načítám data...

Doctor What?!?!?

30. května 2022, 21:18 15 komentářů Michal88

Není to spin-off oblíbeného sci-fi seriálu, ale plné absurdních situací to taky bude a seriál už skoro taky...

zobrazit celou galeriiMichal 88: Doctor What?!?!?

Varování: Článek obsahuje poměrně dost sprostých slov a slabší povahy mohou pocítit zoufalost při čtení.

Bylo nebylo, dostala se nám do spárů C5 generace x7 Tourer 2009 s motorem 3.0HDi. Byli jsme pyšní, že máme posledního hydropneumatického Citroëna ve skoro nejvyšší specifikaci, než se Citroën zbláznil, hydropneumatiku zaříznul a vrhnul se do poruchových pidimotorů. No, ony ty průsery vlastně začaly plíživě už chvilku před začátkem výroby této generace C5… Aneb z report z “banální” výměny rozvodů. Teda banální je na XMu, tam je to za půl dne hotový.

Takhle, do intervalu rozvodů měl motor ještě nějakých pár desítek tisíc (předchozí majitel nechal rozvody dělat v 250t km a i když výrobce říká, že po 240t dělat rozvody, já raději zkracuji interval na 120t, co kdyby náhodou a interval od výrobce je šílenost), ale co mě trochu děsilo, tak auto má skoro 300t km namotáno a ještě nejspíš původní olejovou pumpu. Respektive při posledních rozvodech nebyla měněna a vzhledem k tomu, že závady spojené se selháním olejové pumpy jsou u tohoto motoru společné s 2.7HDi a celkem chronické, tak i přes relativně dobrou kondici (dle zkoušky tlaku) jsem se rozhodl raději olejovou pumpu udělat a při tom rovnou i rozvody. Nečekal jsem tedy procházku růžovou zahradou vzhledem k předchozím zkušenostem se servisními zásahy kolem motoru, na druhou stranu, kdyby to bylo jen a pouze o rozvodech, celkem by to ani tolik problém nebyl. Ale ta výměna olejové pumpy je pěkně na ho.no.

P.S. Budu popisovat pouze rozvody pro vačky, tento motor má ještě druhý rozvodový řemen pro vysokotlakou naftovou pumpu nad převodovkou a tam není moc co špekulovat.

V prvé řadě jsem začal rozebírat hromadu hadic (EGR k přední hlavě, voda, vzduch) kolem přední hlavy, řemen příslušenství, řemenici na klice, napínací a vodící kladku atd. Díky tomu jsem se mohl dostat na kryty rozvodů k vačkám. Ale ouha, z předchozích zkušeností jsem se poprvé trochu spálil. Je třeba sundat i řemenici od vodní pumpy a pumpy posilovače řízení. No, tak kladky a řemen zpátky, abych si to mohl podržet. Shodím řemenice, pak znovu kladky. Konečně jdou dolů kryty. Už pak mohl dolů i spodní kryt rozvodů.

Je na čase si nastavit rozvody a zaaretovat. Vačky jsou cajk. Stačí 2 ks 6 mm kulatinky. Ovšem s klikou je trochu problém, aretuje se setrvačník a ze strany od kabiny. Jenže přístup k montážnímu otvoru je jak k penězům (na dvakrát zlomené zápěstí kolem výfuku). Do toho tam chybí krytka, takže nemám ani podle čeho si vyrobit přípravek, který je na kliku speciál. Nestačí jak na starých motorech jen kulatinka, ale poměrně velký váleček s čepem. No nic, tak to zatím nechám, musím nejdřív sehnat přípravek. Naštěstí různé ne-české kanály poskytují možnost koupit samostatný přípravek  za pár stovek peněz a nemusí člověk kupovat celou sadu za vyšší tisíce korun. Bez přípravku bych ale nebyl schopen povolit ani centrální šroub na řemenici rozvodů na klice, tak bez toho to dál nepůjde. Blbý je, že koupený přípravek je v rámci katování kostů taky dělán “od stolu" bez vyzkoušení, takže je váleček dlouhý (pro strčení tam vadí odlitek), velký průměr (o pár desetinek, ale stačí to, aby nešel strčit do díry) a je bez manipulační tyčky, takže bez výfuku dole se to tam nedá za Boha dát, pokud člověk nemá ruku, jak nemluvně. Fotka upraveného přípravku v galerii.

 

Tak se zatím vrhnu do sundavání vany, abych to měl pak rovnou připravené na výměnu pumpy (tady není pumpa klasická zubačka na řetízku/ozubeném kole, ale excentrická zubová pumpa, kde středem rotoru vede klikovka a obal pumpy je i kryt bloku pod pístem). Musí přesto dolů vana, protože pod ní jsou další šrouby, které pumpu stahují, vzhledem k tomu, že mezi vanou a blokem je ještě mezikus, díky čemuž není vidět ani na klikovku zespod po sundání vany (sic!!! hledám si čísla na vrakáče v okolí). U normálního auta není na sundání vany nic strašnýho, maximálně se shodí výfuk. Ale ouha. Tady je výfuk, potažmo výfukové potrubí v celku s rezonátorem ze dvou stran. To by taky ještě nevadilo, ale dost blbě se může ke šroubům na vanu (volám vrakáč). Jenže sundat tyhle dvě části výfuku znamená to vyndat z turba a to je opich a přístup, jak k penězům i při sundání agregátů příslušenství. Ještě dejme tomu. Na 3x zlomené prsty a upravený klíče to jistí, abych nemusel k turbu. Vana povolená, jenže furt nejde dolů… Proč, kur.a… Aha, z třetí strany je ještě totiž konzole pro motorové příslušenství (volám vrakáč, ať si chvátne s příjezdem). Takže vypustit klimu a sundat klimakompresor, alternátor, servopumpu (ta naštěstí nemusí dolů úplně, aby se musel ještě vypuštět systém s LDS). Vzhledem k přístupu ke všemu spojováku výživná práce. Po povolení konzole (skoro všechny šrouby poschovávané pod výše zmíněnými agregáty) jde konečně vana dolů…

No, přemýšlím, co s vanou udělám. Konstruktéři fištrónský totiž přestali dávat výpušťák na zadní stranu co nejníže vany, jak bylo zvykem, ale dali výpušťák do dna. Ale aby se neurazil, zapustili ho. Ovšem uvnitř vany to pak dělá takovou vaničku s nevypustitelným cca půllitrem oleje. Člověk nechápe, kde se tohle v konstruktérských palicích vzalo. Asi ještê dejme tomu u 3.0, kde je cca 9 litrů motoráku, ale co třeba 1.6HDi, které měly 3.5 litru oleje náplň a ten půllitr tam zůstal… Taky na to hromada těch 1,6 dojela (nebyl to jediný důvod, ale dost k tomu přispíval). Vanu, vzhledem k tomu, že je plechová, jsem se rozhodl také trochu zušlechtit, protože pod rozvody se jí evidentně zalíbily zrzky a jala se obarvit z černé na korozi. Skvělá vizitka. Tak obrousit, základ, plnič, 3 vrstvy UBS.

Ještě veselá příhoda s vodní pumpou… Tady je vodní pumpa na řemenu příslušenství. JENŽE není to samostatný agregát jako altík, ale je strčená do bloku. Takže bez shození krytů rozvodů se k ní nedá jinak dostat (na druhé fotce ten svítící hliník v černé díře). Vzhledem k tomu, že jsem na to byl upozorněn, sehnal jsem jinou. Je ale zajímavý, že ta, co je na autě, na to, že tam byla cca 50t km, tak už má na hřídeli vůli, jak prase (cca 1-2 mm). A měněná být měla (nebo aspoň na faktuře z autorizovaného servisu, kde to na rozvodech před tím bylo, tak je, ale kdo ví, jestli byla nová i fyzicky na autě). Zajímavostí je, že místo, aby měla osičku dlouhou třeba 5 cm (kdyby byla na rozvodech), tak ji má dlouhou od vrtulky po řemenici cca 15 cm. To je páka, jak prase, když na to tlačí řemen příslušenství.

Jen malá vsuvka. Ještě jsem se dodatečně dozvěděl, že je na rozvody lepší motor vyškubnout, aby se rovnou zkontrolovaly i oba EGR ventily (hlavně ten zadní), ale přijde mi naprosto pošahaný kvůli relativní banalitě vyndavat motor. To není 3.0TDI V6 v Audi, kde jsou řetězový rozvody u převodovky nebo Medvěd A classe, kde se počítá, že tyhle výjeby panička odveze do servisu s vybavením. Jenže zjišťuju, že rozvody jednou za cca 120t km (předpis je 240t km/10let nebo ztížené 180t km, což je šílenost) mají být i ponouknutí k malé generálce motoru a výměně dílů, co konstruktéři vojebali, protože katování kostů a plánovaná životnost… To jsme to dopracovali. A přehodnocuji pomalu svou tezi, že na francouzský auta potřebuje člověk na 3x zlomit ruku a na Caterpillar ji musí zlomit na 5x… Je teda fakt, že některé věci na fotkách vypadají hrůzostrašně a jinak je k nim přístup dobrý, ale je to i naopak. K čemu vypadá přístup dobrý, tak je pěkně na hovno.

