načítám data...

Zima pozadu

11. prosince 2016, 18:35 23 komentářů RCNP

Sníh, led, břečka a zadokolka se samosvorem. Pravděpodobně jednoduchý recept na pojistnou událost. Ale kolik z těch omílaných skřeků je pravda a kolik jen paranoia? Prověřeno ponecháním napospas osudu se Subaru BRZ.

zobrazit celou galeriiRichard langmajer.richard@gmail.com: Zima pozadu

V první řadě je třeba říct, že jsem si to na sebe upekl sám. Mít jediné celoroční auto a vybrat si zadokolku se samosvorem je asi nejblbější nápad se kterým jsem mohl přijít. Asi hned po kabrioletu s motorem uprostřed, nebo špatně ochočené alpace. Jenže můj výběr neplynul z neprozřetelnosti, jak by se mohlo zdát. Ještě před pořízením BRZ jsem poctivě zkoušel i čtyřkolky a to včetně těch zábavných. Ale čím víc aut jsem testoval, tím víc mi vadili všechny ty kompromisy. U některých čtyřkolek to byla vlastně základní vlastnost. Umět všechno a vždy na osmdesát procent, ale nic na sto. To už jsem ale trochu nefér, jelikož auta typu Golf R nejsou vůbec špatná, naopak. Jen můj tehdejší stav mysli už nezvládal opakované zklamání ze stejných důvodů pořád dokola. Hlavně jízdními vlastnostmi, které napodobovali sportovní auto se spoustou divadla okolo, ale chyběla tomu ta korunka, která by mě prodala. A tak jsem si řekl, že na to kašlu. Nebudu myslet prakticky a v zimě děj se vůle boží. Vždyť je 21. století a nejnudnější složka mojita přece nemůže konkurovat pokročilému inženýrství, no ne?

Takovým štěstím v neštěstí bylo, že i když jsem objednal auto na konci podzimu, tak do Čech dorazilo až v květnu. Takže jsem jednu zimu minul a měl spoustu času sžít se s BRZ a oťukat si jeho manýry. Přes léto jsem pomalu zjišťoval, kde jsou limity a jak progresivně se k nim toyobaru dostane. Což bylo velmi veselé období. Chování v zimě ovšem zůstávalo pořád trochu záhadou. První nápovědu dala výměna pneumatik před začátkem zimní sezóny. Obvykle to znamená přechod na trošku plavnější směs s ne zrovna extra grip. Jenže je tu jedna skutečnost. A to, že toyobaru standardně obouvá jako letní pneumatiky totožnou gumu jako Prius. Úžasné Michelin Primacy. A ty se zrovna nevyznačují extrémním gripem, jestli mi rozumíte. V létě velice zábavné, ale předem to trochu nabourá perspektivu o budoucím chování auta, když je jako reference prapodivná eko pneumatika, která navíc ani zdaleka nemá oněch 215 milimetrů na šířku. A tak jsem čekal, že zimní bačkory s měkčí směsí nebudou tak velký downgrade, jak to bývalo u mých předchozích aut. Čistě proto, že jsem si nekoupil žádné pneumatiky z listů, které dobrovolně spadli na zem, ale kvalitní gumu více orientovanou právě na přilnavost. Pro jistotu s vyztuženou bočnicí, jelikož jsem předpokládal, že měkčí směs je při stejném rozměru záruka haribo simulátoru.

