logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Teorie relativity rychlosti od Kraba

Nedávno jsem narazil na starý sloupek od Jaye Lena pro Octane magazín. Ač jeho obsah nemíním vykrádat, přiměl mě k zamyšlení.

Výkon je všechno! Tuhle frázi velmi dobře známe a někteří ji aplikují soustavně od útlého dětského věku kde se hrála o přestávkách automobilová kvarteta systémem větší bere. Tímhle stylem je pak naprosto jasné, že největším trumfem byl Viper .. a nebo Lambo Diablo který ho hravě bralo na výkon.

Jay Leno se kdysi ale zamyslel nad tím jak hrozivě na něj působila jízda v jeho parním stroji, pokud se začal neochvějně blížit jeho rychlostnímu limitu 8 mph. Tím pádem čísla a pocity jsou pravděpodobně dost odlišné veličiny a vypadá to, že nemusíme letět rychlostí blesku abychom si jízdu opravdu užili, případně se děsili blížící se smrti v následující zatáčce.

V životě jsem měl štěstí jezdit všelijakými auty. Zatím jsem se v místním blogu věnoval daleko víc těm autům rychlejším, leckdo by řekl pro petrolheady nebo i kadeřníky. Ačkoli moje auta nejsou nijak zvlášť rychlá, myslím tím opravdu rychlá, nejsou zase až natolik pomalá, aby mi zapadaly do následující úvahy. Tak jsem zabrousil v paměti hlouběji.

První auto kde jsem sám otáčel volantem a ono jelo byl Trabant. Tehdy jsem ještě moc nedosáhnul na pedály, ale Trabant už tehdy zasel cosi jako touhu řídit v dospěláckým věku nějakou tu starou pomalou rachotinu, kde se jízda stává tak nějak intenzivnější.  První auto co na mě přesně takhle působilo byla dědova Škodovka stopětka „užovka“.  Užovka byla totiž velmi adrenalinové auto. Byla červená, měla motor vzadu, který byl už v roce 1981 na rozdíl od Porsche vodou chlazený. V podstatě šlo o čtyřdvéřový supersport, který se musel řídit opravdu s maximální koncetrací. Bylo potřeba se fakt správně rozmyslet kdy včas podřadit z meziplynem a volit jízdní styl pomalu dovnitř, rychle ven jako se to radí často na internetu majitelům brouků ze Stuttgartu.

V praxi byla ale jízdní zkušenost a sesbírané poznatky k nezaplacení. Na mokru dokázala její zadní náprava pokračovat setvračnou silou dál bokem už v rychlostech rychlejší chůze a za velké chuligánství ve městě vás těžko mohla vyfotit kamera, protože jste pravděpodobně padesátku nebo povolenou sedmdesátku na rovných úsecích nepřekračovali.

Další zajímavé auto které v této souvislosti zmíním je Fiatka 127. To bylo auto jejíž absenci přítomnosti v mé garáži fakt hodně lituju. Konkrétní exemplář byl světle červený v moc pěkném stavu a navíc to bylo „áčko“ a to znamená první série tuším z roku 1973. Fiat 127 je vlastně naprostým protikladem Škůdky 105. Tam kde si bezostyšně dělám legraci z toho jak mizerná ta stopětka byla vlastně úplně ve všech ohledech, tak o Fiatu budu psát ve vážných superlativech. Sice tu platilo naprosto to stejné co u Škodovky, to znamená že se člověk musel o jakoukoliv rychlost moc snažit a jet tak aby jí neztratil hlavně pod kopcem, nicméně Fiátek se ovládal nadpozemsky výborně.

zdroj: fiat127.cz

Motorem byla devítistovka o výkonu kolem padesátky koní, ovšem měla chuť do otáček a moc pěkný zvuk po překročení poslechových čtyř a půl tisíc. Obratnost a lehkost tohoto Fiatu mi opravdu učarovala a těch pár jízd když jsem už měl řidičák a Fiatka byla zrovna doma jsem si fakt maximálně užil. Vlastně si říkám, že jsem ani nikdy nezjistil a nezkoušel tu obligátní věc. Kolik z toho vytáhnu. Prostě to nebylo potřeba, zábava přicházela v rychlostech odpovídajících spíš tempu nejrychlejšího balíku cyklistů na tour de France a to prostě úplně stačilo.