Pokračujem. Upravený přípravek vrazím do díry, povolím centrální matku na spodní řemenici. Shodím držák motoru, označím si a shodím rozvody, sundám šroub… No a ti pitomci nedají ani klínek do drážky na spodní řemenici na kliku. To už by mě fakt trefilo. Aspoň kónus… Ne, ani ten. Prostě je to jen dorvaný na kokota. Až po rozebrání jsem to zjistil a hledal utahovací moment. 300Nm + 90°. Fakt skvělý. Takhle kravskej moment jen tak něčím nevymyslím, standardně mám momenťák do 200 Nm. No nic, shodím pumpu. Standardně musí dolů i ten mezikus mezi blokem a vanou. Jenže vzhledem k tomu, jakej je vojeb shodit výfuk, zkusím to trochu očurat. Naštěstí se povedlo. Stará pumpa byla nejspíš ještě originál. Zkusil jsem ji rozebrat, abych zhodnotil stav. Začínala mít na náběžných hranách již “vrypy", jinak stav byl ucházející. ALE, už byl znát pokles tlaku při měření před zásahem (minimum při 80°C mělo být 1.2bar při volnoběhu (a pak různé tlaky při otáčkách, ale teď jde o představu), a tato pumpa již tlačila při 80°C jen 1.1 bar. Což se nezdá jako velký problém, ale dlouhodobě to prostě problém je a ty motory na to odcházejí. U Land Roverů a Jagů při špatném způsobu jízdy to posralo motor při 50 – 70 tisících kilometrů u nových aut. Tady to zatím vydrželo 300 tisíc, tak má asi nárok.

No, namordovala se nová pumpa, dal se dle servisního postupu rozvoďák s kladkami a utáhla se na kravskej moment řemenice na klice. Namontoval sací koš, vana, kryty, agregáty příslušenství, čidla, spínače, vodní a vzduchové hadice, klimatizace… No prostě sborka… Ještě se dostal ke slovu i 3D tisk, když jsem konečně udělal držák na naftový hadice, co jdou kolem sání nad rozvody. Jasný, možná bych to koupil přes internet/v autorizáku, ale nakreslit to a vytisknout je pohodlnější, než to někde objednávat, čekat na to a nebo pro to dojet do Kekellyšový či do autorizáku.

Snad jste to dočetli až sem, s touhle jebovkou jsem si “hrál" tři víkendy místo toho, abych si hrál s něčím jiným (třeba zušlechťoval XMa nebo s 3D tiskem). Takže doufám, že do toho v nejbližších několika letech nemusím sáhnout kromě údržby, protože mě tohle auto začíná zmáhat (sere mě už dlouho)… A to jsem se vrhal do jiných šíleností, třeba provozoval jako daily XMo… Ale proti C5 x7 je jakýkoli XMo procházka růžovou zahradou. Tři XMa zralý na renovaci jsou procházka růžovou zahradou… A to mluvím, jako člověk, co u dvou XMek neměl z auta venku jen motor a u jednoho motor s převodovkou a i DIRAVI na V6 jsem dokázal přetěsnit na autě. Svezení přijatelný, design relativně hezký (ale nenápadný, když jdu domů, tak to auto marně hledám na parkovišti i když stojím vedle a furt ho přehlížím), ale to okolo, hlavně servisní, je děs.

“- Quo vadis Citroën?”

“-Gluteus Maximus.”

Jinak mi stále vrtá hlavou, proč autorizák, když měl motor na rozvody venku (a dělal prý kontrolu a repasi hlav a všeho kolem), neudělal rovnou i tu olejovou pumpu, když se ví, že ty motory s tím měly problém. Tedy tuším, že ze stejného důvodu, jako se dělají longlife údržby a celoživotnostní náplně. Auto s 300t km zahodit pro fatální selhání motoru a dotyčný si může jít koupit nový auto, který zas bude jezdit do autorizáku. Další věc, musím vyřešit únik oleje z prostoru mezi hlavami, kde je olejový filtr, je od toho zeblitá celá převodovka a docela mě to sejří, když by tam mělo být nový těsnění od autorizáku. Možná… Kdo ví…

 

EDIT: Až následně jsem se pak dozvěděl, od známého, že se vrhnul do olejové pumpy na 2.7HDi pro jiného známého na Citroënu C6. Ale tam už se mu ozval prý i nízký tlak oleje. A aby vůbec sundal trubku výfuku od přední palice (to já nedělal a poradil si), tak musel odstrojit předek. No z toho by mě kleplo a vrtal se v tom jen další víkend.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mechanik
31. května 2022, 10:24
0

Hlavně ať to drží a jezdí.
Já C5 za vcasu prodal někde na 180t. Už se to začínalo srat, na to co to auto stálo nový, fakt nechápu, jak si o ty prachy můžou klidně říct každých pět let

reagovat
Michal88
31. května 2022, 16:19
0

U 2.7 a 3.0HDi se nejčastěji jemné zvuky doprovázející problémy s olejovou pumpou začaly ozývat kolem těch 180T km. Proto se docela divím, že tahle vydržela tak dlouho. Trochu mě zklamalo, že při rozvodech ta pumpa udělaná nebyla, ale kluk, co nám ji prodával na můj dotaz říkal, že nějaká pumpa měněná byla (jen jsme se dle faktury dopracovali k tomu, že to byla vodní).

Tak snad to teď sloužit bude.

Ja
Jarma41
31. května 2022, 10:51
1

Zajímavé čtení...přeju pevné nervy do budoucna a hodně kilometrů

reagovat
Michal88
31. května 2022, 16:19
0

Děkujeme. :)

StreetPro
31. května 2022, 12:37
0

Na XM V6 jsem dělal spojku, altík a hadici od klimatizace, poučné tech. inženýrství :-)
Hloupější bylo snad jen dělat něco na Lancii, tam pravidelně chybělo 1-2 cm bez šance si nějak pomoci. Úplně jsem obdivoval, jak lze diletanství posunout na novou (řekněme zákeřnou, kdy se jeden nechá chytit do mentální konstrukce - aha, tak si pomůžu tímhle, sakra, tak tady, aha, taky nejde... ale kua nebudu kvůli tomu rozdělávat celý traktor... do pikatsu, rozdělám celý traktor... bo to prostě jinak nejde) úroveň. :-)

reagovat
Michal88
31. května 2022, 16:21
0

Zajímavý, že na xmv6 i 2.1 se mi dělá celkem dobře a rozebírat kvůli tomu celé auto nemusím.

Ale tady to jak při opravě Lakatoše bylo. Taky jsem fakt nadával, jak špaček, až na mě chodili koukat klucí z vedlejší dílny, jestli je všechno OK. :)

Sob95
03. června 2022, 15:27
0

Tak ono u příčně uložené V6, je třeba počítat, že rozvody budou peklo vyměnit..

Michal88
04. června 2022, 18:51
0

Tady by rozvody byly v pohodě, průser je ta olejová pumpa.

James
02. června 2022, 12:55
0

Šílená práce. Není to raketová věda - je to logická posloupnost kroků, ale já bych na tohle neměl, u rozvodů řemeny svými schopnostmi končím někde u vzduchem chlazené V2 Ducati, tam to docela jde.
Co by si za tenhle zákrok řekli v servisu?
Úplně se mi z toho zvedá žaludek, jak se k ničemu nedá dostat, vše je navrženo blbě už z principu, hromady překážejících kurvítek/časovaných bomb na každém centimetru, potřeba přípravků i když by to třeba šlo navrhnout bez nich, ...
Zas mě to jen znovu vede k postoji, že radši pořídím nějaký relativně jednoduchý co nejzachovalejší "veterán" pro jeho jednoduchost / servisní přístupnost / poctivost zpracování, než zaujímat postoj co nejnovější auto = automaticky lepší.
Jasně, takový "veterán" má zase hromadu obecných proti: bude to víc žrát, horší stav gumových věcí / koroze, jízdní vlastnosti a výkony asi budou horší, hůř se to shání, ... ale stejně, když si to na ty misky vah dám proti sobě...

Nejhorší mi na tom přijde, že buď to zadáš v servisu za těžké peníze a oni to tam samozřejmě stejně nějak ojebou a ty nemáš šanci si každý krok opravdu ověřit jak to udělali, nebo se takhle snažíš sám a pak třeba předčasně selže nějaká nová součástka, která v druhovýrobě nemá dostatečnou kvalitu. A neuděláš s tím NIC, i když jsi se snažil jak mohl.
To nechci strašit samozřejmě, ale víš kam mířím.

Taky jak píšeš: trochu škoda času, který jsi mohl strávit něčím příjemnějším/přínosnějším. Já vím já vím, u aut se to prostě nedá takhle brát. Ale je třeba to alespoň zohlednit.


