načítám data...

DODGE STEALTH R/T Twin Turbo

04. listopadu 2019, 01:05 11 komentářů beastar

Jak to dopadne, když pejsek a kočička vaří dort, víme. Jak to ale dopadlo, když se sejdou společně Američan a Japonec a dohodnou se, že vyrobí auto. I když ani to není úplná pravda.

zobrazit celou galeriiJohn J: DODGE STEALTH R/T  Twin Turbo

O tomhle autě si každý z nás už párkrát jistě přečetl. Někteří se v něm jistě svezli ať už přímo ve verzi vyráběné pod značkou Dodge, nebo v Mitsubishi 3000GT, které se zase v Japonsku jmenovalo GTO. Já osobně si tohle auto pamatuji ze sousedství, když mi bylo nějakých možná dvacet let. Stával kousek od nás v ulici Dodge Stealth v černé metalíze. V té době šlo o zánovní auto s pro běžné smrtelníky nepředstavitelným výkonem motoru a o nevídaný luxus. Vždycky když jsem projížděl kolem, nebo šel, o auto jsem pohledem zavadil. Tehdy působilo agresivně a rychle, i když bylo zaparkované. Něco jako například Ford Probe, Toyota Supra a další. Jak je na tom auto vyráběné jako Dodge Stealth dnes? Koncept, z kterého tohle auto vychází, byl představen v roce 1989. Výroba, která započala, v roce 1991 končila v roce 1996. Prostě ukázkový vůz první poloviny devadesátek. Přestože v Japonsku končilo GTO až v roce 2000. Jiný kraj, jiný mrav. Vnímání designu je subjektivní. A je to zejména o vkusu. Samozřejmě od poloviny devadesátých let ušel automobilový průmysl dlouhou cestu. Dodge Stealth se od svého samurajského bratra liší v detailech. Primárně jde o přední část. Dnes je to ale vše jinak protože spoustu aut už prostě originální vzhled díky tuningu nemá. Některé změny jsou nevratné a tak jezdí kusy v příšerných barvách s bodykity alá Need for Speed Underground.    

Nicméně některé věci opravdu bývali tenkrát lepší už v základu. Jedna z věcí, nad kterou srdce automobilového nadšence zaplesá, jsou vyklápěcí světlomety. Ano, je to klišé, je to kýč. Píšeme to všichni a všude u takových aut, ale je to prostě krásné a ztělesňuje to ducha výroby vozidel v tehdejších dobách. V kombinaci s nízkou siluetou a příjemnými rozměry je to celé velmi kompaktní a povedené. Velmi nadčasově působí při pohledu z boku auto ještě dnes. Tehdy šlo prostě ještě vyrobit auto tak aby bylo pěkné a ne tak aby bylo šetrné k chodcům a životnímu prostředí. Mě osobně se velmi líbí i záď. Světla spojená plastovou lištou do jednoho celku působí v kombinaci se spoilerem atraktivně i dnes. Celkově minimálně ve vrcholné verzi R/T Twin Turbo působí auto pořád skvěle. Nástup do vozu je překvapivě snadný. Samozřejmě vše je položené níž a pro člověka se sníženou hybností lze auto nedoporučit. Nicméně prahy jsou široké tak akorát a dveře lze otevřít opravdu dokořán.  

Sedadla vrcholné verze čalouněná velmi příjemnou kůží jsou tak akorát tuhá. A zcela jistě pojmou i průměrného Amerického občana, který je tak trochu šťavnatý. Boční vedení je příkladné a řekl bych, že dnes by se ještě někteří mohli učit jak že na to. Polohu za volantem jde najít poměrně snadno. Celou idylu trochu kazí velký, baculatý volant. Věnec je tlustý a celé je to potažené nepříjemnou věcí. Asi kůží. Nicméně trochu to ve mně zanechalo dojem doteku chirurgických rukavic. A v neposlední řadě tenhle volant by mohl soutěžit v soutěži nejhnusnější volant všech dob a zcela jistě by to byla bedna. Spousta dalších prvků je mile devadesátkově Japonských. Jsou to detaily jako výdechy ventilace, zapalovač a tak podobně. Kdo kdy jel ve starém Mitsubishi, Mazdě a tak dále chápe o čem je řeč. Můj kus obšťastňovala automatická klimatizace, nejlepší kazeťák a manuální převodovka. Ano většina kusů odjela s automatickou převodovkou, která byla spolehlivá, ale dnes. Doba je jinde. Nutno dodat, že dle starých pověstí je vůz z USA opatřený manuální převodovkou stejný problém asi jako morová rána. Tady ale nebude důvod k obavám, protože auto zase až tak moc Americké není. Na mě prostě tak nepůsobí. Přestože je interiér celkově kvalitní a ergonomie je vlastně docela fajn i v konotacích dnešní doby. Něco mi vadilo. Tohle auto si dneska ale už nikdo nebude kupovat kvůli elektrickým oknům se stupidním ovládáním. Kvůli volantu nebo snad špatně umístěnému madlu ruční brzdy. Zadní místa k sezení nejsou k sezení, ale plní funkci spíš jako odkladiště odpadků a věcí denní potřeby. Což tedy u placatého sporťáku už vůbec není důležité.

 

Tohle auto si koupíte totiž kvůli motoru. Vidlicový šestiválec s úhlem rozevření řad válců 60 stupňů. Přeplňovaný dvojicí stejně velkých turbodmychadel. Nejvyšší verze R/T totiž nabídne celých 320 koní. Šestiválec nejsilnější verze R/T Twin Turbo se dodával v kombinaci výhradně s pohonem všech kol. A nutno dodat, že neumím posoudit, jak jezdí verze s pohonem kol předních. Údajně jsou trochu neohrabané a na nějaké velké řádění v točitých pasážích to není. Pro čtyřkolku to opravdu neplatí. Stealth není lehké auto z tehdejšího pohledu. Dle dnešních měřítek je to ale štika. Verze R/T váží 1725 Kilogramů. Což na primárně cestovní GT není zase úplně moc. Už zvukový projev tohohle vozu je impozantní. Příjemné dunění na volnoběhu střídá zlověstné, ale tlumené hučení v otáčkách. Trochu mi to připomnělo turbovrtulová letadla. Zátah a zrychlení je impozantní i dnešní optikou. Dráhy řazení jsou přesné. Delší a páka klade trochu odpor. Vše je ale snesitelné a je vidět, že to tak bylo vymyšleno. Není to vada. Naopak působí to samozřejmě. V kombinaci s jízdní stabilitou a naprostou neutralitou v zatáčkách i ve vyšších než povolených rychlostech jde vše snadno. Odezva na přidání plynu je poměrně rychlá. V porovnání s běžnou tehdejší produkcí až dech beroucí. Červené pole otáčkoměru začínající sedmičkou mě nejdříve pobavilo. Abych následně pochopil, že prakticky pokud je řidič ošklivý jde řadit i u osmičky. Výkonu je v každé chvíli dostatek. Nejde však o to, že by auto bylo nebezpečně rychlé, nebo nevyužitelné. Chytré uložení motoru a značná technická vyspělost nejen na tehdejší poměry totiž umožní i plné využití auta k pohodlnému cestování.  

