načítám data...

Kult jménem Mini Cooper...

17. června 2019, 09:32 18 komentářů Boris

...aneb manželství z rozumu.

zobrazit celou galeriiBoris Boris: Kult jménem Mini Cooper...

Ne vždy si člen královské rodiny mohl vzít někoho z lásky. Občas prostě zájmy rodu bylo třeba upřednostnit a zajistit tak blahobyt do dalších let. V automobilové branži jsme svědky něčeho takového v posledních desetiletích celkem často. Spousta kultovních značek se musela podvolit a nechat vstoupit většího hráče, jinak by definitivně zanikla. Někteří si jistě vzpomenou na Saab, který se tomu bránil tak dlouho, až nebylo návratu. Britské Mini bylo v první generaci jednoznačně trhák, prodávalo se jak housky na krámě a nikdo by v tu chvíli neřekl, že značka bude jednou potřebovat pomoct. Myslím však, že právě tento úspěch zapříčinil to, že vedení společnosti usnulo na vavřínech a technologický vývoj začal s léty pokulhávat. S nástupcem se tak dlouho čekalo, až nebylo v možnostech automobilky jej dokončit, natož uvést do seriové výroby. V tuto chvíli do hry vstoupilo BMW a v roce 2001 sjelo z výrobní linky Mini nové. Britové křičeli “svatokrádež”, fanoušci značky se obávali nejhoršího a motoristická veřejnost s napětím očekávala, jak to celé dopadne. Nakonec je auto docela povedené retro, i když toto označení BMW od začátku odmítalo. No a to by nebyl Boris, aby se nepodíval, jak to vlastně celé je.

 

Pořídil jsem k tomu auto z úplného začátku výroby, tedy ještě před vychytáním neduhů a přešlapů. Není to ovšem auto jen tak ledajaké. Mini je v tradiční barvě British Racing Green, s chromovým paketem a velice slušnou výbavou obsahující vyhřívané polokožené sportovní sedačky, elektrická okna, klimatizaci. To vše na dobových originálních kolech s černou střechou. Přiznám se, že to není první Mini, se kterým mám tu čest. Už jsem jich pár vlastnil, včetně varianty Cooper S, která je v rukou nezkušeného řidiče skoro až nebezpečná. Tento vůz má však základní motorizaci 1,6 litru od BMW a tím bych chtěl začít. Byl to určitě ten správný krok použít techniku již vyzkoušenou a musím říct, že tato strojovna lehkému Mini opravdu sedí. Dokáže jet úsporně, přitom má auto dostatečnou dynamiku. Tu však nečekejte v nízkých či středních otáčkách. Je třeba trochu šlápnout na plyn a poslat ručičku otáčkoměru nad cifru 4000. Tam i základní Mini začne předvádět svůj talent a ve spojení s tvrdším podvozkem si během chvíle přijdete jako v motokáře. Zatáčky si vyloženě užíváte a místo rádia posloucháte zvuk motoru. Řazení je přesné a klade ten správný odpor, sportovní pocit nezapře. Díky těmto vlastnostem se auto stalo žádaným zbožím, především jako druhé postrkovadlo v rodině. Něžnému pohlaví se kulatý design líbí a chlapi se v tom slušně svezou. Za techniku má ode mě tento retro počin palec hore. :-) 

 

Design je naopak věcí hodně subjektivní. Prvků s nádechem dob minulých zde najdete požehnaně. Zdařilá jsou přední světla a bezrámové dveře. Naopak úsměvně na Vás dnes zapůsobí falešná mřížka nasávaného vzduchu na předních blatnících, nebo otevírání kapoty motoru včetně světlometů. Zde se konstruktérů musím zastat a uznat, že po otevření motoru je ke všemu vcelku slušný přístup. Všechny sloupky jsou černě lakované, což ve spojení s černou střechou vypadá opravdu skvěle. Z interiéru je spousta lidí v rozpacích, ale když se rozkoukáte, začnete si všímat zajímavých maličkostí. Například ovládání elektrických oken a mlhovek na středovém tunelu v podobě leteckých ovladačů nebo velký rychloměr umístěný uprostřed palubní desky. Ten opravdu navazuje na svého předchůdce a protože je ručičkový, nepůsobí tak nepatřičně, jako třeba digitální budíky ve Francouzských vozech. Je to samozřejmě o zvyku a první kilometry stále hledáte rychlost před sebou za volantem, kde ovšem najdete pouze otáčkoměr. Volant se sice dobře drží, ale v době svého vzniku se snažil být očividně za každou cenu originální, takže krásy moc nepobral. Facelift tento přešlap již vyřešil. Jinak interiér jako celek vypadá zajímavě. Jediné co zamrzí je zpracování nekterých materiálů. Výplně dvěří jsou až děsivě plastové, stejně tak madlo ruční brzdy, což má za následek vrzání některých částí po letech užívání. BMW si to uvědomilo a s faceliftem byl tento problém téměř eliminován. 

 

Malá auta nejsou úplně Borisova záliba, přece jen mám téměř 90 kilo, ale do Mini se alespoň nemusím oblékat jako do Smartu. V této barevné kombinaci a výbavě se mi dokonce líbí a jsem rád, že jsem jej přivezl. Někomu udělá určitě velkou radost. Dokonce mi přijde, že tohle je ještě opravdu Mini, i když proti první generaci značně narostlo. To co se vyrábí dnes jako Mini Cooper, už s malým autíčkem nemá nic společného. Doba jde vpřed a malým autům zatím není moc nakloněna. Vždyť se podívejte před garáž většiny domácností. Různé “rádoby” SUV s dýchavičnou jednadvojkou dnes suplují druhý vůz v rodině a lidem ani nevadí, že proklamovaná papírová spotřeba se reálnému provozu u těchto aut ani nepřiblíží. Každý chce za své peníze “kus auta navíc” a přitom získá jen složitější parkování, horší vystupování u obchoďáku a v centru měst, vyšší spotřebu paliva a v tom důsledku vyšší emise. A u těch to vždy začíná i končí. Laboratorní měření neukáží realitu a tak si stále dokola lžeme do kapsy. Auta vypouští víc, než je výrobcem naměřeno a EU díky tomu stále tlačí na další a další snižování, které už nemá u spalovacích motorů kam pokračovat. Elektromobily jsou pro Evropskou infrastrukturu slepá ulička a vybudování dostatku dobíjecích míst je těméř utopie. Buďme rádi, že v Evropě nazavedli masivní finanční podporu při nákupu elektrických aut, jinak bychom byli svědky prodlužovaček pověšených z oken paneláků a nekonečných front před každým veřejným dobíjecím pointem. Myšlení lidí se musí změnit, a auta která kupujeme musí odpovídat naší skromné Evropské infrastruktuře. Podívejte se třeba za velkou louži do Ameriky. Že tam mají velká a silná auta a jezdí s heslem “fuck the fuel economy”? Ano, ale mají na to vystavěnou infrastrukturu a parkoviště. A každá mince má dvě strany. V USA se měří emise v reálném provozu a podle těchto měření mají auta vysoké zdanění a pojištění. Chcete velké auto a motor? Prosím, ale zaplatíte a někde opravdu hodně. Pak si i Americká rodina rozmyslí, zda musí mít před domem dva velké trucky či SUV nebo zda si jako druhý vůz koupí malý kompakt/hybrid. A právě v Americe je Mini Cooper velice žádaným vozem. Zvláštní? Nikoliv. V počtu aut na obyvatele museli na podobný systém zdanění přistoupit a je jen otázkou času, kdy to dojde slavné a neomylné EU. Pochopí, že snižování objemů motorů je slepá ulička a zavede podobný systém a tím nás donutí přemýšlet nad tím, že malé auto není ostuda, ale nutnost. 

 

Foto: paní “Borisová” :-)

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
17. června 2019, 10:36
0

Na kvalitní cesty dobrý, ale do českých měst je to hroznej kostitřas, ale stylovej to jako jo :) a ten eko odstravec na konci - myslím že takže stačí zdanit víc palivo/elektřinu a stát si bude mnout ruce... velkou spotřebu má velký auto a malý auto malou nebo ne :)

reagovat
Boris
17. června 2019, 10:41
0

S tím komfortem cestování máš jistě pravdu. Vyřešit se to dá měkčím tlumičem z druhovýroby, ovšem eliminovat to nelze zcela. Navíc by se tím zabil charakter toho auta. Zvláštní je, že zrovna Mini jde u nás navzdory špatným cestám na odbyt.
Poslední odstavec byl spíš takový Borisův výkřik do tmy a zbožné přání. :-D

ma
martinw
17. června 2019, 11:01
0

Mimochodem kamarádovi praskla miska předního tlumiče v tunelu Blanka u Miníka - to mu prorazilo gumu a málem to tam nasypal do zdi tunelu - odtahovka excelentní do 5minut přijela aby 'odstranila překážku'. Bylo to 8 let starý auto, nechal vyměnit i ty ostatní - asi dostávají víc zabrat u tužších pružin. Bylo to vše origo BMW.

Boris
17. června 2019, 12:48
0

Jeden Cooper S jsem tam teď v automatu viděl. Nebylo to špatné ale manuál se mi k tomu autu hodí víc. Každopadně kdybys chtěl,pošlu fotky a info na prodejce. Taky Švýcar, v pěkném stavu.

krab
17. června 2019, 12:24
0

Paní Krabová o něm uvažuje ... Ještě se jí líbí Toyota IQ nebo Citigo / Up!
Všechno potřebuje s automatem, pojížďky do práce, na cvičení, do krámu atd...

Vyzkoušeli jsme všechno, Citigo s robotem bude nejnovější a asi bezproblémová věc, ale nepřijde jí ani mě moc cool, IQ je hodně zajímavá, ale má to ten stejnej CVT variátor jako míval Yaris. Vlastně i motor by to mělo stejnej, pokud to nebude litr, ale 1.3. Jinak je IQ boží. A Miník z nich stejně jezdí úplně nejlíp. Akorát relativně dobrou převodovku i s pádly má až Cooper S a toho jsem zkoušel jen s manuálem, ale byl boží. Vlastně s automatem nebývá moc výběr...

reagovat
beastar
17. června 2019, 13:19
1

Já to auto asi nemám rád. Mě to taky přijde tvrdý až moc. A JCW to je vyloženě crazy. Zatím v téhle generaci co sem řídil mě to nikdy za srdce nebralo. Interiér z plastů nic moc, pouťovka. Pohodlí dálnice nic moc. Okresky tvrdost která mi nepřišla v klidu pro běžný cesty. Co zbývá. Přesný řízení a řazení to jo. A aura supr motokáry pro zábavu. Btw proto tomu spousta lidí slepě odpustí tu přehnanou plochost a prkennost.

Pro petrolheada asi snesitelná volba zejména v esku. Jinak poměrně zvláštní auto. Rozhodně ne pro všechny.

reagovat
BigBen
17. června 2019, 14:01
0

Neexistuje rozumný důvod si to auto koupit, zvláště v první generaci. To prostě musíš chtít :-) Je to tvrdý, všude málo místa, vzadu se nedá sedět (kromě dětí), do kufru se nic nevejde, žere to i trávu kolem silnice (model S), většina servisů se to bojí opravovat, každou chvíli se na tom něco rozbije :-)

beastar
17. června 2019, 14:16
1

BigBen: Mám radost, že i jako majitel a jistě fanda to dokážeš střízlivě pochopit i nedostatky těch aut. Takový lidi jako my dva jsou kolem aut potřeba. Nezaslepený emocí kolem auta který mají, nebo s ním jezdí. To co píšeš vidím také tak. Nicméně jak píšeš. Když to chceš! Tak na okresce se s tim můžeš prohánět v pocitu, že si fakt pan řidič. Dálnicím se vyhneš, nebo to vydržíš. V ten moment neni potřeba rádio. Blázna servisáka si najdeš a koupíš si k tomu případně něco jako Golf:D

BigBen
17. června 2019, 14:27
0

Přesně tak! Mám garáž, takže když ho rozeberu, tak ho můžu mít měsíc rozložený na podlaze :-) Na okresce je s tím zábava to ti vykouzlí úsměv na tváři. Děti občas zamávají tomu usměvavému angličáku, po D1 musíš jet tak rychle aby jsi letěl nad všemi hrboly, ale už se to každý rok lepší... už dojedu do Bratislavy aniž by mi z auta něco upadlo. No a když to nejede nebo potřebuju stěhovat almaru, tak mám Mondeo :-)

krab
17. června 2019, 15:48
0

Já je právě mám rád. Ani ne ty nový, tu poslední generaci, ta je prostě už objektivně lepší ( blíž k tomu Golfu jakoby) ale ta původní R50/R53. Boží auto. Ale beru to očima fanouška a možná očima fanouška, co to ještě neměl a nemusel se s tím opravovat... :-D

Což se možná stane, že to seženu ženě na to pojíždění a občas se v tom svezu taky. Ale je dost pravděpodobný, že pak do půlroku vznikne článek s titulkem: "Rozebraný kompresor"

beastar
17. června 2019, 15:55
1

Nechci vypadat za kritickýho debila. Ale ženě bych to prostě právě nekupoval. Takhle jak to má BigBen pro sebe na blbnutí to jsou skvělý auta. Aby s tim jezdila manželka na nákup a do práce nevim. Jestli neni vyloženě MINI fanynka jakože chci to bude z toho nasraná. Jak ta moje když sem jí řekl, že Beetle je přece supr autíčko pro ženský a že ta první generace měla i vázičku na kytičku!

krab
17. června 2019, 16:01
0

Já to taky tady komentuju trochu jako vtip. Možná to dopadne trochu jinak. Ideálně bych nejradši, ať používá Infiniti, já ho každej den nepotřebuju, má tam i couvací kameru. Ono jí přijde, dlouhý, nízký, široký. Vlastně tenhle pohled je přesně důvodem proč se nejlíp prodávají auta typu Karoq, Kona, Kuga, Tiguan atd... Prostě málokterá žena chce řídit buď úplně miniaturní auto, ale téměř vždycky jí na něm vadí, když se sedí nízko... Což v původním new Mini tak je.

BigBen
17. června 2019, 16:15
0

Krabe: Manželka na to může mít rozporuplný názor. Na jednu stranu to pro ní bude malej hlučnej poskakující sráč. Na druhou stranu bude všem vyprávět jak s tím jela a někdo jí prudil na silnici, takže mu ukázala jak mu snadno ujede... Nakonec stejně raději přesedne do něčeho pohodlnějšího. Takže si kup MINI pro sebe a manželce dej Infinity :-)

beastar
17. června 2019, 16:30
0

No přesně, zlatý Infiniti. Mimochodem abych rozboural konvence. Nedávno jsme prodali pani 40+ krásnýho Caymana a problém s tim, že se sedí nízko moc neměla. Ale obecně je jasný, že to tak není. Ono opravdu jestli by si spíš neměl skočit někam pro roční Atecu v TSI a nalízit to na FL nebo si to půjčit na ol. Je z toho vidět, není to velký, parkovací asistent, obrovskej infotaiment, navi... Teďka máš jednoho pěknýho u kámošů v áčkách:)

krab
17. června 2019, 16:38
0

Ono to tak možná dopadne. Ono je totiž možný, že bude jezdit teď i v nový práci víc služebně a pokud se dohodne nějaký příspěvek dopadne to něčím na OL : požadavek snadný "dobrá cena, podmínkou automat" . Ateca TSI zrovna bývá za dobrý podmínky nebo nejlepší úplně ta Arona, ale to je docela hnusný auto.

Až se v tomhle směru něco stane, tak poreferuju. Až představím Cooper S R53 v automatu, budete se mě moct smát :-D

beastar
17. června 2019, 16:42
2

Ta Arona je taková už bastloidní. Ta Ateca vypadá pořád jako auto alespoň. Nebo ještě by se ti tam nabízelo to nový SantaFe to je taky takový MINI:D Je mi jasný že u vás to nemůže dopadnout racionálně. Do práce se bude jezdit Infiniti. A k tomu se koupí MINI JCW aby bylo čim jezdit o víkendu pro bio mlíko.

Ronin
25. června 2019, 08:35
0

Po asi sto rokoch niečo komentujem,lebo mi to ide do rany,ale k veci :)
Pekný svižný blog,ku koncu už skôr úradovalo nejaké rozčarovanie sa nad spoločenskou tématikou,ale plne súhlasím.
Práve v posledných,a najbližších mesiacoch som v hľadaní nejakého mestkého auta,ktoré by malo mať dvoje dvere a pritom kúsok športovca v sebe.Máme v rodine 13ku Mondeo 2.0 TDCi,ktoré na denné poskakovanie 2km do práce a späť,prípadný obed v meste je teda veľmi vhodné,a chodiť sa aspoň raz za týždeň preletieť na diaľnicu a prepáiť DPFko nieje zrovna šťastná varianta.Mondeo je treba,na občasný prevoz tovaru atd.,ale ozaj by bolo treba nejakého malého krpca,na ktorom by sa lietalo cez týždeň do práce v meste,a cez víkend by som si ho vzal ja,keď bývam doma a šiel blbnúť na okresky a trocha si pomotokárovať ;) Vzhľadovo je to v správnej kombinácii vydarené auto,hlavne na diskoch z Ska skvelo odoláva veku a je štýlové.Kamarát ktorý má tri,jak klasickú 1.6ku tak Sko mi neodporúča nič iné.Chcelo by to facelift a Sko,ale finančne to je na opačnom konci spektra,takže auto z prvej série a One/Cooper je to kde sa môžem hýbať.Uvidíme čo sa z toho vyklube,dík za info,že aj malý knedlík bez kompresora sa vie pekne hýbať ;)

reagovat
Boris
28. června 2019, 10:02
1

Auto je to sice ze začátku výroby, ale prodané bylo za 2 dny. Holt kombinace pěkného stavu a pravidelného servisu ze Švýcarska zafungovala. Navíc mám poptávku na další dva vozy a jeden z nich bude Cooper S, takže až dovezu, napíšu srovnání. Na poskakování po městě je Cooper super, na okreskách pobaví, jen ty České silnice mu moc nesvědčí.