Pak jsem si koupil vlastní auto. Zelenou Simcu 1301 EL. Ne že bych po ní nějak zoufale prahnul, ale zkrátka vyšel neodolatelný inzerát v annonci a neměl jsem to k prodávajícmu daleko. Simca s lavicovým předním sedadlem a voličem manuální převodovky u sloupku volantu působila při přivřených očích jako čistokrevná amerika z let před ropnou krizí. Taky ta moje z roku 1968 byla v tomto ohledu určitě velmi dobrým ročníkem. No dobře, pod kapotou prostě nebyly žádné dvě rozevřené řady válců s obrovským kotoučem víka vzduchového filtru uprostřed. To tam prostě nebylo. Místo toho tam byla celkem živá třináctistovka a já opět musel na okresce řadit tak, abych zkrátka neztratil rychlost do dalších kopců které budou následovat. Vnímání rychlosti a míra chuligánství počínání na silnici byla tady na rozdíl od Fiatu zcela přímo úměrná náklonům velmi měkce odpružené karosérie.

A poslední auto v Krabově garáži odpovídající přesně teorii relativity rychlosti není nic menšího než dvoudobý mohykán z Eisenachu, Wartburg 353. „Eisenach“ jak jej překřtil při jedné zimní rallye historiků můj kamarád a novinář v jedné osobě vystihuje opět velmi dobře ten relativní paradox jak moc pomalu je možné se pohybovat a současně jak moc vyklepaný z té malé rychlosti člověk může být. Eisenach byl velmi pokrokovým vozem. Narozdíl od všech britských vozů řízených Jamesem Bondem, které musel Q velmi pečlivě upravovat, má Eisenach jeden velmi efektní trik zcela v sérii. Pokud je totiž velká zima a vy jste to přehnal maličko s M2T při tankování na pumpě, má Eisenach v repertoáru přirozený obranný reflex.  Stejně jako například Oliheň nebo Bondův vůz umí Eisenach doslova zmizet v oblaku kouře. Další z dlouhé řady předností tohoto vozu jsou opravdu zábavné jízdní vlastnosti. Ačkoliv má poháněná přední kola a ruční brzdu je třeba hledat hodně hluboko v útrobách auta na podlaze, je jízda s ním velmi adrenalinová. Specielně při zimní rallye jsme si dokázali vypracovat zajímavou techniku průjezdu zatáčkou ve stylu přečtení nejprv kam vede, pak meziplynu pokusu o dvojku, pak opravdové zařazení dvojky, zkontrolování pohledu, zanoření do útrob přístrojové desky, nalezení ručky, zatáhnutí a pak rychlého napřímení a kontroly pohledem kam vlastně jedeme. Zadek se u Eisenachu dotáčí do zatáčky opravdu ochotně a předek drží obstojně díky lehkému dvoudobému tříválci downsizovaném na tisíc kubíků. Opět musím říct že jízda se starým Wartburgem a to především na sněhu byla delikátním zážitkem který často zažívají jiní pouze v Porsche driving experience víkendech.

A tímto odstavcem bych se asi na chvíli odmlčel a příště si zas řekneme něco o tom že rychlost a výkon je to po čem srdce touží a jak smutný by byl život bez zvuků minimálně řadového šestiválce!

PS:

Po čínsku jsem lehounce povykrádal Whitenightovu techniku odkazů na pohyblivé obrázky. Ať vidí že i generace X se ještě naučí novým trikům!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

1 reagovat
Nezn.uživatel
7. 11. 2016, 09:36

Je to přesně jak říkáš. Pojem rychlosti je naprosto individuální věc a navíc opravdu není nutné se pohybovat v nesmyslných rychlostech pro to, aby si člověk jízdu užil a měl z ní radost.

0 reagovat
RCNP
7. 11. 2016, 17:22

Přijde mi, že u prémiových nebo úmyslně apatických aut dneska skoro neexistuje pocit rychlosti. Přes kouzla jako inteligentní odhlučnění, nebo variabilní a aktivní prvky výbavy velmi snadno zmizí vnímání rychlosti. Což mi třeba úplně nevadí u nového Range Roveru, v kterém jsem měl možnost se svézt, jelikož každá rychlost je potom ideální cestovní rychlost a hezky ubýhají kilometry. Ale u auta, které má bavit mě to štve. Jsem rád, když s rostoucí rychlostí a nasazením se i progresivně mění vjemy a tak to člověka učí jak pracovat s onou rychlostí. To je nejen velmi edukativní, ale i zábavné :) Jak už jsem někde psal, tak jedna z nejzábavnějších záležitostí je pro mě dolovat rychlost z pomalého auta.

