načítám data...

10 aut, která by nevznikla bez rally

17. srpna 2015, 08:00 10 komentářů Radek Chlud TopX

Homologační speciály pro rallye mají ve světě rychlých aut zvláštní místo - jen těžko byste totiž hledali auta, která budou v reálném světě při rozumných nákladech rychlejší. A tak se mezi nimi zrodila spousta legend, ze kterých jsme vybrali desítku.

zobrazit celou galeriiTopX: 10 aut, která by nevznikla bez rally

Asi všichni jsme jako malí snili o tom, že budeme automobilovými závodníky. A všichni si také v koutku duše chceme ten sen splnit – a když to nevyjde doopravdy, tak bychom si rádi koupili alespoň nějaké to “závodní” auto. Ale Formuli 1 asi nikdo z nás nevyužije a se supersporty nebo okruhovými Porsche to není o moc lepší. Což je důvod, proč jsou tak populární auta, založená na rallye speciálech. Dostat maximum z 911 GT2 vyžaduje nejen schopnosti, ale také okruh. S rychlou čtyřkolkou nemusíte být Carlos Sainz, abyste poznali, k čemu se hodí – budete prostě rychlejší než všichni ostatní i bez námahy. 

To je samozřejmě jen jeden z důvodů, proč jsou auta s rallyovými kořeny tak populární (asi těžko může platit pro exempláře s motorem uprostřed a pohonem zadních kol) a tak jsme vybrali i pár bestií, vedle jejichž krocení je supersport jen lehká rozcvička. Pojďte se s námi podívat, co rallye přineslo světu rychlých aut.

Subaru Impreza 22B

Pro vyznavače Subaru doslova legendami opředená a vymodlená speciální edice Imprezy. Tato edice vznikla k oslavě 40. výročí značky Subaru a oslavě třetího titulu v šampionátu konstrukéru v rally. Koupit jste si jí mohli jen od května do srpna roku 1998. Kromě toho, že vypadá k nerozeznání od ostrého WRC, dostalo tohle auto do vínku zvětšený objem válců, podvozek Bilstein a keramickou spojku. A proč 22B? Podle některých moudrých hlav je to kvůli objemu 2,2 litru a B připadá značce podvozku – Bilstein, ale kdo ví?

Lancia Delta S4 stradale

Pokud někdo ovládá italštinu, už je mu všechno jasné. Slovo stradale totiž v překladu znamená silniční. Když chtěly automobilky v 80. letech homologovat rallyový speciál do skupiny B, musely vyrobit i odpovídající počet aut, které mohou na silnice. Prakticky jediný rozdíl mezí ostrou a silniční verzí je, že vedle vás nesedí navigátor a na dveřích je tapec. Co je ale na Deltě S4 tak zajímavého? Ze všeho nejvíc motor přeplňovaný zároveň turbem a kompresorem. V 80. letech totiž nikdo neměl o Anti-lag systému ani potuchy a turbo se roztáčelo zoufale pomalu, tak proč tam nenacpat ještě kompresor, který není závislý na výfukových plynech? Když k tomu ale postavíte rovnítko s cenou a vybafne na vás 16 000 000 kč tehdejší doby, radost rychle přejde.

Renault Clio Williams

Nejlepší hothatch všech dob – první věc, která mnoho z Vás napadne při přečtení přídomku Williams. Už ze začátku je vhodné uvést na pravou míru, že závodní tým Williams nemá s Cliem vůbec nic společného, i když se z jeho jízdního projevu může zdát, že ano. Tato speciální verze je dalším kusem historie, který by bez rally nevznikl, protože byl potřeba pouze k homologaci závodní verze do rally. Když už jsme u vyvracení nepravostí, které se okolo Clia Williams neustále víří, zde je výčet několika rozdílů oproti Cliu 1.8 16V – větší objem válců, jiná velikost ventilů, vaček, tvrdší podvozek, vylepšená převodovka a další. Z toho plyne – ne – opravdu z Vás vlastnictví Clia 1.8 16V nedělá majitele Clia Williams.

