načítám data...

HOT HATCH nebo HACHIROKU?

05. srpna 2017, 07:44 25 komentářů krab

Šum svistu - tedy turba, chraplák pětiválce, pops&bangs při ubrání plynu nebo prostě stačí mít jen volant, pedály a skvěle anatomicky tvarovanou sedačku?

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: HOT HATCH nebo HACHIROKU?

Focus ST kamaráda Briana všechno tohle má. Má skvěle padnoucí Recara, má sportovní volant bez tlačítek, tři od sebe docela dobře rozmístěné pedály a citlivou řadičku. A navíc je tam ten pětiválcový Darth Vaderův chraplák. Toyotě GT86, kterou mi laskavě zapůjčilo AAA Auto ty pubertální zvukové projevy turbomotoru chybí. Má nás to nějak mrzet? Jdu to rozebrat do prvočinitelů.

Auta mám rád od nějakých nezapamatovatelně útlých let, možná i měsíců od mého narození. A co jsem dělal s prvními angličáky? Jezdil s nimi smyky přece. Často jsem nejezdil vyloženě obrovským powerslide driftem doma po koberci, nebo po písku venku, ale jen takový lehký smyk zadních kol jsem používal k zatáčení. Hlavně u těch modelů, které nemají zatáčecí přední kola. To jsou Matchboxy o velikosti 1:43. A to je přesně ono. S novou Hachiroku se totiž zatáčí přesně takto. Zadní kola mají přilnavost, ale takovou přesně akorát na to, aby se lehoulince ztrácela a já pod plynem zatáčel. Přilnavost zadní nápravy je přesně vyvážená tak, abych se těsně za zatáčkou začal hlasitě smát jako normální pacient Bohnic, zrovna když jsou tam Legendy. To zatáčení je přesně stejné jako jsem to dělal s tím Matchboxem po koberci, když mě byly čtyři roky. A víte co? Já mám dojem, že právě od auta už nic víc dalšího nepotřebuju.

A teď je tu Brian a jeho skvělé pětiválcové ST. A my si vyrážíme na pěknou „touge“ v okolí. Všímejte si, používám výraz „touge“ a to mám Hachiroku doma pouhým druhým dnem. Mimochodem japonskou horskou okresku mají i v okolí Říčan u Prahy, jelikož včera večer prohlásil kamarád Honza Malina zvaný „Raspby“: „Hele Krabe, dáme si ještě tady jednu takovou pěknou touge“, ukazujíc na mapách v mobilu jakousi lákavou klikatici. A dodal „ A já řídím Hachiroku a tobě házím klíčky od MR2“.  A víte vy co? Klíčky od MR2 s dobře funkčním upgradovaným podvozkem nejsou vůbec k zahození. No ale o tom si něco povíme víc příště, nemůžu v jednom blogu servírovat řízek, salát a k tomu ještě vepřovou a knedlíky.  Prostě by toho bylo moc najednou. Vraťme se k Brianovi a Fíkusu ST.

Já o něm psal celkem nedávno. A já vážně přesně tuhle pětiválcovou generaci rychlých Fordů můžu. Nakonec, kdo jste četli, je vám to jasné. Ale představte si, co se stalo. Nasedám do Focusu a klíčky od Hachiroku házím Brianovi. „For everything off, you need press this button, hold it for four seconds at least. Then, car is ready“ On se jen zasměje, jelikož si myslí, že jde o vtip a povídá.  „You must be joking, a borrrowed car and my first ever drive in a rear wheel drive, i am not turning anything off for sure“. To jsem totiž nějak nečekal, ale vlastně je to jasné. Brian měl v minulosti doma v Irsku nádherné modré RS MK2 a často se na něj stáčí řeč. Nenapadlo mě tedy, že ho nevychovala jako mě stará vlčice Cortina 1300 s čím jiným než se zadním náhonem. Vlastně většina nás, narozených v osmdesátých letech nemusela v životě vůbec přičichnout k autům s poháněnou zadní nápravou. A pravděpodobně ani nepřičuchla. Asi bychom měli založit občanskou iniciativu za zavedení Toyot hachiroku povinně do fleetu autoškol. A když nad tím přemýšlím tak fakt, to není vtip, tohle auto by mělo být povinné pro splnění závěrečných zkoušek v autoškolách.

