načítám data...

Rozuzlení preferenčního traumatu

26. ledna 2023, 21:47 14 komentářů Zargothrax86

V minulém blogu jsem popisoval myšlenkové pochody, spojené s výběrem správného povozu. Nakonec převážila myšlenka, že si chci užít něčeho trochu nerozumného, dokud ještě můžu....

zobrazit celou galeriiTomáš P.: Rozuzlení preferenčního traumatu

… Něčeho, co mi skoro samo vždycky skočilo do pole vyhledávání v bazoši. Něco, co bude levné, trochu rychlejší a klidně i starší, pokud bude v dobrém stavu. Léta úporné dřiny (čti nesmyslného brouzdání automobilovou inzercí) se měla konečně vyplatit. Jak jsem avizoval naposledy, to poslední, na čem mi záleží, je velikost (vlastně maličkost) auta samotného. Nezáleží mi, jak prťavé je. Má mysl se vlastně většinou řídí nepřímou úměrou, kdy se zájem o automobil zvyšuje se zmenšujícími se rozměry. Dodnes nechápu, proč se lidi smějí Smartu ForTwo – podle původního zadání je to geniální auto, které chytřeji snad navrhnout nešlo. To ale nutně neznamená, že chci denně jezdit Peelem P50. (Kulturní vložka: ForTwo je historicky jediné nejaponské auto, které v japonsku splnilo kritéria keicar.)

Menší rozměry jsou pro mě plusem, ale rozhoduje takový ten neuchopitelný feeling. A proto jsem jako první kontaktoval majitele, snažící se prodat Hondu CR-Z. Ano, nejedná se o trhače asfaltu, ale zrovna tento model je mi sympatický víc než dost a k tomu ten interiér… Ten má v sobě kus charakteru! Bohužel, Honda si našla jiného majitele dříve, než jsem si stačil dohodnout testovací jízdu. Dalším adeptem byl krásný červený Mitsubishi Colt CZT. Při zkušební jízdě se mi jakožto řidiči, navyklého jezdit pouze s automatem, podařilo nechat chcípnout motor. Dvakrát. Potupa. Ale jednalo so o moc pěkný předfaceliftový kousek s kompletním servisem, bez koroze a s poměrně zachovalým lakem.

Posledním adeptem do placu byl Renault Twingo RS. Už když jsem jej v bazaru uviděl, zaplesalo mi srdce. Eresko bez Cupového podvozku a bez těch stupidních továrních nálepek. Mírně nenápadné a moc moc zajímavé. Jízda proběhla dobře, jen švýcarská paní přede mnou měla trochu ráda obrubníky. Tato její záliba se podepsala na stavu ráfků, ale co už. Zde musím smeknout před panem prodejcem, protože když jsem se jenom trošku začal vyptávat na historii, bez obalu mi řekl, že pokud je auto ze Švýcarska, tak by se vsadil, že bude někde lakované. Že má u sebe měřák laku a že se můžeme podívat na to, kde se poškození nachází a jak je rozsáhlé. Výsledky: Spodní část řidičových dveří byla lakovaná, práh taky lakovaný a zadní část prahu u kola opravdu neskutečně zakytovaná. Mé srdce udělalo krok zpět, a ač nerad, tohle pro mě znamená „no go“ situaci. Servis napravit jde, ale kovový rám už nikdy nenarovnám do původní tuhosti. Jinak bych malé roztomilé Twingo koupil.

A tak se stalo, že jsem v jeden upršený pátek třináctého nasedl na vlak ve směru Olomouc a o dvě hodinky později jsem se ocitl klíčkem a fakturami za servis od doby, co auto vyjelo z výrobní linky, v sedadle onoho červeného Coltu. Už první popojíždění ulicemi studentského města mě přesvědčily, že jsem udělal dobře. Hned následná půlhodinka mi měla ukázat, že ne všechno je úplně růžové. Vzhledem k pěti převodovým stupňům a nízké hmotnosti se dá předpokládat, že Colt nebude při dálničních přesunech tichý společník. Pravdou je, že při 120 km/h začíná být CZT až nepříjemně hlučné. Při okreskovém provozu (který za takové rychlosti z legislativních důvodů samozřejmě zásadně neprovozuji) to nevadí, ale jediná konstantní hladina zvuku při stálé dálniční rychlosti člověku proniká do hlavy s neúprosnou intenzitou. Ještě ten den jsem udělal evidenčku, přepis, druhou sadu kol naskládal na chatě do sklepa a pak šel na volby. Idylický den.

Plnou recenzi zde napíšu někdy jindy, ale krátký popis neuškodí. Zvuk výfuku je příjemně brumlavý a párkrát se mi stalo, že se mi kvůli němu na semaforech jen tak mimochodem smekla noha na plynový pedál. Dětinské, ale příjemné. Řízení je tuhé (oproti A-class), ale to mi vůbec nevadí. Na limitu jsem zatím Colta netestoval – přece jen zrovna dost nasněžilo, zimní pneu není z nejnovějších a k tomu si chci dokonale zvyknout na to řazení. Ale ten motor, to je krása. Táhne moc pěkně od nějakých 2.500 RPM se špičkou u 6.500 otáček. Předjíždění není vůbec problém s automobilkou deklarovaným zrychlením na stovku za 8 sekund, ale kuloáry internetových fór mluví o reálně dosažitelném čase 7,3 sekundy. Colt na mě působí v kontrastu se vzhledem městského válečníka skoro jako sleeper.

Koupi mi zpříjemnily detaily, které vyvstaly na povrch až po pár dnech. Příkladem může být mé domnění, že CZT nemá multifunkční volant, ale při snaze o trochu péče v interiéru jsem přišel na to, že tlačítka pro ovládání audia (protože o radiomapu vážně nejde) jsou umístěny na zadní straně volantu. Jako skvělou vychytávku vidím také zadní sedadla, kterým se dají sklopit nejen opěradla – celou konstrukci zadní  lavice lze vyklopit vzhůru směrem k předním sedadlům. Vznikne tak docela prostorná plošina, která na pohodu pohltila druhou sadu kol.

Po dálničním rozčarování ale přišly dny běžné rutiny a já postupně zjišťoval, že se na každou jízdu těším. I když jedu jen 6 minut do práce (a to jsou cestou dva radary). Colt plní všechny očekávání a já začínám přemýšlet, čím jej povýšit o malý kousek dál. O výkonu vůbec neuvažuji, ale možná malé odhlučnění kufru? Už teď se těším na jarní dny, kdy CZT přezuju na originální alu šestnáctky. To potom bude na první pohled „pocket rocket“.

 

Poznámka pod čarou: Pokud to vydržím, pokusím se recenzi napsat až někdy na jaře, abych mohl fotit na originálních 16“. Ty plecháče jsou zimní kamufláž pro nic netušící kolemcestující.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
26. ledna 2023, 20:34
1

Škoda toho twinga, to mi vzhledem a charakterem sedí víc, ale z hlediska užívání automobilu jako automobilu bude Colt nepochybně rozumnější volba.

reagovat
Zargothrax86
26. ledna 2023, 20:44
0

Během jízdy ve Twingu jsem byl přesvědčený, že jej koupím. Takže z toho jednoho svezení v obou autech bych taky řekl, že mi sedělo více. Bohužel auto jsem potřeboval co nejdříve a CZT bylo ve vážně pečlivých rukou, takže jsem neměl důvod, proč jej nevzít. A nelituji :)

Mechanik
27. ledna 2023, 08:39
1

Asi bych šel taky do toho Twinga.
Tak hlavně ať ti slouží. Jsem zvědav na první servis

ON
ON-H
27. ledna 2023, 13:42
1

Zavidim ten mladistvy entuziasmus a kazdodenni ochotu trpet ve Twingu RS! :) Nekolikrat jsem se -neuspesne- snazil manzelku presvedcit at ho prodame, ze ji poridim neco vetsiho, ale z nejakeho duvodu ma ten kostitras porad az prilis rada...
Tak at Coltik slouzi ke spokojenosti!

reagovat
Zargothrax86
27. ledna 2023, 21:40
0

Díky!
No tak jednou, pokud by bylo RS v dobrém stavu, tak až přijde čas, dej vědět, možná bych byl potencionální odběratel :D

ON
ON-H
28. ledna 2023, 20:56
0

Servisni pece se mu dostava pravidelne, tam problem moc neni (i kdyz teda nevim jak moc jeste dava smysl nechat za posledni 3 roky v servisnich nakladech cca trzni cenu auta), ale vizual...to je jiny pribeh. Parkovani na sidlisti/u nakupaku a prevoz deti se na nem podepsaly celkem znacne.

Bavoraczech
02. února 2023, 07:00
0

Dobře jsi udělal, že sis hned nekoupil stříbrnou fábku, kterou rodiče jistě doporučovali, bo je to spolehlivá česká slepička. Možná jsi mohl být trošku odvážnější, čekal bych třeba Mini Cooper S, Alfu Romeo Mito nebo právě to Twingo... Ale vybral sis. Colta znám trochu zespodu, takže bacha na korozi. Jenže ta by tě s Renaultem nejspíš čekala nakonec taky. Ono totiž to kitování bouchlého prahu nemá na tuhost skeletu prakticky žádný vliv, určitě to místo ale začíná mnohem dříve reznout... tedy korodovat. Jak jsem psal, mohl jsi být i odvážnější, ale pro čerstvý poststudentský syndrom je fajn, koupit si něco nerozumného a trochu zábavného, protože kdy jindy? Až budeš mít rodinu, tak budeš přemýšlet při nákupu auta nejspíš úplně jinak. Teď máš navíc ten čas se v tom sám pohrabat až něco nepůjde a naučit se na tom, což je fajn, protože Colt je poměrně jednoduché auto s hromadou prostoru okolo motoru.

reagovat
Mechanik
02. února 2023, 07:33
0

To sou furt řeči že až budeš mít děti, bla bla bla, proč by to s dětmi nešlo? Mám dvě malé děti, E46 ci a úplně v pohodě, nevím proč by to nešlo. Třeba ten Mini je dost často rozvážkové auto pro maminu. Není důvod ho strašit že až bude mít děti jeho vozový park se nutně musí změnit.

Bavoraczech
02. února 2023, 07:39
0

Když ty BMW jsou takový univerzálky, to můžeš mít v kombajnu 330i na pohodu. Ale Mini jako hlavní rodinné auto nechceš. To už je pak takové to 2. / 3. auto do rodiny a na to už tolik času nezbývá. Já mám třeba v garáži Alfu 166 s V6kou. Moc s ní nejezdím a dneska bych si ji nekoupil. Ale jsem rád že ji mám.

Mechanik
02. února 2023, 10:58
0

Tak to Mini jsem i tak myslel, jako druhé do rodiny. V mém světě kdy oba dojizdime do práce jsou dvě auta nutnost. Já mám E46 kupátko a žena sedana, je samozřejmě praktičtější vzhledem k rozvazce děti. 166 s V6 to už je dneska taky krásná vikendovka

Bavoraczech
02. února 2023, 11:09
0

Jojo, do kufru Alfy jsem zkoušel narvat i normálně velkej kočárek a dá se. Ale spíš na letní výlety než na daily, to už beru, že by to byla škoda huntovat, takže do práce jen když je zrovna Peugeot rozdělanej a je pěkný počasí :-).

ap
appearshould
07. února 2023, 04:50
0

Tohle je člověk na kterýho má dobrý kontakt můj mechanik a ten to dělá tak nějak "bez inzerce" , co vím tak dřív dělal právě převodovky, diferenciály hlavně pro závodní týmy, tohle chápu, že je trochu práce mimo, ale ty starší poršácký právě umí.
tunnel rush

Zargothrax86
07. února 2023, 12:31
1

Mám pocit, že tenhle komentář vyběhl z Krabova blogu :D

StreetPro
09. března 2023, 10:31
0

Congrats, vytlumeni kufru, dveri a podbehu je otazkou nizsich tisic a max dvou odpoledne...

reagovat