Každý z nás si asi dokáže vybavit auta, která McQueen řídil ve svých nejslavnějších filmech. Tmavě zelený Ford Mustang GT 390 v Bullitově případu. Závodní Porsche 917 nastříkané do ‚válečného zbarvení‘ týmu Gulf v Le Mans. Bláznivou písečnou bugynu v Aféře Thomase Crowna.
Mnohem méně známá jsou auta, kterými Steve jezdil v soukromém životě. A přitom jsou v mnoha ohledech možná zajímavější. Vypovídají totiž leccos o McQueenově vytříbeném vkusu i o jeho osobnosti.
A nejde tu jen o jejich výběr, přestože zahrnoval některá z nejskvělejších aut své doby a často jde o modely, které se postupem času staly legendami. McQueen si dával záležet na tom, aby každé z jeho aut bylo opravdu jeho. Aby bylo skutečně výjimečné, s otiskem jeho osobnosti.
Nechával auta přečalounit, nechával je přelakovat, a právě tyto drobné úpravy možná nejvíce odrážejí jeho charakter. Většina laků byla nenápadných – černá, hnědá, šedá, tmavě modrá. Ferrari si namísto tradiční červené barvy vybral v tmavě modré nebo kaštanově hnědé.
A ve stejném duchu se nesly i úpravy. Žádné pozlacené detaily nebo okázalé přestavby karoserie, jaké byste možná od hollywoodské hvězdy čekali. Naopak, všechno bylo decentní a ctilo původní charakter auta. Raději nechal na zakázku vyrobit zasouvací anténu, než aby kvůli rádiu narušoval křivky skvostného Ferrari.
Pojme se podívat na několik nejvýznamnějších kousků, které prošly McQueenovou garáží.
Porsche 356 Super Speedster
První nové auto, které si McQueen v životě koupil, o něm hodně vypovídá. Malé a obratné Porsche 356 nebylo nijak luxusní a ve srovnání s americkými vozy té doby nebylo ani rychlé v přímce. I se silnějším z nabízených motorů mělo pouhých 75 koní. Ale byl to perfektní nástroj pro závodění, do kterého se v té době McQueen poprvé vážně pustil.
Tomu také odpovídala specifikace vozu, který si objednal. Nenápadná barevná kombinace (všechno černé) a téměř žádná komfortní příplatková výbava. Kromě motoru si objednal jen lehčí a širší litá kola, vhodná pro závodění. Přitom už samotný Speedster byl tou nejvíce puristickou a spartánskou variantou 356. Neměl dokonce ani boční okna!
V průběhu vlastnictví ho navíc McQueen ještě dále ‚očesal‘. Speedster dostal nové, nižší čelní sklo, za sedačkou přibyl ochranný oblouk pro případ převrácení a naopak zmizely nárazníky.
McQueen auto po čase prodal, ale nakonec ho koupil zpět a vlastnil ho až do své smrti.
Dnes: V majetku Chada McQueena
Jaguar XK-SS
Další McQueenův vůz měl k závodnímu autu ještě blíž. Původně jím totiž byl. Model XK-SS vznikl, když u Jaguaru zjistili, že nejsou schopni prodat zbývající nedokončené závodní modely D-type, protože již stihly zastarat. Nějakou chytrou hlavu potom napadlo, že by je mohli osadit pár ‚zbytečnostmi‘ pro silniční provoz, jako bylo čelní sklo, světla nebo držák na zavazadla, a prodávat je coby superrychlé silniční sportovní vozy.
A tak také udělali. Vyrobilo se jich pouhých 16 a jeden z nich se, již jako ojetý, dostal k McQueenovi. Poté, co ho nechal přizpůsobit svému vkusu – jeho dvorní čalouník Tom Nancy se postaral o černé čalounění, legendární úpravce automobilů Von Dutch dodělal dvířka ke schránce u spolujezdce a karoserie dostala lak v klasické britské závodní zeleni – ho používal nejen k závodění, ale i v běžném provozu.
Říkalo se, že mezi policisty v Los Angeles byla vypsána odměna tomu, kdo dá McQueenovi pokutu za rychlost. Vždycky ale ujel.
Dnes: V Petersenově muzeu v Los Angeles
Ferrari 250 Lusso
Tuto krásku si McQueen nekoupil, ale dostal jí darem od jiné krásky – své manželky Neile – ke 34. narozeninám. Přesto tento skvost přesně odpovídá McQueenově vkusu, jak jej můžeme odhadovat z ostatních vozů. Má všechny důležité atributy:
- Závodní rodokmen. Jakkoliv jde spíše o cestovní GT, nezapře v sobě 250 Lusso fakt, že jde o variantu slavné závodní 250 a v podstatě ‚sourozence‘ legendárního 250 GTO.
- Výjimečná technika. Vrcholný model od Ferrari. Co dodat?
- Nenápadné, elegantní provedení. Lusso samo o sobě je nejuhlazenější variantou z řady 250. A kombinace kaštanově hnědé barvy Marrone s hnědým koženým interiérem je prostě fantastická.
Nikdy by vás nenapadlo, že hnědé Ferrari může vypadat dobře. A tohle je dost možná nejkrásnější Ferrari všech dob…
Dnes: Po renovaci, naposledy prodáno za 2,3 milionu dolarů.
Mini Cooper S
Původní Mini bylo nejen skvělé auto pro mladé lidi s omezeným rozpočtem, ale také oblíbený módní doplněk slavných a úspěšné závodní auto na mezinárodních rally. A z posledních dvou důvodů se bez něj McQueen pochopitelně nemohl obejít.
I tentokrát si dal slavný herec a závodník záležet na tom, aby Mini přizpůsobil svému vkusu a osobnosti. Opět došlo na nenápadnou, ale elegantní hnědou barvu (tentokrát v kombinaci dvou odstínů), interiér dostal hnědé koženkové čalounění a sportovní volant, plechové disky byly obráceny, aby se auto rozšířilo, a na předek přibylo jedno asymetricky umístěné přídavné dálkové světlo.
Dnes: Zachován v původním stavu, čeká na renovaci.
Ferrari 275 GTB/4 NART Spyder
Další z McQueenových vozů, které byly skutečně výjimečné samy o sobě. Ferrari 275 GTB/4 bylo vylepšeným nástupcem slavné řady 250. Narozdíl od ní ale postrádalo variantu roadster. A protože ve slunné Kalifornii byla po otevřených vozech poptávka, rozhodl se americký dovozce Luigi Chinetti přesvědčit automobilku, aby pro něj vyrobila sérii deseti kusů roadsteru Ferrari 275 GTB/4 NART Spyder (NART byla zkratka Chinettiho závodního týmu).
Steve McQueen se s jedním z nich setkal při natáčení filmu Aféra Thomase Crowna a nadchl se pro něj tak, že si jiný takový exemplář ihned objednal.
Nebyl ale spokojený s barvou ani sériovým vzhledem vozu, a tak ho ihned po koupi nechal přestříkat a doplnit o pár detailů. Malé závodní zrcátko. Závodní hrdlo nádrže. A rádio se zakázkově vyrobenou elektrickou anténou, zamaskovanou tak, aby v zasunutém stavu nerušila linie vozu.
Nedlouho po dokončení byl McQueenův Spyder při nehodě poškozen a při následné opravě karoserie dostal navíc ještě nepatrně výraznější zadní spoiler.
Kdyby se McQueenův NART Spyder objevil v prodeji, bylo by to patrně jedno z nejdražších aut dneška. Standardní 275 GTB/4 kupé, kterou si Steve koupil jako náhražku za dočasně nepojízdný NART, se nedávno prodala za 8 milionů dolarů. A jeden z desítky originálních Spyderů za více než 27 milionů…
Dnes: V rukou soukromého sběratele.
Porsche 911S
Na hnědošedou 911 si asi vzpomene každý, kdo někdy viděl slavný film Le Mans. Právě takovým autem totiž na jeho začátku jezdí hlavní hrdina, Michael Delaney.
