načítám data...

Nissan Leaf - znovu a lépe.

09. března 2018, 19:32 23 komentářů marek

Předchozí generace tu s námi byla od roku 2010. Nejdříve s 24kWh baterií, poté se přidala v roce 2015 i 30kWh baterie, a nyní přichází na trh nová generace vozu se 40kWh baterií. Jaká je?

zobrazit celou galeriiMarek Brunner: Nissan Leaf - znovu a lépe.

Přiznám se, že mé poznatky se zakládají na krátké 50 km projížďce, takže budou nejspíše zkreslené úžasem ze zrychlení a tichem na palubě.

Nový Leaf je .. vlastně jen pořád starý Leaf. Vážně. Jediné, co se změnilo, je design, kapacita baterií, interiér, větší výkon motoru .. a tím v zásadě končíme. Ale tato změna je, alespoň pro mne, velmi vítaná. Pokud design první generace vypadal jako moucha, která trochu přibrala, nová vypadá už aspoň trochu k světu. Jasně, žádný orgasmus z designu mít nebudete, ale už to aspoň vypadá jako auto, které se dokonce může i líbit. Následuje současný designový jazyk nastavený posledními facelifty X-Trailu a Qashqaie a zčásti připomíná nabobtnalou Micru, která má ale prostor i na zadních sedačkách. Interiér je prostorný, plný vcelku kvalitně zpracovaných materiálů, líbivý, prostý tvrdých plastů. Osazenstvo vozu má dostatek prostoru jak na předních, tak i zadních sedačkách, kdy je možné všech pět sedaček vyhřívat (standard N-Connecta, příplatková sada Winter u nižších.) Kufr je další kategorie, kde lze vidět mírný pokrok. Je opravdu velký a použitelný, a není problém odjet na rodinnou dovolenou se třemi velkými kufry. Jediná malá nedomyšlenost, ale to už si vymýšlím, je obrazovka infotainmentu. Narozdíl od jiných současných Nissanů je mírně vystouplá, a na to jsem celkem háklivý, ale musím uznat, že nijak neruší. Volič automatické převodovky je zachován stejný, vždy doleva voličem a poté dolů pro D, znovu pro B (silnější rekuperace, menší výkon,…), či nahoru pro R. 

Technologie jsou další kategorie, kde vidíme pokrok. Nový Leaf obsahuje novou baterii o kapacitě 40 kWh umožňující reálný dojezd kolem 250-300 km podle stylu jízdy a nový motor poskytuje výkon 150 koní a 320 Nm, což znamená, že má protiprokluz celkem dost práce, obzvláště na mokru. Výkon je samozřejmě dostupný ihned, za všech okolností, takže zrychlení je celkem slušné, rozhodně dostačující. Člověku výkon na předjíždění nechybí, ale není to na ohromování maminek a babiček ve stylu Tesly. 
To, kde ale Leaf určitě ohromí, je ePedal a ProPilot. ProPilot je semiautonomní systém Nissanu, odpověď na Tesla Autopilot a další, ale mnou testovaný kousek jej nemá (Proč taky, když to bude chtít každý zájemce vyzkoušet, na co by to v tom demo voze bylo, že?), takže se prosím spokojte jen s poznatky, které jsem pochytil: Funguje to opravdu skvěle, není to tak vychytané jako Autopilot, ale v pruhu se to drží, nekřižuje to od strany na stranu, i při mírně horším značení. Popojíždí ve frontách, zvládá dálnici, jedinou vadou systému je, že nelze zapnout v rychlostech pod 30km/h, takže pokud se ve frontě vypne, či do fronty přijedete bez ProPilotu, nezapnete ho. 
ePedal je zase jiná písnička. Automatické převodovky nás zbavily spojky..a ePedal brzdy. Ano, nejdříve to zní šíleně, a nereálně, ale ve skutečnosti se s tím dá fungovat velice dobře. ePedal zapnete či vypnete jednoduše pomocí tlačítka. Funguje to vlastně tak, že vůz využívá maximální rekuperaci co může poté, co pedál pustíte. Maximum znamená v podstatě takové normální brždění u normálního spalovacího vozu, s tím, že to umí i dobrzdit do nuly a zůstat stát, aniž by se řidič dotkl brzdy. Musím ale říct, že to je velice zajímavé a příjemné zpestření. 
Infotainment je kapitola sama pro sebe. Neměl jsem ještě čas na to ho pořádně prolézt, ale vypadá to, že se konečně zlepšuje ten jednoduchý, sekající se systém. Údajně obsahuje i CarPlay, ale to se mi nepodařilo rozjet, i když jsem se nijak extra nesnažil. 

