načítám data...

AlbaniaTrip: část 3.

Po Albánii je před námi ještě spousta balkánských kilometrů, v plánu máme hlavně Boku Kotorskou a Durmitor. Čeká na nás krajina jako z pohádky...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Den jedenáctý: Vyjíždíme relativně brzo ráno, naplánovali jsme si dlouhý program. Černá hora je stát velikosti dvou třetin Moravy, je tu ale extrémní množství nádherných přírodních památek, ať už je to Boka Kotorska, Durmitor, Skadarské jezero nebo třeba Lovčen, přes který jsme projížděli před třemi roky. Na letošek jsme si naplánovali první tři zmíněné. Míříme tedy nejprve ke Skadarskému jezeru, původně jsem si od něj nesliboval vůbec nic, prostě nějaké jezero někde v Černé Hoře, takových přece existuje… Přejíždíme přes pohoří a zjišťuji, jak moc jsem se mýlil. Jezero je jednak úžasně členité a na úplném severu se „vlévá“ mezi hornatou krajinu a hlavně je (alespoň tady v severní části) pokryté lekníny. Mezi lekníny si malé loďky prorazily cesty a celé to vypadá, jako bychom vůbec nebyli v Evropě, ale spíš ve Vietnamu.
Od Skadarského jezera míříme zase zpět k moři, po asi dvou hodinách přijíždíme na Luštici – nejjižnější z poloostrovů Boky Kotorské. Chtěli bychom vidět Fort Mamula, tedy pevnost na ostrově kdesi u bran Boky Kotorské. Dle všemožných internetů by nás tam měla dopravit loď z malé vesničky Rose na úplném konci poloostrova Luštica. Po překonání uzoučké cesty s mnoha vracečkama přijíždíme do Rose a zjišťujeme, že loď by stála asi 30 euro na osobu, no jo, jsme zpět v západním světě :). Rose samotné je ale úžasně malebná vesnička s malým přístavem, asi dvěma malými hotely a jednou restaurací, toho využíváme a dáváme oběd.

U oběda se rozhodujeme, co dál. Na Mamulu se nám vzhledem k sumě až tak nechce a tak se shodujeme, že nejlepší bude si ještě trochu projet poloostrov a pak zamířit zase do vnitrozemí, dojet, kam až to půjde, a zítra být v Durmitoru. Přesně tak i provedeme, za západu slunce si uděláme v horském hřebenu nad Černohorským pobřežím až kýčovitě krásné fotky a za soumraku přijíždíme do zapadlé vesničky Rijeka Crnojevica, kde se nám podaří najít autokemp. A jak už to bývá, v kempu potkáváme VW T3 s Ostravskou SPZ, později v průběhu večera zaslechneme Nohavicu a tak si jdeme popovídat. Mladý pár – klučina přímo z Ostravy, jeho žena z Valašského Meziříčí. Vlastně div, že to nejsou sousedi. Holky kecají o učitelkách z rožnovského gymplu a my kluci debatujeme o autech. Během prvních pár slov je jasné, že si budeme mít co říct. Ve skutečnosti jsme totiž potkali jednoho z členů e30 fóra. A tak kecáme o Třícách, o Sierrách, o TéTrojce, kde všude jsme byli my, kde všude oni. Později v noci zpíváme Nohavicu a dopíjíme litrového kapitána.

Den dvanáctý: Ráno vykouknu ze stanu a akorát tak stihnu zamávat odjíždějící ostravské TéTrojce – kéž bych taky střízlivěl tak rychle, říkám si. Omrkneme vesnici, je tady starý most na jednom z ramen Skadarského jezera, až teď mi dochází, jak moc členité doopravdy je. Po snídani odjíždíme směrem na Durmitor. Cestou v rychlosti omrkneme jeden docela slavný meandr Skadarského jezera, projedeme přes moderně vypadající Podgoricu a míříme po silnici mezi skalami dál na sever.
Kousek před městem Mojkovač odbočujeme vlevo směrem na Žabljak a vjíždíme do národního parku Durmitor, zpočátku se jede podél průzračně modré řeky Tara a postupně stoupáme až do zhruba 1400 m n.m., kde začíná rovinatá plocha okolo Žabljaku. Přijíždíme do Žabljaku, který je jakýmsi výchozím bodem v Durmitoru, a nacházíme první lepší ubytování, večer se ještě jdeme podívat na Crno Jezero. Vstup k jezeru je zpoplatněn třemi eury, tohle by se v Albánii nestalo, říkáme si. Platit za vstup k přírodní památce se nám fakt moc nechce a tak si nacházíme svou cestu přes les.