‚Filmové‘ auto McQueen používal jen v době natáčení. Již předtím ale vlastnil téměř identický vůz, který z logistických důvodů zůstal doma v Kalifornii a který také nikdy nezměnil majitele až do hercovy smrti, kdy skončil u jeho syna Chada. Ten slavnou 911 vlastní dodnes.
Narozdíl od většiny ostatních McQueenových vozů, které jsou typické speciálními drobnými úpravami, zůstalo toto Porsche téměř stoprocentně originální. Až dodnes. Podle slov McQueenova syna je vůz, přestože nikdy neprošel renovací, stále ve skvělé kondici. A to i přesto, že ho Steve používal rád, často a také ostře.
Dnes: Originální stav, v majetku Chada McQueena
Mercedes-Benz 300SEL 6.3
Ne vše, co McQueen vlastnil, byly sportovní vozy. Své zálibě v rychlých a přitom co nejméně nápadných autech dával průchod i jinak. Kupříkladu osmiválcový Mercedes, patrně nejrychlejší sedan své doby, si objednal poté, co ho jeden takový předjel ve více než dvousetkilometrové rychlosti na německé dálnici. V tu chvíli McQueen to auto prostě musel mít.
Dnes:V roce 2007 prodáno na aukci za $45,000
Hudson Wasp
Vedle nejnovějších modelů měl McQueen i celou řadu starých aut. A Hudson Wasp z roku 1952 byl jedním z jeho nejoblíběnějších. V sedmdesátých letech, možná již unaven rychlými sportovními vozy, se pro starý šestiválcový Hudson přímo nadchnul a jezdil s ním téměř všude.
Zajímavé je, že nezvolil vrcholný model Hornet (který vaše děti znají z filmu Auta), ale sáhnul po levnějším Waspu, nicméně s výkonným dvoukarburátorovým šestiválcem Twin H Power ze silnější verze.
Dnes: Prodán v roce 2012 za $61,600
Ford Mustang GT 390
Na konec našeho seznamu patří automobil, který Steve McQueen nikdy nevlastnil (i když se o to nejméně jednou pokoušel), ale který si s ním spojí asi nejvíce lidí. Ford Mustang fastback z roku 1968 ve tmavě zelené barvě Highland Green a s osmiválcem o objemu 390 kubických palců (6,4 litru) pod kapotou. Jeho vzhled, vylepšený odstraněním zbytečných chromů a naopak montáží širokých kol American Racing TorqThrust D, se stejně jako jeho zvuk stal natolik populárním, že podle něj vznikly nesčetné repliky a dvě speciální edice továrního Mustangu.
Z originálních vozů, použitých při natáčení filmu, však podle všech zpráv přežil jen jeden a jeho současný majitel po celá desetiletí odolával návrhům mnoha zájemců, včetně McQueena samotného.
I když Steve tohle auto nikdy nevlastnil, těch deset minut na filmovém plátně ho s ním neoddělitelně spojilo.
Dnes: Místo i stav neznámé.
27. března 2016, 20:50
0
Hmm, wifi mne vyšplouchla, tak znovu už jen trošku :
mezi mcquenovi oblíbence patřil i chevy Camper, chevy Styleline Convertible 51, MG TC , chevy Truck 41, chevy Truck 57 upravený pro převoz motorek,, E -Type, a snad i Rolls Royce Sillver Shadow
28. března 2016, 11:26
0
Porsche 356 mi pripomelo ze nedavno davali v televizi film Doktor Hollywood kde hlavni postava Michael J Fox, muj oblibeny herec, s nim taky jezdi. 356 se myslim objevil i ve filmu Top Gun. Davam tak podnet k pokracovani clanku o filmovych vozech, jestli se dobre pamatuji tak 356 tam nebyla. Mozna jsou i jine filmy kde si porsche zahralo.
28. března 2016, 11:42
0
Moc dobře napsané, díky!