načítám data...

Jak jsem jsem vyšel z jeskyně

11. července 2021, 13:22 5 komentářů Jaromír

Pár postřehů pračlověka posazeného do moderního auta.

zobrazit celou galeriiJaromír Mika: Jak jsem jsem vyšel z jeskyně

Někdy na začátku března jsem končil svou stáž na jihu Francie u Nice a tak jsem si řekl, že se zajedu podívat do St. Tropez. Měl jsem po šesti měsících dost absťák od řízení, tak jsem si rád odpustil jízdu mastnou tyčí, a jal se vesele dívat do nabídek autopůjčoven. Vybral jsem si šedého krasavce z úvodky, Fiat 500. Jednak byl téměř nejlevnější v nabídce, na jednodenní zápůjčku mě vyšel asi na 70 euro, a druhak se mi to auto prostě líbí, pro Fiaty mám slabost. Půjčit si auto ve Francii bylo jednoduché, akceptovali pracovní adresu i můj covidově prošlý řidičák, frantíci mají v lecčems na párku. A jelo se.

Trasa z Cannes do St. Tropez po pobřeží je úžasný zážitek. V brzkém jaře tam skoro nikdo nejezdí, asfalt je perfektní, zatáček plno a výhledy spektakulární. Můžu doporučit. Ale ne v sezoně. Ono i v únoru je tam stejně tak teplo, že jsem chytil úpal.

No ale k věci. Jako daily využívám své Coupé. Trochu sebemrskačství, trochu hereze. Takže jsem zvyklý na technologie z devatesátek. Klima je odpojená, ale mám tam radio s CD přehrávačem. A ABS! A okna v elektřině. A zrcátka taky. A stěrač i vzadu. A to je tak všechno. A pak mě posadili do nového, sotva zajetého fiátka. No a protože jsem neměl týden na pročtení manuálu a prozkoumání serepetiček, tak jsem víceméně sednul a jel. Po zpracování zážitku jsem moje postřehy/otázky/zoufání staromilce vecpal ve vyprávění mému taťkovi, a teď je tu vecpu i vám. Tento žalozpěv se nejspíš bude dát napasovat na veškerou moderní produkci aut.

Přístrojová deska. Digitální přístrojová deska. Chápu, že při osvětlení sluncem ze špatného úhlu může být úplně nečitelná. Kdo by to byl čekal u autíčka, jehož hlavní teritorium jsou slunné pobřeží?

– A dál to rozložení ukazatelů. Chápu, že vecpali všechno do jednoho velkého budíkodispleje. Ale opravdu museli nechat otáčkoměru jenom levý krajíček na displeji?

– No a když se podíváte na druhou stranu budíku – stejný prostor věnovaný prosím pěkně eco indexu? To je stejně jenom ukazatel okamžité/krátkodobé spotřeby. Proč to nemůže být rovnou číslo litrů za sto kilometrů, a jaký smysl má bezrozměrná stupnice od 0 do 5?

– Ale co mě sejřilo nejvíc byla ta malá, zelená, kontrastně výrazná a hrozně iritující zelená šipečka, “shift up”. Takový alzák se vším všudy, i tím tvarem. Ano, už je úplně všude, ano, jsem sto let za opicemi, ale jaký má sakra význam? Vždyť to reálně nesníží spotřebu ani emise! A přeřazovat malý fiatí motůrek na vyšší stupeň, když tam nemám ani dva tisíce otáček fakt nebudu.

– Stop start system. Myslel jsem, že to bude větší otrava, podle toho jak se to všude haní a vypíná ideálně natrvalo přestřihnutím červeného drátku. Ale ono to tak nějak zvládalo reagovat rychle.

No a to je tak skoro všechno. Mám ještě jednu polohypotetickou otázku. Ale ta je tematicky trochu jiná, proto tu udělám čáru.


A tím se oklikou dostáváme k používání žlutého sportovního auta jako daily. Delší cesty ve třech + pejsek se zvládají v pohodě. Častější převážení biologického náčiní, smrdutého od tůní, bahna a mrtvých pijavic už zažil bohužel taky. Ale až mi mechanik řekl, že koupil voňavku, vystříkal to pohlcovačem zápachu a pak ještě vyčistil ozonem a nic si za to nenaúčtoval, tak jsem se nad sebou zamyslel. Potřebuju nejspíš praktické auto. Takové, ve kterém by se dal převážet bordel ale i  v pohodě přespat při výletech. A tak jsem čuměl do inzercí na dodávky. To mě po čase trochu opustilo a v současnosti jsou v mém zájmu menší dovávky, takové ty osobní. A tak jsem si otevřel inzerci a jal se brouzdat inzeráty na VW Transpostery, Citroeny Jumpy, Fiaty Strada, Mercedesy Vito atd., abych zjistil, že všechny mají společnou vadu na kráse – jsou drahé jak pr***. Seriozně, 20 let starý stroj, 200+k km najeto, s cenou nad sto tisíc za silně ojeté stroje? To jsou malé dodávky tak silná kategorie vozů, nebo se obecně auta za jednu výplatu ztrácí? Tu stovku bych za to možná i dal, ale rád bych s tím dojel aspoň domů… Poradí mi někdo, jaké auto na toto využití byste doporučili vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
11. července 2021, 19:56
1

Kombíka;)

reagovat
Or
Oris
12. července 2021, 08:06
2

Ještě menší dodávky, Caddy, Rifter, Berlingo, možná i Touran by mohla být zajímavá varianta.

Ch
Chochin
13. července 2021, 09:50
0

Stara Zafira, Sharan, Galaxy, alebo Doblo.. take sa daju kupit za jeden plat v pohode. dolezite je aby to malo technicku, ta je na takýchto autach najdrahsia :)

reagovat
Autíčkový Jelen
13. července 2021, 13:42
-1

Dodávky velikosti Transporter, Vito atd. si vždycky drželi nějakou cenu, přece jenom vždycky se to dá ještě někomu prodat kdo to bude mít pracovně. Pro prostor za málo peněz bych šel do velkých MPV jak už tu bylo zmiňováno, například Sharan, Galaxy atd. Tajným tipem je podle mě první generace Eurovanů: Citroën Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Peugeot 806, ty se dají sehnat fakt levně aspoň co jsem naposledy koukal.

reagovat
Calif
15. července 2021, 04:02
1

Ulysse v naftě má švagr..... nepřál bych to ani svému největšímu nepříteli.....