P.S. Už mám od posledně aspoň vyřešené první auto pro mou drahou polovičku. Je to něco o čem jsem sice věděl že existuje, ale spíš pro mě morálně nepřipadalo v úvahu do něčeho takového jít. No a pak následovalo doporučení mechanika co to prodával, podrobnější ohledání co je to vlastně zač, rychlý sled událostí a je to doma a jezdím s tím všude a nechce se mi vystoupit :)
Alfa MiTo 1.4 TB s pár vylepšovákama
V reálu mě ta věc docela příjemně překvapila

No a kamarádovi se teď na projížďce zadřel jeho Wankel, prostě při jízdě z kopce jen "cink", auto chcíplo, startér s tím nehnul, a nejde pohnout klikovkou o milimetr ani trhákem ani tam ani zpět. Takže konečná. Samozřejmě těsně po tom co jsme u mě vyměnili oleje vč. diff a převodovky. To je takový polibek smrti, když se teda rozhoupeme na nějaké jeho Mazdě do toho takhle vložit trochu práce, tak do 1.000km se mu následně rozletí převodovka na kusy, potká motor, ...
Ten kluk má neskutečnou smůlu

reagovat
Michal88
02. června 2022, 22:41
0

V servisu by mi řekli "NE" a hnali mě pohrabáčem nebo by si řekli takovou cifru, že bych z toho nakoupil polovinu auta. Jako takhle, kdybych to dával do servisu, tak tipuju, že by to stálo i s prací tak 40-50t. Takhle jsem se snažil kupovat ty lepší díly a vyšlo to materiálově kolem 15t. Peníze u nás na stromě taky bohužel nerostou a svým způsobem to byla nutnost, si to dělat díky tomu sám. Zbylé peníze pak zainvestuju i do projektů, co mě baví.

Tohle je věc, kterou bych do servisu asi ani nechtěl dát. Další věc pak je, do jakého servisu. Když to dáš do autorizáku, může to dopadnout jako u některých i dříve mnou popsaných průšvihů. Dáš to do jiného servisu a může to dopadnout stejně a ještě nebudeš mít ani jistotu, že když Ti naúčtují Febi a Dayco, tak že Ti dají Febi a Dayco a ne srajdalajn nebo Maxgear.

Copak XMo? :)

James
03. června 2022, 16:58
0

Když to tak vidím, tak v případě denního pracovního naftového koně zůstanu u ověřeného 20letého 2.0HDi.
Extra to nejede, zázračně úsporné to taky není, ale kromě oleje a filtrů (a jednou za pár let rozvodů a žhaviček a ostatních kapalin) to v zásadě nic jiného nechce a furt to jen jezdí, aktuálně na budíku kolem 370t km :)

S XM jsi pěkně odpálkoval míček zpátky
No hádej...
Už jen tímhle to auto mám dopředu tak znechucené, že ho snad jak bude hned prodám a radši si koupím něco jiného...

P.S. Nevíš náhodou kde objednat za prorezlou novou ocelovou trubku k posilovači řízení do starého Sprintera? Myslím že je to asi vracečka a je to jen naohýbaná ocelová trubka s holendrama na obou koncích, úplně stejně jako bývají dělané brzdové trubky.
Nebo to nejde jinak než si jí sám vyrobit na míru?
A až bude, tak už si jen natřikrát zlomit ruku abych to tam dostal, doladit hnilobu a můžu pro novou STK
Díky :)

Michal88
04. června 2022, 09:33
0

Nešlo mi o odpálkování zpět, jen jsem chtěl vědět, jak to je i když jsem dopředu věděl, co bude Tvou odpovědí (a přesto jsem doufal v ti, že napíšeš, že ho už máš).

Takhle, se Sprinterem... Trubku bohužel netuším (kdybys měl číslo dílu, možná by se dala najít někde třeba na eBay). Ale spíš než jako trubku bych možná zkusil ji vyndat a jestli by místo trubky nešla vyrobit hadice, pokud to nemá nějaký speciální holendry.

PB
04. června 2022, 18:20
0

Tak nam jeste rekni, co to bylo za autorizak, abychome se mu (pokud si tedy v nejakem pomateni mysli koupime citroen) vyhli: bo te docela posrali.

reagovat
Michal88
04. června 2022, 18:52
1

Mě neposrali, bývalého majitele ale zcela jistě evidentně ano. Ten tomu úplně nehověl a tak to dával ke kamarádovi do autorizáku.

Michal88
05. června 2022, 11:31
0

Jinak, na tvrdku servis nenapíšu, furt doufám, že to je jen selhání jednoho mechanika. Můžete mít sebelepší kontroly kvality a furt tohle nelze jednoduše odhalit. Napíšu snad jen to, že se jednalo o autorizovaný servis sídlící nedaleko silnice mezi Teplicemi a Karlovými Vary a prodávajícího kamarád tam byl nějaký větší zvíře.