Takže jsem byl na svojí první zimu s bláznivou zadokolkou připraven jako poctivý skautík, ale jednu věc jsem nečekal. Typickou českou zimu. Dvanáct stupňů, jen trochu mokro a každoroční plané dlouhodobé předpovědi o nejkrutější zimě v historii vesmíru. Tím pádem i ta jinak velmi dobrá pneumatika zažívala velmi nestandardní stavy ztráty přilnavosti. Pár rychlejším manévrů a ty nebohé gumy se začínali přehřívat jako podkrovní byt. Což občas vyústilo ve velmi zajímavé výjezdy z křižovatek v mnohem efektnějším duchu, než bylo zdrávo. I když se vlastně jen zvýraznili všechny běžné vlastnosti BRZ. Hodně zvýraznili. Po asi měsíčním období strachu, kdy jsem si po rozlítaných jízdách na suchém asfaltu nedokázal představit velikost průšvihu ježdění na kluzkém sněhu, přišlo konečně ochlazení. Teploty lehce pod nulou konečně dostaly pneumatiky do správné provozní teploty, konečně jsem mohl přidávat plyn beze strachu, ale zároveň zůstala měkkost a trošku vyšší pohyb uvnitř pneumatiky. Při víceméně stejném gripu, jako u letních gum, se tak vyexponovali pohyby podvozku a fungování diferenciálu, které už dlouho dopředu dávali vědět, jak se bude proměňovat přilnavost a chování auta. Což je mnohem lepší nástroj aktivní bezpečnosti, než všechen software světa. A že je s čím srovnávat. Stabilizační systémy u toyobaru jsou nastavené velmi starostlivě. S kompletně zapnutými chůvičkami je prakticky nemožné rozjet se trochu rychleji z křižovatky, nebo prudce přidat plyn na maličko hrbatější silnici. Ihned se na přístrojích rozehraje divadýlko světýlek, ze kterého by měl i Jean-Luc Picard slušný bolehlav. Ve druhém nastavení se velmi zmírní kontrola trakce (TRC), pro ostřejší rozjezdy a současně se kontrola stability přepne do volnějšího režimu (VSC Sport), který dovoluje trochu tvrdší zacházení, ač stále hlídá přílišnou přetáčivost nebo nedotáčivost. Tohle mělo být základní nastavení. A v zimě je to prakticky jediný způsob, jak fungovat v provozu, protože jinak vás ochranářský systém klidně utne od výkonu i na trojku při přímé jízdě. Poté tu je samostatná možnost kontroly trakce, která jde krátkodobě (do dosažení 60km/h) úplně vypnout (TRC OFF). Jak v kombinaci s předešlým režimem (VSC Sport+TRC OFF), tak samostatně (jen TRC OFF). Takže se můžete ostře rozjet bez rušení a po dosažení šedesátky se kontrola trakce sama vypne/přepne. A pak je tu nejméně komplikovaný režim. Všechno vypnuto. Tady jste v tom sami. Až na jednu výjimku a to když máte studený motor. To i přes všechny příkazy zasáhne kontrola stability. Vypadá to komplikovaně? Možná, ale v reálu je to velmi jednoduché. Dvě tlačítka, každé stačí jednou zmáčknout pro daný režim a pro kompletní vypnutí jedno chvíli podržet. A jelikož jsou ta tlačítka velká a jasně oddělená, tak to lze dělat poslepu.

Jak už jsem psal, tak základní nastavení je vystrašené jako paranoidní matka co nepouští své děti ven bez odrazky na zátylku a pohotovostní sady patnácti nejčastějších protijedů. Kvůli tomu má spousta neznalých lidí při první projížďce pocit, že musí vyletět ze silnice, když to na ně už v základu pořád bliká a tak ze strachu ani nezkusí další fáze. Což je hloupé a hlavně matoucí, jelikož toyobaru má ještě spoustu přilnavosti a když se začne blížit problém tak to řekne velmi jasně a progresivně s dostatečným předstihem. A ona zimní směs jako by toto ještě zvýraznila. Začne na vás dané informace křičet. Což mě přivádí k jednomu nápadu pro ty, co jim přijde BRZ málo ostré a volají po turbu, čtyřkolce a dvou milionech koních. Udělal bych onu vysněnou verzi STi, která by obsahovala jen prašivější gumy a spoustu nálepek STi. Ideálně za příplatek, jako u proslulých značek, kde vám seberou rádio a čelní okno a vy jim ještě rádi dáte dalších 80 tisíc euro. Ale zpátky k zimě.

Ano, i k nám se po dvou nevycházejících dlouhodobých předpovědích, vysvětlených globálním oteplováním, dostává první větší sněžení. Velké překvapení, které nikdo včetně silničářů desátého ledna nečekal. V zimě a sníh? Ovšem i já jsem lehce vylekán, jelikož rádio v budíku ohlašuje šílené zprávy o totální kalamitě a během ranního hygienického kolečka začínám lehce předposraně vyhodnocovat svá předchozí zbrklá rozhodnutí. Při pohledu z okna to vypadá jako v hradní kanceláři Jindřicha Forejta. Naprášeno až hrůza. Odvolám své silácké řeči a dám za pravdu čtyřkolkám a pojedu MHD, nebo si to tisíckrát omleté tvrzení o divokém spojení sněhu LSD a zadokolky ověřím na vlastní kůži? B je správně. Jsem idiot. Hned výjezd do ulice je do kopce, do zatáčky a zhruba šířky jednoho jízdního pruhu. Chvilku přemýšlím, jestli má smysl riskovat, kvůli své zvědavosti a niterné touze ukázat všem (nikoho to nezajímá) jak se mýlili a že auto na zimních gumách a s pytlem chůviček nezastaví trocha neochucené zmrzliny. No nic, kašlu na to. Úplně vypínám kontrolu trakce a pro jistotu nechávám zapnutou mírnou kontrolu stability. Hezky opatrně se rozjíždím, ani jsem nezapnul rádio (posera) a jen slyším pod koly praskat čerstvý sníh, zlehka přidávám, abych nezůstal uprostřed kopce, ale tak akorát abych nehrabal. A? A nic. V pohodě vyjedu tenhle tobogán bez sebemenší ztráty kytičky. S opatrností projíždím prázdnou zasypanou ulicí a na křižovatce se zařadím do zasněženého pruhu s velmi decentním kontra a vesele pokračuju dalších 25 kilometrů. Lehce pracuji s plynem, ale jedu vlastně celkem normálně rychle jako všichni ostatní. Co se to děje? Ovšem několika kilometrová série zafoukaných neosvícených esíček mezi poli vypadá jako zaručený průšvih. Jen vysázené stromky napovídají, kde tu včera byla silnice. Normálně tu jezdím tak 90km/h a na výjezdech dávám plný plyn, diferenciál mě zapře o vnější kolo a já plynem utáhnu nájezd do každé další zatáčky s hezky zpevněným autem. Dneska zhruba šedesát. Brzdím jenom motorem a při výjezdu držím trochu plynu, abych držel kola v tahu a předcházel nedotáčivosti. Kontrola stability na mě zezadu vrčí skrze ABS, přístroje probliknou a auto ubere krátce výkon (?), ale já pořád držím lehce plyn a dávám neznatelné kontra, znova mě ustřihne od výkonu a auto trochu znejistí (!). Při přidání cítím, že diferenciál je pořád „otevřený“, takže zase jen blbne ta paranoidní matka. Naštěstí jsem už venku. Posledních pár kilometrů je už po hlavních tazích, kde už jen břečka v podbězích vydává best of zvuků automatické pračky plné štěrku a já až teď zapínám rádio. Tep zhruba 180 úderů za minutu. Přijíždím na parkoviště jen o pár minut později než obvykle. Živ, zdráv, nezraněn. Auto v celku a bez hnědého proužku na sedačkách. To by šlo.

Po cestě domu už za světla hezky udržuju plynulou jízdu a pořád s velkým respektem šlapu na plyn a na brzdu. A srovnávám ruční a zadkové vjemy z rána s vizuálem za odpoledního světla. Jen v nájezdu domů si neodpustím menší neuctivé pohození zadkem asi ve třech kilometrech za hodinu. Soused kroutí hlavou při odklízení sněhu. Na pár dní se klimatické podmínky ustálí a já mám čas se zkalibrovat a vyzkoušet si na parkovišti aspoň základní limity auta. Netrvá to ale dlouho a opět mě ráno budí stejné apokalyptické zprávy, zase venku chumelí, jako na večírku Charlieho Sheena jen tentokrát mám při čištění zubů jistější ruku. Ani tentokrát jsem neumřel v tom hloupém výjezdu. Ovšem dál už je to jiná písnička. Šílená série esíček přede mnou a já přepínám chůvičky nejdříve do mírného režimu s vypnutou kontrolou trakce, která minule dělala problémy. Jenže jedu víc než šedesát, takže protiprokluz nejde samostatně vypnout. No nic, kašlu na to. Zase. Vypínám všechno a představuju si jak vysvětluju policajtům proč jsem skončil na střeše uprostřed pole. V zájmu plynulosti, tam fouknu revmatech, při nájezdu držím úplně lehounce plyn a lehce povolující přední kola mi říkají o malé kontra. Budiž. Auto minimálním pohybem plynu a volantu překlopím do další zatáčky. Plynulost sama. Jemné korekce, občas trošku víc plynu na držení záběru. S větším přidáním plynu se občas sevře diferenciál a při ubrání se rozpojí o poznání „měkčeji“, než za sucha. Krása. Takhle bych nevybryndal ani kapičku tofu. Na zbytek cesty už zase zapínám mírný režim, abych si trochu odpočinul a pouštím muziku. Rádio radši ne, mohl bych se dozvědět, že mám být už dávno mrtvý. Tentokrát o hodně klidnější přijíždím na poloprázdné parkoviště. Sice pořád lehce připosraný, ale velice spokojený z chování té malé modré mršky.

Zdá se vám, že to největší drama trvalo jen chvíli, ve výsledku vlastně zhruba jen dva dny? No, je to tak. Město, nížina a mírné klima vlastně posledních pár let dělají takovouto podobu zimy. Jízda na sněhové vrstvě vytrhne z roku zhruba deset dní a následně se už jen jezdí po mokré osolené silnici s menšími výlety do neutažených uliček mezi domy. A to není žádné drama, vlastně je to dobrá šance se zase něco dozvědět o svém autě a užít si trochu nízkoadhezivní zábavy. Tudíž můj divoký výběr auta, nebyl nakonec tak nepragmatický. Byl bych rád za čtyřkolku v těch vypjatých okamžicích? Určitě, ale zbytek roku bych toho litoval. Chápu, že normální zodpovědný člověk nechce riskovat a postaví laťku trochu výše s ohledem na bezpečnost. 363 dní v roce a snesitelný příplatek obětuje za dva dny, kdy se nemusí bát o život. Já jsem obětoval dva dny přijatelného, trochu morbidně zábavného, strachu za 363 dní čisté radosti. V mojí situaci, v mé nadmořské výšce a v mém městě s relativně fungující infrastrukturou to funguje. Někde jinde bych možná rychle narazil, ale tady a teď? Na těch pár dní zvolnit a přepnout mozek do bezpečného režimu, prakticky není žádná oběť. Navíc dobrá pojistka stojí zhruba stejně jako smradlavá alpaka, jen BRZ vás nekousne.

PS: Jedno video jako tisíc slov. Pro ty momenty, kdy je sníh váš kamarád.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

to
tom w
11. prosince 2016, 22:03
2

Moc prijemne čítanie s atmosférou.a toyobaru v poslednej dobe sa mi kurva začalo páčiť,vedel by som si ho predstaviť mať v garáži.
Čomu ale v poslednej dobe nerozumiem , je všeobecná predposranost zo zadokoliek na snehu.asi je to z prístupnosti stvorkoliek,ktorá sa da objednať do každého druhého auta,alebo ľudia už vážne nevedia šoférovať,ale v dnešnej dobe sa už 4x4 pomaly riešiť snáď aj kvôli dažďu. Ja osobne mam w124 320 ce s manualom a tam teda okrem abs žiadny anjel strážny pozor nedava. Samosvor trochu pomáha,ale inak nič.Nie som žiadny Pan Šofér,ale nikdy som na snehu problem nemal.Stačí sa prekalibrovať, že nám to teda bude dnes trochu šmýkať a da sa fungovať úplne normálne.....pfu,zase som sa nechal trochu uniesť :D
.....a za auto palec hore

reagovat
RCNP
11. prosince 2016, 22:33
0

Díky díky! Jo, já jsem tím taky trpěl, jelikož jsem předtím zadokolku neměl, ani ji nikdy neměl možnost řídit v zimě a jediný co jsem slyšel byli horrory. Tak jsem byl taky předposranej. Ale jak jsem psal, tak to zas takový drama není, naopak je to velmi edukativní. Ale máš pravdu, že to asi je o tý představě/módě, že musíš mít čtyřkolku kdekoliv kromě jihu Francie. A jak vidíš, že občas když tě nemá co zachraňovat, tak to nakonec vyjde nejlíp. I když je pravda, že jsem rád, že tam nějaký chůvičky jsou, jelikož ne vždy mám náladu/formu to správně hlídat a radši si nechávám rezervu.

beastar
12. prosince 2016, 00:39
0

No nevím pravdu píšete že lidi vyprávějí pohádky a ideálně jedna stará že s BMW nemůžeš jezdit bez pytle cementu v kufru a podobné srandy. Mě když bylo o pár let méně asi 25 tak sem měl druhou zadokolku a zimy vždycky v pohodě asi dva roky předtím sem měl svou první a taky v pohodě a to sem neměl tehdy ani na pořádné pneumatiky a tahal sem to po lesích na univerzálech tuším nějaká replika Pirelli. Dnes s elektronikou je to skoro jedno co řídíš když nejsi úplně mimo a trochu se tomu věnuješ.

