načítám data...

Imperiální bitevník se představuje...

07. září 2019, 21:34 21 komentářů Rush

Minule jsme nakousli to, co předcházelo koupi letité britské plebejské kočky. Pojďme se na takový život s S-typem podívat podrobněji...

zobrazit celou galeriiJakub Kovář: Imperiální bitevník se představuje...

Jaguar S-type není třeba na tomto webu příliš představovat, historií týkající se vývoje a výroby se tedy nebudeme zdržovat, neboť takové články již sepsali povolanější. Vezmeme to spíše uživatelsky. Můj kus pochází z roku 2000, je vybaven třílitrovým šestiválcem z fordí dílny s manuálním fofrklackem, který navíc jezdí na stlačené prdy. Když k tomu vezmeme fakt, že je to vlastně bastard splozený během hrátek s Fordem, má ortodoxní jaguarista všechny důvody se pokřižovat a začít kolem sebe rýt ochranné runy. Mě tahle specifikace na denní užívání a nekrytý parking na sídlišti plně vyhovuje. Původní cena v podobné specifikaci byla tuším okolo 1 750 000,-. Dneska tyhle předface kočky stojí mezi 30 a 90 tisíci korun, takže zlomek. Dobrý obrázek o autě udělá dobová recenze, která dokazuje, že s autem může jezdit i křeček.

První, co asi upoutá připohledu na vůz, jsou čtyři lampy vepředu s trochu vyděšeným výrazem způsobeným tvarem masky uprostřed. Je to ale silně o zvyku, pamatuju si, ža když se vyráběl, fakt se mi nelíbil. Postupem času jsem mu ale přišel na chuť, hlavně zadní části, která je nadčasová a designový motiv oválu se na ní uplatňuje několikrát. Právě zadní část však dle mého přišla o svou eleganci po faceliftu, který jinak např. v interiéru hodně pomohl. Tenhle konkrétní kočičák je v modré metle se světlým interiérem na celkem pěkných 17” origo kolech.  Zvenku ani nevypadá nějak moc velký (zevnitř ostatně taky ne :-) ) proti dnešním vozům, nicméně
S-type je bezmála pětimetrový sedan. Parkovací místo u supermarketu je tak asi jen o 8 cm delší než vůz, což v kombinaci s mizerným výhledem a nízkým posezem dělá z parkování bez senzorů trochu loterii.
Ač se exteriér i po 19 letech tváří celkem zachovale a neshnile, najdou se lakované díly a větší či menší oděrky, což lze přisuzovat 16 rokům v italském provozu. Auto má na budících asi 168000 km. To číslo tam je nejspíš jako vzpomínka na stav kilometrů někdy hodně dávno v Itálii. Před dovozovou STK bylo předpokládám aspoň dvojnásobně smotáno na nějakých 145tis, po shlédnutí jiných kusů pravděpodobně ještě více. :-) 

V interiéru je znát, že auto bylo představeno v roce 1998 a že to nebyla zrovna vlajková loď – sedačky v kožence, výdřeva z plastu. Koženka je světlá, italové nechtěli mít uvnitř úplné inferno. Italské slunko si navíc vybralo svou daň, takže koženka u řidiče se na boku rozpadá, plasty zkřehly, spousta dílů se teplem lehce deformovala či odpadla. Lepidla už také moc nelepí, takže textil na A-sloupcích se začíná odlupovat, aspoň že ta stropnice zatím drží. :-) Hlavice řadičky na sobě měla pěnovku, která se teplem roztáhla, ale již nesmrštila zpět. Nahradil jsem ji nějakou čínou z ebaye, která vypadala aspoň rámcově podobně. Elektrika zatím funguje jak má – až na rozpadlou zadní stahovačku. Přední jsou již měněné, což něco vypovídá o jejich trvanlivosti. Klima klimuje pěkně, ozvučení je solidní a i přes celkové opotřebení je v autě ticho a zpracování je vlastně s ohledem na dobu vzniku solidní. Na to, jestli je ovládání klimy z mondea, nebo podobné věci, se při jízdě ostatně stejně nekouká. Ergonomie je dobrá – až na nešikovné ovládání palubního PC nahoře na palubce. Kufr je dostatečně velký pro dva lidi na víkend, i když nízká silueta, která dělá sexy zadek, si zde vybrala svou daň. Sedačky jsou sklopné, takže vozidlo poslouží i jako dělník při transportu delšího haraburdí. :-) 