Den třináctý: Projíždíme přímo skrz Durmitor, vede tudy uzoučká, ale kvalitní silnice, která se na asi třiceti kilometrech klikatí přímo podél skal, občasné vyhýbání s Pajerem nebo karavany má svoje kouzlo. Každou chvíli zastavujeme a děláme si fotky, nikam nespěcháme, je se tu fakt čím kochat. Celá cesta přes skalnatou část Durmitoru nám trvá asi dvě hodiny, i když je to sotva 20 kilometrů. Z Durmitoru se sjíždí k přehradě na řece Piva, klesá se dolů v úzkých serpentinách, které každou chvíli vbíhají do tunelů. Nejsou to ale tunely, na jaké jsme zvyklí z civilizovanější Evropy, žádný z tunelů nemá osvětlení a nemá ani vyzděnou klenbu, jsou to surové díry ve skále, které mají na zemi asfalt. Díky absenci osvětlení je v nich naprostá tma, a když venku praží slunko, oči nestíhají reagovat, takže je projíždíme tak trochu po hmatu.

U přehrady v městě Plužine se potkáváme s kamarády, co šli na túru přes Bosnu, vyměňujeme si zážitky, doporučují nám restauraci na oběd, kterou pak taky využíváme. Po obědě jedeme dál kolem Pivské přehrady až k hrázi samotné. Když jsme loni viděli hráz přehrady pod Transfagarasanem, naprosto mě dostala. Tahle hráz je však ještě o 60 metrů vyšší, se svými 220 m je to pátá nejvyšší přehrada v Evropě. Při pohledu dolů ve mně trne, je to naprosto neuvěřitelná výška. Pak jedeme dál, za krátko přejíždíme do Bosny a Hercegoviny, za hraničním přechodem je asi 20 km cesty, která sice má dva pruhy, ale asfalt je sotva na jednom z nich, asi nejhorší část cesty v celé Bosně. Prokousáváme se dál, projíždí se tu zase přes nějaký národní park, už se nestačíme ani dívat, nějak jsme si na tu nádheru kolem zvykli. Na večer přijíždíme do Blagaje kousek od Mostaru, je zde Vrelo Bune – klášter u pramene řeky Buny.

Den čtrnáctý: Vyhrabeme se ze stanů, dopoledne si v rychlosti prohlídneme Mostar – je tady hrozně moc turistů, tentokrát se nám tu moc nelibí a tak jedeme rychle pryč. Plán je jasný, míříme zpět domů, poslední cíl cesty jsou vodopády Jajce na severu Bosny. Celá cesta je lemována skalami a krásným výhledem, zdá se nám, že ať v Bosně jedeme úplně kamkoli, vždycky je tam pěkně. Pozdě odpoledne si prohlédneme Jajce a míříme dál na sever, po komplikacích s hledáním noclehu spíme až v Chorvatském Daruvaru.

Den patnáctý: Čeká nás ještě asi 650 km domů a tak vyrážíme. Projíždíme přes Maďarské vnitrozemí, vůbec poprvé přes Maďarsko jedeme jinak než po dálnici. Dochází nám, že jsme nikdy o nic nepřišli, zdejší krajina je opravdu docela nezáživná. Projíždíme přes Nové Zámky, kde vysazujeme Michala, před jeho extrémně čistotnou maminkou se prokecneme o blechách a oheň je na střeše. No co, necháváme Michala napospas dezinfekční proceduře a jedem dál. Na večer jsme doma, Tříca to zase dokázala! :)
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
17. prosince 2016, 11:34
0

Je vidět, že čas se v těchhle zemích zastavil hluboko v minulosti, ale i tak to musel být krásný zážitek. A příroda je tam úžasná. :-)

reagovat
krab
17. prosince 2016, 12:09
0

Moc krásný, opravdu! Ta příroda je nádherná, hezčí než Dolomity a tím jak se v těch končinách zastavil čas je to malebný. Navíc trio Sierra, 323F a tříca je radost na to pohledět. Hlavně pěknou Sierru už na silnici prakticky nepotkáš!

reagovat
Spooker
17. prosince 2016, 14:14
0

Pro nás to jsou prostě naše normální daily, auta který dobře známe a víme že se na ně můžeme spolehnout. Po pravdě bych se asi víc obával jet novým autem téhle kategorie, než svojí Sierrou, a vím že kluci to maj se svýma plečkama stejně.
No a trochu jsme to počítali, a pokud si dobře pamatuju, tak za celej trip jsme potkali 20 Sierr, asi 37 Tříc a Mrkačky myslím jenom 4. Pro balkánskou mládež je prostě E30 pořád něco - bylo často vidět, že to mají nadšenci. Zato Sierra a 323F tam zastává tak nějak stejnou roli jako u nás.

M P
17. prosince 2016, 14:37
0

To je zajímavý názor. Jenom teda nerozumím, v čem by nové auto mělo pohořet, nebo proč by se s ním člověk měl bát jet na takovou cestu? Snad krom menší průchodnosti po rozbitých cestách, některá nová auta jsou o dost nižší... ale jinak? Nenacházím možné důvody.