krab
12. prosince 2016, 07:15
0

Moc příjemný čtení opět jako obvykle ! :)

Souhlasím, kolik zim jsem najezdil s autem s pohonem zadních kol.... A vždycky OK. A je ta jízda vždycky právě daleko víc o něčem a člověk se permanentně učí. Neustále přemýšlýš, kde nechat zadek na výjezdu trochu klouznout a pomoct si do zatáčky, kde pro zábavu i víc (když je tam místo a vidíš tam) a kde to nechat v klidu.

Vlastně tuhle zimu mi zadokolka bude chybět až napadne sníh. Nepřítelem starých aut je sůl, takže právě moje obě zábavný auta do toho marastu tahat nebudu. A malá "Toyka" zas takovej odvaz nebude. i když...
Nakonec když se mi to začne dařit, nějaký to zatahání za ručku, lift-off oversteer s předoklolkou je taky moc zábavnej. Pamatuju zimu s Focusem ST. A taky jsem se pobavi.. A nerozbil to..

RCNP
12. prosince 2016, 10:40
1

Beastar: To jsem se snažil tímto blogem říct :) Jak i nováček mezi zadokolkama může relativně bezproblémově zvládnout jizdu na sněhu. Že to není takový drama jak se všude říká, jen stačí trošku myslet a vnímat auto. Proto jsem ani nechtěl moc psát o nějakém blbnutí na sněhu, jelikož to zaprvé všichni známe a za druhé mi přišla jako věcnější informace, že se není čeho bát, což může někoho odradit od pořízení něčeho zábavnějšího.

Krab: Díky! To je přesně ono. Jsem rád, že to tady vidíme stejně. Tahat ty starý krasavce do zimy bych neměl srdce. A na sněhu je sranda skoro se vším, hlavně když jde vypnout kontrola trakce a podobny chuvicky. Ale zadokolka se samosvorem má svý :)

beastar
12. prosince 2016, 11:21
0

Určitě si za to vzal dobře a fakt je ten že je to vlastně v pohodě a člověk se dost posune celkově v ovládání auta. Dnes když máme nějaké ty strážce v podobě asc a podobně tak už to je doslova pro všechny. Ze ctyřkolou je někdy docela nuda šlápne se na to a jede to kam řekneš takhle musí člověk přemýšlet:)

Krab# Ty starší potvory byly složitější absencí těch pomocníků ale taky vlastně zábavnější.

krab
12. prosince 2016, 12:22
0

Je to tak. Já musim říct ( a nechci to brat jako že si myslim jakej nejsem kdovíjakej řidič), ale nejradši jezdim v zimě bez těch pomocníčků. Alespoň můžu vnímat jak auto reaguje přirozeně.
Do hnusu ty starý auta nerad beru, ale někdy si člověk myslí že počasí vyjde a dopadne tak, jako zrovna včera, že pak další tři hodiny stráví čištěním, tentokrát mého BMW. Ale když už jsem ho zamazal tou přeháňkou co přišla na cestě, tak jsem se alespoň pěkně svezl. Na letních, krátkej rozvor, široký gumy vzadu umí připravit nejednu výzvu. Ale když jde člověk na věc s citem a ctí určitý zásady, tak žádnej problém. Ale to mytí a čištění a pak leštění.... jenže mě asi I tohle tak trochu baví :)

Na druhou stranu musim přiznat, že pokud bych měl BRZ jako denní auto, což je mimochodem výbornej nápad, tak by mě často v zimní půlce roku štvalo jak je furt špinavý. Jenomže asi jde o zvyk...

beastar
12. prosince 2016, 12:33
0

Tak i když celkově co se týká vzhledu a celkové filozofie jak má auto vypadat se v hodně věcech asi nikdy neprotneme tak mi nezbývá než souhlasit jsem taky jeden z těch co nesnáší špínu na autě a v autě a když je něco moc špinavé tak někdy skoro umírám touhou umýt i když je -10 a všude břečka :)) Jinak BMW + letní gumy sem zažil právě párkrát taky a je to rozhodně výzva člověk musí být dost opatrný a to sem měl jen 528i e39 ...

