načítám data...

Ducati Multistrada 1000ds first. gen.

18. března 2021, 20:19 9 komentářů James

Jak muze petrolhead kolenovrt levne dosahnout na adrenalin na okreskach, vitr ve vlasech, skvele zrychleni, bleskovou reakci na plyn, extremne komunikativni rizeni, pocit ze cim vic tlaci na pilu tim lip to funguje, navykovy rev z otevreneho vyfuku a proste Jinba ittai? Poridi si spravne zvolenou levnou... motorku. Idealne s V2. Treba tuhle.

zobrazit celou galeriiJames Mašín: Ducati Multistrada 1000ds first. gen.

Predem se omlouvam za absenci hacku a carek, pisu narychlo na anglicke klavesnici a neumim to zmenit.

Takze proc by tohle vubec nekdo mel chtit, co ho tady ceka?

Je to zbytecne nebezpecne – jedine deformacni zony / airbagy jsou mozna tak chranice na moto obleceni. ABS / ESP / … ne, neni tady z toho nic – jake si to udelas, takove to mas. Je to a od pocatku bylo hnusne, prinejlepsim divne. Problematicka spolehlivost i zpracovani jsou u tohoto vyrobce celkem vyhlasene, ostatne to plati pro Italske povozy obecne. Motor puvodem nekdy ze 70. let ma jen 2 ventily na valec a chlazeni vzduchem jak stara Jawa; ridici jednotka to v lete preventivne ukonci, pokud olej dosahne teplotu cca 170 stupnu; v chladnem pocasi se to pro zmenu neni schopne ohrat. Sucha spojka obvzlast s aftermarket otevrenym krytem chrasti tak hlasite, jako by se to melo za chvili rozpadnout. Vibruje to. Musi se to trochu tocit - pod 3.500ot./min. se to cele trese a nechce se mu. Je to jeden z nejslabsich litru, kazda stara Japonska sestka ho vykonem strci do kapsy. Tenhle motor obcas dostal problematicka ventilova voditka jez se v takovem pripade kvuli enormnim axialnim vulim musi vymenit (hlavy dolu), jine reseni neni. Ma to dva rozvodove remeny a ty se meni kazdych 20t km nebo 2 roky, podle toho co prijde driv. Zadna hydraulicka zdvihatka, musite delat ventilove vule kazdych 10t km (a nekdy casteji, protoze ventily se umi natahovat a v sedlech zatloukat), pritom kupovat a menit na ventilech aretacni pulkrouzky a protoze to je desmo (tedy ventil je i zaviran vahadlem namisto pruzinou), tak nastavujete na kazdem ventilu vule rovnou dvakrat, oboje se dela spec. podlozkami. Predni svetlo v noci sviti asi jako parkovacka – neni videt nic; navic napajeci draty k tomu memu uz napul vyhorely. Ducati byla puvodne fabrika na elektrosoucastky, proto je jejich elektroinstalace tady jeden potencionalni problem?: nedobijet, nestartovat, … to se proste semtam stane. Podsedlovy ram z ocelovych trubek praska, ten muj je vareny uz na trech ruznych mistech od predchozich majitelu. Benzinova nadrz je jeden obri duty kus plastu co saha od riditek az za spolujezdce. Ridic na ni primo sedi. Spatne reaguje s benzinem tak, ze casem zvetsuje svuj objem, coz znamena posunuti vsech jejich kotvicich bodu a v extremu az znemozneni jeji demontaze / montaze. Palivomer ukazuje naproste nesmysly uz z vyroby.

Proc by to tedy po tomhle vsem vubec jeste mel nekdo chtit? Nastinil jsem to uplne na zacatku a jeste trochu priblizim dale.

Cesta je cil.

Ten motor je naprosto dokonalej mix charakteru, nadherne jednoduchosti, zavodni historie, motivujiciho projevu kroutaku a vykonu a k tomu mu sekunduji velmi slusnej podvozek a brzdy, na kterych Ducati nikdy nemela ve zvyku setrit narozdil od sve Japonske konkurence. Motor papirove mozna vypada slabej (cca 85 koni), ale nezapomenme hmotnost neco pres 200kg a V2 dvouventil ma prirozene silne nejpouzivanejsi stredni pasmo. Motor chce jet, nuti vas za to tahat, vykonu je v 95% pripadu vzdy dostatek i pri jizde ve dvou - tedy pokud si uvedomime, ze se nachazime v silnicnim provozu a ze jako motorkar je treba aspon trochu jezdit s pristupem ‘vsichni me chteji zabit / nikdo me nevidi’. Pokud se chce nekdo trvale pohybovat rychlostmi nad 200km/h a vitezit na okruhu, pak OK, tam se vic koni asi i hodit muze. I tahle prvni Multistrada byla marketingove prezentovana jako cestak od Ducati, realita je ale takova, ze je to proste spis tvrda sportovni motorka s naprimenejsim posezem s sirsimi riditky a nedobrou ochranou proti vetru. Pozice je ale stejne mirne naklonena dopredu a vaha trochu na ruce, pocit z te pozice je takovej bojovnej a to je i soucast toho neustaleho nutkani jet svizne. Tohle me tenkrat na prvni projizdce hrozne prekvapilo, nadchlo a tak jsem ji proste musel hned koupit. Cekal jsem prave ten pohodlnejsi linejsi cestak, ale tak to neni ani nahodou. Navic nazivo motorka tak hnusne nevypada, je to spis takove zvlastni.

V Praze zaparkujete zdarma kdekoliv na chodniku. Dopravni zacpy nepredstavuji vetsi problem. Spotreba se pohybuje kolo 5-6 litru na sto. Co problem prirozene je, to je kdyz potrebujete odvezt neco vic nez co se vejde do baglu, a taky dest a zima. Nebo kdyz mate naladu na pohodli, ticho a bezpeci.

Jeste na jeden pro me skoro nejsilnejsi argument pro bych nemel zapomenout, a to je zvuk motoru s otevrenymi vyfuky, ktery jeste doplnuje rachot otevrene u motorek netradicni vicelamelove suche spojky. O V2 se vi, ze proste vzdycky zneji dobre (takovej V8 ve svete aut), tohle ale neni chopper, ale V2 se sportovni historii, a tak ma zvuk trochu jinej charakter. Ja mel to stesti, ze moje moto uz pri koupi mela ladene koncovky od Italu Arrow za dvacku a dost rychle se mi povedlo sehnat i ladene svody bez katalyzatoru, ktery jsem okamzite s radosti navzdy zahodil do sklepa. V tehle kombinaci je rev a duneni naprosto famozni, je to jizda na hudebnim nastroji s permanentnim rohlikem od ucha k uchu, u podrazovani pri svizne jizde se jezi chlupy. Po zaslani emailu do Arrow do Italie mi obratem ochotne znovu zaslali homologacni list pro PCR/STK a pokud ma clovek randalu na chvili plne zuby, strci do vyfuku tlumici koncovky aretovane segrovkou behem 10 sekund a stroj tim vyrazne ztichne na normalni uroven.

Za me je to pro ‘petrolheada’ opravdu hodne muziky za pade, obcas trochu prace u ponku se sverakem a tu a tam nejakou tisicovku…

Pokud by byl zajem, muzu nekdy priste neco napsat o 80s bosozoku maxiskutru Honda Helix, nebo o 92’ Citroenu XM V6 manual, jez v soucasne dobe take provozuji. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Le
LennyLeonard
19. března 2021, 05:15
0

Uz nejakej cas premyslim ze tu nikdo o motorkach nepise. Uz uz jsem chtel neco sesmolit a ejhle. A to jsem prosim vic zatizen na auta nez moto. Za me palec nahoru

reagovat
krab
19. března 2021, 08:45
0

palec nahoru a jak bude chvilka hned čtu! Měl jsem Hypermotard 796 , to byla fakt moje zatím nejlepší motorka. Skvěle padla do ruky a byla to taky první mašina na který jsem se odvážil zkusit trackday v Mostě

reagovat
S.
S.h.I.t.
19. března 2021, 10:50
0

No ja nevim. Na Ducati oranzovej prouzek Ready to Race od KTM? Nepere se to? Nedela Ducati cavyky, ze na sobe tohel vozi? Nebo naopak, nechyta namyry od KTM - kazdy tyden montuju?

reagovat
Fižid
19. března 2021, 13:35
0

Jsem si na letošní sezónu pořídili taky Italku, tak jsem zvědavej ????????

reagovat
Pajinex
19. března 2021, 21:55
0

Fajn příspěvek, o motorkách si přečtu rád a násobně o té, která mi pár let říkala pane. První várka r.v. 2003, najel jsem na ní téměř 40 000 km bez jediné poruchy. Po prodeji si ji nový majitel hodil v cca 60 tis. na brzdu a měla lepší výkon než v sérii. Tedy s laďáky Leo Vince bez katu. S kamarádem si svoje Dukny servisujeme sami, takže mám stran 1000DS pár odlišných poznatků. Vůlí ventilu ve vodítku měla být asi myšlena radiální, axiální je v ose. Máme zkušenost z více motorek, že pokud dodrží majitelé servisní interval, tak není potřeba ho dělat dřív. Což se u nás bohužel dost často neděje, pak popraskají půlměsíce a větší vůli většinou první odserou dosedací plochy na vahadlech. Když není na kaši, dají se repasovat tvrdochromem. "Natažené" ventily bych možná viděl až ke stovce tisíc kilometrů při normální údržbě. Jen můj názor. Asi jsem měl štěstí na kus, ale moje elektronika fungovala 1A. Vím, že dost lidí mělo problém s mlžícím se displejem, já naštěstí ne. Prasklý rám jsem viděl jednou, ale hned vedle válce, většinou se tak stane po čase po ráně, což byl ten případ. Horší je, že ty svary vypadají, jako by je dělali v Likovu. Sundat vršek jen kvůli výměně filtru je voser, zlatý Monster. Nádrž je propojená dvoudílná, takže palivoměr trochu proměřuje a trvá, než ten fuel přeteče. Ale úplnou pí... neukazuje. S tím znemožněním montáže a natažením nádrže slyším poprvé, ale třeba máš jinou zkušenost. Co se týká tvrdosti tlumení, o plně stavitelném s hydraulikou předpětí vzadu se řadě konkurentů v té době mohlo jen zdát a dnes to i u dražších biků není pravidlem (zdravím namátkou KTM A1050, nová A890, nebo některé BMW). Vyměnil jsem vpředu péra za Wilberse i s jejich olejem a bylo to o dost lepší. Tvrdé bych spíše nazval sedlo, gelové z příslušenství byl jiný level. Stejně jako jsem upravil příliš dlouhé převody výměnou předního kolečka za o zub menší, pak ten motor dole tak necukal. Jinak souhlas s tím, že tahle lehká motorka se vodí skvěle a Pierre Terblanche, který si ji údajně postavil pro svou vysokou postavu, měl k originálním tvarům blízko. Takže se většině lidí nelíbí, mně jo. Není asi náhodou, že MV Veloce dodnes vypadá dost podobně a i se tak na ní jezdí. Ať se ti daří a Strada slouží! p.s. Už jen dolaďujeme stavbu 916-ky, tak sem snad taky něco po čase hodím.

reagovat
James
19. března 2021, 23:27
0

A ja si vzdy moc rad prectu o tom, jak Ducati nekomu slouzila X desitek tisic km bez vaznych problemu, byt maji povest spis opacnou a ja castecne rozumim tomu proc. Treba muj soused odnaproti co ma ctyri deti od nas kdysi koupil starickou 750ss. Nedavno ji zkousel prodat, ale nabizeli mu za ni snad 20 tisic, tak si ji radsi nechal. Pak mu praskl ram, tak ho nejak nekde nechal zavarit, a jezdi na ni dal dodnes kazdou sezonu denne do prace. V podstate kazdy den od jara do podzima v pul sedme vzbudi celou ulici a jede nekam do Kolbenky
Nekde na Americkych forech se pry pohybuje Monster s cca 300t km a nekolik dalsich 2ventilu s najezdy +/- okolo 150t km bez generalky.
Ja tech Ducati V2 vzduchacu za leta zpet taky par vystridal, ale ani na jedne uplne desitky tisic km nenajezdil. Vzdy jsem ale tak nejak tusil ze to je pro me souborem vlastnosti asi nejidealnejsi motorka. Mk1 Elefant 650 jeste s nakopavackou, 900ss ze ktere me do bezvedomi sestrelilo auto ktere jsem predjizdel, naposledy Mk2 Elefant 750. Pak celkem i fajn kratsi epizoda s Triumph Tigerem 900 jeste s karburatorama, no ale ted opet navrat hezky zpet.
Radialni a axialni si budu plest uz asi do smrti. Podobne jako Namesti Republiky a Narodni Tridu. Nevim proc...

Pajinex
20. března 2021, 09:03
0

Ono když se podíváš na vahadla a ventily u velkých vzducháčů, nebo u ST3, kterou jsem taky měl, tak je to vše na rozdíl od čtyřventilů pěkně robustní. Co si budeme povídat, osmikilo, nebo jedenáctka jsou na okresky pro mě optimálním náčiním. V českém klubu znám pár lidí, kteří mají dost přes sto tisíc, hlavně na prvních ST2. Maximálně měnili regulátor a pár kravin. Kolega výše má krásnou ST4. De facto trochu polidštěnější můj motor z 996SPS. Krásné svezení, jen musí mít přesně dodržovaný servis, teda aby ho hlavně dělal i ten před ním. Když jsem s Ducati chtivými kamarády občas objel pár inzerátů, tak to je na knížku. Já na své bábě vyměním každý rok olej i přesto, že má třeba jen tisícovku kilometrů a v tom ještě jeden Duc Day v Mostě. Vůle po deseti a v aktuálních 30 000 km když omrknu sítko i magnet, tak ani šponka. A to umí přes 11 000 otáček. Takže mám asi štěstí na další kus. Ale spíše se utvrzuju v tom, že pokud Duknu fakt opečováváš, tak se s tou motorkou žije bez větších problémů. Přál bych vám vidět některé nové biky, jak tam si občas žije elektronika, kdy ti TFT displej stále něco hlásí, pak chce restart apod. Sousedi na jih od nás o tom vědí své..

Ronoath
22. března 2021, 18:48
0

Fajn článek! Ačkoli nemám příliš v lásce absenci háčků a čárek, tady to přežiju, je to moc pěkně napsané.

Xm by potěšilo, byl bych rád, kdyby článek vznikl.

reagovat
podvlada
29. srpna 2022, 15:40
0

Pěkný čtení, díky za postřehy!

reagovat