jako majitel SUV (šťastný:) teď v podstatě tří i když Pathfinder je spíše OffR. nemám rád takové to zobecňování že ty auta si kupují jenom debilové.

PeterLuk
17. listopadu 2016, 18:35
0

Quo vadis, Alfa Romeo? Toto auto malo obrovský potenciál a predstavoval som si ho naozaj všelijako, ale z výsledku som sklamaný... Na Giuliu som si zvykol a nevyzerá naživo zle, ale na toto si zvyknem ťažko. Vyzerá to nafúknuto a ťažkopádne, presne opačne než som čakal. Skôr než ako Alfa to na mňa pôsobí ako SUV-čka od BMW. Chjooo...

reagovat
Ma
Malis
18. listopadu 2016, 12:25
0

Mě přijde pěkná. A to nemám SUV rád. Počkejme si jak bude vypadat naživo ;)
Nicméně jestli zachrání Alfu a umožní jí vývoj sportovních modelů, ať si klidně dělaj SUV. Jo a k té světlé výšce, ani nemusíme tak daleko do minulosti, těch 30 let stačí. To měly běžné hatchbacky (např. golf II) světlou výšku jako dnešní "crossovery" apod. Dnes se auta kvůli aerodynamice, těžišti apod přibližují k silnici a věřím že polní cesta na chatu může bejt dost problém. Pak se otevírá trh pro zvýšené vozy.

reagovat
PeterLuk
18. listopadu 2016, 21:10
0

On to málokto vie, ale Alfa už v minulosti vyrábali autá na štýl dnešných allroadov. Nie tak dávno ponúkali model 156 Crosswagon a ešte predtým model 33 Giardinetta.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Focus 2.0 Ghia Keyless 2005
Ford Focus 2.0 Ghia Keyless

2005 rok výroby
146 koní výkon
1 999 ccm objem

Mercedes-Benz Vito  Mercedes-Benz Vito 2004
Mercedes-Benz Vito Mercedes-Benz Vito

2004 rok výroby
80 koní výkon
2 148 ccm objem

Chrysler Concorde  2001
Chrysler Concorde

2001 rok výroby
229 koní výkon
3 200 ccm objem