načítám data...

Exkurze do Holandu

02. června 2023, 11:13 8 komentářů Hookec

Zajímavá nabídka auta v Holandsku je dobrou záminkou výletu. Když se nebude líbit, zkouříme se a poletíme zpátky...

zobrazit celou galeriiJakub Krchov: Exkurze do Holandu

Sledování BMW 125i v schaltgetriebe mám nastavené jak na Autoscoutu tak na Mobile. Koukám pouze po coupe modelu E82 (ano E87 je ekonomičtější volba, ale bolí mě z ní očíčka). Objevuje se první notifikace – černé auto v M paketu, které bylo v minulosti lehce bouchnuté na čumák s cenou kousíček pod 10k hned za hranicemi. Trošičku mě to nalomí jestli přeci jen do té 125i nejít.

Asi týden na to objevím v Holandsku auto v M paketu, s vyšším nájezdem, sociální výbava, podle grafů už otevřené na 190kw za 7950€ – to už je velice zajímavá nabídka. Auto mi vrtá v hlavě a nakonec se osmělím, za pomoci ChatGPT sesmolím působivý text, kterému nepůjde říci ne (ale také nezaručí odpověď) a odešlu přes formulář na Autoscoutu. Po pár denním čekání napíši prodejci SMS – Yo buddy, got my email from Autoscout? Za normálních okolností by to pro mě byl konec příběhu, ale pak ještě zkusím vyhledat inzerát na jiných inzercích a na markplats.nl naleznu stejný inzerát, ovšem popis vozu začíná slovy MOET NU WEG. Zkusím tedy prodejci napsat zprávu přes tuto aplikaci. Reaguje během pár sekund.

Maarten mě seznámí s jeho oprávněnými obavami, že si prodejem do zahraničí není jistý (v podstatě je to jako kdyby mně napsal někdo z Rumunska) a že se večer má přijít někdo na auto podívat. Druhý den je v inzerátu snížena cena na 7500€ a Maarten píše, že je ochotný vůz prodat do zahraničí, ale že je na několik měsíců na misi, protože hákuje u armády. Začíná mi to připadat jako sofistikovanější verze scamu, kdy vám Africký princ nabídne miliardy výměnou za zaplacení statisícového poplatku za převod peněz.

Pár dní si vyměňujeme zprávy. Procházím články ohledně dovozu vozu z Holandska a ve finále nakonec i volám na RDW (elfský odbor dopravy, který má i anglickou linku), abych upřesnil pár nejasností v mém plánu, jak auto dovést po vlastní ose. Zní to až podezřele jednoduše. Nakonec jsme domluveni na prohlídku auta v pondělí. Prověřím vůz přes Cebii a Carvertical, žádný strašidelnosti – auto mělo 2 majitele v DE, pak 1 v NL. Vyzvedávám na Andělu hotovost z bankomatu a pak se nenápadně a pod stresem se přemísťuji do ulice Kaprova, vyhnu se ruličkářům a po chvíli se mazlím s několika 500€ bankovkama. 

S Michalem tvoříme při nákupu aut sehrané duo, nedostatek odbornosti vyvažujeme nadšením a prostomyslností. Cesta je naplánována a zdá se to jako výtečný nápad. Pocit přetrvává i po rychlé konzultaci s Ančou Dlaňovkou. 

Neděle – budík -> soundtrack v loopu -> vlak do Prahy -> bus na letiště -> self checkout -> letadlo do Eindhovenu -> vůně konopí -> bus do centra. Zvláštní pocit, že se veřejnou dopravou můžete z domova dostat za stejný čas jak do Brna tak do centra Eindhovenu. Příjemné odpoledne trávíme obědem v Pěti Chlapech, návštěvou muzea DAF, kde se aktuálně nachází expozice Tatry a kde nás uvítá česká recepční (vidíme české sponzory, holandské kormidlo), exkurzí do coffee shopu, ubytováním v hotelu a večeře v místním minipivovaru 100Watt.

Pondělí – budík -> vlak -> bus -> 15 minut chůze k prodejci. Přivítá nás otec majitele -  sympatický starší pán, který nás nechá auto prohlédnout. Podle buyers guide kontrolujeme všechna problémová místa a následuje nastartování vozu, kontrola kouře z výfuku a poslech motoru. Klasické pobryndání olejem pod víkem ventilů nechybí stejně ani tak trošičku oleje u vanosu, klasika u N52b30. Otevření víčka oleje, který se trošičku brání otevření díky podtlaku. Test drive probíhá dobře, auto je krásně tuhé, nikde nic nemlátí, a po ohřátí na sešlápnutí plynu na dvojku vystřelí a táhne jako zběsilé.

