načítám data...

Splašené trubky, načančaný brouk, Autíčkářův trackday a spálený nos!

04. dubna 2017, 22:34 33 komentářů krab

Uplynulá sobota měla opravdu nabitý program. A v hlavních rolích uvidíte dva nosáče, co tankují super, pana Saageho a pana Kraba.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Splašené trubky, načančaný brouk, Autíčkářův trackday a spálený nos!

Bylo evidentní, že parádivá naleštěná Sally v rukou pana Kraba nebude gumy rvoucí drift mašina, která způsobí okolnímu diváctvu čirou adrenalinovou zábavu. To se opravdu dalo čekat. Kdo mě znáte, tak je vám to hned jasné a kdo ne, tak si myslím, že už stejně tušíte, jak to se mnou je. Pan Krab lavíruje někde na pomezí sběratele, který oprašuje svá auta v garáži pavím peřím, nicméně někdy se snaží být opravdu nadšeným řidičem. No, hlavně aby nedošlo v tomto textu v následujících odstavcích na nejhorší. Totiž na to, aby na trackday ježdění nepřišlo ke skalpovování stříbrné devětsetjedenáctky autíčkářskou Miatou!

Pan Saage se na návštěvu svého prvního trackdaye ve své zbrusu nové anglické „Orangině light“ profesionálně vybavil. Kromě vybavení závodní přilbou přezul také na semislicky od Avonu. Tyhle gumy totiž nepůjdou na slunkem vyhřáté trati ve Vysokém Mýtě vůbec utrhnout a tím pádem bude honit sekundu za sekundou a získávat jeden skalp okolních plechcupových či neplechcupových závoďáků za druhým. Vážně ty semislicky nepůjdou utrhnout? Ještě se na to podíváme!

Hlava ve větráku

Ráno jsme se sešli na pumpě v Běchovicích a Saage přivezl v Caterhamu nejen Caterhama, ale i paní Saageovou, notně vyfoukanou z jízdy už po těch pár kilometrech přejetím z jedné části Prahy na druhou. Shledání s jejich původním autem na parádu, totiž mojí Sally jí v pravdě zahřálo na srdci a pan Krab tohoto faktu později lstivě využije. Plán byl jasný. Dálniční známky neřešíme a pojedeme po okreskách, protože okresky, to je ten správný revír pro všechna víkendová sportovní auta. Asi po pěti kilometrech v zajetí dlouhé kolony u Úval se tento nápad rozplynul jako pára nad hrncem. Podělané zácpy! Podělané opravy našich tankodromů! A podělaná sobota plná důchodců, co vyráží už před devátou ranní do hobbymarketů na kraji metropole! Zkrátka najeli jsme na dálnici, kde pan Saage nasadil velmi vražedné tempo. Takhle, ono to vražedné tempo v Catíku je rychlost ne o moc vyšší než ta maximálně povolená. Kdo z vás jezdíte na naháči nebo nedej bože jako já na Hypermotardu, tak to znáte. Udržet tachometrovou stošedesátku je zkrátka utrpení jak vyšité z příběhu o svatém mučedníkovi. Zatímco někde za Caterhamem v Porsche vládne velmi uvolněná nálada, v Catíku je to jinak. V Porsche k poslechu hraje kapela flat six a kdybych se nebál krvežíznivých modrých Passatů a současně plánoval naštvat pana Saageho, podřadil bych na čtyřku a vyrazil vstříc Hradci Králové v trojciferné číslici začínající dvojkou. A to tak nějak naprosto v klídku. Jo, tohle Sally totiž umí. Na rychlé dálniční přesuny je prostě stavěná.

