Desetiminutová scéna z filmu Bullitt (po česku Bullittův případ) se zařadila mezi nejuctívanější automobilové honičky z mnoha dobrých důvodů. Určitě mezi ně patří Steve McQueen v hlavní roli nebo to, že se téměř celá natáčela “doopravdy” a proto vypadá mnohem realističtěji, než je dnes zvykem. A McQueen navíc nezanedbatelnou část odřídil sám.
Ale sebelepší akce by nestačila, pokud by se jí neúčastnila opravdu cool auta – konkrétně černý Dodge Charger, kterým jezdí padouši a který se po zásluze dočká špatného konce, a zelený Ford Mustang. Oboje samozřejmě z roku natočení filmu, tedy 1968. A zatímco Charger byl spíše hercem ve vedlejší roli, Mustang se stal legendou. Nejen kvůli tomu, že v něm na plátně jezdil Steve McQueen. Důvodem bylo i to, že na něm slavný herec zanechal stopy svého pověstného automobilového vkusu.
Filmový Mustang poručíka Bullitta byl nalakován elegantním a nenápadným tmavě zeleným odstínem Highland Green a očesán o všechny zbytečnosti, jako je emblém koně a druhý pár světel v masce nebo veškeré další chromované doplňky. Naopak přibyla široká kola American Racing TorqThrust, přitvrzený podvozek a pár dalších vylepšení. A zvuk, který ve filmu “dubloval” závodní Ford GT40. Dohromady to dávalo perfektní image auta pro tichého ale rozhodného chlápka, který na sebe nepotřebuje upozorňovat, ale vy byste si na něj měli dávat pozor.
S navrátivší se popularitou starého bijáku na začátku tohoto století i u Fordu pochopili, že minimalistický, tmavě zelený Mustang je vážně cool věc. A tak postavili připomínkovou sérii Bullitt, bohužel postavenou na nepříliš přitažlivé čtvrté generaci Mustangu, označované SN95. Byla docela oblíbená, ale něco jí chybělo.
To “něco” dodal až rok 2008 a druhá speciální edice Bullitt. Ta už byla postavená na “retro” generaci S197 a byla předzvěstí jejího faceliftu – proto dostala vylepšený podvozek, který standardní Mustangy obdržely až v roce 2010. A kromě něj také o 15 koní výkonnější motor, tradiční zelený lak (tentokrát pro Bullitt unikátní), sedačky ze Shelby GT500, palubní desku z broušeného hliníku, kulatou kovovou hlavici řadičky (všechny Bullitty měly manuál), samozřejmě kola ve stylu původních TorqThrustů a absenci zbytečných znáčků a spoilerů. A potom také speciálně naladěný výfuk, díky kterému tenhle Bullitt zněl skoro přesně jako ve filmu.
Pro mě osobně je Bullitt z let 2008 až 2009 pořád dokonalým ztělesněním původní myšlenky – vlastně snad lepším než originál. Tedy, pokud se člověk přenese před odporné plastové věci v inteiéru.
U Fordu se ale rozhodli, že to dokáží ještě lépe a po dalších desetiletech a půl století od uvedení původního filmu představili už třetí Mustang Bullitt.Pokud jste dávali pozor při představení předchozích dvou, asi vás moc nepřekvapí. Od standardního Mustangu GT se liší v několika ohledech. Za prvé, je zelený. Za druhé, bude mít o něco silnější motor (prý “alespoň 475 koní, takže zhruba… o 15 koní). Za třetí, přišel o nadbytečné znáčky. Za čtvrté, uvnitř najdete sportovnější sedačky (tentokrát příplatková Recara) a řadičku manuálu s kulatou rukojetí. A nové výfuky, nejspíš opět naladěné podle filmu. Co u minulé verze nebylo je speciální varianta digitální palubky, s “Bullittovskou” úvodní obrazovkou…
Takže vlastně nic, co bychom nečekali – a zároveň úplně přesně to, co jsme chtěli. Doufejme, že nějaké Bullitty doveze Ford i do Evropy.
Největším překvapením z uvedení nového Bullittu tak nebyl nablýskaný nejnovější stroj, ale jakýsi zašlý starý Mustang vedle něj. To nemohli na představení přivézt hezký, zrenovovaný kousek? Jak se ukazuje, nemohli. Bylo by to totiž mnohem méně zajímavé.
Nedávno se totiž, zcela bez vědomí veřejnosti, konečně vyřešila největší záhada filmu Bullittův případ. Kam se poděl ten Mustang, který ve filmu hraje? Proslýchalo se, že ho koupil jistý člen štábu a desítky let odolával nabídkám na jeho prodej.
Dnes už víme, že ho po konci natáčení koupil jistý Robert Kiernan, který opakovaně odmítal nabídky na odkoupení vozu dokonce i od samotného McQueena. Auto přitom nežilo život opečovávaného muzejního kousku – jezdila s ním Kiernanova manželka, učitelka v New Jersey (kdyby její žáci věděli…). V roce 1980, když odešla spojka, se pak Mustang odstěhoval na dlouhou dovolenou do garáže.
V roce 2014 Kiernan zemřel a jeho syn Sean kontaktoval automobilku Ford, aby jí informoval o tom, kde se slavné auto nachází. A u Fordů si tuhle informaci nechali pro sebe, aby mohli s představením originálního, nezrenovovaného Bullittova Mustangu překvapit právě při představení nového retro modelu.
A za kolik ho Ford koupil? Ve skutečnosti nekoupil. Kiernan mladší se totiž stále drží otcova přesvědčení a nehodlá slavný Mustang prodat. Otázkou ale je, co s ním udělají první řádné nabídky – soudě podle cen, za které se prodal “bondovský” Aston Martin DB5 nebo původní Batmobil by se dalo očekávat, že tenhle Mustang bude mít hodnotu někde kolem 4 milionů dolarů (80 milionů korun).
Podrobnější historii filmu Bullitt i tohoto konkrétního Mustangu se tento týden ještě budeme věnovat. Sledujte nás a nenechte si to ujít!
15. ledna 2018, 12:20
0
Ten novy bullit je parada. Minulu generaciu som videl ze leto vo frankfurte,zvuk naozaj vyborny.
15. ledna 2018, 13:10
1
Konečně mustang podle mého gusta, ta zelená mu sedí jak prd*l na hrnec.
15. ledna 2018, 16:17
-1
Tak to je porno :-D
15. ledna 2018, 19:29
0
Nejikoničtější Mustang za všech těch šest desetiletí, co se vyrábí a co hrál ve všech možnejch i nemožnejch dílech včetně jedný Bondovky.Taky je to tím, že ho řídil Někdo - McQueen.....drsnej chlápek, co zdrhal před náckama na motorce, jezdil 24 hodinovku Le Mans anebo jako Motýlek v příšerný věznici kdesi na zapomenutým ostrově....
Mám rád ten film, Fordy, rovný chlápky a zelenou barvu....a do toho všeho ten hlas V8, když Bullit sázel rychlosti při honičce s Chargerem...lahoda
15. ledna 2018, 19:57
0
jen doplním, že původní Bullit byl GT390 s 6.4 litrovou V8 a necelejma 270HP...lidi si to často pletou s Shelby....
15. ledna 2018, 23:52
0
Ještě přesněji to byl Mustang GT s motorem 390ci, označení "GTxxx" bylo vyhrazené právě pro Shelby. Jinak mám pocit, že 390 se čtyřkomorovým karbecem měla lehce přes 300 koní, 270 měla tuším ta, kterou jse mměl v 1968 Galaxii, což byla nejsilnější verze dvoukomory.
16. ledna 2018, 19:29
0
neznám nijak extra americký fordy....390 je objem v palcích a 270HP byl základ pro ten motor, těch 320 HP to mělo až právě pro model ´69..V tom modelu ´67 by měl být motor z galaxie....ale chtělo by to najít přesný data....těch motorů se tam dávala halda a k tomu výkonový varianty, ročníky se lišily a k tomu úpravy a modifikace.Amík aby se v tom vyznal:)
15. ledna 2018, 22:23
0
To je snad ten nejkrasnejsi mustang, jaky kdy vznikl...vsechny ty Shelby a Hertze se muzou jit klouzat...jen tak mimochodem: mluvilo se nekde o cene?
15. ledna 2018, 23:18
0
No pokud můžu soudit podle minulého Bullitta, tak bude o kousek dražší než ekvivalentní GT. A je to v podstatě GT v úplně plné výbavě, plus nějaké věci navíc... tipuju, že kdyby to dovezli do Evropy, tak to bude stát 1,5-1,6M.
15. ledna 2018, 23:01
1
Prosím, prosím! Ať mu nechají tu patinu!
15. ledna 2018, 23:16
1
To nechají zcela určitě, takový auto by nikoho nenapadlo renovovat.
16. ledna 2018, 19:31
0
dost možná je na něm i ten prachy z cest San Franciska, kde to Steve proháněl :D...prej se nenechal zastupovat kaskadérem a odřídil to sám...