Pokud chcete lze držet otáčky dole a proplouvat krajinou jako žehlička saténem. Čtyřkolka zajistí dostatečnou trakci. Americký boxer asijského původu se promění mávnutím kouzelného proutku v uhlazeného pojídače sushi. Musím říct, že to mi sedí, když auto není jen na jeden účel, ale je to taková příjemná fúze stylů. Dle mého mínění se tohle auto do mé definice sportovního auta dost dobře nevleze. Díky okolnostem a místu vzniku to není ani Muscle Car. Co to tedy je? Přirovnání bych hledal v Anglii. Aston Martin pro chudé by bylo troufalé, ale velmi trefné. I když i to je sporné. Přece jen tímhle vozem jezdíval třeba i Jarda Jágr v době kdy už byl více dolarovým milionářem. Minimálně stylem a jízdním projevem se Stealth R/T Twin Turbo řadí na špičku silných čtyřkolek v pěkné karoserii začátku devadesátých let. Za superligou v podobě Porsche samozřejmě značně zaostává ve všem, ale ceny dnes tako jako kdysi mluví jasnou řečí. Přestože manuální řazení v jakékoliv kombinaci motor, výbava je spíše výjimkou lze takový Stealth pořídit v podstatě v tom nejlepší provedení za cenovku odpovídající třeba totálně dojeté 911 v automatu. A to už stojí za krátké zamyšlení. Řízení je poměrně komunikativní, i když jde hodně o zvyk. Ze začátku mi to přišlo, jako když míchám bramborovou kaši. Poznáte, kam točíte jak moc a cítíte jemný odpor ve volantu. Celé je to ale takové… specifické. Ovšem jde se s tím naučit sžít poměrně rychle. Parkování je kvůli malému rejdu trochu očistec, ale s čím placatým kromě Miaty není že?

    

Abychom se ještě vrátili na začátek. A abych také nelamentoval jen, jak dnes je to tak a dříve to bývalo jinak. V době vzniku tohoto vozu byl průměrný plat v tehdejší ČR (po rozpadu federace) asi tak 8,000 Kč spíš ale méně. Dodge i Mitsubishi 3000GT se dali u nás oficiálně pořídit. Obě auta stála shodně přes dva miliony Korun. Tedy abychom byli objektivní, i dnes lze za tuhle obrovskou sumu znásobenou hodnotou měny a ekonomickou situací pořídit skvělé vozy. Na tomhle autě je skvělé to, že dokáže poutat pozornost okolí i více jak dvacet let od svého vzniku a působí stále chic. Interiér je příjemné místo k životu a i po letech funguje. Nicméně estetikou nenadchne. Na víkendové projížďky s občasnou třeba i delší cestou je Stealth R/T Twin Turbo jako stvořený. Citelnou slabinou jsou brzdy opatřené sériově ABS. V momentě kdy, přijde na řadu nějaké krizové použití opakovaně, citelně ztratí účinek. Omezující je také drakonické nastavení ve smyslu brzdi, nebo nic. Na okruhové radovánky jsou tady jiná auta. Na hobby dovádění po mokrých okreskách je to ale skvělý společník s osobním kouzlem. Často se setkávám s pokusy srovnávat tohle auto s Nissanem 300ZX Turbo (Z32). Nemyslím si, že je to na místě. Ač se to nabízí. Nissan je živelnější a sportovnější. Stealth působí vzhledově zajímavěji jízdně neutrálně a celkově civilněji. I když to se bavíme o vrcholných provedeních. Pravdou je, že u obyčejných verzí je to stejná americká story jako například u Fordu Mustang. Tak či onak je to fajn auto z těch skvělých dob kdy si o tom postavy seriálu BH90210 museli vážně promluvit. A Will Smith vypadal jako parodie sebe sama.            


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MGRR
29. října 2019, 12:09
0

Dvojici Stealth/3000GT mám z nějakého důvodu rád, objektivně nevím proč. Možná víc podceňovaný Stealtg... to křídlo je zajímavost.

3000GT tady někdo před pár lety používal k dennímu ježdění. Dopadlo to jak muselo... rok jezdila, pak stála 1/2 roku v servisu/nebyli peníze na díly, koupil to čmouda z vesnice, udělal z toho bastlerauto a prodával za desetinásobek v TOP FULL stavu :)

reagovat
MGRR
29. října 2019, 12:09
0

Díky za osvěžení.

krab
04. listopadu 2019, 09:19
0

Tohle auto se mi vždycky taky líbilo. Hlavně v období, kdy jsem toužil po pořádným víceválcovým motoru (6 a víc pochopitelně) a nějak mě nenapadlo, že hmotnost 1.8 tuny bude trošičku nevýhoda...