Flanker
17. prosince 2016, 15:35
0

Já jsem to pochopil tak, že když své auto dobře znáš tak se nebojíš jet dlouhou cestu a nějak víš, co od toho (ne)očekávat. Naproti tomu je nové auto taková neznámá. V dnešní době bych se nedivil nějaké poruše, která by nové auto úplně znehybnila, nemluvě o tom že staré auto opravíš (nebo někoho najdeš) "na koleni" snáze, než nové modely.

Spooker
17. prosince 2016, 15:45
0

No, neříkám že je větší pravděpodobnost, že by nový auto pohořelo a už vůbec ne že by se normální lidi měli bát jezdit :). U někerých aut to je teda diskutabilní a zrovna srovnání se Sierrou nesnese všechno, ale to je jedno, pro ty zbylý dvě auta to platí taky... Osobně mám prostě lepší pocit s autem, který skrz naskrz znám a vím, kde můžou nastat případný problémy a jak je řešit. Na to jsem si s sebou bral i náhradní díly, ale nepotřeboval jsem je. Starýmu krámu taky daleko míň vadí nekvalitní palivo, o některých pumpách na kterých jsem bral, si teda fakt iluze kvality nedělám. Taky, jak říkáš, průchodnost a jízda po mizerných rozbitých cestách - na Sejře odejou siláče v ramenách za 100,- za kus a tím to končí a jezdit s tím můžeš i tak. Můžu se někde prodírat křovím a je to jedno, je to starej krám s hodnotou lepšího mobilu. Můžu to kdekoliv zaparkovat a nebát se o to. Třeba někde v Kosovu...i mi to tam může někdo nabořit, a teda řešit pojistnou událost za statisíce v Kosovu bych fakt nechtěl :)...prostě na tento typ dovolené mi tyhle auta připadají úplně vyhovující. No a nejdůležitější je, že nás s těma plečkama víc baví jezdit.. :)

M P
17. prosince 2016, 15:49
0

Jo, takhle to dává smysl. Je fakt, že svoje auta znáte, to je hlavní faktor. Mě by asi trochu mrzela absence klimatizace, ale na druhou stranu, jsem zhýčkaný, pohodlný člověk :D

gr
gramo
17. prosince 2016, 16:20
0

Letos v létě jsem taky absolvoval cestu okolo Balkánu, jeli jsme o něco novějším BMW (E87) a klima se fakt hodila. Ve třech lidech s nákladem se moc dobrá průchodnost terénem očekávat nedá. Taky jsme v Makedonii narazili na úsek, kde se asfalt postupně změnil v rozbitý asfalt a nakoenc se vytratil a zůstal štěrk a kamení a docela mě překvapilo, co to dokázalo projet. Ale stejně jsme po opatrné a pomalé jízdě (místy krokem) skončili na místě, kde jsme usoudili, že dál to nemá smysl pokoušet. A v tom kolem projela stará Zastava asi tak 30-40 a za mírného pohupování statečně zdolávala terén... Holt Zastavu nezastavíš, kam se hrabe Hyundai :)
Cestou zpět, naštěstí až na Rumunsko-Maďarských hranicích začal bouchat PZ tlumič, v těch terénech se načal a pak postupně vytekl. A v servisu se ukázalo, že jeden z předních je taky na výměnu.

beastar
17. prosince 2016, 16:23
0

Dnes bez klimatizace ani ránu ale vzhledem k tomu že tady pánové jsou odhadem asi tak o desetiletí mladší tak chápu že to dávají i bez klimošky. Jinak já je celkem chápu jezdím tam několik let taky a nemyslím si že by se kromě občas nových úseků dálnice (RO, MD, BG, SRB) někde něčemu dalo říkat silnice v dobrém stavu. Teď poslední léto mě to stálo jenom 8,500,- + práce za totálně rozpadlou poloosu kterou jsme drasticky zničil při přejezdu Rumunska po výtečných místních silnicích I. třídy. Nechci tohle moc vytahovat ale za kolik asi koupíš celou Sirku za 25 když je pěkná na tyhle cesty je to fakt asi nejlepší volba.

Na druhou stranu co je nové auto ? Jako funglovka nebo auto které je generačně novější než třeba e30 já to jezdím vlastně taky ojetinou a kromě Kosova (tam sem se neodvážil zatím) to řeším Evropskou asistencí plus dobrá pojistka a dost hotovosti a taky nemám problém opravit cokoliv když na to přijde ale vyjde mě to asi o dost dráž. Vzhledem k tomu že Mercedes je asi nejoblíbenější auto co do počtu jak tady kluci i zmiňovali v nějakém díle tak odservisovat to jde.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem