načítám data...

Mazda MX5 : modla automobilových novinářů

30. května 2017, 06:23 51 komentářů krab

I pan Krab jí vlastnil. Když mu bylo nějakých dvacet a silnice brázdil ve staré Cortině, o této modle neměl ani tušení. „Ty nevíš co je to Top gear? Ty nevíš co je to MX5?“ Opravdu, v té době jsem to nevěděl…

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Mazda MX5 : modla automobilových novinářů

Já jsem asi s auty začal bláznit tak nějak později. Ovlivněn domácím prostředím, byl pro mě zážitek z jízdy hlavně ve veteránu. Vysněným autem byl Lotus Cortina a o nějakém anglickém TV pořadu, kde tři blázni rozbíjejí a zapalují auta jsem fakt neměl ani potuchy. A zrovna tak jsem dlouho nevnímal ten kult nejlepšího automobilu světa. Totiž kult Mazdy MX5. Jeden kamarád mě takto právě kdysi o tomhle úžasném roadsteru začal vyprávět a já jen užasle zíral. A on zas užasle zíral na mě, že jako já, blázen do aut, tohle auto neznám. „A to jako fakt? Ty nevíš že Mazda MX5 je nejlíp ovladatelné auto pro řidiče, že jeho řízení je tak komunikativní, že cítíš i přejeté myší hovno na silnici? Ne nevím, vždyť já jsem spokojený s Cortinou a nejlepší auto na světě je Lotus Elan“, jednoduše jsem odvětil.

Konverzace pokračovala, a já postupně zjistil, že jsem vážně měl mezery ve vzdělání. Kdo něco v automobilovém světě znamená a píše o autech jezdí totiž v MX5. No jen si vezměte naší scénu. Honza Koubek, MX5 NB jak vyšitá. Dokonce a to abych nekecal je to ta konkrétní, kterou jsem spolu s tím stejným kamarádem z vyprávění nahoře přivezl z Německa. Neil Carey,  dvorní kameraman Chrise Harrise, taky MX5. Myslím, že i Richard Herbich měl MX5 a nyní mimochodem má Volvo V50 2.4. Představte si, že já ho měl taky. A měl jsem i tu Mazdu MX5. A měl jsem i tu Cortinu zrovna jako Autíčkářův šéf Vojtěch. A mám Porsche 911 řady 996 zrovna jako můj oblíbený moderátor Drivetribu, Jethro Bovingdon. A stejné BMW Z3 Coupe jako já měl Vavris, například. Já bych se skoro i vsadil, že si údajně jednou v životě určitě Mazdu MX5 koupil i Richard Hammond. Navíc se do ní perfektně vejde. A ladí mu s oblečením. Což nikdy veřejně nepřizná. Zrovna tak, a tady ani nemusím použít klasickou novinářskou obezličku „údajně“ měli minimálně dva z hlavních tří protagonistů Top Gearu Porsche 911. Zkrátka některá auta jsou tak skvělá, že je musí mít všichni ti, kteří kromě ježdění o autech rádi i píšou.  A patrně svými nápady od sebe hodně opisují. MX5 je z nich tutově, ale to nejvíc řidičské a nejvíc nejlepší auto. Proto jsem hned v životě jezdil s dvěmi generacemi tohoto vozu. A taky jsem o tom v té době psal. A děsně pateticky. 

Dva roadstery, sluncem prozářenené podzimní odpoledne a krásný kus krušnohorského asfaltu. Co víc si přát. Snad jen ženu, co nechce zatáhnout vinilovou střechu, jelikož už je trochu zima. Všichni asi známe heslo „Všechno špatně, zpátky na stromy“.  A přiznám se, že jsem poslední dobou ve výrazném psychickém rozpoložení toto heslo používat na ledaccos. Dokonce bych  chtěl bojovat za návrat normálního tlačítkového telefonu. Moment, ještě přece jen nejsem důchodce, ale proč se obklopujeme v životě tolika nesmysly ? Nestačí nám snad jen jedna vynilová střecha nad hlavou, dvouvačková šestnáctistovka, která startuje na otočení klíčku teplá i studená a pohon zadní nápravy ? Mě tak nějak ano, stačí.

Nuže, sami vidíte, že poněkud kecám, jelikož šestiválec boxer za zadní nápravou, je šestiválec boxer. Jenže, ve svém dosavadním životě jsem najel s roadstery MX zhruba dvacet tisíc km, z toho většinu v Mazdě MX5 moderní generace NC. A vysmívat se jí by bylo vážně hloupé. Navíc, když už jsem mohl jezdit v NC, proč jsem si propánaboha tedy ještě kupoval tu starou původní generaci NA? To je právě ta věc, kterou bych rád vysvětlil i tady na blogu. A můj názor na tuto věc se časem opravdu nezměnil. Mazdy MX5 všech generací mají skutečný dar od boha, tedy v tomto případě spíše vtěleného do veselého japonského psíka mývalovitého Tanuki, šířit radost kolem sebe.

Veselá a přátelská povaha Mazd MX5 Miata je skoro jako jistá droga, kterou jen co okusíte, jste ihned  vtaženi. Nemůžete zkrátka přestat a jen tak snadno se s malou Mazdou rozloučit nehledě na generaci, pro kterou se zrovna rozhodnete. Ta předposlední MX5 NC navíc obstojně rychle jezdí a nabízí docela dobrou výbavu a kvalitní materiály. Jenže poslední dobou mám pocit, že MX5 funguje daleko intenzivněji , když tyhle praktické věci chybí. Ona původní generace označovaná běžně jako NA je přesně jako onen mýtický psík Tanuki. Má zrovna jako on jen slaměný klobouk co ho chrání před sluncem a velké „koule“, které tak nutně potřebuje aby udržela i se slabým motorem krok s daleko většími a svalnatějšími psy. Přeloženo do řeči techniky, má Mazda především dobré vyvážení podvozku a nízkou hmotnost. Co se týká pak samotného prožitku z jízdy, zde si uvědomuji, že u MX5 NA jasně balancuji na hranici mezi prožitkem spojeným s anglickým klasickým roadsterem a roadsterem který ehm… funguje.  Tahle vlastnost mě na „Enáčku“ fakt baví. Zní tak trochu jako civilizovaný Triumph Spitfire, není z ní cítít benzín a kůže, zato se dívám na levné ač vysoce funkční a precizně slícované plasty. Na druhou stranu ale vím že bezproblému nastartuji, že při bouřce do ní nenateče a střechu stihnu natáhnout včas a ne až po dešti, jak to často bývá zvykem u některých anglických roadsterů. Myslím, že ona charakterová příbuznost s britskými roastery šedesátých let zákonitě způsobila záplavu vášně a přivodila tak Mazdě velmi vysoká prodejní čísla po celém světě. Upřímě řečeno pro Mazdu MX5 hrál taky čas uvedení na trh. V roce 1989 v podstatě neměla žádnou konkurenci a poslední z britských roadsterů staré školy se přestal vyrábět v roce 1981.

Dost bylo sentimentálních přirovnání, protože fakt, že mám stále pro tyto malé Mazdy slabost, je už dostatečně zřejmý. Pojďmě jí pořádně protáhnout po okresce. První generace NA má zajímavou vlastnost. Dalo by se to snadno definovat jako poddajnost podvozku. Pokud právě nejsem okruhový závodník, tak jistě neohrnu nos a neřeknu jak děsně měkce je nastavené její odpružení. Je fakt, že částečně je to pravda, ovšem ta měkkost a přívětivost podvozku vytváří jedinečný řidičský zážitek. Abych ten patos dokonale přehnal napíšu, že tahle Mazdice umí komunikovat skrz všechna čtyři kola co se opravdu děje na silnici a dává velmi jasné signály, na které nápravě se zrovna bude chtít klouznout. Pokud neuděláte nějakou základní řidičskou chybu, nebude téměř nikdy nedotáčivá. Na suchu i mokru se naopak projeví velmi vyváženým relativně dobrým gripem a lehkou elastictitou na zadku při přidání na výjezdu ze zatáček. Je to takový ten náznak přetáčivosti, ovšem bez nutnosti zvláštní korekce volantem či nutnosti ubrání plynu. Plynulost je hlavní charakteristka naladění podvozku a díky tomu vlastně není ani třeba zvlášť brzdit před nájezdem do většiny mírných zatáček. Stačí pěkně odřadit dolů na trojku a velmi brzy, jakmile se objeví apex zatáčky, opět přidat a plynem se nechat vyvést ven ze zatáčky. A čím je silnice zakroucenější, tím snáze se v MX5 cítíte jako v opravdovém sportovním voze a snadno pominete fakt,  jak málo výkonný motor je uschován v jejích útrobách. A to jsem se vlastně nezmínil o velmi dobré ergonimické pozici za volantem, výborné reakci na plynový pedál a o tom hlavním, o projevu řazení manuální převodovky. Způsob a přesnost řazení v kulise manuální převodovky u Mazdy MX5 je dodnes brán jako etalon třídy a mnoho i veskrze moderních vozů je dnes stále posuzováno dle řazení v Mazdě MX5.

A jak je na tom novější Mazda MX5 NC? Je zajímavé, že ačkoli jsem osobně našel velkou náklonost v původní verzi modelu, i přestože jsem mnoho kilometrů předtím strávil v novějších verzích, neznamená to, že by Mazda MX5 NC ztrácela něco výrazného na své přitažlivosti. Naopak, objektivně řečeno, je novější roadster v mnoha ohledech daleko lepší a propracovanější. Těžko by se také mělo očekávat něco jiného. Bohužel auto vlivem bezpečnostních a jiných regulí muselo přijít o charakteristické výklopné světlomety po vzoru Lotusu Elan a ve všech ohledech vyrostlo a stloustlo. Výkonost a rychlost nové generace ovšem neposkočila tak dramaticky. Místo dvouvačkové šestnáctistovky je pod kapotou dvoulitr obdobné koncepce a oba vozy tak spojuje fakt, že na čtvrtý a pátý rychostní stupeň nijak dramaticky nezrychlují a jejich hlavní efektivita se projevuje ve středních otáčkách. Důležité je, že se z nové generace vůbec nevytratila ona charakterní radost z jízdy s větrem ve vlasech. Leckdo by namítnul že do něj méně fouká a pocítíte přeci jen lehký nárůst hmotnosti v zatáčkách, stále je to pravý lehký roadster jednoduché konstrukce a staré školy. A taky je pravda, že auto jede celkově rychleji. Má samosvor a kvalitní tlumiče od Bilsteinu, ale nějak se mi nikdy nepovedlo s ní najít to sladění jezdce a stroje v zatáčkových pasážích. A má docela otravnou kontrolu trakce, kterou můžete ale naštěstí vypnout.

A když už se zmiňuji o té staré škole, nejde nezmínit vedle veselého psíka mývalovitého Tanuki, další ryze japonský výraz, Jinba Ittai. Jestli jste dosud neslyšeli (a že bych se tomu na Autíčkáři divil), znamená to jezdce na koni, který ovšem ladně splývá s koněm v jednom funkčím celku. V tom je právě ukryta celá filosofie Mazdy a důvod, proč její popularita vzrostla strmě do nebes už od prvního roku uvedení 1989.  Technická interpretace Jinby Ittai se dá přeložit asi takto. Karosérie má být pevná a lehká, jak jen nejvíce to jde při současném zajištění ideálního prostoru pro dvoučlenou posádku a její bezpečnosti. Je potřeba dosánout vyvážění podvozku jako u Lotusu Elan. Je potřeba okopírovat celý Lotus Elan tak, aby nás Lotus nemohl zažalovat. Za další je potřeba jít do detailů, vyladit zvuk motoru, posez v kabině, zkrátka aby to opravdu bylo podobné jako Lotus Elan. To je podle mě „Jinba Ittai“ v praxi. Je velmi zajímavé, že touto technologickou filozofií jde popsat konstrukci obou aut, což výrazně svědčí o skutečném technologickém pokroku zejména při vývoji té první MX5 v osmdesátých letech. Tehdy ohromila velmi stabilními a neutrálními jízdními vlastnostmi a celkovém ostrém dojmu z podvozku jehož schopnosti značně převyšují vlastnosti a výkony motoru. Nová generace nabízí podobný zážitek, avšak ve srovnání se současnými vozy si velmi rychle uvědomíte, že MX5 Miata si uchovala mechanické ovládání a jednoduchost své původní koncepce jako málokterá novodobá interpretace původního, byť kultovního vozu.  A ta obrovská klubová podpora po celém světě jasně dokládá, že není třeba dělat zvláštních rozdílů. Miata je zkrátka Miata, ať už myslíme na kteroukoli ze čtyř generací. Diskuzní fóra majitelů jsou plná debat o srovnávání generací, ale žádná válka se tu nevede, žádné pohrdání tím novým autem co se „tváří“ jako MX5 Miata nenajdete. Války se totiž vedou zcela výhradně vůči majitelům ostatních značek, nedejbože lidem jakým jsem býval kdysi já, jež tento nejlepší roadster světa ani neznají.

A tím se oklikou vracím k uvodnímu odstavci. MX5 neboli Eunos Roadster či Miata, jak tento veselý roadster nazýváme je návrat k základům. Není rychlá, není ani vyloženě sportovním autem dle mnohých, ale dá se z ní snadno udělat jak závoďák pro radost, tak ideálně může sloužit jako roadster na letní bezstarostnou jízdu. Všechny generace jsou na tom stejně. Všem chybí luxus, sofistikovanost nebo výbava, ale ty desítky majitelů z řad automobilových novinářů po celém světě jsou snad velmi dobrým argumentem, že MX5 je prostě skvělé auto. A to zkrátka nemůže zpochybnit ani „elitní bloger“ Krab, jak mě tu vás pár velmi legračně nazvalo. A tak jsem se rozhodl ve své nově nalezené ješitnosti, že se trochu do té přízně MX5 fan klubu zase vlísám.

Komu vlastně vděčíme za Mazdu MX5?

Za normálních okolností bych se rozepsal o nějakém z věhlasných italských designerských centrech, případně rovnou napsal, že za vznikem Mazdy MX5 Miaty může Colin Chapman a při pohledu na její tvary byste mi to spolkli i s navijákem.  Pravda je ovšem zajímavější. Za Mazdou MX5 je nade vší pochybností motoristický novinář, Bob Hall. Bob pracoval v sedmdesátých letech pro americký Motor Trend magazine a specializoval se na japonské vozy. V roce 1976 se mu povedlo sejít s šéfem Mazdy pro vývoj Kenichim Yamamoto. A při jedné z nevinných diskuzí u saké se zmínil o tom, jak žádný ze světových výrobců už nevyrábí klasický britský roadster. „Pane Yamamoto, někdo prostě taková auta musí začít vyrábět a udělejte to dřív než na to přijde konkurence“.  Nějaká taková konverzace určitě musela v té době proběhnout. Nakonec Yamamoto Boba najal jako poradce pro produktové plánování v ranných osmdesátých letech a skutečně se na projektu levného roadsteru začalo pracovat. Takže vidíte, zase automobilový novinář. A není třeba zvlášť ještě rozepisovat dál o tom, jak moc úspěšná a nadčasová myšlenka vznikla v hlavě Boba Halla tehdy v roce 1976. Protože to stále platí. Už bych si MX5 nekoupil, ale je to vážně skvělé auto, měl jsem ho moc rád!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Safa
30. května 2017, 11:43
1

Výborně, krabe. Přečteno jedním dechem. Titul "elitní bloger Autíčkáře" je ve správných rukou. ;o)

reagovat
krab
30. května 2017, 18:08
0

Dík, tak se mi to nakonec povedlo. Jak před pár lety tvrdil v blogu na Jalopniku Chris Harris : "Můžeš kritizovat jakékoliv auto, ale ne Mazdu MX5, to tě prostě všechny benzínové hlavy roztrhají na kusy.." A pak pokračoval s tou svou slavnou kritikou, kde jednu větu zakončil ... "myslim si že je to tak trochu auto na hovno..." :-D

A bylo to hlavně v legraci, částečně ale hlavně jako provokace na stranu fanoušků, kteří umí být fakt zapálení jako blázen! Ale legrace je vážně to, že tolik automobilových novinářů tu Mazdu MX5 má!

Da
DavidC
30. května 2017, 14:09
0

Achjo, vy mě tím autem nepřestanete otravovat až si ho koupím :D Bohužel až moc přemýšlím nad tímto rozhodnutím hlavou ... Strašně bych si chtěl užít takového auta dokud nemám žádné rodinné závazky, ale také by mě trápil provoz auta v zimě a dvě auta bych nechtěl živit, takže už asi 3/4 roku prolézám bazary a doufám, že mě nějaká nadchne a nenapadne mě žádný důvod, proč to nekoupit.

reagovat
Vavris Vavrisovic
30. května 2017, 15:42
2

Vzhledem ke stavu většiny kusů by sis měl nějakou koupit a v zimě normálně jezdit. Věř, že cca 90% těch co jsou na prodej to vážně nemá jak uškodit, zrezlé už totiž jsou.

Raspby
30. května 2017, 14:38
0

Myslím pane KRabe, že tímto si potěšil nemalou část zdejších čtenářů :-D. A o to víc jsem zvědavej, až si zkusíš MRku, a budeš mít srovnání i s tímto... :)

reagovat
krab
30. května 2017, 18:12
0

Děkuji pane Raspby :) Člověk si občas musí umět přihřát polívčičku. A protože o Octávii už jsem psal, nebylo zbytí. A pravda je, že min. jeden rok jsem byl vážně přesvědčený že jedině MX5 ... :-D Pořád je to ale fajn auto. Navíc generace NA a NB, za ty peníze? Najdi něco jiného... No, je pravda na tuhle otázku by tady mohla být debata až do vánoc. A sám bych přicházel s alternativama.

"Midship roundabout two" to je hozená rukavice, na to se vážně děsně těšim. Jakožto i na jiné roadstery s motorem uprostřed. :)

Raspby
30. května 2017, 18:16
0

Právě ta se hned nabízí...ceny jsou stejné nebo i nižší jako NB s 1,8...takže to je alternativa jak vyšitá..o to zajímavější bude porovnání :)

krab
30. května 2017, 18:29
1

To je přesně tak. No MR2 je pro mě tady na autíčkáři další objev. Oni se rádi šíří mezi blázny do aut všelijaký pověry, kdy Z3 je totálně "out" jedině MX5 a MR2 se ovládá blbě. Těchto názorů už jsem slyšel hafo.. není nad to si to vyzkoušet pěkně na vlastní kůži. Podle toho co říkáte vy dva s Goldiesem, tak se vážně na MR2 těším. :-D

Raspby
30. května 2017, 18:36
0

No aby to nebylo zase tak jednostranné, tak musím podotknout, že jak u mě, tak u Goldiese může značnou roli hrát komplet stavitelný podvozek a všechny PUR silenty :) ale uvidíme :)

Goldies
01. června 2017, 22:30
0

Ano ano! My vas na viru vozu s motorem uprostred obratime! Kdoz z vas se na legendy zajit podivat hodla muze oba nase skvele vozy vedle sebe spatriti a my predame vhodne prospekty k nastudovani a v obraceni na nasi viru budeme doufati!

Polar Bear
02. června 2017, 04:48
2

Jj, souhlas. Mid engine cars rulezzzz ;P

Pólin
30. května 2017, 17:52
0

Moc pekne napsano. Pan Krabs je krome fanouska aut i opravdovym filozofem:)

reagovat
hh
hh
31. května 2017, 08:34
0

Smart Roadster ma jeden zasadni problem - delal se jen s automatem. Podle mne se do auta tohoto typu automat vubec nehodi a vzhledem k male rozsirenosti smartu asi nejsem sam, kdo si to mysli..

hh
hh
31. května 2017, 08:35
0

melo to byt o komentar niz..

Kr
Krocan
31. května 2017, 08:51
0

Díky za reakci.

Kr
Krocan
30. května 2017, 18:43
0

Předem píšu, že roadstery nejsou moje parketa. Mne radost z pohybu auta míjí. Ale co se chci zeptat vás, kteří si jízdu vychutnat umíte. Dneska jsem si uvědomil, že když jsem kdysi poprvé viděl Smart Roadster, tak jsem si (podle jeho vzhledu) řekl; konečně pravý spartánský roadsteřík. A tak by mne zajímalo: jezdí to tak, jak se vám, petrolheadům, líbí, nebo to jenom tak vypadá? A pokud jezdí dobře, proč se to autíčko nerozšířilo?

reagovat
krab
30. května 2017, 20:23
0

Krocane, dobrý dotaz. Sám nevím. Jednou byl ve starém díle Top Gearu, nejdřív ho Clarkson miloval a pak by nejradši nechal zapálit. Ale jako TG je hlavně show, takže fakt nevím.

Ale dobrý téma k recenzi, pokud s Autíčkářem na nějakou možnost půjčení Smarta Roadsteru dostanu, rád to udělám. Fakt nemam ani ponětí jak to asi jezdí :)

8ball
12. června 2017, 15:01
0

Měl jsem možnost řídit jak Smart Roadster (verze targa), tak MX-5 NA. I když oboje jenom chvíli. A upřímně Smart mě zpracování moc nenadchnul. Auto je takové plastové, interiér nic moc udělaný, ale to by u spartánského roadsteru až tak nevadilo. Problémem je robotická převodovka, řadí pomalu a "kdy se jí zachce". Motor, jak má malý objem (0.6 nebo 0.7) a je předpokládám hodně nafouknutý, má takový zvláštní průběh - nic a pak po chvíli všechno :D Spíš by se to hodilo pro holku - petrolheada na víkendové projížďky s větrem ve vlasech, jakmile se sundá střecha kvalita interiéru přestane být důležitá :) Jinak podvozek a jízdní vlastnosti hodně motokárové, příjemné, navíc se sedí v podstatě na zemi. Zajímavá by mohla být verze Brabus.
Srovnání s NAčkem, i když je minimálně o 10 let starší, je lépe udělané a měl jsem z něj lepší pocit. Obrovskou devizou je samozřejmě skvělá převodovka. Jízdní vlastnosti bych skoro řekl, že jsou srovnatelné, ale nechci, aby mě někdo chytal za slovo, řídil jsem obě jenom chvilku.

8ball
12. června 2017, 15:33
0

Málem bych zapomněl na Smartuki (http://www.smartuki.com/) - custom verzi s motorem GSXR 160 hp+ To by mohlo být hodně zajímavé svezení (nebo způsob jak se zabít)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. května 2017, 19:36
0

Tak uz jsem ten Vas zazrak taky ridil a vychutnal jizdu bokem v Miate NB. A vysledek? Je to vazne skvela hracka, ale....
Je to malicky, je to lehoucky a ma to vazne skvelej podvozek, kterej je čitelnej a auto se vodi bezpecne i pri delani prasaren a jizde dverma napred. I rizeni je skvele komunikativni a ostry. Razeni je taky casto vychvalovany, ale ja jsem z nej moc nadsenej nebyl. Mne zklamalo hodne. Projizdet v tomhle aute zatacky bokem je neuveritelne snadny a pritom bezpecny, protoze se pohybujete stejne rychle jak cyklisti. Abych jel stejnou zatacku bokem ve svym aute, musel bych mit dvojnasobnou rychlost. Ta moje holka je vyznavacem presny stopy a jen tak se utrhnout nenecha. A v tom je mozna to kouzlo Miaty. Da se blbnout i pri absurdne nizkych rychlostech a tudiz bezpecne. Naprosto chapu, ze je to tady snem vsech tech mladych kluku.
Jenze ma to i svoje mouchy. Sedacka nejde seridit vyskove, takze i ja se svyma 175cm jsem si v tom pripadal jak vosa na bonbonu. Potreboval bych sedet niz. O bocnim vedeni nema smysl mluvit, zadny tam neni a s ergonomii nekterych ovladacich prvku je to dost podobny. Doted jsem nemluvil o motoru. Ja ridil bohuzel jen 1,6L, ale 1,8L prej neni vyrazne silnejsi, tak nevim. No, jak to rict. Ehm, Miata NB 1,6L je vykonove totalni mrtvola. Takovy zoufalstvi jsem fakt necekal. Nepamatuju si, ze bych kdy ridil pomalejsi sportak. Majitel mi rikal, toc to k omezovaci, aby to jelo. Problem je, ze ono to fakt nejede ani pak a jeste k tomu se potom ozyva z vyfuku fakt hnusnej zvuk. Casto tu ctu, ze Miata nema konkurenci. No, ted bych spis rekl, ze ji konkurence ujede. A taky je tu porad ten "gay faktor" pri pohledu na to auticko. A tady zamerne pisu auticko a ne auto, protoze mam pocit, ze je to spis nekde na pomezi mezi detskym odrazedlem a skutecnym autem.
Jestli bych si ji koupil? Uprimne reknu, ze ne. Pro mne by to byl krok zpatky, ale i tak naprosto chapu tu komunitu nadsenych majitelu. To auto neni dokonaly, ma hromadu chyb, zadnej vykon, ale jizda s tim je vazne zazitek a ohromna zabava. A ze tomu kazdej ujede? Tak nejak tusim, ze majitelum je to uplne jedno, protoze ridit to, je strasna sranda. :-)

reagovat
krab
30. května 2017, 20:20
0

Čau Knightrideře! Tak to jsi mě pobavil a dík za ten komentář :) Knightrider vymění V8 za MX5 .. Vystihnul si to velice dobře. Já jsem si tu stříbrnou NA ( taky 1.6) co vidíš na fotkách koupil asi před 4 lety více méně jako "doplněk" a taky protože jsem chtěl zjistit co na tom všichni mají. A dílem taky, protože jsem natrefil na perfetkně renovovanej kus, navíc za rozumnou cenu. Taky když jsem jí pak po čase prodával, nebyl problém sehnat zájemce. A dneska už šly i nahoru , za kilo skvělej kus už pomalu ani není.

Budu mít brzo půjčený i US sportovní auto, takže bude to čtení pro tebe a snad i zábava, jelikož moje parketa to není, tak snad se s tím popasuju jako ty s šokem v MX5 NB :-D ... mimochodem legrační by bylo srovnat Vette a Caterhama , to bys teprv koukal co je to mini auto :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. května 2017, 20:38
0

Ja uz sem moc nechodim a popravde momentalne ani nemam v umyslu zase zacit, ale treba na clanek narazim. ;-) Jasne, ty jsi na ty maly anglicky nebo japonsky detsky odrazedla, takze plnotucna amerika ti nejspis naprosto nic nerekne a nicim neoslovi. To beru jako samozrejmost u tebe. :-)
No, ja bych V8 za MX-5 urcite nemenil. Mne by ten nulovej vykon fakt sral, jak jsem tak zjistil. Ale zkusenost to byla zajimava. V mych ocich to auto moc vazne brat nejde, ale uznavam, ze je s tim sranda. Ja bych s tim asi furt jezdil bokem a az by dosel benzin, tak bych to nechal stat u cesty a sel zase zpatky do plnohodnotnyho auta. :-D Tyden pred Miatou jsem jezdil s Corvette C6 cabrio, 6,2L V8 430HP a to uz by hodne hralo na moji notu. :-) Ale musim se priznat, ze ted hodne koketuju s myslenkou vykaslat se na moderni auta a jit do Corvetty C3 z prelomu 60. a 70. let. Samozrejme cabrio a v manualu. :-) Par jsem jich ted projel a vazne jsem hodne nalomenej. A nejaky apexy a jezdeni bokem by mi byly pak uplne u prdele. :-)

http://www.motorera.com/corvette/1970/1970/70blue2.jpg

Raspby
30. května 2017, 21:41
0

Neřídil jsem ani jednu, ale jel jsem v 1,6 i 1,8 NB a rozdíl je to dost znatelnej...1,8 jede o dost líp...asfalt to netrhá ale brzda provozu to taky není ;) Ale tak jak si sám napsal, tohle auto není o výkonu :)

Kr
Krocan
30. května 2017, 22:08
0

Knightrider, až si tu C3 objednáš, tak si hlídej, aby Ti nepřivezli Citroën, lidi jsou dneska hrozný lajdáci :-D

krab
30. května 2017, 22:23
0

Raspby : to nemůžeš takhle brát. Small block je přeci 5.7 litru. Rozdíl 0.2 deci navíc někde v objemu hluboko pod 200kubických palců je vážně nezaznamenatelný :) Ne, vážně máš pravdu. Jel jsem i s NB 1.8 a je to lepší. Ale díky tomu, že má samosvor.

Jinak pro Knightridera : Já sice vyznávám tu Chapmanovu tezi "add lightness" , ale rád se s velkým V8 motorem projedu. Ono to americké "objem ničím nenahradíš" totiž má taky svoje kouzlo.

A C3 ( ne Citrouš) si pořiď. Mě se Corvety líbí tak někdy do roku 1982 jestli to píšu správně a pak to začlo být takové plastovější. Asi patrně moje nejoblíbenější verze je to čemu vy říkáte C2 , zkrátka Stingray 1966. Něco v tom stylu. Stojí to teda ale ranec peněz :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. května 2017, 22:55
0

Krocan: No, ja myslim, ze jedinej citrón v Americe bude ten, co se dava do caje. ;-)
Krab: Svoje kouzlo to ma a pro mne obrovsky charisma, ale jsem presvedcenej, ze u tebe se to naprosto mine ucinkem a nijak te to neoslovi, at to bude jakykoliv auto. A pak se to nejspis projevi i na hodnoceni. Znas to. Jeden holky, druhej vdolky. ;-) V sobotu jedu na Konopác, kde se sjede asi tak 500 Amerik, takze tam si spravim chut dostatecne. :-)
C2 je fajn, ale nejlevnejsi uz je tak kolem 45-50 tisic Eur. To ta C3 chromka se da poridit uz za trictvrte mega (v Kc) a mne se nejak v posledni dobe libi vic. Ale to je zatim hudba budoucnosti. Kazdopadne poradny auto je takovy, kteryho je poctivej kus zeleza, dela to bordel, motor clouma s celym autem a vejfuk buraci tak, az se klepou okna a gumy to pali na pockani. :-D Takze Detroit V8 zdar a zase treba za mesic nebo za dva, az budu mit chut se tu znova objevit. ;-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. května 2017, 07:50
1

Muj svet je tohle:





Je to tezko popsatelny silenstvi, ale ja to miluju. :-) Tohle je sraz US cars v madarskym Komárom, kam jezdim uz hromadu let.

Polar Bear
31. května 2017, 09:14
0

Knightrider: Wow, look who is here :). Teď jsem tu na ně skoro sám, bijou mě tu jakýmasi VVTi, TSI a teď snad dokonce i jakýsima pidi elektrickýma vozítkama, co nemají ani dost šťávy mi nastartovat V8. Ale za to bych je mohl vozit v kufru jako runboat :D.
Jsem rád, že jsi alespoň ke Krabovi skočil na kus řeči :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. května 2017, 09:19
0

Ahoj, no musis bojovat. :-) Ja mam ted hromadu dulezitejsich veci na praci a navic mne ty anglicaky stejne moc nebavi, tak uz to nejak vypoustim. :-)

Polar Bear
31. května 2017, 09:38
1

Bojuju jak se dá :). Ale je fakt, že jsou chvíle, kdy nemám čas dva týdny autíčkáče vůbec otevřít.. Bohužel redaktoři a blogeři píší i o nezajímavých autech zajímavě, takže tenhle web je solidní žrout času a nemůžu se toho zbavit :D . Kolikrát se nemusím ani svézt, ale podle dobrého popisu tuším, jaký je to povožení.

Každopádně pokud by se ti podařil úlovek v podobě té krásné C3, tak nezapomeň se prosím podělit o zážitky a něco sem písni. Vlastnictví C3 bude navždy spolu s Astonem DB(číslo není moc důležité) můj nikdy nesplněný sen..

krab
31. května 2017, 09:44
0

To zajímavej svět, ten Knightriderův :) Pěkný holky, akorát nějaký hranatý velký auto to tam kazí :)

Já myslim, že náhodou Knighrider mě podceňuje. Já jsem v životě dvě americký auta vlastnil, nedávno na výletě na kolách jsem se dost zapoměl a zíral v Muzeu v Nové Bystřici na ty americký káry, hlavně ty z 30tých jako z gangsterek a Velkého Gatsbyho...
A aby k nám zase zavítal, mám domluvenou půjčku Mustanga. I když ne toho nejnovějšího...

Polar Bear
31. května 2017, 09:47
0

Krab: Jinak omlouvám se za OT v Tvém blogu, nějak jsem se neudržel :)

krab
31. května 2017, 09:54
0

Polar Bear, to je úplně v klidu. Já jsem naopak rád, že tě pořád baví Autíčkář číst. Pořád přemýšlím jak se to dá dál v rámci "hobby" a volnýho času ( téměř nikdo tu z redaktorů/blogerů není profi) posouvat dál kupředu.

Legrace je, že témata co táhnou : Škodovka ( a případný hejt na ni) , Mazda MX5 ( oslava, případně hejt, ale ten by se tu asi zaplatil krví :) a úplně mě překvapilo kolik reakcí a pozornosti dostali počítačové hry, simulátory atd...

Vynikající je ale to, že tu máš dobré diskuze, jak ve fóru tak u článků. Že to nejsou takový ty slátaniny co píšou lidi v hlavních médiích.

A chápu tvůj stesk po domově. Já jsem na Taiwanu například vůbec viděl děsně málo zajímavých aut. Samé spotřebáky s automatem. Většinou s čtyřválcem 1.8-2.4 obsahu označené nějak jako VVTi

Polar Bear
31. května 2017, 10:21
0

Naštěstí až zase tak špatné to tu není. Velká cena F1 Shanghaie byla fantastická, trochu sprchlo (když jsme čekali frontu na vstup, tak lilo jak nezavřený), ale před závodem už nepršelo. Trať schla, tak někteří dobrodruzi hodili špatné pneumatiky nebo přecenili svoje schopnosti na mokré trati a začátek byl tedy plný zážitků :). Navíc tu bydlí spoustu nechutně bohatých maníků, takže mě čas od času málem srazí Lambo nebo Mustang (nebo samozřejmě stará Santana v barvách klubu taxikářů :D ). Jinak spousta Tesel tu taky jezdí. Teď nově ty SUV, co vypadají zepředu fakt divně. Jo a oproti Pekingu tu v Shanghai jezdí víc Škodovek jak po Praze. A jen o kousek mi utekla příležitost řídit asi dvě hodiny N GTR, což jsem po pravdě obrečel :D. I když toto auto nemám na piedestalu, díky té uniklé příležitosti ho teď řídit mám letos jako cíl.

Jop, lidi co tu diskutují jsou super. Když už něco nemají rádi, tak normálně napíší proč. Dá se v pohodě diskutovat. A takových zkušeností co kde kdo tu má.. Když napíšu já něco nesmyslnýho, hned mám na krku redaktory (nebudu nikoho jmenovat, ani Vojtu ne), o čem že to zase matlu v rychlosti z mobilu, co nemá ani hlavu ani patu :D

Já mám opravdu málo volného času, ale na Autíčkáře si ho udělám. Mno snad to tu podrží úroveň, zatím to vypadá že ano ;)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. května 2017, 10:49
0

Krab: Vim, ze ti pujcujou auta Acka, takze jsem se samozrejme dopredu kouknul, co by ti tak mohlo byt a tipnul jsem si toho 2010 Mustanga GT cabrio. Popravde, v tehle konfiguraci bych si ho nekoupil, ale trefil jsem se? :-)

krab
31. května 2017, 12:48
0

Jj pujcujou. :) jeste nevim presne ale je tam i 2012 Mustang gt klasicky kupe ktery mi byl nabidnut. Modry se zlutymi pruhy. Ale V6 i kdyz ona jsem koukal ta V6 ma 305 koni!
No popravde je treba premluvim ke Camaru 6.2 SS to tam maji taky je skoro nejety... No neco vymyslime :)

A do toho se muzes tesit jeste na recenzi jednoho auta bez strechy ze Stuttgartu (ne s acek) a kluci prozradili na facebooku ze maji ND MX5 na test... a zase to tutlaji :) ... no to vis o testovaci MX5 panuji mezi novinari lite boje! Ale ja bych se ze zvedavosti taky rad svezl....

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. května 2017, 13:22
0

On ten 2010 Mustang GT cabrio podle mne neni zrovna Mustangaruv ideal. 2010 je prechodovej rok, kdy uz to melo modernizovanou kastli a interier, ale jeste starej V8, navic tady jeste v automatu a v cabriu. O rok pozdeji se do toho uz zacal davat petilitr V8 Coyote, kterej mel 400HP, takze to uz bylo o necem jinym. Ta V6 3,7L neni spatna, taky jsem ridil, ale subjektivne mi to prislo takovy slabsi a rozmekly. Ale v ty dobe jsem mel kompresorovyho Mustanga s 560HP a okruhovym podvozkem, tak to se tezko srovnava. :-)
Camaro 5TH je fajn auto. Plastovej a klaustrofobickej interier, ale jinak velmi prijemna zalezitost. Par znamych ho ma, takze jsem mel moznost ridit. Mne by nejvic lakala na vyzkouseni nova Corvette C7, jenze to je v Cechach do testu nesehnatelny i pro normalni profi novinare.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
31. května 2017, 16:58
0

Ale na druhou stranu, kdyz nad tim tak premyslim, tak by se to dalo pojmout i jako srovnavaci test a vzit si obe, V6 i GT. V6 ma novej motor a 300HP a GT starej motor a 300 HP, jen kazdy to auto jinak naladenej podvozek. To by mohlo byt celkem zajimavy srovnani.

krab
31. května 2017, 21:49
0

Knightrider : dík za tip! Nápad je to skvělej. Já to zkusim zorganizovat tak, že bych se mohl třeba chvíli projet alespoň i s tím Cabriem V8 než si vezmu domů na pár dní tu V6. Záleží jestli jsou obě auta v Praze, oni mají hodně poboček taky... Ale jestli jo, tak to zkusim. Pánové jsou velmi ochotní i když tady nevytvářím "Grand Tour" pro miliony diváků :)

Mě i napadlo se s Mustangem stavit na nějaké akci Mustangářů, či se potkat s nějakým guru přes Mustangy a vzít to nejen jako test ale trochu jako Mustang "lifestyle" záležitost. Ono to je hodně legendární auto a komunita okolo nich musí být tutově specifická a bylo by hezký do toho proniknout než budu cosi o Mustangu psát. To je asi jako ty, kdyby si měl psát něco o Mini Cooperu :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. června 2017, 07:12
0

Coz o to, ja bych o Mini Cooperu klidne neco napsal. Je to maly, hezky, stylovy a tutove to ma po celym svete hromadu priznivcu. I mne se to auto libi. Obzvlast to puvodni. To bych si klidne i poridil, mit penize navic.
K tem Mustangum. Nejvetsi sraz Amerik v CR je shodou okolnosti ted v sobotu v kempu Konopác, www.lcw.cz Tam bude nejakych 500 az 600 Amerik. Tam se da nacerpat hromada inspirace. A nebo potom oslovit primo klub Mustangaru, coz je www.mustangridersclub.cz

Polar Bear
31. května 2017, 09:19
1

Hmm.. tak já jsem stále ještě MX-5 panic a už mi to začíná lézt na nervy. Do Nipponu to nemám odsud daleko, tak si asi udělám výlet. Hlavně ať nezblbnu a jednu si nedotáhnu domů :P Jediné, co mě zachrání je to, že se do ní pravděpodobně nevlezu. Už při odvodu mi rovnou mezi dveřma řekli, ať zapomenu na letectvo. Pokud bych už nějakým zázrakem nacpal do "jednadvacítky" svoji ctěnou záď, tak výškou a ramenama nemám šanci. Musel bych lítat 2 Machy v MiG21MF convertible :D

reagovat
Vavris Vavrisovic
31. května 2017, 09:59
3

Tak konečně jsem si udělal čas okomentovat blog a přiživit kult a samozřejmě také znechucený odpor :D :D

Krabe, těch novinářů v ČR je ještě více - vím o dalších pěti, kteří ji mají nebo měli :-) No a k tomu zbytku. V konečném důsledku to je vše o penězích a dostupné zábavě. Mnoho majitelů Miaty by milerádo řídilo něco slovutnějšího, ale v rámci nákladů to vždycky skončí u Mazdy. Nejvíc radosti krom ingrediencí které jsi vyjmenoval, dělá právě ten poměr ceny a nabízených schopností. Ten lze stěží překonat. A řekněme si to na rovinu, drtivou většinu lidu tvoříme my socky, které nemají peněz nazbyt.

Umí to být kochací, umí to jezdit bokem rychlosti chůze (jak výše píše knightrider), ale umí to být za málo peněz také velmi schopné a rychlé (ať si odpůrci říkají cokoli, MX-5 na technické trati JE RYCHLÉ AUTO, jen to chce koule), umí to jet bokem, fouká do toho, lze to velmi jednoduše a levně individuálně nastavovat dle preferencí uživatele, je to vysoce odolné a spolehlivé (narozdíl od britských roadsterů), opravuje se to velmi jednoduše a díly se na to válejí všude (narozdíl od MR2) a skoro nic nestojí.

Nikdy to nebude mechanické a mužné jako S2000, nikdy to člověku nezježí chlupy jako F-Type, nikdy to nebude umět pozávodit diesely v přímce s prstem v nose, až na výjimky se v tom sedí dost mizerně, ve všech generacích to má více či méně nezáživné motory a nikdy v tom člověk nebude mít pocit, že řídí něco výjimečného... Ale poměr ceny a komplexu schopností je ten důvod, proč má Miatu tolik lidí rádo. :)

Já mám od projížďky v S2000 se zkráceným převodem a lamelovým diferákem velmi jasno o tom, co bych chtěl mít v garáži. Leč v rámci mých mizerných finančních možností jsem pro sebe ještě nic vhodnějšího, než Miatu, neobjevil. :)

reagovat
Franz Kafka
01. června 2017, 16:03
0

Tenhle tvůj názor a vůbec celé to okolo toho auta jak to popisuješ považuji asi za nejvyrovnanější v souvislosti s Miatou. Dobře napsáno včetně argumentace, co a jak to umí a hlavně také neumí :) Žádné přehnané hlouposti typu odpověď je vždy .....a zase na druhou stranu ani žádná nenávist (zbytečná)

krab
01. června 2017, 16:10
0

JJ, Vavris to shrnul dobře. Já jsem nechtěl úplně tahat ten hlavní argument do blogu, že důvodem toho kolik novinářů okolo aut tu MX5 mají jsou peníze. A ta hodnota / zábava za peníze. Legrace je, ale právě jaký kult kolem té popularity je. To byl důvod proč jsem to psal. I když jasně , 1000x už se o ní psalo :)

Vavris Vavrisovic
01. června 2017, 17:02
0

Tak on ten kult Miata Is Always The Answer urcite nebyl myslen vazne a ja verim, ze vetsina lidi jej pouziva s nadsazkou a opravdu si nemysli, ze Miatou lze nahradit cestovni sedan, kombik nebo dodavku. Vzdyt i tady to pouzivame spis ze srandy. A myslim, ze do jiste miry to moto opet souvisi s penezi a snadnou dostupnosti ruznych dilu. Uzivat MX-5 pro ruzne normalni potreby totiz nebylo pro majitele o nic bolestnejsi, nez uzivat jakekoliv jine bezne auto. Takze s nimi provadeli veci, ktere by treba s Porsche Boxster nikdy nedelali, neb by je to stalo osobni bankrot... No a pak staci trocha srandy a trocha nepochopeni prijemcu, kteri si mysli, ze to je mysleno vatne a odpor je na svete :D Pravda, nekteri to asi mysli vazn, ale bude jich malo.

Ve skutecnosti si myslim, ze komunita kolem MX-5 je na pomery znackovych komunit tvorena velmi otevrenou a nezvykle nazorove nevyhranenou skupinou lidi. Vety typu "je to sracka, protoze to neni Mazda" si tam clovek skoro neprecte. V jinych komunitach mi to prijde jako folklor.

Samo si prihravaji na svuj pisecek, ale to beru ve znackovych komunitach jako normalni vec :)

Franz Kafka
01. června 2017, 18:44
0

Těch co to myslí vážně bude opravdu jen pár. O to více otravní dovedou být. S těmi komunitami to tak je. A opravdu si mnohdy člověk přečte cancer typu není to BMW, Audi, VW, německý a nebo cokoliv dle fóra, klubu a jeho zaměření tak je to krám. Mazda v tomto není žádnou vyjímkou, mx5 komunita nevím to nesleduji snad kromě Autíčkáře,) Většinou to píšou, ale paradoxně lidé co mají zkušenost jen s tou konkrétní značkou.

Jen je určitě dost lidí co mohli jezdit mx5 a dokonce si jednu pořídili právě proto, že je tak dostupná. A nakonec je to prostě nebaví. Já kvituji všechny její pozitiva co jako uživatel a majitel toho auta vyzdvihuješ zcela oprávněně. Mě to auto prostě nebaví právě pro jeho negativa. To není nic proti ničemu. Každý si může najít to své a je to tak se vším. Viz. dnešní další technika telefony, televize, rybářské pruty nebo třeba lyže. Jeden rád Android v LG druhý zase jablka v čemkoliv co má to logo. Proti samotné Mazdě nic nemám a dokonce třeba Xedos6 mě přišel jako výborná věc, kterou jsem prodal až opravdu ve stavu "na dojetí".

Sám mám ale názor takový, že skoro každá značka/výrobce má za sebou nějaké zajímavé auto. Hlavní je rozlišovat na co ten konkrétní model má cílit což se mě líbí, že rozlišujete u testů nových aut. Protože jinak z pohledu řádného fanouška řádění na okreskách a benzínu bychom museli 95% všech dnešních aut zavrhnout jako shit. A to co nám zbude bude těch 5% pro 5% z nás právě z důvodu finančních. Taky nemám rád hysterii některých kolem rwd zejména tomu přispívají pubertální fanoušci BMW a jejich "perfektně" udržované e36 možná dnes už e46. Není to rozhodně recept na všechno, ale to tobě asi určitě nebudu vysvětlovat :)

Franz Kafka
01. června 2017, 16:06
0

Omlouvám se všem fanouškům a nadšencům toho auta a je mi jasné, že budu asi v menšině. Krabe prosím nikdy víc. Snad poprvé jsem to nedočetl skončil jsem někde u "a jak je na tom Mazda MX-5 NC. O tom jak na tom ta auta jsou si přečtu na každém rohu a to i na každém rohu Autíčkáře:) Literárně asi super, ale obsah je 1000x psaná óda, která snad už nemůže zajímat nikoho než majitele těch aut. Přece jen o svém se čte pěkné vždycky dobře,)

reagovat
krab
01. června 2017, 16:12
0

Franzi, chuť si asi (jistojistě) spravíš příští týden. Napíšu cosi o úplně jiném roadsteru. A klidně prozradím už rovnou, že tam vzniká nemenší náklonost. Počkej si na příští týden :)

Sa
Safa
01. června 2017, 17:03
0

Velorex? :o)

Franz Kafka
01. června 2017, 18:31
0

Není Velorex motorka ? ,) Já vím co myslí. Taky je na to spousta dílů vypadá to jako auto jezdí to asi o 100% líp než jakákoliv Mx5 a lidi to nekupují, protože si myslí že bude hrozně drsný anti koncerňáci a boží petrolheadi v Mazdě ,D

Sa
Safa
01. června 2017, 20:59
0

Asi je. To byl jen takový vtípek. Na druhou stranu, velký fundovaný článek o historii a současnosti Velorexu by se na stránkách Autíčkáře dobře vyjímal...
Btw. s tím krabovým příštím blogem jsem pořád mimo...