Mitsubishi Galant VR 4

Když FIA v roce 1986 nad skupinou B v rally definitivně zlomila hůl, přišla na řadu skupina A. Galant je další z řady homologačních speciálů, který by bez tohoto sportu těžko vznikal. Ač se to příliš neví, Galant VR-4 prakticky započal slavnou éru modelů Lancer Evo, protože motor použitý v Galantu jste mohli jen s malými změnami najít v Lancerech až do minulého roku, kdy byl tento automobilový seriál ukončen. Další velkou zajímavostí je, že pokud vám nestačily zatáčející přední kola, Galant zatáčel od cca 50 km/h i koly zadními. Aby toho nebylo málo, vůbec poprvé se v sériové výrobě objevilo něco jako elektronické aktivní nastavovaní podvozku. Pravda, je těžké si něco takového představit na začátku 90. let, kdy u nás byl největší vymožeností elektronicky řízený karburátor ve Favoritu.

Nissan Pulsar/Sunny GTi-R

Opět rally a opět homologační speciál a opět další automobil, ve kterém bije srdce legendy. Je to jedinečný, přeplňovaný motor Nissan SR20DET (krom GTI-R byl použi například v kupé 200 SX generace S14). Sunny bylo možné pořídit ve dvou verzích: RA a RB. Verze RA, byla civilnější verzí bestie, která v blátivé noci plive oheň do lesů. Verze RB byla zbavena veškerých nepotřebných věcí jako ABS, elektronických oken, klimatizace a interiér byl kvůli úspoře hmotnosti ze základní verze Pulsaru. Oproti verzi RA se ještě RBčko chlubilo převodovkou s kratším převodovým poměrem a diferenciálem s omezenou svorností. Sunny dokázalo zrychlit z 0-100 do 5 sekund a produkovalo 227 koní.

Audi Sport Quattro

Tohle auto zná určitě každý, ale proč mělo menší rozvor než Quattro Coupe a žralo gumy jako zběsilé? Oproti standardnímu Coupe měla verze sport zvýšený výkon, byla odlehčená a menší. Všechno z jednoho důvodu – aby dokázali na rallyových kolbištích 80. let konkurovat daleko hbitější a obratnější Lancii a Peugeotu. Zkrácení rozvoru mělo kýžený následek, zlepšení ovladatelnosti, ale i po přesunutí chladiče do kufru a dalších změnách se inženýrům nepodařilo zbavit se tíhy motoru a brutální nedotáčivosti. Další evolucí, už ne silniční, bylo vyrobení okřídleného Quattra S1 s charakteristickým řevem pětiválce, který budí ze sna ne jednoho petrolheada.

Alpine A110

Alpine A110 s lehounkou karoserií a motorem o objemu 1.6 litru, která nastolila v rally naprostou revoluci. Do té doby nevypadalo mnoho aut jako Alpine a nejspíše ani tak nejezdilo. Malá firma Alpine, ještě před pohlcením společností Renault, dokázala něco nevšedního – vnukla někomu v Lancii myšlenku na Stratos. Pravda je, že vnuknutých myšlenek bylo díky A110ce více, to když se naši komunističtí předci pokoušeli dohnat západní svět a postavili do tehdejšího rallyového šampionátu Škodu 200RS, která od té (ani do té) doby neměla obdoby, ale dala za vnik pozdější, legendární Škode 130RS.

Renault 5 Turbo

Strach, pot, adrenalin. Slova, která mi proleti hlavou při pomyšlení na toto auto. Snad kdybyste vzali dveře, sedli si na ně a dali si za hlavu motor z raketoplánu s obrovským turbem, bylo by možné si představit, jaké to je závodit v Renaultu 5 Turbo. Nic by neuškodilo tomu, kdyby se auto jmenovalo Renault 5 Turbolag, protože než se do přeplňovacího systému nafoukalo po sundání nohy z plynu dostatek výfukových plynů, bylo možné si vyčistit zuby, posvačit a možná i vypít kávu. Ale to jsou přesně ty věci, které dělají z legendy legendu – na draku přeci taky nelítal každý.

Lancia Stratos Stradale

Jak už bylo psáno u Renaultu Alpine A110, je velmi pravděpodobné že díky tomuto vozu vznikla legenda mezi legendami určena pro rally – Lancia Stratos. Už jen motor Ferrari z Dina V6 a jeho charakteristický zvuk. Těžko si představit, že by v takovém autě trůnil agregát o objemu 1,5 litru. Nicméně, další pravděpodobnou věcí je, že Stratos pomohl rozpohybovat vlnu novodobých supersportů, u kterých byl motor umístěn před zadní nápravu k dosažení ideálního rozložení váhy. O tom, že Startos by chtěl každý, není potřeba ani psát – jasně o tom hovoří počet společností, které nabízejí stavebnicové repliky za cenu rodinného kombíku.

