načítám data...

Člověk míní život mění

04. února 2017, 00:43 13 komentářů Franz Kafka

Někdy se události v životě zajímavě sejdou a osud vám do cesty postaví auto, které by jste pravděpodobně nevyzkoušeli a hlavně nikdy ani vyzkoušet nechtěli.

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Člověk míní život mění

Poslední dobou mi přijde, že mám pořád potřebu o něčem psát. Určitě bych našel pochopení pro některé častější návštěvníky Autíčkáře kdyby je moje texty už přestávali bavit naštěstí je vždy možnost to prostě nečíst. Dnes to nebude žádná úvaha ani nic ve smyslu co by se stalo, kdyby ale spíše věc co mě samotného zaskočila a nakonec mile překvapila.

Nedávno došlo k jedné události, která se vzhledem k pověsti tohoto výrobce vozidel v České Republice stane jen jednou za čínský přestupný rok a to musí být ještě správná konstelace hvězd. Naše nejlepší a technicky nejvyspělejší dieselové 7 let staré Audi A6 Avant sloužící převážně jako denní pracovní partner mojí ženy se porouchalo a já to musel řešit. Vzal jsem tedy ten nepojízdný vehikl na plato a dovezl do jednoho nejmenovaného autoservisu, co se specializuje především na tenhle typ aut ale majitel je kromě čtyř kruhů fanouškem hned několika italských značek a vůbec fanoušek aut jako takových. Po konzultaci, která pro mě měla nepříjemný výsledek „vstřiky“ jsem byl trochu rozladěný.

Auto samozřejmě nebude opravené za den ani za dva ale spíše za čtrnáct a více dílna je plná a práce je hodně. Určitě jsem neměl v úmyslu nechat ženu jezdit sedanem S4 který je prostě úplně na něco jiného a vůbec i přestože náš postarší vozový park zůstává poměrně obsáhlý v tyto dny, bývá slušně vytížen. Známý mechanik viděl mé dilema ale zjevně se bál pronést smělou nabídku a návrh k zapůjčení „náhradního“ vozu.

 Nakonec se přece jen osmělil a jakoby mimochodem pronesl slangem této skupině vlastní „Halejď se tajdle mám teďka volnej jeden pelech co jsme tady dostali, protože nějakej mlaďas nemněl love, poď na to hodit voko jesli to teda chceš jako pučit jestli mi jako rozumíš“.

Tak jsme teda šli a vzadu, za dílnou stála docela pěkná věc, kterou jsem na silnici už párkrát míjel, avšak nikdy ve mně nevyvolalo tohle setkání žádné zvláštní emoce. Byla to docela civilně vyhlížející Lancia Lybra s naftovým lenochodem o pěti válcích. Navíc v kombi a odporně šedivé barvě auto opravdu snad kromě zajímavých světel na první pohled ničím nenadchne. Chvíli jsem váhal zejména proto, že auta původem z Itálie ne že nemám rád, ale nevyhledávám je. Nakonec zvítězila ta zvědavost ve mně (a i když jsem to nutně nepotřeboval, byla to služba zdarma) a šel jsem si pro klíče. Vracel jsem se k té divně vyhlížející zšedlé Italce s nedůvěrou a naprosto bez očekávání.

Centrál na dálkové ovládání hned na poprvé udělal reklamu a otevřel, jen troje dveře naštěstí otevřít řidičovy se mu povedlo. Aha to je ta Italská elektrika řekl jsem si pro sebe. No nic centrál na autě z roku 2004 není nic divného a nefunkční bývá i u jiných vozidel. Zvenku jsem si auto prohlédl zběžně a viděl jsem zimní pneu na všech kolech, tím pro mě rozjímání v -5 stupních Celsia skončilo. Po nástupu do vozidla se ale můj pohled na tuhle levnou postarší, lednici začal pozvolna měnit. Uvítala mě rozměrná po všech směrech povedená sedačka řidiče v tmavé krásně zachovalé kůži (stejně tak zbytek interiéru). Celkově kvalitní a i po letech a 240 000 kilometrech neopotřebený interiér, palubní deska se mě uvyklému na povětšinou německý standart opravdu moc líbila a ještě dnes by určitě mnohé dokázala oslovit.

Hmm řekl jsem si pro sebe to je ten jejich design, ale na to auto přece nejezdí.  Přišlo tedy to, čeho jsem se bál celou dobu a to sice probudit k životu ten jejich pětiválec navíc v dieselu. Po nastartování se však ukázalo, že obavy jsou v tomhle případě zbytečné a i jako člověk co naftovým autům moc nefandí, musím uznat, že tenhle motor se opravdu vydařil.

Projev motoru je po zahřátí kultivovaný a uvnitř auta panuje i při zvýšených otáčkách téměř až benzínový klid. Po několika ujetých kilometrech bylo rozhodnuto, ten týden možná dva si s tímhle starým vehiklem budu jezdit já a uvidím, jestli mi dokáže, přiblížit co na těch Italských autech ti lidé vidí. Jasně tenhle běžný kombík v naftě asi není typický představitel aut, kterým příznivci italské produkce fandí a obdivují je, ale stejně za pokus mi to stálo. V autě je doslova záplava komfortní výbavy, a když jsem doma zjistil, kolik takové auto stojí peněz, absolutně jsem nepochopil, proč někdo řekněme s padesáti tisíci korunami v kapse běží pro nějakou nevybavenou věc typu Škoda Fabia nebo VW Golf. Pojďme dál součástí výbavy je mimo jiné docela slušné audio od společnosti Grundig, které umí vyluzovat téměř identické tóniny jako moje BOSE s deseti reproduktory a zesilovačem od modré tečky což mě velmi mile překvapilo. Vzhledem k době vzniku mě potěšila i velice dobře vyvedená navigace, která fungovala. Klimatizace je duální a plně automatická a potěšilo mě její ovládání, které není daleko tomu, co v té době nabízel třeba VW nebo konkurence z Francie. Všechno uvnitř toho postaršího auta prostě fungovalo dobře a celá ergonomie je vymyšlena doslova na jedničku.