Caterham

Moment lsti se přiblížil na zastávce u pumpy někde u Pardubic. Paní Saageová už toho měla docela dost a ráda by se přeci jen projela v klidu a v pohodě a bez helmy ve starém dobrém Porsche. Tím pádem dostává pan Krab konečně poprvé v životě klíčky od Caterhamu a sobota se začíná vybarvovat velmi do růžova. Caterham je sice auto. Ale jen pouze pokud auto chápete jako věc s motorem a čtyřmi koly, z toho předními ovládanými volantem. A ten je tady dokonce odnímatelný. „No airbag, no ABS, no nothing! You drive you live, you crash you die!“ Tak nějak by to asi ohodnotil Peter Wheeler, někdejší majitel značky TVR a nadšený závodník a opravdový petrolhead. A ač magazín Autíčkář ty anglikanismy nerad používá, teď jsem zkrátka udělal výjimku. Doufám, že prominete můj slovník, a to slovo začínající na „P“. K Wheelerovi se totiž neobyčejně hodí. Zrovna jako k Chapmanovi, nakonec právě jsem si oblékl jeho nestárnoucí dílo. Existuje široká škála Caterhamů, které si můžete postavit a koupit. Může být pohodlný bez závodního rámu a v mikroplyšových sedačkách, může vypadat jako z padesátých let a mít motor z japonského Kei-car anebo může být, tak jako „Orangina light“ plně závodní. Orangině vlastně chybí snad jen samosvorný diferenciál, ale jinak je to auto, co může závodit celou sezonu v sérii závodů Caterham Academy. No a takový vůz si prostě oblékáte. Proplétání mezi trubkami ochranného rámu fakt připomíná soukání se do rukávu nepříjemného kousavého vlněného svetru. Ale když už jsem tam byl, vydechl, zapnul závodní čtyřbodové pásy a nastavil sedačku, v tom momentě bylo jasné, že já si vlastně asi vybral svoje sportovní auto špatně a Saage naopak velmi dobře. On sice brblá cosi o tom, že mu chybí ten krásný zvuk plochého šestiválce a rychlost od sto kilometrů za hodinu výš, ale Caterham je vážně továrna na emoce. Pravda tedy je, že představa prodat moje Porsche je velmi, velmi chmurnou představou. Takže jsme se vlastně dokonale pochopili. On má smutek nad tou ztrátou, ale taky obrovskou radost nad novou továrnou na emoce. U paní Saageové si jistý nejsem, jelikož k večeru po Autíčkářovo dni automaticky zamířila spíš ke stříbrnému kupé než ke Caterhamu. Tuším, že tam někde převládá spíš ten smutek.

Jízda je fakt úžasná. Já měl možnost se projet v Caterhamu už dřív, ale ne jako řidič. A i velmi intenzivní zážitek v závodním Roadsportu 1,6 na Nordschleife se sympatickým závodníkem MiVim za volantem nenahradí ty pocity ho opravdu řídit. Všechno se tu děje přirozeně a nanejvýš citlivě. Odpružení nemusí být tvrdé jako Cooper JCW prkno a kvůli té přidané lehkosti to celé funguje. Zvuk motoru se mi nanejvýš líbí. Existují nějaké ještě lepší zvuky čtyřválců a mě napadá asi jedině Honda Integra Type R v rallye úpravě pro skupinu N, ale ten Caterham k tomu nemá daleko. Řazení probíhá v krátkých drahách, a meziplyn, tedy ten falešný co nejčastěji používám, tam jde jedna báseň. Vidím přímo na přední kola před sebou a sedím někde skoro před těmi zadními. Pocitově je to hodně opačně než v devětsetjedenátce. A nějakým zázrakem jsou oba zcela opačné koncepty naprosto boží. Lotus totiž tu sedmičku ladil přes padesát let, Porsche pan Porsche ladil taky přes padesát let. A je to na tom zkrátka hodně znát. To, že nevidím do zrcátek a že je jízda v tom navýsost zvláštní to je vedlejší. Je to zkrátka skvělé. A někdy se k tomu tématu se Saagem určitě zase na Autíčkáři vrátíme.

