načítám data...

Alfa Romeo & Carabinieri: Pomáhat, chránit a vypadat sakra dobře

Před nedávnem proběhla médii zpráva o tajemném zákazníkovi, který zachránil výsledky značky Alfa Romeo, když si objednal čtvrtinu roční produkce značky. Tenhle zákazník je frajer.

zobrazit celou galeriiHistorie: Alfa Romeo & Carabinieri: Pomáhat, chránit a vypadat sakra dobře

Tím zákazníkem je pochopitelně italská vláda, resp. její policejní sbor. Teď by se mohlo zdát, že tak stát chce zachránit domácí automobilku a proto se rozhodl pro milosrdný akt. A jistě na tom bude i něco pravdy, ostatně podpora domácích firem ze strany vlád je tak nějak přirozená a pochopitelná.

Foto: Carabinieri

Tady jde však o mnohem víc. Značka Alfa Romeo je s italskými Carabinieri spojena už 70 let. Když tedy milánská značka představila svůj nejnovější model Giulia, všichni jsme měli jasno – Carabinieri dostanou nový služebák. Jenže uběhlo pět let a pořád nic. Ano, internet obletěly snímky krásných Giulií QV v barvách Carabinieri, tahle auta sbor skutečně dostal, ale byla dvě. Jen dvě. Na celou Itálii.

Foto: Carabinieri

Jistě, stále je ve službě nemalý počet pěkných Alf 159 a i menší Giulietta vypadá v barvách Carabinieri velmi dobře, ale také se tu objevila další auta, mezi nimi například Seat. A to je prostě špatně. Ne, že by Seat nebyl dobré auto, dokonce i ten jižanský temperament by se tu dal najít, ale mně to nepřipadá fér. Ne po tom, čím vším si Alfy Romeo ze těch sedmdesát let s italskými strážci zákona musely projít. Tohle pouto by zkrátka mělo zůstat nepřerušené.

Foto: Polizia di Stato

V Itálii působí dva policejní sbory, které bychom asi nejlépe popsali prvorepublikovými výrazy četníci a strážníci. Strážníci, tedy Polizia di Stato, mají na starost velká města a dopravní tepny. To jsou ta nezaměnitelná bledě modrá auta s bílými pruhy a elegantní policisté s bílými opasky. Všude jinde by tenhle policejní sbor byl sakra cool, v rozdné Itálii ale bude vždy hrát tak trochu druhé housle. Tady jsou totiž ještě četníci. Carabinieri.

Foto: Carabinieri

Carabinieri dle hlavní definice působí mimo velká města, reálně se ale působnosti překrývají. A aby toho nebylo málo, je tu ještě Guardia di Finanza, taková obdoba naší celní správy. Zatímco Polizia di Stato spadá jako ve většině zemí včetně té naší pod ministerstvo vnitra, Carabinieri zůstávají řízeni z ministerstva obrany. Jsou to vlastně vojáci a to se vším všudy, účastní se vojenských cvičení i vojenských misí včetně těch zahraničních. Zároveň ale dohlíží na pořádek i uvnitř Itálie. 

Jestli má Polizia styl, Carabinieri jsou asi ta nejvíc cool policie na světě. Všechno na nich je dokonalé. Jezdecké boty, uniforma fešackého střihu, bílý křížový pás a čepice s hrdým symbolem Carabinireri, zbraně a auta. Temně modrá Alfa Romeo s rudým bleskem na boku a bílou střechou patří ke Carabinieri stejně, jako pistole a samopaly Beretta.

Foto: Carabinieri

Všechno to začalo už v padesátých letech, kdy Itálie nakoupila první Alfy Romeo pro potřeby Carabinieri. To ale ještě nebyla ta auta, která asi všichni znáte. Alfa Romeo 1900M ‘Matta’ byla jednou z mnoha kopií amerického Jeepu. V Británii kopie Jeepů vyráběl Land Rover, v Japonsku Toyota, u nás Škoda a v Itálii se tohoto úkolu ujala Alfa Romeo. Mezi roky 1951 a 1955 vzniklo 2000 kusů.

V šedesátých letech už to bylo ale to pravé spojení Alfy Romeo a Carabinieri, jak jej známe prakticky dodnes. Krásné a agilní sedany Giulia Super doplnilo několik kusů ve verzi Combinata, jakési užitkové verze. Původně měla služební auta Carabinieri ještě vojenské zbarvení, postupem času však přešla na dodnes používanou temně modrou.

Foto: Alfa Romeo

Následovaly další modely, kvalitní auta s výkonnými motory, jako třeba Alfetta z let sedmdesátých. Členové Carabinieri dostávali vždy to nejlepší vybavení, to však nebylo samoúčelné. Itálie je země plná temperamentu a prazvláštního chaosu, který se snadno vymkne vší kontrole. A potom je zle. V sedmdesátých letech se potyčky znesvářených skupin přenesly do ulic a vypukly nepokoje a krvavé útoky, jaké dnes můžeme pozorovat snad jedině na Blízkém východě. Nepřehlednou situaci využívaly různé skupiny, některé vedené politickou ideologií, jiné vlastními zločinnými zájmy. 