Jízdně vůz nepřekvapí, pokud jste jezdili s předchozí generací. Podvozek zůstal zachován, takže naprostá většina té 1,5 tuny je v podlaze, což přináší výborné jízdní vlastnosti – vůz neodskakuje, je velmi pohodlný, a v zatáčkách se nenaklání ani při ostřejší jízdě. Není to hot hatch, ani nemá být, nemá trhat asfalt, ale je to příjemné a svižné zároveň. 

Nabíjení probíhá buď nabíjením doma ze zásuvky (22 hodin), doma z wallboxu/380V (± 8 hodin), či rychlonabíječkou za 40 minut na 80% kapacity. Standardně lze vůz dobíjet přes standardy ChaDeMo a Mennekes typu 2, narozdíl od předchozí generace, která měla Mennekes typu 1 s menšími nabíjecími schopnostmi. 

Tento vůz má zpropagovat elektromobilitu i pro davy, a myslím, že k tomu má velmi dobře nakročeno. Pokud je tohle budoucnost daily vozů pro pojíždění po městě, nemám s tím problém. Jezdit po Praze Miatou na tvrdších pružinách je utrpení, ale s tímhle bych se po Praze pohyboval mnohem radši, protože takové ticho ve voze jsem zažil snad jen v limuzínách. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
10. března 2018, 18:00
0

Není to nabíjeni na 400V nějak dlouhé? Za podobný čas se dá doma nabít Tesla se 100kWh...

reagovat
Marek Brunner
11. března 2018, 07:31
0

Jsem popleta. Máš pravdu, prý 7kW wallbox nabije pod 6 hodin.

Goldies
11. března 2018, 09:00
0

Já sem asi divnej, ale mě se teda první generace i líbila :-D A tahle mi přijde, nevím, tak nějak moc japonská :-D a to máme doma a různě po servisech 3 japonce. No co se elektriky týče, tak jsem její příznivec, takže jsem moc rád že se takhle pěkně rozmáhá :-)

reagovat
Goldies
11. března 2018, 09:40
0

Teď jsem nahlédl do interiéru a to jsou opravdu tlačítka na vyhřívání sedaček ty stejné co mám v R51 z roku 2006? :-D

Marek Brunner
11. března 2018, 22:39
0

Hele, je to dost pravděpodobný, všechny Nissany mají tlačítka asi nejspíš pořád stejná.:D (až na Micru, ale to stejně není Nissan v podstatě)

PepaSFI
11. března 2018, 09:24
0

potěšující je že to aspoň vypadá přijatelně, ty staré byly vyloženě odpudivá záležitost. Člověk by skoro řek že to byla divná mánie, všecko "ekologické" muselo dávat najevo že je to jiné a bohužel to často vytvářelo a podporovalo dojem že to je jen pro úplný magory. Interier taky vypadá normálně, žádné velké extravagance. Co bohužel normálné není, je cena. Rozdíl oproti běžnému autu podobných parametrů je obrovský, v nákladech se to nevrátí nikdy. I kdyby se nabíjelo jen na dotovaných propagačních nabíječkách zdarma, bude se to poroti benzinu vyplácet až po mnoha letech. Více možností nabíjení je určitě taky dobře. Nejednotnost nabíjecích standardů považuju za jeden z velkých nedostatků elektromobility. Trable s nabíjením teď neřešme, to si musí každý zvážit, jak a kde bude "tankovat".
Na závěr si neodpustím připomínku cynického praktika. Je fajn že to má jakousi "šaltpáku". se kterou se skutečně hejbá a ne nějaké piditlačítko nebo dokonce šmrdlací cosi. Ale ať mi někdo vysvětlí proč je ten bazmek obráceně? Proč se jízda vpřed "řadí" směrem dozadu? Chápu že u mechanických převodovek je zpátečka někdy v nějaké ne zcela logické pozici. Je to mechanické, někdy by to bylo konstrukčně komplikované to tam poskládat. Ale tohle je jen elektrický spínač který jde zapojit libovolně. Tak proč to nemá tu prostou selskou logiku- páčka dopředu, jedu dopředu. Páčka dozadu, jedu dozadu? Opět se nabízí moje teorie že spousta věcí by byla lepší kdyby autorovi bylo včas a dostatečně namláceno násadou od krumpáče.

reagovat
Ka
Karda
11. března 2018, 11:24
0

pořadí P R N D je standard a údajně snad i nějaká norma. Popravdě mě to taky zarazilo, když sem poprvé řídil automat. Nejbližší vysvětlení, proč to tak je jsem našel tady https://ux.stackexchange.com/questions/98578/why-is-the-r-in-front-of-the-d-gear-in-cars-and-vice-versa

Marek Brunner
11. března 2018, 22:43
0

Ano, máš pravdu, svým způsobem. Ale vzadu na sedačkách je stejně nebo srovnatelně místa jako v oktávce, kufr je pravda trochu menší u Leafu. A v plné výbavě tě oktávka vyjde na kolik?:) tady máš plnou za cenu lehce přes milion. Je pravda, že to není úplně ideální na dlouhé cesty kvůli nabíjení, ale zejména po Praze je to dokonalé, už jen kvůli zónám. Je to ideální přibližovadlo, které si celkem hodnotu drží, protože pokud něco současný Nissan opravdu umí, je to Leaf.

PepaSFI
12. března 2018, 18:59
0

no to je právě problém, to porovnání. V plný výbavě? Co to je? Milion hovadin pro snoby. Zkusil jsem si otevřít konfigurátor Škody a přešlo mě to po pár minutách. Plno divných pojmenování ve zmrdspeaku, člověk aby u každé položky gůglil co to je aby zjistil že je to nějaká blbost kterou nikdo nechce a nepotřebuje. Muselo by se porovnávat srovnatelné vybavení. O něčem taky vypovídá základní vybavení. Někde máš v základu skoro všecko, někdo si nechá připlatit snad i denní světlo co jde dovnitř oknama. V Leafu jsem nejel, viděl jsem ho jen zvenku a to se velikost těžko porovnává. S ohledem na typické použití bych ho asi přirovnal spíš k Rapidu. Pokud to budu brát z pohledu použitelnosti, tedy auto pro rodinu, hlavně pro městský provoz, pojížděčky do práce, na nákup, pro děti, většina lidí asi volí spíš Fabii. A to při běžné základní výbavě, klima, radiomapa, možná vyhřívání sedadel, co víc chtít, bude dělat rozdíl tak asi možná i půl milionu.

beastar
12. března 2018, 20:29
0

Jenom půl miloše... Co to je... To není podstatné jsme v Čechách. Průměrný plat skoro 150,000 netto. Nezaměstnanost 0,01% na všechno dotace. Skvělá stabilní vláda plná odborníků. Výborný prezident nadnárodního významu. Skoro nikdo nic nikde nedluží a nikomu. V takovym ráji řešit 500,000 mi přijde jako hodně přehnaná reakce. Však to vyděláš za čtvrt roku tak co.

ma
martinw
12. března 2018, 21:33
0

No ale vazne, to je presne popsany svet Prahy a jejiho okoli, kdyz v Pruhonicich vyjizdite rano Fabii ze vrat jste za chudaka :)

beastar
12. března 2018, 22:49
0

Joo to vy tam v Pruhonicich s tema milionářema to my chudý tady na pětce neznáme. Tady stoji 3+1 jenom 14 míčů když to nemá teda balkón a na auta už nám ani nezbývá;D

Marek Brunner
13. března 2018, 10:27
0

Pánové, doražte někdy na autosalon, a pochopíte, že to srovnatelný s fábkou fakt není:)

PepaSFI
13. března 2018, 14:57
0

ale to je přece jedno jestli je to srovnatelný s fabkou nebo s oktávkou. To je taková mánie obchodníků, snažit se člověka přesvědčit že když utratí víc, za něco co nepotřebuje, tak vlastně vydělá. Jako když jsem matce onehdá kupoval sporák. Říkám, co nejjednodušší, bez "funkcí", žádný čudlíky, vrtulky, displeje, je to pro důchodkyni která tyhle kraviny nebude zvládat. A prodavač na mě kouká a pak zcela vážně říká, no ale ona ty funkce nemusí používat. A já na to, odečtete mi je z ceny? Nebudu platit to co nechci. S autem je to stejný. Auto primárně na hopkání po městě, do práce, na nákup, pro maminu na odvoz dětiček, občas za město. Nájezd kolem 10-20 tisíc ročně. Čtyři až pět míst, nějaký kufr odpovídající velikosti pro to užití, výbava běžná, cena, no na rozhazování nemáme. Takže máme na vybranou dejme tomu Fabii, Rapid, některýho Huňádyho, Tipo, něco z francouzů, typicky v ceně 300-400tisíc. Plně vybavená oktávka za milion nikoho ani nenapadne. Proč by někdo na takové využití kupoval nejvyšší výbavu? Aby měly dětičky co rozbít ušpinit a poblít? A proti tomu Leaf za milion. Proč? Co mi nabídne lepšího aby to omluvilo dvojnásobnou cenu?

beastar
13. března 2018, 15:24
0

Styl. Trend. Módnost. Rádoby ekologii. Je to japonec to pro někoho taky může být důležitý. Ty asi nebudeš z města že jo? :D Já jinak s tim co píšeš souhlasim. Včetně toho příkladu ze sporákem. Jenže to je jen jeden pohled. A oktávek za milion +- tady kolem mě bydlí tak 10. Asi je to nějakym nedopatřenim napadlo. A to je jenom řekněme blbá Praha.. co teprve někde u sousedů v zahraničí kde ten miloš za toho Leafa, nebo okynu má úplně jinou hodnotu.

Marek Brunner
13. března 2018, 16:21
1

Úspora na palivu, výměnách oleje....ne? dobře, jdu jinam:D

PepaSFI
13. března 2018, 17:54
0

Už jsem to tady kousek vedle napsal. Není žádná úspora. Když si místo Leafu koupím jiné, normální auto, třeba toho Rapida, zbyde mi tak asi na deset let jezdění v benzinu, za předpokladu že elektriku budu tankovat zadarmo. Pokud ji budu brát z normální sítě doma, tak ten rozdíl neumořím ani do smrti smrťoucí. Olej vyjde na pár tisícovek ročně, když měním sám na pár stovek.
beastar: ne, nejsem z města ale z Vysočiny. Tady opravdu lidi neuvažují stylem milion sem, milion tam. Ale samozřejmě je spousta lidí kteří neuvažují rozumně, z mého pohledu ti co si na prndání 4km do práce koupí ojetou oktávku TDI s houkajícím turbem a dejchavičným startem. A z jejich pohledu jsem to třeba já kdo si místo škodovky koupí divnou zakrslou taliánskou věc.
A to je to k čemu se chci dobrat. Každý svého štěstí strojvůdce. Nikde nevyvracím že by se s Leafem nedalo jezdit, že to může jet dobře, za jistých okolností bez větších nepříjemností. Nadšenec z toho jistě může mít radost. Ale pro ty masy prostých uživatelů, pro lidi kterým je úplně jedno čím jedou, kteří se jen potřebují dostat do práce a podobně, je ta cena nepřijatelná a nikdo se nemůže divit že se pro to masy lidí nehrnou.
Ještě k té oktávce, kdybych chtěl dát 1M za auto, fakt nevím proč by to měla být oktávka. Ale já jsem divnej :-)

beastar
13. března 2018, 18:47
0

Máš pravdu. Akorát teda u tý oktávky je to asi taky o příležitosti. Když ti řeknou v práci tady máš budget ale nesmíte tohle a tamto. Tak potom ti kolikrát zbude ve výběru oktávka a nic. Pokud to bereš na firmu tak si to ereso fplný prostě taky vemeš, protože pořád je to jenom oktávka. Nechápu lidi co to dají za to auto soukromě. Jinak ty nevýhody toho Leafu jsou zjevný. Stejně jako jezdit do práce 4km v tédéíčku. Kór vojetym jak zákon káže.

ma
martinw
13. března 2018, 19:23
0

Ja volbu Rapida nebo Dustera chapu, u Leafa muze mit cilovka i rada to ze s eVozem zaparkuje klidne az Krnacovy pred magistratem ZADARMO :)) ...to je ten sexy faktor. A opovazte se rict ze si u Rapida zaplatite na 10 let dopredu vsechny zony v praze ;)

beastar
13. března 2018, 19:57
0

Jo, jo je to prostě taková kategorie sama pro sebe. Musíš to chtít no. Srovnávat to s obyč spalovákama moc nejde. Je to trochu jako debata iphone vs samsung nebo nafta vs benzín. Vítěz nemůže bejt jednoznačnej, A vlastně to taky asi ani ne o vítězení, ale o potřebách. Tady mezi náma si to logicky svoje klady moc neobhájí vzhledem k tomu, že tady by si každej za mega koupil ojetý Porsche, nebo starý osmiválcový BMW:))

Marek Brunner
13. března 2018, 21:14
0

Já si myslím, že pravda je na všech stranách. Já bych si za mega taky koupil něco jiného, S500 a zbylo by nejen na servis, ale hromadu paliva. Zároveň ale nebudu moct parkovat na parkovacích zónách, což je v Praze zrovna ten problém, který mě dost štve. A nejsem jedinej. Hele, tohle je prostě skvělý řešení zón..i když je to takový smutný řešení. Ale taková je doba. Chceš parkovat v Praze, kup si autíčko na baterky, nebo táhni z Prahy.

beastar
12. března 2018, 02:55
0

Docela to vypadá i dobře. Zase takovej průser to nebude. Ta první generace byla určitě hnusnější a tahle má alespoň jistou osobitost. Já bych to nechtěl ani zadarmo, ale dovedu si představit, že na trajdání po městě to už je docela slušnej parťák. Jen cenově je tam pořád ten problém no. Jakejkoliv city klajn kár vyjde líp. Zatím.

reagovat
Marek Brunner
12. března 2018, 07:19
0

Tady je hlavně problém, že to není ani tak malý. Je to celkem velký, srovnatelný s tou oktávkou..