Nonšalantní jízda na okruhu

V diskuzi padl opravdu legrační dotaz. A vyrazil ten Krab vůbec na dráhu, nebo tam s tím vyleštěným Germánem jenom pózoval, jako by si Autíčkářův den spletl s akcí Porsche enthusiast clubu?  Náhodou vyrazil, a to dokonce dvakrát. Chvíli schovával za pomalá první kola nutnost zahřívání sofistikovaného šestiválcového agregátu a pak zas měl pocit, jestli by už zase neměl spíš chladit a vyjíždět pár kol v lehčím tempu. Klasický Krab. Já takhle závodím ve všem. I na té motorce. Na druhou stranu v dalším, odpoledním kole jsem prozřetelně vypnul Porsche stability management systém a zjistil, že se to auto i na krátkém okruhu jakým je Vysoké Mýto ovládá naprosto intuitivně a s přehledem jej zvládá. Snadno se dalo poznat, kdy to na běžném sportovním obutí začne klouzat a speciálně předek dává spoustu citu pro to, co bude dělat. Zadek naopak drží výborně pod plynem a máte k dispozici vážně famózní trakci. Pokud jsem se trochu smeknul, všechno to bylo hodně dobře řiditelné. Brzdy jsou skvělé, a i když bych na to přitlačil víc, což jsem asi teda měl no, tak by pořád měly dost rezerv. No zaplať bůh, tu Miatu za zadkem jsem po celou návštěvu tratě za sebou opravdu udržel. A že jsem se nechal předjet Goldiesovou MRchou?  Řeknu to takhle. Víte, já mu chtěl udělat radost, hehe! Zrovna jako když se mě cestou zpátky ptal Saage jestli jsem za ním za tou křižovatkou akceleroval naplno, protože on tomu Catu dal fakt plnej. „Ne, to já jsem to jen tak šudlal na půl plynu“, odvětil jsem v naprostém klídku. Jenže, náhodou musím asi prozradit, že Caterham nejen, že je opravdu rychlý na malém okruhu kam se fakt hodí, je taky moc rychlý v akceleraci z místa až do nějakých sto kiláků za hodinu. Pak se v Porsche projeví síla motoru na trojku a když kolem stopadesáti řadíte čtyřku, je jasné že s tímhle Catem už mu stačit nebudete. Ale Caterham může mít i jiné motory, než je 1.6 Ford Focus, takže pak to už bude jiný mazec. Jenže, tak jak to je, tak to pro normálního ne-extrémně talentovaného řidiče je absolutní špička toho, co dokáže využít. Víc asi nepotřebuje. Prozatím…. Alespoň takový dojem ve mně zanechal.

No, a protože už jsem toho popsal docela dost, tak se podívejte na Saageho video, kde zjistíte, že Krab opravdu na tu dráhu vyrazil, a že Caterham na semislickách opravdu nejde utrhnout! Nebo, že by jo?

Video: Saage

Fotky: CZ Misak (díky!)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Franz Kafka
04. dubna 2017, 23:17
1

Dobrý! :) Ten Caterham to je neskutečný nezmar a pro to Porsche ten okruh vážně není ideální. Utrhnout se to dalo, protože ...so greedy a ta radost z předjetého sedanu (asi e39?) netrvalo dlouho.

reagovat
Goldies
04. dubna 2017, 23:35
0

Ha! Já věděl, že mě necháváš předjet (už jen proto, že je potřeba prohřát) ale ten pocit! Ten mi už nikdo nevezme :-D Cat je boží! Zrovna jsme jeli za ním jak se mu to povedlo přetočit a bylo to dosti vinou onoho BMW které proste uhnulo na špatnou stranu :-D
Jinak rád sem vás oba poznal a pro mě byl opravdu nezapomenutelný zážitek, když pan Saage vezl pani Saageovou na trati a ona se chuderka 40kilová držela oběma rukama zběsilého lešení a vypadala při tom jako když se vzdává :-D

reagovat
krab
05. dubna 2017, 06:54
0

Taky jsem tě rád poznal, byla to super akce a ty jseš opravdovej nadšenec! A MR2 jky obě jezdily jak divé i ta Raspbyho 1ZZ. Těším se na blog a opravdu mě MR2 začala daleko víc zajímat. Možná se něco o původní generaci MR2 objeví v krabově blogu později v dubnu, když to vyjde. ( tedy jaksi, tím nemyslím, že bych jí rovnou kupoval, ale ...člověk nikdy neví)

Do
Dooby
05. dubna 2017, 09:54
2

Ta bílá e39 jsem byl já, uhýbal jsem dle mého co nejlépe, abych nepřekážel, těch hodin Caterhama jsem si všiml a omlouvám se. Ale jinak skvělý zážitek tento Trackday, doplním časem svoje videa. Však jsem já chytil hodiny 2x.. Díky, všem Autíčkářům.