Zkrátka a dobře, Brian vyráží v Hachiroku vstříc svému neobyčejnému zážitku a já startuji tlačítkem „Ford Power“ estéčko. Pětiválec a jeho tóny mi hned zvedají náladu, a protože máme motory zahřáté vyrážím na tu „touge“ celkem energicky. Vrrrr, uuum , pop, bang , chrrrr, podřazuji na dvojku před první ostřejší zatáčkou, hledám její vrchol a hned co nejdřív přidávám abych nemusel čekat než se turbo natlakuje. A dějí se zajímavé věci. Fakt, že si připadám, že sedím na lesním posedu tak nějak dokážu odfiltrovat jako méně podstatný, ale horší to začíná být s citem v řízení. To řízení Focusu ST, které jsem vychválil v samostatné recenzi je najednou děsně tupé a nepřesné. Celé auto je totiž najednou tak trochu tupé a nepřesné. Kde je ta hravost, kde je ten cit a smysl pro balancování v neutrálním chování auta? Rytmus a cit nalézám až ke konci té touge, po pár minutách jízdy, kdy jsem schopen se překalibrovat. Jinak se zkrátka hodnotí auto samostatně a jinak ve společnosti různých soupeřů. Kdybych přivezl tátův nový Golf TSI R-line a pokusil se s ním poměřit na té touge se starším Focusem ST, vy víte, že ten tupý, však efektivní a nebezpečně rychlý nástroj by byl Golf. Zatímco Focus bude ten mistrně vyvážený, citlivý a pln odhodlání řídit ho naplno. Jenže, přímo proti nové Hachiroku to má zkrátka ten Focus velmi komplikované.

Brian přijíždí z prvního kola večerní prázdné a točité okresky a je celý rozesmátý jak měsíček po sedmém pivu. A já ho hned zpovídám. „The car has a nice feel through the steering wheel, doesnt it Brian?“ „Hmmm, i feel like when i used to play cars on playstation, the response of steering is so direct, the steering wheel also sits right at my chest and all i see are the two small wings hanging on both of the sides of the bonnet. It’s a great fun and feeling to drive this car“.  Naprosto to pochopil. A to hned na poprvé. To auto, ta Hachiroku rozdává radost hned a to každému. Je to zkrátka jiná koncepce a jiná jízda. Focus může sice po chvíli začít fungovat a vy s ním, ale ten pohon předních kol vás zkrátka limituje. A je jedno jestli zrovna jedu ve Focusu, nebo v daleko přímějším a odhodlanějším Renaultu Clio RS. Anebo dokonce v Renaultu Mégane RS Cup, který má podle mě doopravdy geniálně, skoro až soutěžně nastavený podvozek. Stejně je to houby platné. Přijde první vlásenka, první ostřejší zatáčka a vy musíte hodně vážit kolik plynu dát těsně okolo místa, kdy projíždíte vrchol zatáčky. Jak dám moc, volant rovná kola, člověk se s tím pere, zkrátka musí ubrat. V ostrém Cliu je tenhle pocit hodně potlačený, protože tam není to turbo, ale stejně ten pocit, „že to není dobře“ získáte nakonec taky. Přední kola toho zkrátka musí udělat příliš. Ano, můžete se naučit to auto trošku rozhodit volantem a na brzdách před zatáčkou a poslat to tam s koly stočenými víc rovně, zároveň korigujíc plynem míru většinou lehčího vybočení zádě. Ono tohle je zábava, ne že ne. Kolikrát moc velká, když se mi takový pěkný „lift-off“ povede opravdu správně. A to není častokrát.

Já se zkrátka domnívám, že zadní kola mají auto pohánět a ty přední jen zatáčet. Je to jednodušší a přirozenější pohyb a Hachiroku to demonstrativně dokazuje. To auto má jednu pro mě neocenitelnou vlastnost. A možná je stále nedoceněná. Ono se zkrátka výborně řídí plynem a zadní náprava má naprogramovaný takový lehký elastický skluz. To auto mi hodně často na vyjížďce říká: „Pojď, přidej plyn, tady se na výjezdu jenom tak lehoulince sklouzneme“. Ne tak abys na to musel hledat kontra, jen si prostě povolíš rejd na volantu, citlivě si přidáš plyn a jedeš dál. Je to akční, a řidiči, nebo tedy konkrétně mě, to vyvolává přímo výtrysk endorfínů, hormonů radosti a štěstí a já ač sedím v autě sám, se fakt dokážu hlasitě rozchechtat. Tenhle pocit se nedá tak skvěle přenést do hot hatche. Zkrátka fakt nejde.

Tím neříkám, že jsou to špatná auta. Na zpáteční cestě si Brian sedl zase do svého auta a já vzal Toyotku a užíval si přesně to, co popisuji o odstavec výš. Jenom ten bílý Focus ST, stejně jako otravná moucha lítal sem a tam v mém zpětném zrcátku a já ne a ne se ho zbavit. Kdybychom jeli na okruhu, třeba v Mostě vsadím se, že i tento starší Focus ST zajede velmi slušný čas. Natolik slušný, že bude možná lepší než čas Hachiroku. A bude to majitele Hachiroku štvát tak, že vzteky rozkouše zbytky pryže, kterou sem kdosi vpašoval z hybridního Priuse? Odpověd zní, ne nebude. Královsky by si ten stint užil a bylo by mu patrně jedno jaký by byl výsledný čas na kolo. A i pro ty, kteří to s okruhovými dny myslí vážně představila Toyota a jejich úpravci celou škálu upgradů, které auto posouvá do dalších sfér.  Zrovna tak, jak tomu bylo v případě krásky ze seriálu Initial-D, pravé Hachiroku.

  

Jste z výsledku zklamáni? Postupně si představíme více srovnávání nové gejši Hachiroku s různými auty. Focus to náhodou ustál dobře. Zůstal s velkou pravděpodobností tím rychlejším autem z této dvojice. Ale, jak jste asi již pochopili, moje srdce leží jinde.

Na závěr děkuji Brianovi, za půjčení Focuse ST v rámci tohoto vědeckého experimentu a společnosti AAA Auto, která dodala velmi zachovalou lehce ojetou Toyotu GT86.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
05. srpna 2017, 10:57
1

Nějaké postřehy s MR2 si nechám az budes servírovat ,,vepřovou s knedlíky" :-D . Nicméně...Toyobaru jsem řídil uz potřetí a stejně mě vždycky překvapí, jak to auto neskutečně funguje...na okresku je to asi jedno z nejlepších aut vůbec. Na větším okruhu možná můžou chybět nějaké koně, ale na točité okresce mi nechyběl výkon vůbec. Auto pro řidiče v pravém slova smyslu :)

reagovat
beastar
05. srpna 2017, 13:37
0

Tak jsem dočetl. Hlavní pocit, co to ve mě zanechalo včetně tučné pasáže. Óda na zadokolky obecně. Nepopírám, že zrovna tahle Toyota je super a jedno z nejzajímavějších aut poslední doby. Nechápu jak to může takhle pochvalovat člověk, co jezdí a jezdil i v Porsche 911:) Proboha vždyť to nemá motor teda pardon výkon. Jasné na okresku u nás asi bomba. Tím neříkám že Focus je nějaká výhra s tím svým projevem kdy se to při každé chybě hrne bokem ven do pole a rve to ruce z rameních kloubů. Má to ale alespoň ten hrubý projev. Takže fajn počtení, ale souhlasit z obsahem je minimálně dost těžké. Ono je to hlavně v tom, že tyhle dva se srovnávají taky špatně. Jsem narozen v těch zmiňovaných letech a rwd, fwd i awd znám... Zaplať pán bůh za Bmw.

reagovat
krab
05. srpna 2017, 15:43
0

Vcera jsem s ni prijel k rodicum a tata si hned z toho delal srandu kde jsem pry nechal dva valce :)
Jako srovnani s 911 je nefer ale ten smysl je jinde. GT86 je auto u kteryho vyuzijes jeho potencial i na silnici i v normalnich rychlostech. No, napisu o tom jeste dalsi veci. Nejen ody i kdyz ja jsem z nej vazne neskutecne nadseny :)

beastar
05. srpna 2017, 18:06
0

Dobře trochu sem to přepálil tu reakci. Nicméně má to své pihy na kráse, ale ty se netýkají jízdních vlastností ty jsou skvělé. Ono by to asi s tím šestiválcem taky stálo jiné peníze a chovalo se to celé jinak. Vlastně i to srovnání s tím Focusem je takové docela neférové pro oba. Chápu že kontrasty táhnou stejně jako česká auto jak psal V.

sh
shaman
05. srpna 2017, 19:48
0

Hezké srovnání ! Máš úplnou pravdu že zadní kola mají pohánět a přední zatáčet. Co jezdím s MX-5, tak mi předokolky už nedávají smysl :D
S Toyobaru jsem už taky několikrát jel a moc mě to bavilo a poFL mi přijde ještě o kus lepší, i když největší změny jsou hlavně v interiéru. Toyobaru společně s MX-5 ND a BMW M2 patří mezi to nejlepší co se dá koupit, každé z nich je trošku jiné ale i tak jsou to úžasný auta, která dokážou vykouzlit velký úsměv.

