Možná bych mohl začít tím, jak se z člověka, který ma rád praktické věci stane kabrioletista. Stačil jediný výlet a následující dva dny jsem užíval Panthenol v bohaté vrstvě na povrch lebky. Následující rok jsem sjížděl nabídky bazarů až mi pohled utkvěl na stříbrné Audi S4 modelový rok 2006.
Cena byla odpovídající stavu: koroze podběhu na horní hraně, zvuk prasknutých vodítek řetězových rozvodu ale to jsou věci které se u těchto aut objevují. Takže cesta do servisu prakticky okamžitě, protože následky selhání vodítek jsou pro motor konečná. Při té příležitosti se vyplatí zkontrolovat všechno na co je špatný přístup, jelikož výše zmíněné znamená demontáž motoru. Takže termostat, vodní pumpa a alternátor dostaly náležitou péči, stejně jako hydraulické stavicí moduly variabilního časování a jejich napínáky. Celkové náklady na servis včetně spojkové sady (když už je to všechno venku…) a brzd cca 300,000. Je to hodně? Je. Bohužel jsem si myslel v té době, že tohle je auto které si nechám a tak ta investice tehdy dávala smysl.
Takhle nějak vypadala po všem tom servisování:
Další úpravy spočívaly jen ve výměně sady kol za originální, protože ty které tam byly při koupi se ukázaly jako repliky.
Následující tři roky jsem si užíval pravidelných jarních spálenin, letního grilování v zácpách a jinak báječného pocitu, když nenastala ani jedna z výše zmíněných komplikací. Za ty tři roky už nebylo potřeba řešit servisně nic velkého. Tak řečeno “jenom jsem lil benzín a olej”. Olej samozřejmě jenom na předurčená místa a v rámci pevných servisních intervalů.
Jak to jezdilo? Dvěma slovy - velice dobře. Na svou dobu je karoserie velice pevná, alespoň pokud můžu porovnávat. Své na tom má nejspíš i fakt, že tunel kardanu je masivnější, než u modelů, které se této přítěži netěší. Daleko větší zážitek než samotné dynamické vlastnosti jsou ale typicky kabrioletistické – zvuk. Možná díky crosspipe je zvuk báječně “bublavý”, ve vyšších otáčkách vygraduje do příjemně hlasitého, přesto stále kultivovaného projevu. Nakonec je to pořád Audi. Řízení je také z Audi – kdo je na něj zvyklý, nějaké informace z něj získá, “ukecané” ale není. Brzdy jsou dostatečně dimenzované pro auto, které se hmotností blíží 1800kg, váha ale jízdní vlastnosti vyloženě nekazí, spíš projevu dávají pocit usazenosti. Standardní podvozek je nízký tak akorát, jednou jsem s ním škrtnul na vyšší retardéru, takže další snižování bych už nedoporučoval.
EDIT: byl jsem pozadan o doplneni od ucastnika zajezdu:
Poznámka: Autorův popis, jak to jezdí, je poněkud strohý, pokusím se to popsat na svém poněkud emocionálnějším zážitku. V autorově S4 jsem jako spolujezdec absolvoval nemálo vyjížděk a tu jednu, kde za to "vzal" si dodnes živě pamatuji. Taková malá okreska, kterou proslavil křeček, když tam poslal elektrovůz v kotrmelcích ze stráně…
Vše bylo navíc umocněno staženou střechou a tím větší bezprostředností, navíc viděno ze zadní sedačky.
Zvolna rozjezd na 1, pak přeřazení za 2 a "plnej", V8 zabublala a masivně zatáhla – lehká levá do pravé, vytočená dvojka, V8 řve, auto drží stopu a takřka se nenakloní při průjezdu mírným esíčkem. Následuje houpák – teda v normální rychlosti by to nehouplo, ale ono si to nijak neposkočilo, což se nedalo říct o mě, kdy jsem se propadl aspoň o půl metru – nekecám! Na rovince za 3 a dál plnej za hutného zvuku V8 ve vyšších otáčkách. Blíží se ostřejší pravá, jdeme "na brzdy", já jdu do pásu, spíš na něm vlaju. I tak nájezdová rychlost odpovídala obvyklé cestovní rychlosti někde na dálnici. Podřazení za 2, přetížení jako na horské dráze a to doslova, zatímco vlaju na páse teď již do strany si říkám, to auto jede jak vlak po kolejích. Po výjezdu ze zatáčky se v protisměru vynořil civil, a tak jsme zvolnili tempo a já se mohl přestat obávat o změnu barvy spodního prádla.
Střecha je poměrně povedená, zvuková a tepelná izolace plní svůj úkol dobře a ani delší cesta s ní není problém, standardně se dá bohužel otevírat a zavírat jen za stání, nicméně existuje aftermarket modul, který tuto nepříjemnost eliminuje. Opravy střechy ale mohou být komplikované, takže doporučuji při koupi zkontrolovat stav. Naposledy jsem se díval na použité na eBay-i a byly okolo 1000 EUR. Černé jsou obvykle trochu dražší než červené nebo modré, které se taky dělaly.
Použití dvou zadních sedadel je bohužel na úkor složení deflektoru. Za letních teplot žádný problém, ale za nižších teplot už to není tak komfortní a to přestože topení je zesílené tak, aby alespoň cestující ve předu tak netrpěli. S rozloženým deflektorem pak mají cestující daleko větší pohodu i za horšího počasí. Naopak za veder stačí stáhnout okýnka a alespoň sklopit vršek deflektoru. Klimatizace si “pamatuje” poslední stav (zapnuto/eko/vypnuto) zvlášť pro nataženou a složenou střechu.
A to by bylo pro tentokrát vše. Jak jsem již na začátku prozradil – tohle je jediné auto, které jsem zatím prodal a přestože toho nelituji, byla ho škoda – nicméně občas musí člověk nějaká nepopulární kroky udělat aby se mohl posunout.















jendaaa
28. 4. 2020, 18:06Fakt 300? To je včetně pořizovačky?
Radim Nemec
28. 4. 2020, 18:46Ted jsem se dival na evidenci co mam a cca 300 bylo skutecne behem dvou let za servis. Ale zase vsechny nemoci toho byly udelane.
Mrkef
29. 4. 2020, 08:39Tos dělal servisní úkony v autorizáku ne? :D
Radim Nemec
29. 4. 2020, 09:13do tehle diskuse nejdu, dokud me nedotlacite. Mam dostatek spatnych zkusenosti s garazisty a pro me maji inherentni problemy. Navic te prace a materialu tam bylo vic nez dost.
Se svym servisem jsem naprosto spokojeny, vzdycky s nimi byla skvela domluva, vzdycky dokazali oservisovat i auta ktera byla ... specificka a pokud byl nekdy nejaky problem, tak jsem vzdycky nakonec odchazel spokojeny - vim ze se domluvim na termin necham tam auto a po dohodnute dobe je ready bez nejakych dalsich problemu. Jsou jednim z duvodu proc jsem tak prilnul k tehle znacce.
beastar
29. 4. 2020, 09:35Všeobecná představa, že takový auto uděláš za 300,- hodina někde na vesnici u Pepy s Jardou ve stodole mě vždy pobaví. Navíc je velký rozdíl když to dělá někdo, kdo má na to vercajk a dobrý prostory. Než právě když to jedou metodou uděláme to jako na oktávce diť je to stejný. Nee není to stejný a nikdy nebude. Pokud to chceš mít pořádně. Mimochodem dávám Audi taky do autorizáku (nejen proto, že teď musím) protože těch "neznačkových" servisů v ČR, ale i jinde kde to fakt ti lidi umí je tak 10%. A to jsou stejně Audi specialisti, nebo fanouškovský servisy. Já o tom tady psal X krát jako "RS" modely to je jiná liga, ale je potřeba si uvědomit že S4, není S-line:D
Kdyby tam ale nedošlo k souběhu dlouhodobýho servisu a drobných oprav taková rána by to pravděpodobně nebyla. Protože na výrazný poruchy to fakt netrpí:)
krab
29. 4. 2020, 10:11S tím servisem je to hrozně individuální. Obecně u nás co tak různě slýchávám anebo mám zkušenost, tak právě proto si nejraději běžnou údržbu dělám doma sám. Vyměním olej, svíčky, filtry, brzdy atd.. na kola jsem si taky pořídil domů všechno možné nářadí a přípravky, abych to nemusel nikam vozit. Co dělám poprvý tak zvládnu pomocí návodů na youtube. Je toho spousta. Všechno mi pochopitelně trvá dýl než mekánikovi, ale pro ten dobrý pocit, proč nestrávit pár hodin volna pod autem, že? Nebo montováním kola, motorky (když jsem ještě míval atd.)
Pak jsou věci, který na moderním autě prostě sám neuděláš, nechceš se do toho pouštět anebo (to nejčastěji) stojí potřebné nářadí, vybavení a přípravky tolik, že se to nevyplatí nakoupit kvůli jednorázové opravě, výměně. Třeba takové rozvody. To jsem nikdy nedělal, a to radši svěřím servisu. Je fakt, že na Porsche taky nedělám s motorem nic, protože za prvé to je pořád v takové jakési záruce od specialisty a taky je tam 10 litrů oleje a s tím se mi nechce doma manipulovat a řešit. Takže to se objednám každý rok ke specialistovi. Ale jako co zvládnu, udělám radši sám.
Autorizáky jsou často vážně tragedie ve smyslu znalostí těch mechaniků a kvalit oprav, někteří garážisté taky, ale řekl bych že míň. Spíš se stává, že nestíhají a auto není hotové včas a řešíte to s nima týdny a je to nepříjemné. Chce to prostě na doporučení jezdit k ověřenýmu poctivýmu specialistovi, k lidem co třeba i dělají závodní auta a mají hluboké znalosti a pomůžou. A klidně si na ten termín prostě počkat.
Každopádně do autorizáku zajedu maximálně zase v listopadu se Spiderem, aby platila prodloužená záruka a pak už, pokud to auto budu mít dlouhodobě a nad rámec záruk zvolím úplně jiný servis, případně zase cestu, co zvládnu sám, zvládnu co ne , zjistím přes známé, kamarády kdo by mi asi mohl poradit a úspěšně problém vyřešit.
Mrkef
29. 4. 2020, 20:34Hele kluci to nebyl posměch Radimovi.
Spíš na tu cenu a následně, že si takovou cenu může říct jedině autorizák.
Úroveň konkrétních servisů tu nebudeme rozvíjet. Stejně by se zjistilo, že to stojí na několika jedincích jako některé menší servisy, které za něco stojí nebo které se na některou značku/y úspěšně specializují.
Tomáš Strach
29. 4. 2020, 23:53Beaster: "...metodou uděláme to jako na oktávce diť je to stejný." To mi připomělo zákazníka, na kterého nebyl čas, aby se dělali hlavy na Subaru 3,0 H6, tak to dal nějakému známému, který to prý bude mít rychleji. Auto, co tam dojelo po svejch, dojelo k nám po půl roce na hengru, jenom proto, že "ty motory jsou všechny stejný" (do té doby udělal akorát právě dvakrát rozvody na naftové Oktávce). Výsledek: rozvody skočené na jedné straně o zub, na druhé o 2 a to nemluvě o půlce šroubů přetažených a druhé půlce nedotažených. :-D
Jinak v tomhle směru můžu být vysmátý. Otčín má vlastní servis a svým způsobem jsem tam zaměstnaný, přičemž dělám i na té naší flotile. Ale dost to chápu, že bývá problém najít servis, kde to neojebou a nebo nesedřou ze zákazníka kůži (nebo obojí dohromady) a chodit mezi autorizáky, normálními servisy, nebo zapadnutými garážmistry je tak trochu Hledání min.
krab
28. 4. 2020, 21:40Zajímavý a moc elegantní cabrio. Ta hmotnost asi už při jízdě bude hodně znát, i když měl jsem před delším časem půjčené A5 (2dv) Quattro navíc naftový 3.0 TDI a jezdilo to překvapivě dobře. Ale sportovec to nebyl. Spíš ta elegance a zpracování, to bylo prvotřídní.
Nacpat 300 tisíc do S4 za údržbu za 3 roky docela zabolí, ale příliš se tomu nedivím, on to myslím už i víckrát zmiňoval Beastar, že ty S a RS audiny staršího data prostě nejsou servisně zas až tak levná sranda
Radim Nemec
28. 4. 2020, 22:43ad udrzba - ono to clovek musi brat tak, ze se to seslo vsechno, co se tam jednou za +-150k udělat musí a ty věci proste něco stoji.
EDIT: Jeste abych to uvedl na pravou miru - bylo by mozne neco z toho servisu rozvolnit na vic dalsich let? Urcite. Slo by to udelat levneji? Nejspis ano, zalezi na vynalezavosti jedince. Vim o lidech, kteri se snazili vymenit napinaky retezu bez vyndani motoru a jakesi procento uspesnosti meli (mam pocit, ze se tak ale daji vymenit jenom ty horni a neni to nepodobne operaci rohovky pres konecnik). Ja jsem ale chtel vsechno udelat tak, aby byla sance, ze me to nekde nenecha a ze mi to bude delat primarne radost. No a do toho drobnosti, ktere ale znamenaji hodne prace jako treba opravit i drobne uniky oleje, ktere by clovek s mene OCD ignoroval... to uz tak nekdy je. Doufam, ze to tak dava smysl a jde si z toho odnest aspon trochu informaci.
-
Komentář upraven 29. 4. 2020, 07:56:33
krab
29. 4. 2020, 09:38Já to vůbec nekrititizuju, já myslím, že to jen najednou na hodně lidí zapůsobí trochu šokézně, že se dá za Audi S4 dát tolik na opravách. Ale já se tomu ve výsledku vůbec nedivím. Já to dělám tak, že si maximum věcí na autě snažím udělat sám a jen to na co už nemám vybavení, zkušenosti, zručnost, kapacity atd.. Vím co stojí určité věci na poršácích, lotusech, bavorácích atd..
A auto, který funguje jen napůl je naprd, sice nemám úplně extrémní OCD, ale taky mám rád, když věci relativně fungují.
Tomáš Strach
29. 4. 2020, 23:55Asi jsem divnej. Seč jsem raději za výraznější barvu, tak mi přijde, že v té stříbrné to té S4 sluší víc, než ta červená, co stojí vedle ní. :-D Btw. Zajímavé počtení, těším se na pokračování. ;-)