Ford RS200

Poslední auto homologované pro Skupinu B chvíli před jejím ukončením (o které se svými haváriemi také notně zasloužilo). Ze všech bylo rozhodně nejvyspělejší a bylo jen otázkou času, kdy by RS200 ukázala ostatním zadní světla. Tento model držel po celých 12 let prvenství v rekordním zrychlení z 0-100 km/h v Guinessově knize rekordů – bylo to 3,07 sekundy. Motor měl objem 2.1 litru s turbem tak velkým, že by sežralo vašeho psa i s rybičkama. Při maximálním plnícím tlaku (1.6 Bar) ze sebe motor dokázala vyždímat 580 koní.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jindřich
17. srpna 2015, 08:17
0

Kde je 205T16???

reagovat
JLK
17. srpna 2015, 10:23
0

"V 80. letech totiž nikdo neměl o Anti-lag systému ani potuchy ... " - a co ten system ve Quattru, ktery slouzil k udrzeni vysokych otacek turba pri projizdeni zatacek? Cetl jsem o tom vicekrat, je o tom odstavecek i na wiki. Jak to ale funguje uvnitr, to nevim.

reagovat
Matěj Podhorský
17. srpna 2015, 10:58
0

To nebyl anti-lag v pravém slova smyslu, jak ho známe dnes. Pokud je mi známo, byl to čistě mechanický systém, v podstatě druhá wastegate, která se otevřela při zavřeném plynu a pustila okysličený vzduch do sběrného potrubí výfuku. Tuším, že se ani nevstřikovalo dodatečné palivo, hoření se konalo i tak díky přítomnosti čerstvého vzduchu a spalin. Ale byla to Audi Sport Quattro a S1, původní A1 a A2 tuším neměly nic podobného. Tam se na to celkem kašlalo, ostatně i takový ten zvláštní "pištivý" zvuk po zavření plynu je od turba. Zavřením klapky vznikají v potrubí velké rázy a běžně dochází k pumpáži dmychadla. To má negativní vliv na životnost, ale u soutěžního speciálu je to jedno. Třeba v letectví se jedná o jev takřka fatální:)

pa
patricius
17. srpna 2015, 10:47
0

super článok :) možno by to chcelo ešte kusok viac informácií ale to si už každý dohladá sám :)

reagovat
ho
honzarov
17. srpna 2015, 12:59
0

Pokud tam máme od Lancie derivát Delty a Stratos, tak by tam zřejmě měla být i 037. Ta byla taky kvůli homologaci v silniční verzi.

reagovat
Vojta Nekvapil
17. srpna 2015, 14:10
0

Ono bylo spousta aut co slouzili pro homoogace. Ale to uz se do poctu deseti aut nevejdes. MG, Ferrari,...
Nektere auta byli takove bestie, ze se mezi lidi nedostali, pripadne je fabrika vykupovala zpet. Napriklad Citroen BX 4TC.

wlko
17. srpna 2015, 15:08
0

Motor z Galantu (4G63T) skončil s deviatou evolúciou Lanceru. Od roku 2008 Lancer Evolution používal úplne nový motor. Takže do minulého roku rozhodne neslúžil :)

reagovat
ja
jagy
17. srpna 2015, 15:35
0

Sunny GTi-R (EU model) mel 220PS a byl pouze ve verzi "RA", resp. jinak na vyber ani nebyla. RB bylo jen pro Japonsko. Tam mel motor diky jine ECU 230PS. Zadni LSD mely vsechny modely, RB melo i predni...

reagovat
ho
honzarov
17. srpna 2015, 15:52
0

To Woyta: No ono chce rozlišit auta, která by díky rally vůbec nevznikla (Stratos, 037 atd.) a pouze edice, jejichž civilní hlavní větev by byla tak jako tak i bez rally (205 atd.). Samozřejmě pak může být debata, jak moc je ta homologační edice vzdálená od civilní verze, či jak moc homologační edice ovlivnila civilní verzi. Ale chápu politickou korektnost různorodosti značek v článku.

reagovat
hurkar
01. září 2015, 23:58
0

Stratos by chcel každý... teraz možno, no keď vyhrával tak vraj až taký úspešný nebol, kvalita spracovania, spartánska výbava, hlučný interiér... vraj bol problém predať homologačnú sériu

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem