načítám data...

Moje první báwo... skoro...

28. září 2022, 13:57 7 komentářů StreetPro

Všichni víme, že první láska nerezaví, zvláště pokud je z bakelitu... teda částečně, teda... skoro...

zobrazit celou galeriiJan Beck: Moje první báwo... skoro...

Před dávnými časy, když jsem byl chudý (jako vy), mladý (jako jsem teď), skromný a krásný (jsem pořád), dozvěděl jsme se, že banda smažek zabordelila starému pánovi kdesi v Ústí warťase a on by se ho chtěl zbavit za 3tis Kč. Psal se rok 1997, já měl čerstvý řidičák a touha krotit 2taktní speciál visela přímo ve vzduchu. Vyzbrojen tažným, golou a třemi obrázky pana Smetany, jeli jsme do jámy lvové nad Labem.

Po krátkém ohledání večerního auta ve zdemolované garáži jsem skočil dovnitř a vyrazil zadara-na laně směrem domov. Pravda, půlka auta nebrzdila (krapet tekly bubnové brzdy), uvnitř toulenová afterparty a svícení obstarával trojúhelník za oknem. Prostě nuda, šeď, šeď – několikrát jsem se málem podíval tatíkovi do kufru, chvílema musel ujíždět policejní hlídce, ale nakonec jsem se jim ztratil v nočním oparu. Warťas měl totiž barvu mixu dětského průjmu a ekrement, teda experimentálního nízkoodrazného nátěru pro MIG-21.

Po krátkém ohledání battle-damage padlo rozhodnutí pro lehký upgrade interiéru z vrakoviště, kde se jako nejlepší dárce osvědčil Rencek 7 (či tak něco) s manžestro-křeslama a zadní lavicí, vše stačilo dát lehce blíž či ubrat flexou, prostě za pětikilo parády plná kára. Trochu se mi nezdálo ET kol, měl jsem pocit, že by je šlo i otočit, ale nakonec se ukázalo, že existuje progresivnější metoda – prolisovat. Slabším povahám doporučuji přeskočit tuto pasáž, vyskytuje se tam elektricko-hydraulický mnohatunový lis, přípravek z masivní litiny a deformace větší než malá. O cca -5 cm ET později vypadal Warťas o poznání dravěji, zderformované plecháče spolehlivě zakryly poklice a vyvážení bylo naprosto v pohodě i při 150 km/h (ale o tom později, nechci naštvat majitele Šháde120 již nyní). Víte, že rallye speciál měl 4 válce a přes 100PS?

Protože jsem chtěl přispět k budování kapitalismu co možná nejvíce, jezdil jsem na brigádu do města automobilového pokroku, což obnášelo hrát ranní ruletu se zvěří a hypnotizovat nádrž, ze které to překvapivě mizelo rychleji než ve V8 Hemi. Také se spoléhat pouze na adhezi LP a PZ kola chtělo trochu předvídání a korekcí kormidla. Po instalaci extra dálkových, abych viděl dál než na další patník, jsem postrádal pár ampér každou chvíli. Zkrátka chtělo to refresh.

Kamarád mi dohodil vrak kombíku, který byl asi o několik dekád modernější, takže jsem dal alternátor místo dynama, novou benzín pumpu, karburátor Jikov, kotoučové brzdy a nový předek s funkčními světly. Wowowoowow! Nebudeme si nic nalhávat, byla to raketa! Auto jelo jako pila (údajně 55PS), spotřeba šla udržet pod 8 a komfort byl neskutečný.

Nejlepší byly samozřejmě scénky v kopci, kdy káry podobných lopaťáků jezdily do Škodné ráno/večer jako naše studentská posádka, ale nechtěly se nechat předjet smraďochem. Zápolení na okresce bylo tedy zjevně all-in a málo fair-play, neboť míst pro předjetí tam zase tolik nebylo. Vzhledem k mocným výkonům všech zúčastněných. Auto mělo při přímém srovnání s alternující dojížděcí Š120 mega kufr, bylo tiché (na rovinkách šlo díky volnoběžce plachtit), pohodlné a rychlejší (jak akcelerace, tak Vmax). V zatáčkách nezávislé zavěšení a moderní pneu dělalo divy. S trochou cviku šlo efektně otočit na místě pomocí ručky, případně vyskočit z řady aut stylem “Štávy, koukejte”. Ani se mi nechce popisovat co se dělo, když jsme s tímhle dravcem přijeli před hospodu na Nymbursku – místní vidláci na kolech vzteky okusovali půlitry a mařeny nabízely rodidla po tuctech. Lepší už byl jen soudruh Remek a místní borec s Porsche 924. Bez soutěže, na velikost kufru by prohráli oba dva, leť si kam chceš.

Řazení 3-4 pod volantem ala F1 nebylo prázdným pojmem, slabší bylo jen trefit zpátečku, což chtělo grif a cit. Nezcizitelné zamykání dveří stojí za pozornost i dnes (prosté mechanické blokování kulisou), stejně tak přepínání dálkových/potkávacích jednoduchou kolébkou a kotvou.

Při pohledu na kapacitní displeje s čipem pro banální funkce jako je stahování oken se musím culit nad hloubkou doby. Vždyť celý motor měl celkem 7 rotujících částí – klika, 3 ojnice a 3 písty.

Volnoběžka (pro neznalé – při ubrání plynu jste měli v podstatě neutrál, při přidání se motor automaticky připojil, šlo to udělat velmi plynule a bez hrkání, pod volantem byla páka na zapnutí/vypnutí této funkce) je něco, na co jsme si museli počkat až na nedávný upgrade automatů (a to ještě ne u všech). Karosérie spočivala na pomocném rámu na 4 silentblocích, takže výměna byla otázkou hodiny pro odpojení brzd a řízení. Kombi mělo zadní vrata a blatníky z laminátu, skoro jako McLaren F1, co říkáte?

S novějším VW 4taktním motorem to muselo být velmi praktické svezení. Doladit karoserii, aby spáry měly méně než 2 cm a bylo by to aktuální klidně dnes :-)

Tak takové bylo moje první skoro-Bawo (vyrobeno v bývalém závodě BMW v Eisenachu).

A co bylo vaše první rozrážedlo vzduchu? :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
30. září 2022, 06:33
1

Tohle auto měl můj dědeček přes 30 let. Mám na něj jen ty nejlepší vzpomínky. Pohodlnější zadní sedadla jsem nezažil (pružinové sedačky). Když jsme jezdili po Jeseníku - jako děcko jsem dědovi přidával plyn klackem pod jeho sedačkou a babička zuřila, proč zrychluje :) Také jsem se poprvé pořádně napil brzdové kapaliny a skončil v nemocnici.

Furt jsme někde stáli, auto nejelo :) Benzín se ředil olejem, vše krásně vonělo.

Bohužel, dědovi na Rejvízu selhali brzdy, napálil to do stromu a vyletěl předním oknem i se sedačkou. Naštěstí to přežil bez vážného zranění, ale Wartburg skončil na šrotišti.

Sice měl bílého/béžového, ale nechceš mi ho prodat?:)

reagovat
StreetPro
30. září 2022, 09:00
1

Mno, moje zmorfovalo ze sedana na kombi poté, co nám Pepa Franta s Avií upravil kufr na kompakta... takže za 1500,- jsem sehnal kombi a prohodil. Nový kabát dostal bílou polevu a šel do světa tuším za 20k na projížky s džukelem po lese.
Jinak když pominu původní nálezový stav, auto mělo 0 poruch, vše šlapalo, zatáčky se daly brát bokem (se zvýšeným rozchodem o cca 10 cm to mělo podstatně větší stabilitu), smrad byl pouze za námi :-)

reagovat
Trinom
30. září 2022, 13:39
0

První motorové rozrážedlo byl klasicky Pincek. Pokud se budeme bavit o dvoustopých vehiklech, tak to mohl být Trabant, ale nakonec to bylo Geo Metro XFI :)

reagovat
PepaSFI
02. října 2022, 09:33
1

jó zápolení se škodovkářema, to znám, já měl kdysi Trabanta. To se dostalo i do filmu. Akorát že někteří dokázali být až nebezpeční, takže bylo lepší jen naznačit a pak se tím bavit. Ruce zapřený do volantu jak když Conan točil mlejnem, čelo klingonského bojovníka.....

reagovat
Ronoath
02. října 2022, 13:48
1

Červená Lada 2105. S třináctistovkou. Báječný vůz na zimy - tenkrát v rámci Ladovské zimy jsme přijeli do školy dva - já a jistý učitel s okynou, kterou měl ve vytápěné garáži. Vzpomínám také na smyky na buzerplacu ve zrušených kasárnách, měkké sedačky s integrovanými opěrkami hlavy (měl jsem interiér z 2107) a otázky při cestě do školy - "serem?" "serem!" a jelo se místo prvních dvou hodin na kafe o město vedle:-)

reagovat
Frankie
04. října 2022, 20:14
0

Mondeo combi první generace před fl. 1,6 benzín, velké až skoro americké auto co odvozilo docela dlouho naší začínající rodinu, obě děti z porodnice, hromadu toho odstěhovalo. Koupeno jako desetileté za 85 tis Kč, po 7 letech provozu a cca 100 tis. Km šlo do světa na dojezdeni.
První co jsem řídil a i boural byla našich Fiat Regata. A pak Škoda 1000 MB

reagovat
StreetPro
22. prosince 2023, 09:14
0

Marně přemýšlím, co udělal menší bratr špatně

reagovat