1
krab
7. 11. 2016, 19:00

Já jsem tenhle blog psal tak trochu jako protiváhu toho, že jsem jinde trvdil cosi o některých konkrétních autech ze slabými motory :) Hledání zábavy za volantem je dlouhá cesta a kdo chce tak si jí najde i ve strojích kde by to jinak člověk nečekal.
Taky mám jednu vzpomínku na Range Rover TDV8. Před asi třemi lety jsem vezl kamarádovi (měl jsem tažné) Caterhama na Severní Smyčku a ta partička lidí mě nejenom že svezla v Catu po Smyčce, ale právě i v RR kterým tam přijeli ostatní. RR se pak ráno použil jako výukové auto instruktáže trati pro ty kluky co se tam pak celý den vozili v Catech. Za volantem seděl známý sympatický závodník Honza Červenka. Zatímco nám vysvětloval gestikulací kudy vede trať a na které zlé obrubníky si dát pozor, nápadně jsme se v jedné sekci přiblížili zadku 911 Turbo (asi 997). A ten zadek ne a ne zmizet Range Roveru z dohledu. Což samo o sobě bylo pozoruhodné, nebýt toho že mi pasažéři si nijak zvlášť nevšimli, že jedeme opravdu rychle. Letmý pohled na tacho stačil na takové to klasické vnitřní zvolání .. dopr..to si děláš prr.. :) V druhým kole se pak v půlce okruhu vyjelo, jelikož RR začal hlásit "Fuel level low" :)

0
RCNP
7. 11. 2016, 21:31

S tím souhlasím, měl jsem to úplně stejně a moje první auto bylo právě slabý a pomalý a já ho ždímal jak mokrej hadr. Navíc se to auto i rádo nechalo honit, ač to nebyl žádnej sportovní model. A právě tohle ve mně asi trochu zůstalo a když jsem potom jezdil se svižným dieselem, který ač fungoval efektivně a nenuceně, tak mi to začalo trochu chybět. Proto jsem asi nakonec skončil u BRZ. Ale to neznamená, že nemám rád moderní auta a moderní vychytávky. Jak je občas trochu móda hejtovat. Jako třeba ten RR. Diesel, automat, skoro tři tuny, lehké řízení, adaptivní automat, adaptivní podvozek atd. Každou tu věc nemám rád, ale u RR mi to přijde jako ideální kombinace. A potom mi ani nevadí, žádná zpětná vazba a taková úmyslná odtažitost a snaha aby se auto řídilo stejně snadno ve 20kmh i 200kmh. Ale u středního sedanu by mě to už otravovalo. Takže to vnímání rychlosti beru jako takovou vlastnost, která se k určitým autům hodí a k některým ne. A u zábavných aut mi to přijde celkem klíčové. To a jestli má nějakou minimální rychlost do které se chová nijace a až poté se chová zábavně a jak vysoko ta hranice je. Což mi poslední dobou připadá jako největší problém, kdy hranice zábavnosti začíná v hladinách extrémně vysokých a tak většinu času člověk jezdí předimenzovaným autem, které se chová nedobře při běžném užívání a ta pravá podstata se skrývá v téměř nedosažitelných výšinách.

0 reagovat
whitenight
9. 11. 2016, 19:33

Bezva článek, jsem rád, že ty odkazy používá i někdo další, video s Fiatem 127 je bomba :).
Ta relativita je poznat už od nejnižších rychlostí - 10 km/h během je docela dobrá rychlost, ale na kole to nic není. Jet na kole padesátkou už je ale docela kvapík, nicméně proti třeba mojí motorce to je prd. Na ní má zas člověk pocit, že se při 110 rozpadne, kdežto ve většině normálních aut tenhle pocit nastává až někde daleko za 150 km/h.
A nikdy jsem si neuvědomil, jak je ten warťas malinkatej, měl ho děda a mně to tehdy přišlo jako obří limuzína.

1
krab
10. 11. 2016, 10:11

Děkuji moc! Jo Wartburg je docela malá plechová krabička už očima dnešních aut. Hlavně ti to přijde jakmile vlezeš dovnitř. A Fiatka 127 , na tu mam fakt moc hezký vzpomínky, I když jsem jí vlastně tehdy řídil jen párkrát.