Po telefonní konzultaci s technikem, který se nejprve nabídne, že se na auto přijede podívat, protože netuší že to není ČR si potřeseme pravicí. V tu chvíli šťastný nový majitel mnichovského coupe ještě netuší, že k českým SPZtkám je ještě dlouhá cesta. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
02. června 2023, 13:19
1

Těším se na pokračování.

reagovat
Hookec
02. června 2023, 13:50
1

Bude :) Formou návodu na dovoz, spoiler alert: je to fakt jednoduché

krab
02. června 2023, 14:11
1

Já bych řekl gratulace! N52B30 motor je povedenej, i když ne už tak jednoduchej jako ty předtím, ale má výkon i zajímavou špičku , koukám, že tedy do 125i verze dali jen sníženou výkonovou verzi 3 litru? Existoval totiž i 2,5 litr N52 ...

Z Holandska by mě na tom dovozu fakt zajímalo jak složitý je vyřídit ten "zulassung" jestli je to snadný jako v Německu, kdy jde na ty krátkodobý SPZ prostě dojet po ose anebo je to dražší/složitější. Jinak snad jediný úskalí může bejt přepis z Holandskýho TP, kde chybí mraky údajů, který českej dopravní úřad potřebuje. Ale u běžnýho auta typu toho 1er BMW ti to snad vyjedou na té dovozové TK a úřad bude mít data do českýho techničáku.

HeavySmoker
02. června 2023, 15:34
0

Krab: N52B30 sa robil aj v 160kW verzií, ale iba pre toto konkrétne auto (E82/E88). V iných modeloch sa dodával len pre US/Kanada trh. Kto chcel 160kW v 6tich za sebou v Európe, tak jedine 2.5L.

beastar
02. června 2023, 17:27
0

Krab: Není to složitý. Už i ty matláci v Česku si s tím umí poradit. Pokud to není zrovna nějaký Austin Healey nebo co se v ČSR neprodávalo. A když je nejhůř k něčemu se občas najde i COC.

Hookec
02. června 2023, 17:33
0

Krab: Díky moc, myslím že to nakonec byla rozumná volba. Přesně tak, těch 160kw je nejudušenější verze. Jak píše HeavySmoker, tak ji dávali právě do jedničky a pak podle wiki v EU ještě do 2009-2010 E84 X1 xDrive25i. Občas se i u nás objeví 128i, což je US verze taky s b30 a 170kw.

Je to hodně podobné jako v Německu, akorát jednodušší :D Protože se vůbec nemusí na úřad, v podstatě každý autobazar dokáže ten exportní dokument vystavit, auto odhlásit a vydat převozky s pojištěním. Správně jsi odhadl, že pro "dokumentaci obsahující údaje v rozsahu potřebném pro vydání technického průkazu, pokud nejsou obsaženy dokladu o technické způsobilosti" na technickou, kde mi ho za 2k do druhého dne vystavili. Ale byl jsem mile překvapen, jak detailně to udělali, protože tam je zapsené i tažné + 18ctky, což jsem fakt nečekal.

beastar
02. června 2023, 17:25
0

Dlouhá cesta je to poprvé jak si to natrénuješ ani ti to nepřijde. Mimochodem zrovna v NL mi to přijde snad jednodušší než v Německu. Když teda víš co dělat ale to platí všude.

Auto vypadá jako klasický dovoz z Německa do Spojených provincií. Prostě tam není dost ojetin a nový auta tlačí EV. Tak si lidi vozí tyhle princezny z Německa a jak to začne být pro ně drahý na servis putuje to dál. Většinou východním směrem. Stejně tak v Luxu. Vůbec je to zajímavý jak se to dnes nastavilo ty exporty a reexporty. A od nás až se to nebude líbit nebo tomu dá pan HákoVec z driftu ránu. Tak to poputuje na UA omladit temnější (snad už) poválečný autopark.

reagovat
ro
rock
02. června 2023, 19:43
1

Článek dobrej a těším se na další díl.
Ranní soundtrack velký špatný :-), doufal jsem v něco s nizozemskými kořeny. Volil bych Gathering nebo rané Golden Earring. A Van Halen, i když tam už jsou to opravdu jen kořeny, reálně jsou to amíci jak polena. Ale tak každej jsme holt jinej.

reagovat