Goldies
05. dubna 2017, 10:18
0

Doody: v klidu, ono to mozna ode me vyznelo spatne, ale nebylo to tak mysleno :-) v tu chvili tezko rict kam spravne uhnout :-D navic krome ega (a to si myslim ze ani to ne) nedoslo nic k uhone, takze klidek :-)

Franz Kafka
05. dubna 2017, 11:56
0

Minimálně se alespoň snažil ,kdyby uhybal na druhou stranu tak toho Cata možná odveze v kufru rovnou na start:) Hlavní je že to dopadlo takhle dobře. Máš experty co tě ani nepustí aby si nepocuchali obrázek o světě.

saage
05. dubna 2017, 14:06
0

Dooby: Kdyz se me ptali co se stalo, sel sem na to s vymluvou ze za to muzes ty. Ale pravda je, ze sem na horizontu proste brzo pridal. :-) Musim rict ze vsichni se chovali na trati hezky ohleduplne. Diky

Rien
05. dubna 2017, 02:28
0

No kdybys nam uhnul, tak bys tu miatu za zadkem mozna neudrzel:D na rovinkach si nam vzdycky frknul jak nic, ale v zatackach uz to byla jina. Ale je fakt, ze tohle neni na takhle malej okruh

reagovat
krab
05. dubna 2017, 06:59
0

Rien, já vim, já vás viděl :) Já bych musel býval jít na brzdy později a pak to v těch nejužších vracečkách umět líp vytočit, protože pro toho kdo opravdu umí se určitě i s Porsche 911 dá takový malý okruh zvládat hodně rychle. Nakonec bílá Z4 je ještě těžší auto a pak tam jezdil takové, ale spíš drift series černé M3 E46. A ta nova M2 vypadala divácky na okruhu taky famózně. To mělo, ale asi 8sp. ZF automat, to řadí tak rychle, že na malém okruhu s manuálním řazením nemáš patrně šanci.

Jo Miatám takový okru a takové rychlosti fakt sedí. A hlavně ještě taky MR2jkám! Caterham nepočítám, ten je v jasný :)

Raspby
05. dubna 2017, 07:19
2

No ten kdo jede z Catem z Prahy až do Mýta má moje uznání teda...slečně se vůbec nedivím :-D . Jinak je jasné, že tahle trať je pro Cata (alespoň v této ,,slabší" konfiguraci) naprosto ideální a cítí se tam jako ryba ve vodě, tak doufám že se tam budeme potkávat častěji. A pan Krab po důkladném zahřátí a těsně před důsledným chlazením tomu taky dá napít :).

reagovat
Franz Kafka
05. dubna 2017, 15:53
0

Všemu věřím, ale že by Krab zrychlil tempo to asi ne. Jedině snad že by odložil Porsche a koupil něco jiného třeba monopost F1 to by potom asi šlo. Opravdu je ta běžná jízda v tom Caterhamu tak strašná ?

saage
05. dubna 2017, 17:40
0

Jeste sem to poradne nevyzkousel, ale podle me Myto a Pisek jsou pro tohodle Cata nejlepsi. Jak je obratnej do tech vracecek je neuveritelny. Bezny cestovani neni problem, ale dalnicni presuny jsou se stazenou strechou fakt pro extremisty.

M P
05. dubna 2017, 18:01
0

Obratný do vraceček říkáš... zrovna ty mě v mýtě štvou nejvíc, protože jsou moc utažený a nevím, jak na ně (ne snad, že bych v jiných vinglech věděl).

Takže to třeba není rukama, ale tím, že nemám caťák! :) budeš i příště? Že bych se ti nasáčkoval na místo spolujezdce a trochu se vybál?

Raspby
05. dubna 2017, 18:16
0

No ty největší vlásenky jsou výzvou pro každé auto...kromě Cata jak se zdá :-D . Jsou tak pomalé že tam prostě ještě tolik nefunguje fyzika a je to prostě jen o mechanické přilnavosti předních kol...což logicky díky semislickům a extrémně lehké váze vychází nejlíp pro Cat :)

krab
05. dubna 2017, 18:35
0

Jsou tam dvě, jak by řek klasik (Hujer) : "I já jsem s tím měl problemy" :-D

Matěji, než se budeš do Cata sáčkovat, zamysli se dobře co děláš! Tomuhle pánovi jsem se v listopadu nasáčkoval do Porsche a tolik peněz mě to stálo... No a teď jsem si pod záminkou býti galantní k jeho slečně půjčil to nepohodlné oranžové auto a nechal jim to stříbrné pohodlné a hádej co už od pondělí dělám. Zevluju po anglický inzerci a hledám pod heslem "Caterham Roadsport" :-D
Lepší si nic nepůjčovat, o ničem nic nečíst, na žádný autový videa se nedívat.... je to totiž pak drahá sranda :)

Ale myslim si pořád, že kromě Cata ještě bude pro Mýto hodně dobrý Mini Cooper S. Nebo i normální Cooper. A rozhodně i ten starej Cooper. Vidíš jak je to hrozný... já si asi fakt nesmím půjčovat žádný auta.... kromě bílejch Octavií. Vidíš že ani ten Cooper mě od začátku března zatím ještě úplně nepřešel...

saage
05. dubna 2017, 18:47
0

Jo urcite planujem s Krabem ucast na dalsich akcich. Spis skoda ze je jich tak malo. :-) Jak pise

M P
05. dubna 2017, 20:24
0

Nebojte se nic pane Krab, slibuji, že Caterham chtít nebudu :) aktuálně si mohu dovolit možná tu léto stavebnici, co nedávno vyrobili...
Jinak si to ale rozmyslím, protože posledně jsem se tam bál i coby spolujezdec Vavrise, který si po jízdě posteskl, že je to jakési pomalé a rozměklé, zatímco já si dal par cigaret na uklidnění a šel na wc zkontrolovat trenky... Pak Vavris spokojeně hlásil, že na to přišel a že prý zapomněl tlumiče v nejměkčím setupu. Další jízdu jsem s díky odmítl.

M P
05. dubna 2017, 20:25
0

Lego stavebnici chtěl jsem napsat. Autocorrect...

krab
05. dubna 2017, 21:41
0

To se nemusíš Matěji bát, já taky na ty inzeráty zatim jen čučim. Ta příhoda je super! To by mě zajímalo který Caterham Vavris měl ke svezení. Jestli mají stavitelné tlumiče, tak to asi spíš počítám manuálně, jako jsem to měl v Triumphu. (tam to byl samozřejmě "tuning" upgrade) Vidíš já se do všeho hrnu, klidně bych se projel i Chironem, ale asi prostě ne tím tempem jako nedávno Jindra Chyťtyč z Drivetribe. Zážitek, kdy jsem pomalu běžel kontrolovat trenky byla spolujízda na motorce se stuntsriderem a to specielně když jsme jeli po předním. Moment kdy se rozjel po letišti jsem docela hořce litoval... ale nějak se to taky přežilo :-D

M P
05. dubna 2017, 21:46
0

To nebyl Cat, ale jeho kompresorová Miata, u které si furt stěžuje, že to jede nějak pomalu :D on udělá pokaždé tu chybu, že se na trackdayi sveze v Hondě S2000 (aneb jak se tady módně přezdívá S2K, asi proto, že S2000 je moc dlouhý:) )

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. dubna 2017, 09:07
0

Těšil jsem se na reportáže z Mýta a první z nich je tady. Musela to být super akce. Už jsem viděl na Youtube i pár videí:-)
A buď v klidu Krabe, já bych svoje auto taky asi nehonil na limity, protože bych se bál, že ho rozflákám. :-)

reagovat
gr
gramo
05. dubna 2017, 10:37
1

Hezký popis dvou velice odlišných a přitom v obou případech navýsost zajímavých aut.
Mám tu pohled na "pracoviště" v caterhamu: https://flic.kr/p/ScFvDQ -- hned je jasné, že to není normální auto, nic pro recenzenty, zkoumající měkkost plastů na palubce :) Páčka blinkrů u volantu? Zbytečná složitost...

reagovat
Letis
05. dubna 2017, 11:29
-1

Super! :D Jen ta kamera měla trochu zvláštní sklon, na konci už mě bolel krk, jak jsem furt nakláněl hlavu. :D Výborný je, jak se Saage po předjetí 911 rozvášní a trochu mu to ujede. :D

reagovat
saage
05. dubna 2017, 15:30
0

Jo nějak se mi povolil držák na gopro. :-) Sorry za ten krk.

saage
05. dubna 2017, 14:00
0

Super akce se skvelejma lidma! :-) Jak presne napsal Krab: Moje slecna nejvice ocenila po presednuti do 996 moznost zkontrolovani ucesu v zrcatku na slunecni clone :-) Bylo to prvni testovani co umi Cat, a co neumim ja. Krab vam tu slibi, ze napriste obuje ty okruhovy 19 co ma v garazi, a ukaze vyhodu "vse vzadu" :-)

reagovat
krab
05. dubna 2017, 18:15
1

Výborná akce s bezva lidma! Když už v tomto článku nikde nefiguruje paní Krabová, jelikož se na Autíčkářskou akci vyprdnula a udělala si jiný sportovní den, tak právě slečna Saageová dostala zajímavou roli. :) Ve skutečnosti to nemůže být vůbec žádná fiflena, jak si v náznacích děláme legraci. Vydržela jízdu v Catíku a to si myslim se hodně cení !

No, ty širší 19" kola na celkem pěknějch Pirelli Corsa tam příště vážně obuju. Válí se jen tak v dílně ... A pak jen počkej, Caterhame ! :)

bobo23
05. dubna 2017, 20:10
0

Čím dál tím víc mě mrzí, že sem to zmeškal, ale když vy kroužíte po okruhu, tak někdo holt musí vytvářet hodnoty. :-) Ale jako vždy super počtení. Doufám, že na další trackday už mi to vyjde (podruhé za pořádání TD :-D). Akorát furt nevím, jestli vyrazit na trať, protože spíš než účastník, bych tam fungoval jako překážka. :-D
Pane Krabe je možnost se k tobě nasáčkovat na sedadlo spolujezdce? :-)

reagovat
Eon
10. dubna 2017, 20:49
0

Super Cat! Občas mě švagr taky sveze a je to vždy parádní zážitek.

reagovat
saage
11. dubna 2017, 21:47
0

Krasnej ! Co to je za typ? Vypada to jako Supersport?

Eon
12. dubna 2017, 13:15
1

Přesně nevím, jezdil chvilku Academy. Je tam motor cosworth (tuším 2.0), sekvenční řazení, samosvor. Jede to pekelně. Vždycky tak tři dny marodím, jak na mě furt táhne :-D Ještě maj Caterhama Lolu, to je ještě lepší, jen škoda, že nemůže na cestu..

saage
12. dubna 2017, 20:47
0

Tak to je CSRko. Hmm to musi byt mazec! Ten muj ma polovicni vykon a i tak neni uplne pomalej.

krab
12. dubna 2017, 21:00
0

To teda jo. Ono CSR má navíc ještě samosvornej diferenciál a to už fakt nebude žádná sranda to uřídit. Krátce mě jednou svezli ještě v Roadsportu SV 175, s duratecem 2.0. To mě přišlo podobný jako to tvoje, ale musí tam být v reálným porovnání cítit ten krouťák navíc. A asi hlavně I rychlost od 120 výš.

Legrace je, že každej Cat i ten nejslabší je do 80kmh de-facto rychlejší než většina aut a udrží krok i se sportovní motorkou :)

Eon
13. dubna 2017, 11:42
0

Legrační je, když si potřebujem někam odskočit a vždycky jeden musí hlídat, aby s tím nikdo neodjel :D
Naposledy v Půchově před supermarketem nám nešla zařadit zpátečka (přece jen ta sekvence není taky tak úplně dokonalá) a nezbylo než auto ručně zatlačit na parkoviště mezi auta. Myslím, že pro všechny kolem to bylo velmi komické.. :-)
Když nemám helmu, nedá se jet pomalu víc jak 130, brýle mi tlačí na hlavu až to není pěkný. (Nepočítám, že jsem se několikrát spálil o výfuk..)
Pecka vůz, mít na to finance, jdu do toho taky.