Nic z výše uvedeného ale není to, proč jsem vozidlo koupil. Cílem bylo mít šestiválec. Jaký tedy je? Uvelebíte se do sedačky. Otočíte klíčkem. Třílitrová V6 vycházející z fordího Duratecu se na převalení motoru probudí k životu. Z dvojice výfuků se ozve zavrnění a otáčkoměr se lehce zhoupne. Za pár okamžiků si motor trošku zakašle, když mu banda skřítků pod kapotou přiškrtí benál 98 a pustí prdíky z toroidní nádrže v kufru. Kultura chodu je pak dle mého pozorování shodná s benzinem. Motor o 240 ponících produkuje tolik odpadního tepla, že je motor na provozní teplotě už po kilometru příměstského provozu… Řadíme na manuální převodovce jedničku. Kvalty řadí přesně, ale má dost mechanický chod, žádnej samet, holt klacek přímo ze skříně. Rozjezdy jsou o zvyku, spojku to chce podržet v záběru déle než je člověk z malých aut zvyklý, auto je těžké, kvalty dlouhé a při standartním rozjezdu vám trapně chcípne. :-)  Na cruising po městě bohatě stačí trojka na 2tis otáček. Pokud chcete trochu dračit, musí se motor udržovat někde mezi 3,5 – 5,5 tis otáček, tam to s autem umí trochu zacvičit (Pak ale fakt kontrolovat hladinu oleje. :-) ). Taky ta zvuková kulisa je tam fajn. Nečekejte ale žádnou divočinu, nejde o rallye speciál, spíše o letitého unaveného aristokrata, co ale ještě umí ukázat tempo. Vím, klišé. Na ukázku je fajn tohle video z Targa Tasmania:

Reálná příjemná rychlost na dálnicích je u tohohle kusu tak 160, pak už auto na případných nerovnostech či kolejích umí zaplavat. Předpokládám vůli na zadní nápravě. Předek je dělaný, nikde nic nemlátí a auto jede kam má. Při dálničním provozu v zákonných limitech si auto řekne o nějakých 10,5 l benzinu na 100km, při městském a příměstském poskakování okolo 13. Reálně to pro mě znamená 13-15 litrů LPG, což při aktuální ceně prdíků 13,90/l dělá cca 2 koruny za kilometr. Prakticky tak jezdí levněji než feličita zmiňovaná v minulém blogu. :-) Kdo by se bál povinného, tak pojistka je při troše bonusů v nejvyšším krytí kolem pěti, šesti tisícovek, takže žádná tragédie.

Setkávám se s komentáři typu: “Třílitr? To musí žrát.” nebo “Pán si žije.”… Mě to jako luxus moc nepřijde, stojí to jako olítaná dacie, spotřeba plynu je nepodstatná a při mém nájezdu by se nic nestalo ani při provozu plně na benzin. :-) 

Co k tomu závěrem? Koupě Jaguara na denní použití můžě za jistých okolností dávat smysl. Chce to jen trochu pozměnit uvažování. Jasně, hrozí, že to klekne, ale aut k rozebrání je dostatek a i kdyby ne, velká ztráta  vám s ohledem na pořizovací cenu nevznikne. Fakt si myslím, že není moc čeho se bát. Za nějaké dva, tři platy získáte relativně silné a velké auto, s určitou duší pro vás, image pro sousedy, rozumnými provozními náklady a obstojnou bezpečností. Pokud oceníte raději kulturu chodu motoru před superdotykovým infotainmentem moderních vozů, tak to stojí za vyzkoušení. Občas si na vás bude sice někdo na silnici chtít honit triko, ale vy mu galantně pokynete, ať jede… Jste přece gentlemani. Máte Jaguára.