1
Vavris Vavrisovic
10. 11. 2016, 12:48

Wartburg je malý zevnitř, ale uvnitř byl prostorově dost velkorysý.. Teda, není to tak dávno, co jsme ho doma měli a vzdušný dojem si pamatuji velmi moc :-)

0
BigBang
30. 4. 2017, 17:36

Warťas je velkej a to zejména při srovnání se soudobou konkurencí. Jako není to „stříbrná okta f dýzlu“ ale i tak je poměrně prostornej. Až ho jednou dám dohromady, poskytnu vám ho k dispozici, ať si o něm počtete :)

0 reagovat
beastar
10. 11. 2016, 13:55

Pěkné čtení nic ve zlém ale poprvé sem u tebe dočetl až dokonce konečně méně čísel a katalogových znalostí a více zábavy, fakt mě to tentokrát bavilo a da best výkald o Warťasu :)

0
beastar
10. 11. 2016, 13:56

sorry "výklad" ach ten telefon ... :I

0
krab
10. 11. 2016, 14:41

Ta to dík , že tě to bavilo dočíst do konce :).
Nakonec proto ty blogy vznikají a když slyšim že to pár lidí rádo přečetlo je to super!

Ještě u Warťase je jedna zajímavá vlastnost. Když mu poklepeš na střechu, tak se krásně plechově rozezní. :)
Jinak souhlas s Vavrisem, že ač malé v měřítku dnešního auta, je na svojí dobu velkorysý prostorem vevnitř i v kufru. Nakonec byl tak oblíben, že spousta východních Němců na něj měla pořadník a nedostala se na ně řada často ani do pádu Berlínské zdi.....

0
beastar
10. 11. 2016, 15:59

Je to vlastně docela zajímavá kára i z dnešního pohledu. Pravda je že v tom NDR ten výběr aut nebyl moc pestrý ale možnosti byly a přesto to lidi kupovali troufám si z jistým odstupem říct že na tu dobu a místo vzniku je to auto docela pěkné :))

Já to čtu tady od tebe rád akorát někdy máš tendence sklouzávat k moc technickým popisům a číslům ( chápu člověk toho hodně ví a chce to říct :)) něco jako redaktoři některých webů ( ne tohohle ) a to je pochopitelné u recenze nového auta ( ostatně proto je nečtu ) ale ne u blogu o "něčem". Proto tady za mě 1+ doufám že přijde něco dalšího v tomhle duchu.

0
krab
10. 11. 2016, 17:48

Tak díky ještě jednou. Já nikdy profi nic nepsal, pár věcí jsem udělal přes kamarády / známé do AMS Classic a myslím že to začalo tak že jsem přispěl svými veterány a pak jsme taky udělali pěknej článek o tátovým veteranu. Tam je to o jiným stylu, skoro té faktografie ještě víc než bych sám chtěl. A pak, musí to projít korektorkou, kde se dozvíš, že jsi totální hotentot co se týká znalosti mateřského jazyka a pak taky máš přesně danej rámec znaků do kterých se musíš vejít atd. Dělat tohle častěji, spíš než zábava to smrdí regulérní prací! A na to bych ani ve volným čase neměl čas.
Letos jsem právě začal číst Autíčkáře a libil se mi asi nejvíc z česky psaných webů o autech. A jak tam pánové dali sekci blogy, napadlo mě to využít a zkoušet jestli dokážu fóru Autíčkáře i něco sdělit co je pobaví a nebo dokonce třeba i poteší něčím atd...
Laťka je nastavena vysoko, kolegové píšou moc zajímavě a hezky a vždycky jak tam dole v tom malým okně vyjde nový blog těším se na něj.
Možná by mohli jít i rovnou na hlavní stránku s tím že co tam půjde si můžou redaktoři Autíčkáře vybrat. Je to jejich web a je jasný že chtějí zachovat určitou kvalitu a charakter toho co tu vychází.

Určitě zas brzy něco vyjde. Vlastně už na tom šedé mozkové buňky pracují :)

0
beastar
10. 11. 2016, 21:31

Asi takhle rozhodně to neber nějak zle já sepsat něco kloudného neumím sem rád že přidám sem tam názor někde pod článek a i to mě vyčerpává :)) Spíše sem rád že si se podle mě konečně do toho dostal a chtěl sem prostě jenom říct že minimálně já budu rád když si tenhle svěží přístup zachováš.

0
krab
13. 11. 2016, 09:58

Dík, já jsem rád za zpětnou vazbu. Jestli něco píšu tak je to pro zábavu, respektive protože si myslim že to může někoho pobavit nebo mu připomenout nějaký vlastní podobný zážitek.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte