načítám data...

Od Fabie, přes Alfu až po opravdové rodinné auto?

13. října 2022, 14:40 19 komentářů FidoBlack

Od malého hatche, přes pokus živit italské kombi až po spolehlivé rodinné auto? Nejspíš jsem asi dostal rozum. Nebo ne?

zobrazit celou galeriiFilip Černý: Od Fabie, přes Alfu až po opravdové rodinné auto?

Věc se má tak,

Za dobu co jsem na autíčkaři jsem tu už pár blogů o svých autech napsal, některé jsou tragické, některé dobré, já sám radši ani nevím proč je píšu, jen mě baví si o autech povídat a jelikož nikdo z mých kamarádů není takový nadšenec aby mě dokázal poslouchat, tak to vypustím sem. Ale teď to proč zas něco o mých wágenech píšu… 
 

Z nadpisu je jasné že už teď každý ví s čím teď jezdím ale otázkou zůstává to, co se stalo s mými vozy v průběhu toho zmíněného roku.

Začneme s nejmíň používaným vozidlem z mého fleetu a to s žluťákem. Ten se bohužel letos nepodíval nikam, čas, finance a hlavně pracovní nasazení mi letos nedovolily na tom autě cokoliv udělat. Párkrát jsem ho byl nastartovat a projet po dvoře u dílny. Plány na něj jsou, mám vše připraveno , nakoupeno na nový vzhled a opravy spojené s provozem. Třeba přes zimu to klapne.

Další z mých vozidel je záložní Punto které nepotřebovalo žádný zásadní servis až na montáž podběhů a výměny oleje. Bohužel jsme se s ním museli rozloučit. Provoz tří aut byl pro nás docela dost finančně náročný, prostě to stalo dost peněz, auto přestávalo být bezpečné (pro mě samozřejmě ne). Přítelkyně jejíž auto to bylo už nechtěla vozit naší dceru v Puntu tak jsem na něj byl odkázán já. A co si budeme, ježdění denně 100 km po dálnici s trubkou místo výfuku, s výkonem 50koni a pohodlím asi jako v MHD to nebylo úplně příjemné. Nakonec šlo auto někam do Brna za směšných 8000 korun kde doteď jezdí a dostává i péči kterou já jsem mu dávat nemohl… Náhrada za Punto měla být v tu dobu naše slavná stále rozbitá 159tka která stála a čekala asi už 3 měsíc na repas serva.. kéž by jen na něj.…

159. Kapitola sama o sobě, auto koupené za 90 tisíc v údajně dobrém stavu s malým nájezdem kilometrů který byl sice ověřený i servisem na nás ale šilo stále samé lumpárny. Začalo to hned po koupi s dpf které se ucpalo na 120%, pak hned repas turba za šílené peníze jelikož jsem naivně věřil že to jde levně a následně pak odešlo servo a alternátor zároveň. Jak? Jednoduše, servo teklo už od doby co jsme auto měli, jen to nebylo vidět, pak když se stal den D (servo vypovědělo) jsem si toho všiml, někdo tekoucí hadici zamaskoval tím že pod ní udělal střechu z plastu a oblepil ji páskou… To mělo za následek ten, že altik se vesele krmil servoolejem až asi vyzkratovalo přímo na technické… Měli ze mě vysloveně radost. Každopádně když se vše opravilo vypadalo to růžově. Auto fungovalo celý měsíc, než klesl záhadně výkon. Diagnostika ukázala nejdřív váhu vzduchu. Vyměnilo se a jelo se dál, teda auto jelo ale se stejnou chybou. Abych to neprotahoval tak se ukázalo opět rozbité turbo a dva vstřiky k.o. Oprava do které se mi nechtělo, takže alfa šla za 40 někam k fandovi který si ji dal do kupy a drandí vesele dál. 

V tomto momentu nám zbylo jedno auto a to moje bílá socková fabie. 

Fabka plnila účel daily naprosto skvěle i s litrem 70kw a nájezdem lehce přes 100 tisíc. Běžný servis, jednou měněné brzdy a nic víc, dokonalé auto, téměř bez poruch. Jen dva mínusy, paní byla doslova vytočena že přišla o provoz a druhá byl prostor. Celou dobu jsme žili v tom že s jedním prckem dokážeme žít což šlo, dokud se nevezl kočárek. To se pak do auta nedalo dát ani taška s nákupem.

Taky zažila pár karambolů v podobně výměny zadních vrat a nárazníku jelikož jsem byl nabourán zezadu autem co zapomnělo brzdit, promáčkl jsem práh a poslední tečka byla výměna téměř celého boku kdy moji paní nebyla dána přednost. Vše se opravilo na pojistku a auto bylo jak nové.

Jenže,

Docházelo nám že pokud se chceme rozrůstat, bude to chtít asi něco většího. Rozhodnutí padlo v moment kdy přišel výlet na Barum Rally. Naložili jsme fabii až po strop a pomalu se nedalo sedět ani vzadu. (kočárek v kufru, tašky a dítě vzad). Místo a pohodlí už nebylo to co to bylo jen ve dvou. Být stále dva, nechal bych si jí. Sice to byla pouhopouhá škodověnka s chabým litrem a nulovou výbavou ale dokázala vozit furt a furt. No co, začalo hledání. Kombik, MPV, liftback? Docela dost to dalo zabrat. Ale rozpočet byl ne úplně velký a výběr v dnešní době nic moc. Mě se hrozně líbila Octavie 3. Generace před facem, přítelkyni též, jenže, nebyly. Další volba padla na rumunský český sen, Logan MPV. Jenže po prozkoumání a jízdě v něm, prostě ne. Nakonec mi kolega v práci tak trošku vsugeroval jedno velké vozidlo, opravdu na mě velké. Začal jsem tedy lovit ve hlubinách českého bazarového šílenství až jsem dokonce našel. Někteří se mi teď možná budou smát, nadávat nebo tak něco, ale to dané vozidlo stalo v jednom nejmenovaném bazaru v Praze u Dopraváků. 

Šli jsme tam vlastně jen na kukačku, nevěděli co nás čeká a nemine, pohlíželi jsme po všem co se nám líbilo asi 3 hodiny a věřte že s ročním prckem to bylo opravdu záživné. Z výběru x tisíc aut co říkají že mají jsme objevili dvě auta která jsme hledali už dobu předtím a zjišťovali o nich všechno co jsme mohli. Tak že to teda hecneme, Fabia do výkupu a čekat. Mezitím jsme auta otestovala, prolezli jsme je skrz na skrz a výběr byl jasný. Následně pak přišla klasické papírování na zhruba 5 hodin a jelo se domů naším novým rodinným vozem. 

Abych ho krátce představil, je to MPV, je to značka ke které jsem nikdy moc neiklinoval až na jejich RS divizi. Pro ty kteří netuší, značka s kosočtvercem ve znaku by mohla být nápomocná. 

Tak tedy, Renault Grandscenic třetí generace, s motorem 1.6dci a výkonem 96kw. Prostoru to auto má na rozdávání, úložný prostor všude kam se podíváš a pohodlí na jedničku. Nastává ale otázka, je to z Áček,proč si to bral, jsi normální? Ano, jsem. Nějakým způsobem jsem dostal od bazaru VIN, veškerou dokumentaci a veškeré servisní záznamy, auto bylo celou dobu provozováno v Česku. Lifehack při kupování Renaulta,zavolej si do renaultu a nadiktuj VIN. Řeknou ti všechno. Navíc mám auto ještě na 3 roky pojištěné, takže ano, nebál jsem se toho.

K autu jako samostatnému, jede a jede skvěle. Motor vedený řetězem je téměř bezúdržbový, pokud majitel předem nebyl debil, známe to. Obecně ty 1.6 netrpí žádnými závadami a to ani po třeba 250tkm. Já s ním mám najeto od koupi cca měsíc a půl zpět zhruba 5000km. Za tu dobu jen tankuju, jezdím. Samozřejmě, olej, filtry a obecná prohlídka po koupi. Na autě neni ani špetka rzi, nic nemlátí, prostě co víc si u auta z bazaru prát. Asi zrovna štěstí… Jo a spotřebou se vejdu do šesti! :D 

Stal se ze mě tedy řidič tatík ve velkém autě. Nikdy jsem takové auto nechtěl, vždy jsem s ním opovrhoval a nakonec u něj skončil. Můžu ale říct, byla to nejlepší volba co jsem se zatím v autech rozhodl na denní ježdění. Naložím rodinu, nákup, psa, tchýni a ještě mi zbyde místo. Tak trošku mě to ale i štve, díky tomu autu které plní svoji funkci na jedničku si už ale denně neužívám ježdění tak jako dřív, prostě MPV je nuda. 

Jako milovník malých aut už pohledávám něco na volné víkendy a díky bohu za moji paní která mě v tom podporuje. Tak doufám že se finance sejdou a nějaký malý italský matchbox seženu (čti seicento Abarth) a budu si moc užívat jednoduchost v mém oblíbeném typu aut. 

 

Snad vás tenhle blog zaujal i přesto že je otřesně napsaný. Snažím se jak se dá. 

Tak někdy příště.. :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
03. listopadu 2022, 18:48
0

Tenhle Scénic není špatnej, ale taky už jsem párkrát zaslechl, že s tou 1,6 se objevují nepříjemnosti s DPF. Rozhodně to ale asi nebude takový porod, jako ta Alfa.


Poznámka pod čarou - měls koupit Cromu :)

reagovat
beastar
03. listopadu 2022, 22:40
0

Kubo já ti nevím, ale to byl ten motor předtím. Ta starší 1.6. tohle je ta poslední verze ne? Respektive Renault to upravil. A resumé je, že tohle je snad jeden z nejspolehlivějších malých dieselů na trhu dodnes. Alfa raději no comment. Tam toho podle obsahu blogu bylo tolik špatně, že udělal dobře když to za čtyři pětky poslal z domu.

FidoBlack
04. listopadu 2022, 09:44
0

Tahle 1.6 je už po té úpravě. Zatím jsem najel nějakých 7tisíc od koupi, dělal jsem jen olej a filtry. Prostě to drží. DPF je prý už vychytané.
A Cromu? Převlečenou 159 už neee :D

Jakub Pospíšil
05. listopadu 2022, 11:39
0

Jo, máš pravdu, já jsem podle obrázku myslel, že je to ten předchozí scénic a on už je to ten novější. Tak to by mělo být snad ok. Co se prostoru na zastavěné ploše týče, je to docela bezkonkurenční auto.

beastar
03. listopadu 2022, 22:45
0

Auto si vybral si dobře. Jako model. Nuda to je. Jenže je to daily pro rodinu, tak co. A Fabia taky není zrovna odvaz. Jenom k těm AAA. Nechci je chválit to si nezaslouží. Každopádně nějaký právě méně žádaný auta tam měli. Hodně ČR původ. A tam bych se toho právě vůbec nebál. Když člověk není úplný trotl a nečeká, že to bude jak nový. Jednání už je podle mě co slyším taky lepší. Prostě továrna no. Přijď, prohlídni, kup nebo jdi. To spíš ta Alfa byl pěkný průser podle toho, co si tu psal a píšeš.

reagovat
FidoBlack
04. listopadu 2022, 09:47
0

Přesně, auto je to nuda. Ale účel dostavníku pro rodinku plní parádně. Taky k těm AAA, já byl mile překvapen, jak přístupem, tak popravdě i ochotou zaměstnanců. Na vyžádání jsem dostal k autu veškerou dokumentaci, včetně výčtu VIN atd...Myslím si že AAA dělá blbou pověst to že tam člověk přijde, vezme vrak za 30 tisíc a pak nadává.. S autem za 200+ tisíc to je už pak jiná.
Alfa byla ultramega průser, každopádně to moji lásku k italům nemění.

martin_100
07. listopadu 2022, 10:59
-2

Mě pobavil ten moment kdy paní nechce jezdit Puntem ale pak je nasraná, že nemá auto. :-)

reagovat
FidoBlack
07. listopadu 2022, 14:57
1

Já jí na jednu stranu chápal, přeci jen nechat paní v sedmém měsící jezdit MK1 Puntem které nemělo ano posilovač.. :D

martin_100
07. listopadu 2022, 18:08
-1

Moje máma jezdila v 7 měsíci trabantem co neměl posilovač a žijeme.....
Dneska jsou lidi ňaký zmlsaný.
Moje auta taky nemají posilovače a moje žena (shodou okolností v 6. měsíci) s nima v pohodě jezdí. Dokonce ani její brouk 1302 nemá posilovovač a to ani brzd přesto s nim ráda jezdí.....
-
Komentář upraven 7. 11. 2022, 18:09:53

FidoBlack
07. listopadu 2022, 22:24
2

Chápu chápu, prostě jiná doba. Já bych byl nejradši kdybych mohl koupit druhý auto domu co by bylo nejjednodušší forma auta, takže bez asistentů, posilovačů atd... Bohužel, finance nejsou.

Vojta
11. listopadu 2022, 11:44
-3

Je jiná doba a jezdit dneska s dětmi ve starých plečkách je nezodpovědné. To ta 159 byla už aspoň i na dnešní dobu bezpečné auto. Snad taky pěkné ponaučení o tom, že taková auta jsou většinou dojetá na dřeň (však taky průměrně mají najeto k půl milionu) a pokud si to člověk neumí servisovat sám, tak jsou zatraceně drahá na servis. Taky už jsem se jí zbavil, protože prostě už to je moc staré a moc ojeté auto na běžné používání.

FidoBlack
11. listopadu 2022, 13:41
0

A tak což o to, 159 nebyla motorově tak složitá, ty JTD jsou vcelku jednoduchý motory a až na servis rozvodů jsem už pak uměl všechno co se pokazilo vyměnit. Jenže než jsem k tomu došel tak se do toho sypalo a stále se to kazilo a to pak když človek nemá auto kterým nedojede ani do práce je trošku blbý.

Vojta
11. listopadu 2022, 13:59
0

No však jasně - auto na konci životnosti. Když jsem to komplet celé rozebral, vytáhl si motor ven a vyměnil vše, co bylo opotřebené, tak pak od toho byl zas na pět roků klid a nic nebylo třeba servisovat. Ale typicky ty tlakové hadice bylo potřeba dát všechny nové :) To je po těch letech naprosto běžné a dělal jsem to u všech starších aut, co jsem měl.

martin_100
11. listopadu 2022, 22:32
0

Nezodpovědný? A proč? Rozviň prosim myšlenku.

Vojta
11. listopadu 2022, 22:50
-1

Protože když to do tebe někdo narve, tak to máš jasný. Když pojedeš v něčem soudobém, tak máš aspoň šanci, že tě důchodce ve své Kie Picanto nebo Hyundaii Atos nezabije. A když si pořídíš třeba Ford F150, tak si toho třeba ani nevšimneš, jen si budeš muset pak přeleštit nárazníky... ;)

beastar
12. listopadu 2022, 11:57
1

Záleží kde jezdíš. Ono na venkově, když jede manželka max do krámu do vedlejší vesnice. Vezme děti do školky atd. Opravdu stačí malé staré auto jako Punto. Pokud není zkorodované na sračky. Pokud někdo bydlí ve městě kde je hustý provoz a žena je činorodá tak starý malý auto nestačí. Často to tak je.

Ford F150 s tím bych doma asi úspěch neudělal... Teda Ranger se moc nelíbil. Je tady ještě jedna věc a co když ta tvoje přehlédne toho důchodce a on v té krabičce od sirek zahulí? Co pak .

Mimochodem moje máti je zasloužily důchodce a jezdí v zánovním dzegueru. Méně bych generalizoval Vojtěchu... Méně...;D

martin_100
12. listopadu 2022, 18:01
0

Když tě sejme kamion nebo vlak tak ti ani funglnovy volvo nepomůže. Navrhuju žensky s dětma zavřít doma a 18 let nepouštět z domu.... No jo ale co když na dům spadne letadlo? Sakra. Co s tim? Ve vysledku přijdeš na to, že je nezodppvědný si pořizovat dítě.
-
Komentář upraven 12. 11. 2022, 18:01:50

Vojta
12. listopadu 2022, 20:10
0

Beastar: Já nic negeneralizuju, netvrdím, že každý důchodce má shit auto. Jen ze zkušenosti důchodce + shit auto = větší šance na to, že udělá zásadní průser. Se koukni, v čem jezdili všichni ti protisměroví jezdci dálniční. Nikdy to nebyl pokud vím Jag.
martin_100: Když tě sejme kamion, tak furt v moderním bezpečném autě máš mnohem větší šanci to přežít. Stejně jako v baráku je bezpečnější mít moderní tepelné čerpadlo, než starou plynovou karmu bez CO detektoru. Prostě jezdit starým shitem nedává smysl a není to v ničem lepší. Ano, někdo je socka a na nové bezpečné auto prostě nemá a pak nemá na výběr, protože jízda vlakem českých drah je mnohem horší hazard s životem než jízda v broukovi.

Autíčkový Jelen
12. listopadu 2022, 20:14
2

Ano, fyzika se zapřít nedá, při střetu osobáku s nákladním autem ve vyšší rychlosti té ani nové Volvo nezachrání. Nicméně, zatímco pro moderní auto je takto krizových situaci třeba 5-10%, pro takový trabant to bude 90-95%. Ať si každý jezdí čím chce, nikomu do toho rozhodně kecat nebudu, ale toto prostě platí. Ale neohrožuje to ostatní takže jak si to člověk bere to už je na něm.

Jo a vyjimecne i ten osobák dokáže proti tomu náklaďáku něco udělat, nicméně to nezpochybňuje to co říkám nahoře. Přidám to, že oba v této Corolla mezi náklaďáky přežili.