Svezení v tom bude dneska parádní návrat do devadesátek. Hezký japonský gétéčko...

reagovat
Za
Zazaa
05. listopadu 2019, 13:47
0

taky pamatuju z mladi jedno kolem ktereho sem chodil a po pohledu na konec tachometru si rikal jaka to je strela :))

reagovat
ToMyx
05. listopadu 2019, 21:08
0

Pamatuju si, když jsem na dovolené kolem roku 2005 dílem náhody potkal zaparkované vedle sebe 3000GT + Stealth. Obě červené, obě krásné. Okukoval jsem je obě asi 15 minut až přišli majitelé = manželé a mně spadla brada. Ve finále mě nechali na sekundu sednout do obou aut a já byl lapen. Tak se buduje sen :-) Díky za jeho připomenutí Bíste!

To srovnání s Nissanem 300ZX jsi vystihl na 100%, každopádně, ani jedno bych někde na okruhu nedrtil. Šup s nima na okresky a na výlety.

Krásná kára, díky žes to sem šoupl. Hltal jsem každé slovo!

reagovat
beastar
05. listopadu 2019, 23:50
0

Čeče já si to teď po sobě celý přečetl. A na to že sem to psal fakt jako fofrem. Tak mi přijde, že sem tu káru vystihl v rámci možností. Jako nekoupil bych si to já... Jen protože Dodge a já prostě u téhle kategorie chci i interiér a divadélko. A to prostě dodž neumí.

Pro lidi co maj rádi rychlý čtyřkolky ve stopě. Se super křivkou výkonu a serou na plast a kov kolem ideální společník. A na mokrý vozovce? Civilní letní pneu... Hrozná jízda... Fakt břitva že přijel potom chlapík v Golfu....

Vystoupil. Říkám a průser typek se jde prát. Klepe na okýnko... Čumí a .... Dobrý večer prosim vás co to je za auto a kolik to má pičo koní? Diť to jede jak pichla svině... To je výhoda, že toho potkáš v podstatě promile v provozu i jen v kategorii sportovnich aut... Btw 300zx t je výborný auto s dobrym zvukem...

ToMyx
06. listopadu 2019, 14:22
0

Hold básnický střevo, nedá se svítit pane Bíst :-)
V současnosti bych asi také šel raději do něčeho jiného a abych nebyl úplně daleko, tak spíše do 300ZX nebo do né tak komplikované Silvie. Ale ta zase nemá ten šestiválec a tím je jinde zvuk, ale i chování. No nic. Zasnil jsem se, díky za to!

krab
06. listopadu 2019, 14:44
0

Já bych Tomáši řekl, že tahle dvojka 300ZX, Mitsu 3000 GT jsou hlavně na ten vzhled. Ale zas možná tebe by to oslovilo, protože bys je jízdně dolaďoval a funkční tuning tě asi bavil. Z produkce Mitsubishi bych asi osobně rád vyzkoušel nějakej ze starších sérií Lancer Evolution a u Nissanu / Datsunu bych potřeboval jít hodně do minulosti. Z nich mě baví vlastně jen 240Z a to ještě by to chtělo si s ní funkčně pohrát. Už 280 ZX je takový gétéčko, v tom jsem jednou jel, protože jsem měl docela zájem o koupi (lákal mě řadovej šestiválec), ale jízda mě zklamala. Příliš "americký" na mě.

ra
rainero
06. listopadu 2019, 14:52
0

Keď čítam staré Mitsu tak ma hneď napadá Starion.

ToMyx
06. listopadu 2019, 15:41
0

krab: Můj osobní tip EVO 5. Můj servisák ho občas drtí a to auto je neskutečný :-)
Co se týče Datsunu, viděls tohle? https://auto.bazos.cz/inzerat/109743819/Datsun-240Z.php
-
Komentář upraven 6. 11. 2019, 15:45:22

Ot
Otes
06. listopadu 2019, 19:17
1

Také mě napadnul hned Starion, holt vzpomínka na školní léta v půli devadesátek. Už tenkrát to nebylo nejnovější, v černé... Ani růžová kola mě neodradila ???????? Ta boule na kapotě, vytažené blatníky, vyklápěčky.. Navíc to nebyl oturbený dvoulitr( i když i ten byl šestihrnek, pokud se nepletu), ale 2,6ka se šnekem. Hmm, dnes by se vyjímal na ulici????????