Foto: Archiv

Přestřelky, bombové útoky a spousta násilí, to byla realita Itálie sedmdesátých let, známých také jako ‘Roky olova’. Tehdy poprvé začala Alfa Romeo připravovat pro policii skutečně zásadně modifikovaná vozidla. Alfetta ve verzi Protetta dostala balistickou ochranu a neprůstřelné čelní sklo. A to tehdy nebylo jen pro parádu. Když se podařilo zastavit terorismus, rozhořel se na jihu Itálie naplno jiný problém – mafie. Organizovaný zločin tu byl přítomen již desítky let, jeho rozsah již však hrozil zcela rozvrátit stát jako takový. 

Foto: Carabinieri

Boj s mafií přerostl v otevřenou válku, mafie měla početní převahu, do karet jí hrálo utajení. Carabinieri měli své nedobytné pevnosti, ovšem mimo jejich zdi se mohli spolehnout jen na dvě věci. Na své Beretty a na Alfu Romeo. Rychlá auta nejednou zachránila život důležitým svědkům i samotným strážcům zákona. Italská policie získávala navrch, až byl v únoru roku 1986 za naprosto bezprecedentních bezpečnostních opatření zahájen Velký proces, trestní řízení, během kterého bylo souzeno najednou na 475 předních členů mafie, 300 z nich bylo odsouzeno a uvězněno.

Foto: Archiv

Mafii nezbývalo, než se uchýlit k tak brutálním činům, jakým byl i bombový útok na Giovanni Falconeho. Výbušnina přeměnila třicet metrů dálnice v obří kráter a statečný prokurátor byl na místě mrtvý. Jeho kolega Paolo Borsellino zemřel při útoku jen o pár týdnu později. Toto byla poslední kapka, veřejnost se vzbouřila, mafie ztratila své krytí a celá složitá organizace se rozpadla. V místě osudného útoku na Giovanni Falconeho na dálnici od letiště do Palerma dodnes obyvatelé Sicílie zpomalí a s úctou hledí na památník této události.

Foto: Quattroruote

Přestože byla mafie poražena, organizovaný zločin nikdy zcela nezmizí. I proto není divu, že Carabinieri zůstali značce Alfa Romeo věrní. Byly tu Alfy 90, skvělé Alfy 75, krásné Alfy 155 i úžasně povedené modely 156. Doposud tvoří páteř vozového parku vedel menších Giuliett  Alfy Romeo 159. Vozy s motorem 2.4 JTDm o výkonu 200 koní s manuální převodovkou dostaly čelní sklo a přední boční okna v neprůstřelném provedení, balistickou ochranu dostaly i dveře. Nádrž byla umístěna do speciálního obalu ze slitiny hořčíku, která odolá i výbuchu, prostor zadních sedadel je od předních oddělen pevnou přepážkou.

Foto: Carabinieri

A nyní konečně přichází tolik očekávaný nástupce. Alfa Romeo Giulia nastupuje do služby s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o výkonu 200 koní a automaticku osmistupňovou převodovkou. I tady najdeme celou řadu úprav, předně je tu opět balistická ochrana, tentokrát na stupni B4. Pod každou přední sedačkou se jako v každém voze Carabinieri nachází držák se samopalem Beretta PM12-S2, jsou tu neprůstřelné vesty a další vybavení. 

Foto: Carabinieri

Itálie podepsala objednávku na 1770 těchto nových služebních aut. Ať už patříte mezi ty, kdo chovají k policistům úctu, nebo patříte do tábora zlobivých dětí, pro které je policista jen ten otravný dospělák, co kazí zábavu, musíte jednu věc uznat – Alfa Romeo v barvách Carabinieri s těmi fešáky za volantem vypadá prostě skvěle a je sakra cool. Jsem rád, že některé tradice zůstávají.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moses
05. června 2021, 21:04
-1

V Rusku maju aj Breru :D

reagovat
Mechanik
05. června 2021, 21:10
4

Měli i Ferrari. Taky moc pěkné

reagovat
Pólin
06. června 2021, 21:20
0

S timhle Ferrari tusim jezdil i nejaky slavny policajt v Rime, jestli senepletu...snad s nejakou zavodni minulosti, nebo tak...pry zo v sve dobe byla cest a machrovina, ze nejakeho kriminalnika nahanelo a nedohnalo tohle auto

Mechanik
08. června 2021, 19:30
0

Byl to Armando Spatafora a ano v podsvětí se chlubili tím že mu ujeli, ale ve skutečnosti takových bylo jen pár.

Avex
05. června 2021, 23:27
2

Zajímavej článek, zase sem o něco chytřejší :-)

reagovat
ro
rock
06. června 2021, 09:02
1

Tý jo, to je injekce. Ročné prodeje Giulií v Evropě by se -podle prvního kvartálu- pohybovaly někde okolo 5000 ks. Tohle je navýší tak o 30-40%. Kdyby Alfa našla takhle značce oddaný četníky v každém státě EU, tak je zachráněná.

reagovat
kotzitzaq
06. června 2021, 12:26
14

Přesně tohle se mi na Autíčkáři líbí. Zatímco jiné servery hodí (když už si všimnou) zprávu na jeden řádek a dál se věnují detailům příplatkového popelníku nové Fabie, tady to vezmou s plnou parádou.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem