načítám data...

cuore confortevole - Alfa Romeo 166

09. ledna 2019, 11:07 28 komentářů Bavoraczech

Jsou auta, která jsou výjimečně spolehlivá, velmi praktická, krásná nebo neuvěřitelně rychlá. A pak jsou auta, která nevítězí ani v jedné z těchto disciplín, mají ale něco co drtivá většina ostatních postrádá. Je to něco, co se těžko objektivně hodnotí a číselně kvantifikuje a čemu obvykle říkáme "duše".

zobrazit celou galeriiJiří Toušek: cuore confortevole - Alfa Romeo 166

Nepoznal jsem doposud auto, na které by úvodní odstavec seděl víc než na Alfu Romeo 166. Je to auto, které už na Autíčkáři bylo minimálně dvakrát recenzováno. Čistou náhodou mám menší či větší zkušenost hned s několika variantami tohoto "italského Mercedesu", a proto jsem se rozhodl i já svou troškou přispět do pověstného autíčkářova blogu mlýna.

Technicky by se mohlo zdát, že je zde téměř vše špatně. Tak zaprvé přední náhon. Spoustu nadšenců vám řekne, že předohnaný sedan vyšší střední třídy, ještě s motorem umístěným napříč nad přední nápravou prostě nemůže být zábavný. Hmotnost základní verze s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem se sotva vejde do 1,5 tuny, což obvykle k dokonalému jízdnímu projevu také moc nepřispívá. Kupodivu to vše spolu dohromady ale nějak funguje a podvozek je na tak velké a těžké auto překvapivě agilní a troufnu si tvrdit, že v tomto směru strčí směle do kapsy i svůj "předobraz" v podobě Mercedesu E-Klasse. Velký podíl na tom má naladění náprav. Zejména složitá víceprvková zadní náprava propůjčuje díky své promyšlené kinematice velké Alfě stabilitu a zároveň vysoký jízdní komfort. A i přední náprava je laděna spíše na komfortní notu. V ostře řezaných zatáčkách okresek se na sériovém podvozku 166ka vždy trochu zhoupne, ale stopu drží až nevídaně přesně. Člověk by řekl, že se řídí jako o třídu menší auto. Přesto nejsou okresky vyloženě devizou tohoto sportovněji laděného sedanu. Výborně si totiž obzvlášť v naftové motorizaci rozumí s dálnicemi a rychlostními silnicemi. Ovladatelnost vozu ve vysokých rychlostech je příkladná. Pokusit se na dálnici nepříjemně rozvlnit jednoho z neprémiových konkurentů z Francie či Německa není sebemenší problém, Alfa se ale i tady přesně drží stopy, zvolené řidičem. To vše samozřejmě za předpokladu, že je podvozek v solidním stavu. Pokud není, zapomeňte na předchozích pár vět. Jedinou slabinu podvozku, kterou jsem zaznamenal, je odskakování zadní nápravy na příčných nerovnostech. Částečně to zřejmě lze ovlivnit výběrem pneumatik, ale po zkušenostech s více 166kami si troufnu tvrdit, že v tom není podvozek zcela nevinně. Jinak jsem v daném stáří a kategorii neřídil auto s tak dobře naladěným podvozkem v poměru komfort/jízdní vlastnosti.

fl

Řízení Alfy je přesné a rychlé a posilovač hydraulický a příjemně tuhý. Po přesedlání z mainstreamovějšího vozu to chce chvilku zvyku, protože musíte na otočení volantem vynaložit přeci jen o něco větší sílu než je zvykem. Také reakce vozu na pootočení volantem je o něco rychlejší. Několikrát jsem se dočetl, že prý by mělo strmé řízení působit nepatřičně na dlouhých rovných úsecích a hlavně na dálnicích proto, že  přímý směr jízdy vozu musíte údajně neustále korigovat pohyby volantu. Za několik let provozu různých variant 166tek jsem si toho nikdy nevšiml. Zpětná vazba v řízení je, přesto by se asi našly vozy (i od stejného výrobce), které jí mají o něco málo víc. Řazení je relativně přesné a rychlost příjemně mechanicky zapadá do dráhy, přesto by mohla být řadicí páka po vzoru nejmenovaného roadsteru o něco kratší a přesnější. Celkově se ale v Alfičce řadí příjemně.

Pokud od sportovního sedanu očekáváte jedovaté brzdy, tady se jich nedočkáte. Na předfaceliftovou variantu se montovaly dvoje. Pro slabší motorizace klasické jednopístkové, které byly vyloženě slabší a sotva dostačující. U silnějších motorizací se pak instalovaly klasické 4 pístkové brzdy od Bremba, jaké najdete u vrcholných verzí konkurentů. Brzdný účinek je silný a nevadnoucí, jejich nástup bych ale raději označil jako "příjemný" než vyloženě "jedovatý" jako v případě civilnějších variant menších Alf.

V interiéru si italský designér vyhrál. Vše je zde oblé a tak nějak to k sobě hezky ladí. Když do Alfy sednete, připadáte si tak trochu jako ve sporťáku z 90. let, což bylo asi záměrem. Většina materiálů je poctivá. Kůže sedadel je kvalitní. Pokud chcete zažít pocit opravdového komfortu a měříte do 180 cm, pak doporučuji jízdu na zadních sedadlech. Ta jsou mimo pohodlí i celkem dobře tvarována. Za příplatek bylo možné objednat i dřevěný volant a hlavici řadící páky, obojí z pravého lakovaného dřeva. Nepotěší pouze středový panel okolo řadicí páky a okolo radiomapy, který je z plastového “dřeva”. Ergonomie je na dobré úrovni, pouze displej radiomapy je o něco níže než by být musel. Mimochodem stejnou radiomapu od firmy Becker (pouze bez ovládání klimatizace) najdete i v soudobých modelech Porsche. Na výběr bylo ze dvou verzí audiosystému. Žádné Bose zde nehledejte, obě varianty jsou čistě Alfí záležitostí, přestože se na ladění zvuku u vyšší verze spolupracovali s Harmannem. Běžná verze tedy hraje docela dobře a prémiový zvuk s DSP hraje výborně. Málokteré auto té doby má tak čistý a prostorový zvuk jako právě aparatura v Alfě 166.

S volbou motorizace velké Alfy se částečně mění i charakter vozu. Většina 166tek se zřejmě vyrobila s naftovým srdcem o obsahu 2,4 l a s 10V o výkonu od 100 do 110 kW. Jedná se o trvanlivou jednotku s technologií Common-rail 1. generace. Životnost vstřikovačů a čerpadla při rozumném používání a tankování je někde okolo 400  tis. km, životnost celého bloku je zhruba dvojnásobná. Náklady na údržbu nejsou nikterak markantní, potěší na pětiválec nízká spotřeba okolo 6 l s manuální převodovkou a také za jízdy pěkně jadrný zvuk. Výše zmíněné pohonné jednotky nemají žádnou zásadní slabinu ani nejsou nikterak nákladné na údržbu, a ačkoliv bude mít nejspíš pravověrný Alfista po přečtení následující části věty mdloby, troufám si tvrdit, že nejsou tyhle diesely ani příliš náročné na přesnou specifikaci motorového oleje.

Po faceliftu se pod kapotou objevila upravená verze naftového motoru 2,4 l s 20V hlavou, která sice nemá zvuk jako 10V verze, ani už není tak neprůstřelně trvanlivá, nabídne však vskutku dynamický zátah za stejnou spotřebu jako u starší verze. Někdy byl tenhle motor kombinován i s 5Q automatem zn. Aisin-Warner, jež je nechvalně známý např. u konkurenčního Volva pro svou náročnost na opravy a na čistotu převodového oleje. Pořád je to ale o kousek lepší než s převodovkami Jatco u konkurenčního Jaguaru.

Volbou pravého nadšence je ale sametový šestiválec do V, někdy označovaný jako "Busso". Označení motoru je odvozeno od jména jeho konstruktéra, který pracoval dříve i pro Ferrari. Ale zpátky k motoru samotnému. Ten se nabízel ve 4 variantách, lišících se obsahem. Mohli jste si vybrat buď atmosféricky plněný motor o objemu 2,5-3,2 l s 24 ventily nebo starší přeplňovaný 2.0 s 12 ventily. Pokud můžete, vyberte si variantu atmosférickou, turbo je sice zajímavé jízdním projevem, hrozí zde ale vyšší výdaje za servis. Šestiválec je to pravé srdce, které by mělo být pod kapotou Alfy, tvrdí mnozí nadšenci. A já s nimi docela souhlasím. Alfa je s ním hravější a dravější. Není vyloženě rychlá, ale ten zvuk, který akceleraci provází vážně stojí za to. Způsob jakým k akceleraci dochází, kdy výkon skoro od volnoběhu plynule nabíhá a když už si myslíte že se nic dít nebude, tak asi ve 4000 ot/minutu popadne druhý dech a auto letí jak zběsilá svině vstříc omezovači… to jsou prostě pocity k nezaplacení :). Těžko vysvětlovat někomu, kdo takové auto neřídil.

No a pak je tu 2.0 TS. Alfí klasika s dvěma svíčkami na válec. Hodí se tak do 147, na 166 je slabý. Okrajová záležitost. Jednoduše nebrat. Poměr zábava/servisní náročnost je dosti mizerný.

Alfa Romeo 166 je celkem kontroverzní vůz soudobé vyšší střední třídy, který zaujme pohodlím a prostorem. Nelíbí se každému, ale mnoho z jejich majitelů na něj nedá dopustit nebo dokonce lituje, že jej prodali. Není to pro italský extravagantní sedan dobrá vizitka?

zender

PS.: Předfacelift se dal pořídit i s továrním sportovním packetem, vyráběným u firmy Zender.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
09. ledna 2019, 15:26
0

jo, 166 je velice příjemný povoz, kór s bussem (byť osobně znám jen 2,5). i její ceny jsou směšně nízké... tedy alespoň zatím :-)

reagovat
Žá
Žán
10. ledna 2019, 00:29
0

Lepší kousky, o které bylo pečováno, už se taky směle derou přes 100000 Kč, zvlášť ty po faceliftu s 3.2 litrovou V6. Pokud jsou třílitry okolo 50 tisíc, pak potřebují celkem dost péče začínající celkem složitou zadní nápravou a ne úplně levnými rozvody (vzhledem k nákupní ceně vozidla), zvlášť, pokud se v tom kutil domácí kutil a chce se udělat všechno správně. Dva pětka cenově nahorů ještě tolik nejde, což je hlavně z toho důvodu, že oproti třílitru jede znatelně hůř (čti má o 25kW méně), ale se stejnou spotřebou. Je jich většinou více, než pro předfacelift vrcholných třílitrů. Je ale pravdou, že jde stále o jedno z nejlevnějších aut s Bussem, co se dá pořídit.

Nimrod
10. ledna 2019, 05:31
0

kamarád prodával svou 2,5 ve světlý kůži za 25... celkem se zapotil, než šla pryč. rozvody dělaný nebyly, o zadní nápravě něco říkal, ale už netuším co (jestli ji dělal nebo ne), přesto ukaž mi auto v týhle cenový relaci, které by s tomhle segmentu s podobným motorem tomu mohlo konkurovat za tu cenu. pochopitelně úplná voňavka to nebyla, ale omlácenej sráč taktéž ne

Bavoraczech
10. ledna 2019, 06:24
0

Jo já ho nejspíš znám, to je velký nadšenec do Alf všeobecně :-)

Žá
Žán
10. ledna 2019, 09:43
0

Tu cenu vcelku chápu. Ono jde hlavně asi o to, že jde o auto prodejní cenou někde mezi 1.2 - 1.7 milionu, se všemi příplatky, navíc se jich neprodalo nepřeberné množství a tomu i odpovídá cena servisu toho auta. Jsou věci, které jsou těžko sehnatelné či nesehnatelné. A v případě, že někdo prodává 166 Busso před rozvody se zadní nápravou do A, tak každý už hned počítá s investicemi, které musí udělat, aby mohl s tím autem v jezdit a hodnota investice pak je třeba někde mezi dvojnásobkem a trojnásobkem kupní hodnoty. Holt není to 156 JTD, kde ceny dílů jsou za hubičku, protože jich je všude mraky :)

Vojta
11. ledna 2019, 10:23
0

Na 166 lze sehnat v pohodě všechno. Problém jsou jen pofacelifty a specifické díly na ten čumák... ;) A ten servis taky není drahej.

STANLI
09. ledna 2019, 23:37
0

Dekuju :)
A pro Kraba: tenhle blog nečti, nebo si ji budeš muset zkusit, co je na tom pravdy (vše) a pak nebude jiná možnost než ji koupit :D

reagovat
Bavoraczech
10. ledna 2019, 06:41
0

Já se tedy přiznám. Měl jsem ten blog rozepsaný už nějakou dobu a jak jsem si přečetl poslední článek od naší Star a komentáře pod, rozhodl jsem se článek doladit a zveřejnit.

STANLI
10. ledna 2019, 08:40
0

Nějak zkraje roku vyšel článek v SM a byla tam. Pak vyvstala potřeba,, noveho" provozu tak jsem se začal rozhlížet a nakonec jednu pořídil v reakci na ten článek :D samozřejmě první věc, co jsem udělal, byla výměna radiátoru topení (začal rosit) a teď přes zimu se chystám na GO zadní nápravy. Mezi tím jsem sehnal ještě jednu naprosto stejnou za směšné 4tis (!!!) s vadným turbem na ND. Jinak nemám bohužel Bussosaura, ale i tak jsem spokojenej :) Ona i ta 2.4 10v s optimalizovanou jednotkou nejede vůbec zle.

Žá
Žán
10. ledna 2019, 09:46
0

I bez optimalizované jednotky jede pěkně. Jen člověk nesmí očekávat, že to auto někdy bude mít hodnotu, protože ty 2.4ky jsou čistě užitkové motory.

STANLI
10. ledna 2019, 10:54
1

Já to auto mám pro radost, nikoliv jako investici a o to jde především :)

In
Inocenc Pozzi
10. ledna 2019, 00:02
0

Grazie signore :-) Skvělé čtení!

reagovat
Pa
Patrik Rambousek
10. ledna 2019, 00:02
0

Za mě palec nahoru pěkně napsané .

reagovat
orobo
10. ledna 2019, 13:09
0

Super clanek, moje 1. auto bola 147 ako volba rozumu, 166 mi prisla vtedy moc velka.. :) Pre toto auto mam furt slabost, pekna nostalgia.

Ta radiomapa: Myslite ze by DATA CD fungovalo i v Porsche? Na Porsche sa prave blbo zhana..

reagovat
Bavoraczech
10. ledna 2019, 23:19
0

Jestli je tím myšleno CD s mapami do navi a update tak možná jo. Nezbývá než zkusit.
https://www.ulozto.cz/!Ae8x2CqnX9VZ/alfa-romeo-166-mapy-aktualizace-ics-navigace-g3-2010-2011-rar

orobo
14. ledna 2019, 10:22
0

Super, diky, stiahnem a skusim az sa mi autak prebudi zo zimneho spanku. Dam vediet ci fungovalo

Vojtáno
10. ledna 2019, 17:06
0

Už delší dobu vím, že potřebuji Alfu...jen nevím, jak to říct manželce... Tohle by bylo krásný, nicméně si dovolím OT: Jak je na tom "obecně" taková 159, 3.2 V6, kterou bych si doma (možná) obhájil...???

reagovat
Bavoraczech
10. ledna 2019, 23:23
0

3.2 ve 159 už není Bussso, ale JTS - tedy částečě produkt GM/Holden. Výkon tam je, rychlost taky, ale charakter už takový a z nějakého se docela často přidírají a klice. Jestli hledáš nejlepší rychlý sedan od Alfy s cenovkou do 150t Kč, tka se rozhoduj mezi 156 a 166 :)

Bavoraczech
10. ledna 2019, 23:24
0

... znějakého důvodu se často přidírají a klice...

STANLI
10. ledna 2019, 23:36
0

Když jsem se já doma odhodlal oznámit, že nutně potřebuji 166, první reakce byla, že je to strašně ošklivý :D a proč si nekoupím něco víc normálního :/ když jsem jí dovezl, nechtěla pomalu ani svézt... Trvalo to cca 14 dní, měsíc než si zvykla a teď na ni nedá dopustit :) i když by radši asi 159 :D

Vojta
11. ledna 2019, 10:28
0

156 bych určitě zavrhnul, kvalitativně dost pohroma zejména po stránce antikorozní ochrany. 159 s V6 je v poho jen pokud někdo rozumně měnil olej - ten přímovstřik strašlivě karbonuje a pak se to po výměně oleje zadře, protože se něco rozpustí a ucpe mazací kanály. Jinak to ale jede docela dobře, jen to strašlivě žere (15L/100km) :)

Vojtáno
11. ledna 2019, 11:16
0

Díky za reakce. No mrknul jsem se po 166 a tohle je fakt hezký a dokonce si můžu pustit svoje staré kazety :))) https://www.sauto.cz/osobni/detail/alfa-romeo/166/17883097?goFrom=list
Ale 15l/100km není úplně na daily ježdění a nevím zda bych tou "dírkou" do kufru dostal kočárek..:D

Irwinek
11. ledna 2019, 12:26
0

A nechceš nějaké kazety?

Vojta
11. ledna 2019, 12:37
0

Ono 166 bude spořivější, s manuální V6 se v poho dá jezdit kolem 12... s turbínou dokonce průměr 10 a dálky kolem osmi :)

Bavoraczech
18. ledna 2019, 12:43
0

Jo, V6 JTS v Breře spotřeba 15-20l/100 km, 166 v manuálu průměrně kolem těch 12. Dá se jezdit za 9, ale za těch 15l taky, když se budeš dost snažit :-D.

Vojtáno
23. ledna 2019, 16:26
0

Našel jsem super 156 s cenovkou do 15 tisíc, tedy ideální stroj na PlechCup..;) 1.8 twinspark. Co myslíte, má to smysl kupovat tj. dojedu s tím vůbec do Mýta? :D

Bavoraczech
24. ledna 2019, 08:40
0

Hele, u motorů TwinSpark nikdy nevíš. Hooodně moc záleží jak se staral předchozí majitel. Když bych mohl doporučit zkus najít 2.5 V6. Akorát asi nebude za 15 a jestli jo, tak bude ještě víc zhuntovná než ta s tím TwinSparkem

Irwinek
11. ledna 2019, 12:27
0

Dobré čtení, já řídil naposledy 164 a moc spokojený :-D

reagovat