A co vaše zkušenosti s daily kočkama?
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
07. září 2019, 23:29
0

Paráda, těším se na další vyprávění a hlavně servisní příhody. Už na to máš domluvenýho nějakýho specialistu nebo půjde ke garážníkům?

reagovat
Rush
07. září 2019, 23:54
0

Zatím nemám domluveno nic, záleží co by bylo třeba dělat. Co půjde si nejspíš udělám sám, návody na síti jsou a díly na ebay taky... Případně bylo auto poslední tři roky motorově servisováno u plynařů, co do něj dělali zástavbu. S těmi nemám osobní zkušenost, v listopadu tam mám jet na revizi, tak uvidíme. Jinak ale na tom autě nepředpokládám velkej servis, pokud se nepodělá něco zásadního. Relativně udržovaný bylo a aktuálně na něm neshledávám nic akutního k řešení. Jediné co bych zvážil je repas zadní nápravy, uvidíme jak to vyjde v dílech. Je to přeci jen stará kára a sídlištní otloukánek, takže velké "investice" v ceně vozu tu nemají moc význam. :-)

Skipper
08. září 2019, 08:26
1

Jagrepair.com - zde tohi najdeš požehnaně návodů co a jak

Sngbarrat.co.uk - zdroj dílů ;)

A hlavně pamatuj, olej vždy doplna a kontrolovat! Jinak přeji hodně šťastných km/mil.

Rush
08. září 2019, 13:28
0

Díky! Trochu už jsem na jaguar-klub foru početl, i když ty S-typy se tam řeší dost okrajově... Olej kontroluju při mém směšném nájezdu pomalu častěji než jednou za tisíc km, když už pod tu kapotu lezu kontrolovat hladinu nádobky pro přimazávání ventilů a další kapaliny. ;-) Tak snad nebude problém. Jinak ale kolem sebe začínám sledovat, že se nejrůznější kočičáci od X-typů po XJ začínají těšit větší oblibě, na malém městě je to docela znát. :-D

beastar
08. září 2019, 16:59
0

Jo je to tak. Ono je to tím, že už to je opravdu levný. Xtype i S toho je po EU furt dost. Nedávno sem i já koukal na zlatý rhd 4x4, 2.5l, bílý vnitřek. F topu, dřevo...falešný atd. Za 890€. To je potom legrando si to koupit. Jak si sám psal. Riziko už je fakt mizivé. A furt to bude spolehlivější jak 156, skoro podobně náročný jak e46. A stejně sežrany jako Mazda 6.

Rush
08. září 2019, 20:55
0

No jo, vím, a teď si vezmi, že jsem strašně chtěl i 156 a mazdu 6... a deset let zpět i tu e46, která mě však už dnes nějak moc nebere. :-) Tyhle kusy mě ale furt lákají. No a Alfa mě láká hodně, takže buď to vidím na diesel 156 SW jako doplňkového dělníka, a nebo holt počkáme až Jaga nahradí 159SW... aspoň budu mít volné ruce k výběru kupé/kabria. ;-) A pro všechny tyhle modely platí to, co jsi psal u Roveru 75, je to dneska za pytel brambor. ( Jo, po roverech jsem koukal taky, ale ten vnitřek... raději MG. :) )

Vojta
10. září 2019, 09:48
1

156 nechceš, vykašli se na ní :D 159... asi klidně, ale počítej s tím, že slušná motorizace je jen 2.4JZD a 1.750 TBi. Jinak 166 z posledních let s 3.2 V6 ;)

Bavoraczech
10. září 2019, 10:51
1

Vykašli se na 156 (po usednutí za volant jasný konkurent X-Typu). Ty laciný už jsou dneska spíš hodně vyjetý a shnilý a těch pěkných se málokdo zbavuje. 159 je sice pěkná, ale za rozumný peníze tam není charismatický motor, většina naft má DPF což jim vůbec nedělá dobře.
Mírně v nadsázce - Když vezmeš ze 156 a 159 to nejlepší a vynecháš většinu chyb, vyleze ti z toho 166. Minimálně nebudeš mít takový problém najít neshnilý kus v dobré výbavě a motorizaci.

Bavoraczech
10. září 2019, 10:54
0

Tak koukám že už to píše Vojta. Ne tak jakýkoliv Busso je fajn, nemusí to být nutně poslední 3.2. Fl rozdíl je víceméně jen v xichtu. Ale sám považuji za super motorizaci třeba i 2.4 JZD 110 kW, která se dávala někdy v mezidobí mezi FL a předFL. Jediný do čeho nejít je 2.0 TS.

beastar
10. září 2019, 12:33
0

Na starý Alfy bych se vykašlal kompletně. Možná teda 166 ale zase sehnat pěknou už není záležitost flašky rumu. Respektive ono italský auta jsou specifický i jako nový:)) S tím mám trochu zkušenosti. A fakt to není jako si koupit Passata.

Bavoraczech
10. září 2019, 15:04
0

Berme to tak, že zájemce již má zkušenosti s Jaguarem...

Rush
10. září 2019, 22:30
0

Po 166 jsem hodně koukal...najít slušnej kus, bejval bych do toho šel, ale všechno co jsem viděl bylo hodně dojetý. A teď už si asi k jednomu třílitrovýmu sedanu nebudu shánět druhej doplňkovej. :-) Druhý auto musí bejt dělník s pořádným vlezem do kufru, koulí, za pár šušňů a aby mi ho nebylo líto. Zároveň by to nemusela bejt jedničková oktávka. Ale spíš je to o tom, že jsem alfici nikdy neměl, a když vidím třeba koženej interiér v GTV, nebo siluetu 156SW ve správný barvě a na správnejch kolech, mám pocit, že bych si to měl vyzkoušet, než to bude všechno v hutích... :-) Nakonec z toho nebude asi nic, protože při mém nájezdu je to nesmysl.

Beastar: Zrovna Passat taky není žádná výhra. Zkušenosti v rodině s B6 a B7 v 2,0TDi. Sralo se to též, autorizáky přístupem neoslnily. Nejsem odpůrce VW Gruppe, ale jsem od Boleslavi a trochu mě ta monotónnost na parkovištích tady unavuje. :-) Servisní specifika u Italů jsou, ale kolem každé značky vznikne komunita a problém, co nastane, obvykle už někdo více či méně úspěšně řešil. A pokud se dneška dožilo tolik kusů, předpokládám, že udržet je další dva roky při životě není nemožné. :-)

beastar
10. září 2019, 23:06
0

Hale asi takhle Passata sem nikdy neměl. Ani žádný VW kdysi jedinou škodovku. Favorita. Superby a oktávky jako skoro každý znám. Prostě udržet v dobrém stavu passata a 156 je rozdílně složité. A z počtu kusů bych nic nebral jako důkaz. B6 Passatu jezdí taktéž mraky... V tom to je vyřešit problém u Golfa je rychlejší a snazší. Tím nijak nehajim Passaty:)) Každopádně 156 je šlupka. A jak píšou kluci. Pěknou nikdo jen, tak z ruky nedá.

U 166 je podle mě situace lepší. V to.že jich je méně v nabídkách. A fakt už to chce o alfě vědět aby si to vůbec znal. Navíc je to prostě velký, luxusní auto a drahý jako kdysi Stype. Tudíž řekněme že i druhý majitel nebýval kkt, co to drtil a neměl ani na oleje...

Bavoraczech
11. září 2019, 10:54
0

Alfa jako dělník... no neni to úplně dobrej nápad. Ty auta nemají prakticky udělanej kufr. 156 je malý, 159 nemá motory na to aby dával porce km v zápřahu (teda až na 2.0 JTD, ale to už není tak levný), takže jediný co přežije nálet 800 tis km je 166 v naftě, ale ta zas nemá ten kufr ani sklopný sedadla atd. Takže já mám jako dělníka Citroen Xsara Pikaču. Jízdní vlastnosti asi jako jedničková oktávka, takže žádnej zázrak, komfort na krátký cesty parádní, na dlouhý už jsou ty sedačky moc měkký. Kufr obrovskej, zadní sedačky jdou přiklopit k předním nebo úplně sundat. Prostoru tedy mraky na tak malý auto. Servis za pár šušňů, obyčejný levný auto s podvozkem stejným s Peugeotem Partner a dalšíma podobnejma kárama, motory krom 1.6 HDI držáky. Je to nuda, ale slouží, takže bych se nebál nějakýho Scenica třeba 1.5 dCI nebo pokud chceš něco lepšího tak třeba C4 Grande Picasso, Zafirku s 1.9 CDTi (alias 1.9 JTDm)...

Vojta
14. září 2019, 22:00
0

159 2.4 dává nesmysly... sám na tom mám něco kolem půl mega, ale vím i o autech co maj hodně přes megoš. Je to dobře postavený a spoustě lidem to jako užitkáč funguje. 166 je ten samej případ, jen je jízdně výrazně příjemnější a obratnější. Vtipný je spíš to, že ke mě kolikrát nějaká 159 přijede na diag s tím, že budíky říkaj 180tkm a reálně tam je víc. Zatím největší šok byl pro mého spolužáka, ještě někde ze základky, když si dovezl 159 s krásnými 120tkm na odometru a já mu vytáhl 712tkm z ECU :D A to je to prosím študovanej automechanik :D

Vojta
14. září 2019, 22:01
0

Z italských aut jako užitkáč funguje jinak dobře Stilo Multiwagon. Vyhnout se prvním ročníkům a motorizaci 1.6 16V (motory dobrý, ale serou se řídící jednotky) a je to nezmar, mechanicky jednoduchej a neskutečně variabilní a praktickej.

Bavoraczech
16. září 2019, 07:11
0

1.4 a 1.6 ve Stilu je od Opela. Řídící jednotka je namontovaná na motoru, kde dostává dobrý tepelný šoky a časem odejde na studeňáky...

Vojta
16. září 2019, 09:48
0

1.6 je motor Fiatu, identický s tím, co je například v Multiple nebo Bravu ;) Co se týče 1.4 tak to je zase nesmrtelný motor FIRE - opět Fiat. Co se týče Opelů, tak jedinej jejich motor ve Stilu byl 1.6 16V z posledních let výroby (2006, 2007) - klasický Ecotec, not great, not terrible.
A U té jednotky nejde ani tak o ty tepelný šoky a vibrace, jako spíš o ROHS a debilní bezolovnatý cín. Když se to přepájí olovnatým, tak to funguje už několikátým rokem. Je to stejné jako u soudobých notebooků atp.

Bavoraczech
16. září 2019, 10:41
0

bezolovnatá pájka má větší pravděpodobnost praskat s velkými změnami teplot než olovnatá. Ale hodně záleží na složení. není bezolovo jako bezolovo. Mimochodem u notebooků je to to samé. Lokálně se dosahuje vysokých teplot např. na BGA integráčích s velkou tepelnou ztrátou... pak praskají právě ty kuličky pod pouzdrem toho integráče.

Vojta
16. září 2019, 10:48
1

Je to přesně tak :) Samozřejmě umístění jednotky moc nepomohlo, na druhou stranu jsou lidé, kterým i nová jednotka, přemístěná mimo motor, stejně umřela. Ono ten procesor Motorola se taky celkem hřeje. Každopádně překuličkování toho BGA je pro spolehlivý provoz těch motorů nezbytné a je potřeba udělat to dřív, než se začnou objevovat problémy. To čistě z toho důvodu, že vydrolený cín způsobí zkrat na některém z výstupů/vstupů procesoru a může je to odpálit. Proto bych šel spíše do té 1.4 Fire, která na tyhle problémy netrpí, je sice o něco slabší, ale hospodárnější a narozdíl od 1.6 má šestikvalt. Zpřevodování toho pětikvaltu u 1.6 je totiž zoufalé - převodovka je strašlivě krátká. Je to fajn na okreskách (kam se Stilo vzhledem k podvozku ale i záchodovému posezu absolutně nehodí), ale při 130km/h motor točí bezmála 4000rpm, což je otravné, když jinak je Stilo vlastně docela dobře odhlučněné.

Rush
17. září 2019, 22:17
0

Tady se to koukám rozjelo, až z toho vzniknul vlastní článek... :-) Hledání alfy berte s nadsázkou, prostě si potřebuju zdůvodnit proč ji potřebuju, a když ji nepotřebuju. :-) Po Stilech se občas podívám, líbily se mi už jako nový a je to těžce racionální volba, na druhou stranu zrovna multiwagon v 1.4 je v inzercích fakt málo vídaná záležitost, v prodejích evidentně vedly ty šestnáctky. Každopádně na správnejch kolech a v barvě to má jakejsi takejsi italskej švih: https://auto.bazos.cz/inzerat/109229546/fiat-stilo-16-16v-76kw.php
Na druhou stranu, pokud dělník, tak za podobný peníze je i Doblo, byť to bude dodrbanější kepl. :-) Uvidíme, jak to dopadne, musím ujasnit priority.