reagovat
krab
06. srpna 2017, 22:53
1

Díky! Jsem rád, když to lidi inspiruje ke koupi jednoduché zadokolky a tím pádem ta kategorie podobných aut zaměřených čistě na zábavu z řízení nezmizí ze světa.
Postupně budou další blogy o Toyobaru a jejich kamarádkách a setkáních. Nějaké "intro" a promo si můžete přečíst na facebookových stránkách : https://www.facebook.com/krabuvblog/

liška
07. srpna 2017, 22:24
0

Pekny srovnani. Prozrad krabe jak to delas, ze zvladas ty blogy psat s takovou kadenci? Travis vubec cas s zenou?:)

reagovat
krab
07. srpna 2017, 23:18
0

Dík Liško :) ... To víš že trávím , he , he ... mám to vymyšlené : jeden týden, jeden blog .. Taky může přijít čas, kdy mě nic nenapadne, nebude žádné auto o kterém psát apod. Ono to nezabere tolik času. Jo, kdybych se naučil dělat videa a chtěl to dělat pořádně to by bylo jiné. Na to už by to potřebovalo team, stálo by to nemalé peníze a to už by to byla pomalu druhá práce...

Teď je těch možností o čem psát víc a doufám že v následujících týdnech uvidíte něco zábavnýho zase ode mne ke čtení. Na facebooku jsem dal nějaká avíza a fotky, takže tam zjistíš co chystám.

liška
08. srpna 2017, 07:42
0

Na to porsche se tesim :) mas nekde seznam aut cos uz ridil? Musi byt docela zajimavej.

krab
08. srpna 2017, 09:22
0

Dík, no já se na toto těším taky :) Musím si najít ale chvíli klid a čas a nějak snad nápaditě to napsat.

Seznam aut co jsem řídil? No po pravdě ještě předtím než jsem sem začal psát ty blogy o autech, tak jsem si jeden udělal. Teď už to jaksi nestíhám aktualizovat :) I když v hlavě to mám stále :-D

Já myslim, totiž, že ten blog dělám do velký míry vlastně proto, protože si tím plním nějaké staré dětské sny. Hele, ale nikdy jsem zatím neřídil supersport, vzduchem chlazené Porsche, neřídil jsem ještě Lotus, jen auto s motorem z Lotusu, které jsem měl.. no je toho spousty.. :-D

liška
08. srpna 2017, 11:27
0

já si takovej seznam vedu poctivě od dob nabytí řidičáku, mám tam sice 190 aut, ale zdaleka to nebude tak zajímavé, jak ten tvůj...

krab
08. srpna 2017, 13:32
0

Liško, to teda bych řekl, že jsi větší mazák než já :) 190 aut!!! Já si zaznamenal auta která jsem vlastnil, to bude cca 30.. už to je dost. Tak odhadem si říkám, že jsem mohl řídit různých dalších 50 ... ale možná je to daleko víc , neumím to odhadnout

bobo23
08. srpna 2017, 12:35
0

Krabe smekám. Jako vždy výborné počtení. GT86 (resp. BRZ) mě fascinuje už od svého uvedení. I desing mě neuvěřitelně bere. Rád bych si ho jednou pořídil, ale bohužel v současné době to není na pořadu dne, takže zatím jen koukám po hodně ojetých roadsterech, o kterých se tady nemůže mluvit. :-D

reagovat
krab
08. srpna 2017, 13:35
0

Dík! Máme to stejně :-D Toyobaru mě fascinuje od začátku, pak mě v tom utvrdila jízda když to bylo v roce 2012 novinka a taky mě štvalo, že jsem jí nemohl hned objednat. Dnes už začínají být daleko dostupnějšími :-D

Další článek na téma Toyobaru a xxx můžeš očekávat.

bobo23
08. srpna 2017, 20:49
0

Viděl sem na FB. Hodně se těším. :-D

Fr
Franke
09. srpna 2017, 10:43
2

V zari si jdu vyzvednout nove BRZ. Sakra Krabe, takhle mi to cekani neusnadnujes!

reagovat
jc
10. srpna 2017, 10:37
0

Tohle znam, je to strasne dlouhe. Ja v te dobe precetl snad vsechno, co se o Toyobaru napsalo :-) Ale ted uz to mas za par... uzij si to.

Franke
10. srpna 2017, 20:13
0

No to je prca. Mam to stejne. Test na 2017 BRZ uverejneny na auto.cz mam dokonce precteny 5x ????

krab
10. srpna 2017, 20:21
0

To je sranda, ja dokonce vyhrabal z krabice na pude stary EVO kde vsude o Toyobaru psali :)

Nahodou test od Pavla Jandy na Autoforum myslim jste cetli? Ja si rikal jestli mu nedali auto rozbite..... jako par veci ok trochu to sedi ale jinak to byl vylozene zbytecny "hejt" myslim

jc
10. srpna 2017, 22:11
0

Jo cetl jsem, je to mimon. Kdybyste chteli nejaky videa tak mam nejaky tipy tez. Jen z cz/sk mam postahovanych 18 testu. Jinak jsem tenkrat hodne cetl ft86 club, ted uz na to nemam cas :-) Skoda ze je ceska komunita hlavne na facebooku.

jc
10. srpna 2017, 10:36
0

Jeste jsem se po dovolene neprokousal vsim, ale tohle jsem nemohl minout. A tenhle blog rozhodne udelal radost :-)
Jsem rad za kazdeho cloveka, co pochopil tohle auto. Uz jen kvuli tomu, ze nam to dava sanci do budoucna.
Mam s BRZ natoceno pres 30kkm a porad mne prekvapuje, jak dobre to auto zataci.
Zajimalo by mne: kolik to melo najeto a v jakem stavu byly Priusky? Protoze je mam nejete v garazi a i Pilot Super Sporty maji (na rozdil od zimnich Continentalek) az podivne velkou vydrz :-)

reagovat
krab
10. srpna 2017, 11:26
0

JC: to mám radost :) No a věci se tak nějak semlely, že já už na tu svojí taky čekám, ale jelikož je už z druhé ruky, tak bude doma už zítra....
Já na ní mám obuté Bridgestone Turanza , čili Priusky akorát od jinýho výrobce... A ty jsou skoro nový. Až na měkčí bočnice se na nich auto chová zábavně až skvěle, takže upgrade budu řešit až se sjednou. A možná vydrží hodně, to uvidíme...

Dělal jsi už nějaký upgrade? Ta moje je standartní bez úprav zatím. Jezdila jen na autorizovanej servis, takže si s ní nikdo ještě nehrál. Což mě jako více méně přimělo nebát se a jít do toho :)

Plánuju ale přídavnej olejovej chladič, jelikož všechny jezdí na lehkoběžné 0W-20 oleje a dost se všude na diskuzích o Toyobaru řeší teplota oleje při nadšenějších jízdách a na track days. A asi si vyměním preventivně teď olej v převodovce a diffu, protože se při prohlídkách jen kontroloval příp. doléval. Tím nic nezkazím, spíš naopak.

Za 30tis km nějaké problémy? Já na ní mám akorát teď 40.. A ve 27 se na záruku dělala spojková sada + měnilo řazení, asi kulisa a páka za nějaké zkrácené. To byla jediná taková záruční neplánovaná oprava, co jsem našel v servisní historii.

jc
10. srpna 2017, 11:55
0

Se omlouvam, ale nevim jak odpovedet tak, abych to nepsal hodinu a nebyl z toho clanek :-D
Tak zkratkovite:
- Michelin Pilot Super Sport (hodne doporucovane na ft86clubu) jsou vyborne, myslim ze ted maji nastupce v novych Pilot Sportech (4?); hlavne nedavat sirsi kola (i kdyz na okruhu by to jiste znamenalo vyrazny posun casu)
- mam chladic oleje (mam kdyztak dobry tip), jine radio (to bylo u BRZ nutnost), rezervu z STI a nejake drobnosti (mam zamer o tom neco napsat, ale bude to buhvikdy)
- olej 0W20 snad nikdo nejezdi, 5W30 je v nasich podminkach lepsi - presto co pisou v manualu; k novymu autu jsem dostal jako darek pixlu oleje od Subaru (rebranding Motulu) 5W30... (nepouzil jsem, motor nezere - preventivne vymenuju po 7kkm)

Je to na dlouhe diskuze :) kdyby ses chtel na neco podivat, neni problem. Mam pocit ze mame zcasti podobne teritorium.

krab
10. srpna 2017, 22:27
0

Někdy se musíme dohodnout a sejít a pokecáme... myslím že nebydlíme ani tak daleko od sebe, každý asi jen na druhém vesnickém konci Prahy...

jc
11. srpna 2017, 08:34
0

Pripadne RCNP je taky tady kousek.