Je to fajn že díky autům jako je BRZ si ještě vůbec můžeme připomínat témata jako "jaká je zadokolka v zimě" současná produkce toho v tom pravém slova smyslu zase tolik nenabízí.

RCNP
12. prosince 2016, 13:34
0

To jsme se sešli dobrý pacienti :D Já to mám stejně. Přes léto v tomhle směru dělám hodně udržby. Leštění, vosk, zbavování mikroškrábanců a drobných vad na laku atd. A právě na podzim auto vyleštím a převozkuju a okna "naipregnuju", takže potom se ani ten bordel na něm moc nedrží. Plus mám auto v garáži. Takže to není tak hrozný a naše zima není úplně tuhá, takže většinou stihnu i auto umýt než vypadá jak hromada hnoje.

To je pravda, dokonce i běžný nový zadokolky se moc jako zadokolky nechovaj. Hlavně ty větší modely jako 5er nebo Éčko. Hodně tě to odfiltruje od dění venku. Ale třeba i současná trojka/čtyřka od BMW s benzínovým šestiválcem se pořád chová dost zadokolkově a funguje relativně předvídatelně.

beastar
12. prosince 2016, 15:43
0

:D No já si prostě nemůžu pomoct sice časy kdy sem na zahradě přemýval auto napodruhé a potom voskoval protože mě nepřišlo dost lesklé už jsou dávno pryč ale je to jedna z věcí na které nešetřím když kupuju autokosmetiku právě na jaro tak vždycky manželka nadává že ty věci na auto jsou dražší než kosmetika pro ženský.

Je to smutné no dneska už u aut jako je právě E a 5er není zájem o to aby se jevilo jako "sportovnější" model nebo aby to mělo snahu se tak alespoň tvářit v módě je prostě to aby to dovezlo co nejjednodušeji každého kdo do toho sedne od manažera co to dostane ve firmě třeba po manželku s dětma. Ta uniformita auta trochu přizabila protože už i automobilky jako je BMW musí myslet na co nejširší spektrum zákaznictva. Pravdu díš že čtyřka i trojka stejně tak i jednička (když to má sílu) pořád dodržuje ten punc zábavnosti a zadokolkovský gen jenomže nejsou to prostě plnokrevníci přece jen 318d kromě spotřeby moc radosti nevykouzlí takže šestiválce jsou nutnost...

RCNP
12. prosince 2016, 21:39
0

:D Já to mám jako fajn praktickej relax. A to auto mi to oplácí, nebo je to naopak, co já vím.

Asi nejzábavnější a ještě rozumná běžná zadokolka mi přijde M235i, resp. M240i. Správný rozměry, správnej motor a auto jako celek je moc dobře odladěný. Obecně dvojková řada je fajn.

beastar
12. prosince 2016, 23:02
0

Bohužel sem neměl v praxi tu čest se s tou řadou seznámit jenom tak zběžně co se dozvíš ale lidi to říkají a píšou tak asi nelžou. Mám zkušenost ze 130i a tam těch 260 koní opravdu umí pěkně uhánět i přestože technicky si myslím je jednička hodně špatná obvzlášťe "super" je to v dieslu tak tyhle "power" verze jsou zajímavé očekávám že ta 2er nabídne podobné pocity a dojmy.

Ale asi jo ono to je tak že je to relax musí tě to bavit ale někdy mě třeba vadí že na tom necháš ruce pokocháš se jaká je to paráda a bum sníh a bláto :) i přestože před hodinou bylo azurový nebe.

jc
12. prosince 2016, 11:45
1

Hezky napsane, vidim ze mame opet podobne zkusenosti. Ja dostal auto v unoru, takze jsem si snih jeste uzil - vcetne jednoho hodne kalamitniho dne, kdy mela vetsina lidi problem dostat se kamkoliv. Po ceste domu jsem musel zastavovat, abych pomohl v kopci roztlacit auto uviznute v kopci. Parada.

Protoze jsem mel na OEM discich zimaky a na letni disky jsem nekolik mesicu cekal, najezdil jsem behem 2 mesicu asi 5kkm a ke konci uz bylo relativne teplo. Takze kdyz jsem zimaky sundaval, zbylo na nich vzadu (po tech 5kkm) 5mm vzorku.

Nejvic to klouze, kdyz je 2-5 stupnu a mokro, kdyz je sucho a mrzne tak pohoda, i na snehu docela v pohode (minimalne je to konzistentni). My jsme trosku vys, u nas se nesmi solit a kus vedle je sjezdovka, takze snih si tu docela uzivame. Za ctyrkolku bych urcite nemenil :-)

reagovat
RCNP
12. prosince 2016, 13:07
0

Díky! To je hezký, jsem rád, že jsem neměl tak ostrej start. Navíc i zima v Praze je asi trochu jiná hra než někde výš i když Ladovská zima to taky úplně není :D

Těch letních mi je taky vždycky líto. Já mám continentaly a ty celkem neubývají, ale ty přechody mezi zimou jarem a podzimem jsou vzdycky divoký. To mi pořád pískají gumy a hodně to plave, ale to větsinou trvá tak týden a pak přezuju, tak neudělám moc škod.

Když mrzne tak je to úplná pohoda. To bych rekl, ze mam i vic gripu nez v lete :D Na snehu je hrozne fajn, ze je to atmosfera a tak nejsou zadny prekvapeni v privalu vykonu a samosvor taky hodne pomaha, hpavne pri rozjezdech.

PS: Máš hezčí zimni fotky.

jc
12. prosince 2016, 19:40
0

To co jsem takhle ojezdil jsou Continental TS850P 215/45 R17 91 V XL. Ty 5mm jsem dal ted na predek tak uvidime jestli prezijou jednu sezonu. Jinak jezdim vetsinou na VSC Sport, kdyz teda nevezu mladou (4y). Docela bych uvital misto Sportu ten Track rezim co je po faceliftu, Sport je porad jeste dost restriktivni.

P.S. Mame oba hezky fotky, ok? :-)

RCNP
12. prosince 2016, 21:44
0

Aha, ty já mám taky. Asi tím jak jsem je trápil maximálně týden dva, tak jsem nestačil udělat moc škody, ale bylo cítit , že se jim to teplo hodně nelíbí. Jak jsem psal v blogu, tak je to jediná možnost jak trochu normálně jezdit. Občas do toho vypnu TRC, když vím, že se budu potřebovat trochu rychlejc rozjet apod. Zajímalo by mě o kolik to zmírnili, určitě by to dost sneslo.

krab
12. prosince 2016, 20:39
0

Ještě musim říct, že se mi líbí ten tvůj obrázek ve čtyřech políčkách s rozblikanýma chůvičkama :)
Původně jsem dokonce přemýšlel o blogu na téma těchto vynálezů pana Roberta Bosche (původní ESP) a jak mě štvou.

Jenomže by to bylo asi o jednom větším odstavci spílajícím jak složité je tu věc vůbec vypnout. A ten tvůj obrázek je vlastně v tomto směru všeříkající.

Jaké auto tyto systémy ale nemá, a nebo má tak jednoduchý, že to nikoho neotravuje. Musím říct, že vlastně jen hodně staré auto. U BMW jsem zvyklej zmáčknout tlačítko ASC a hotovo. I tak mě to vadí, protože mi pak svítí kontrolka která podvědomě působí jako kdyby se na autě něco rozbilo. A to to vůz modelového roku 1999. No, kdybych měl z té doby Z3 M (evropskou), žádné ASC přepínadlo by na přístrojovce nezavázelo. A to je jeden z mála výjimek u sportovního vozu v té době.

U některých aut mi ty systémy asi ani nevadí. Například, hlavně dle zkušenosti majitele to vypadá, že i starý system PSM v 996 (Porsche Stability Management) funguje efektivně a dopřeje řidiči nerušenou zábavu, pokud prostě nechce opravdu schválně zkusit powerslide a nebo mu to fakt nečekaně ustřelí a tam efektivně pomůže. ( třeba kus náledí zrovna na blbým místě... )

Jenže ty systémy co jsem měl s nimi zkušenost, MX5 NC ( znemožní na kluzku v podstatě se rozjet normálně) , GT86 ( zasahuje zbytečně moc, jak píšeš) a nebo Focus ST ( taky relativně brzký zásah a nevhodné, nečekané utnutí výkonu) a v neposlední řadě obyčejná kontrola trakce ASC u BMW Z3 Coupe. ( taky utne výkon přesně blbě na vlhku, prostě zamezí možnosti lehounkýho protočení kol)

tak jsem na to zvědavej. Vlastně pokud nejde o veterána, tak u i dneska relativně starýho sportovního auta tyhle systémy jsou. Máme holt auta plná čudlíků....

reagovat
RCNP
12. prosince 2016, 21:55
0

S tím odstavcem o chůvičkách bylo dost práce. Respektive jsem to furt přepisoval aby se to dalo nějak rozumně pochopit a stejně to bylo takový zamotaný, tak jsem to doplnil obrázkem.

Já celkem chápu, že to tam montují a občas jsem za ně docela rád. V prvním případě, když vidím co za lidi jezdí po silnicích, tak jsem rád, že je tu možnost, že jim třeba zabrání nějaká chůvička mě zabít :D A v druhém případě, když třeba jedu kde to neznám, tak občas i v létě nechávám aspoň něco zapnutý, jelikož se mi už několikrát stálo, že uprostřed zatáčky bylo třeba něco roztahanýho a já to neviděl a pěkně mi to ustřelilo. A pak taky jedna nedávná zkušenost, když jsem byl nějakej nachcípanej a fakt jsem byl rád, že jsem byl rád (asi rýmička) a neměl jsem kapacity hlídat povrchy a bordely, tak jsem se nechal hlídat chůvičkama.

ale je to jako se vším, musí to být dobře odladěné a případně snadno vypínatelné. Což naštěstí ve druhém případu u toyobaru je. Jedno krátký zmáčknutí a je pokoj. Navíc ty čudlíky vypadají celkem hezky :)

Vr
Vrooom
12. prosince 2016, 21:37
0

Jo se zadokolkou je v zime sranda, sam mam sportak - kupe a jak me v lete kabrio nelaka tak v zime by me velmi lakalo se klouzat se strechou dole :-)

reagovat
RCNP
12. prosince 2016, 21:57
0

:D To je hrozná zhýralost, ale je to pekelná sranda. Zrovna minulej tejden jsem jel přezout otcův kabriolet, když bylo hezky (nic nepadalo z nebe) a i když byla hrozná zima, tak jsem se projel bez střechy- Paráda. Jen si lidí myslí, že si totální blázen jezdit v mínus pěti bez střechy :D

pe
pepeo
13. prosince 2016, 15:45
1

Vážně hezký čtení, stejně tak jako tvoje ostatní blogy o tomhle modrasovi.
Já měl jeden čas jako dailynu 350z a tudíž mě s ním ani zima neminula.. po cca 3 měsících řízení a to jako moje první zadokolka.. nejdřív jsem se toho bál stejně jako ty, když jsem všude slyšel jak skončím v poli a že to prostě NEJDE... Samozřejmně to byla blbost a skvělě jsem si to nakonec užil a hlavně jsem se toho dost naučil. Stačí mít kvalitní zimáky a nebát se toho :) Do větších kopců jsem sice jezdil s plavajícím zadkem, ale vždy jsem všechno vyjel, i kopce kde ostatní nandavali řetězy... a to bez pytlu cementu v kufru jak všichni chytří radí.... :-) Jen bylo potřeba jezdit s vypnutým ESP, u zetka je taky strašně vlezlý.. Další věc, co byla trochu problém, že jsem to musel pořád hodně "dusit", aby to mělo aspon nějakej záběr, to předpokládám že u BRZka trochu odpadá.

reagovat
RCNP
13. prosince 2016, 20:20
0

Mockrát díky!:) Jo, to je víceméně stejnej příběh. Po první zimě už jsem taky naučenej a nemám z toho tak velký strach. Proto jsem i napsal tenhle blog. Že stáčí trochu myslet, mít kvalitní gumy a vědět kdy je elektronika naobtíž a pak se nic neděje. Hele V6 bude mít asi hodně krouťáku dole, což není ideální na sníh a led, ale ani u BRZ to taky nemůžeš úplně kropit a ideálně moc nechodit přes dva tisíce otáček, pokud se pohybuješ pomalu nebo do kopce. Ale rozhodně díky slabšímu motoru nemáš takovej problém s přebytkem výkonu při jemných operacích. Ono je to docela dobře vidět na tom videu :)

HerrHobler
26. prosince 2016, 22:22
0

Krásný čtení! Ještě napiš pár takovejch a budu mít pocit, že taky umím řídit ;-)

reagovat