První den co jsem auto zaparkoval doma, mě napadlo si o něm dohledat alespoň nějaké základní informace, abych věděl čím to vůbec jedu. Mile mě překvapila informace o použité technice a zejména potom o unikátní zadní nápravě. Nebudu to tady rozepisovat, nakonec koho by to zajímalo, může si to jednoduše vyhledat tak jako já.

Zkoušel jsem tedy co ten tichý a na poměry třídy docela agilní motor s autem udělá, když ho nebudu šetřit a budu to takzvaně rvát. Jako bývalý majitel Audi A4 B6 s šestiválcem v dieselu (už je pryč holka a jsem rád) jsem byl zvědav, jestli je to srovnatelné nebo jestli Italka překvapí. Můj malý soukromý test ve finále na plné čáře vyhrála Lancia zejména potom i přes velice ostré tempo spotřebou 6 litrů v kombinaci. Jezdilo se jak ve městě, tak za Prahou s nákladem i bez a řekněme, že velmi průbojně. Pořád bylo nutné na ni koukat jako na skoro 13 let staré auto, ale uměla překvapit v běžných rychlostech, se člověk jako nějaká brzda provozu, který je plný podobně /ne/výkonných aut necítí.

Víte, tvary zevnějšku jsou jedna věc, ale pocit z jízdy je podstatně důležitější. Tahle Lancie vám i v karoserii pro mnohé nevzhledné a navíc kombi umí zprostředkovat zážitek a to je to co mě dostalo. To auto je staré a dnes už i vypadá staře, na ulici na vás holky určitě nemrkají a chlapům se určitě nesvírají půlky nadšením, a přesto si přijdete tak nějak doma a výjimečně.

Je to první Lancie, kterou jsem měl možnost řídit, protože většinou se za volant těchto aut rozhodně netlačím a líbí se mi. Je to ten typ auta, které si neumí majitele najít přes reklamu od souseda a bylo jich vyrobeno mnohem méně než třeba Aster nebo Oktávek avšak výběr je pořád slušný a ceny neskutečně směšné.

Vzhledem k tomu že ve všech recenzích navíc auto všichni do jednoho chválí za nadprůměrnou spolehlivost a jednoduchost díky použitým shodným koncernovým dílům (FIAT) není při potřebě rodinného levného povozu jediný důvod proč třeba do užšího výběru tuhle mršku nezařadit.

Úplně nakonec věc zcela banální do kufru se vejde kočárek a dětská autosedačka jde s trochou klidu na zadní sedadla nainstalovat bez obtíží. Skvělá je na Lybře ta univerzálnost kdy ráno odvezete ratolesti do školky, potom zajedete do velkoobchodu pro materiál a o dvanácté už jste na obchodní schůzce.

Často tady zmiňuji, závist a jak to u nás funguje tak tady nemusíte mít obavy. Auto působilo velice neutrálně a ani jednou se mi u obchodních (nebo potencionálně obchodních) partnerů nestalo, že by na mě někdo koukal skrz prsty jakou, že paštikou jsem to dorazil. U známých (kamarádů) zase auto budí spíše zvědavost, než že by měli tendenci auto nějak hodnotit ať už kladně nebo negativně.

Život s ní mě částečně vrací do mládí, kdy jsem byl ještě wild and free a to nejen kvůli datu jejího vzniku :). Už dvakrát jsem se přistihl, že večer jen tak koukám z okna do dvora na auta a studuji její vykulené oči a usměvavou masku v záplavě té šedi co jí obklopuje ať už z Francie nebo Německa.

Mnoho z vás si teď řekne, jak může básnit o takové staré navíc naftové vráně, a já se vám nebudu divit. Myslel bych si před týdnem to samé a nechápal bych to. Lybra ale prostě patří mezi auta která, vás neosloví hned ale spíše až když s nimi strávíte nějaký ten čas. Umí být autem pro každou chvíli snad jen na okruh a do terénu bych ji nebral, přece jen není to tak komplexní auto jako Škoda Octavia, která vyniká bez debat ve všem že.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
04. února 2017, 11:27
0

Tohle mě na tobě baví ! Dneska je tu čítankové dopoledne :-D Sněžný obr a krásná Lancia, která je lepší než Audi a to jsem zvědav co přijde v neděli !

A docela se v tom poznávám. Občas se stane, že to levné nezajímavé auto chytne za srdíčko. Takhle jsem jednou pořídil Saaba 900 z roku 1993. Za pár korun a kolik ještě nadělal parády. Pak jsem ho po nějakým čase kdy už nebylo na něj využítí prodal kolegovi z práce. Ten měl tehdy bizardní období a jezdil starými plečkami. A taky byl velký šetřílek... no Holanďan :) A když se mu odporoučela Fiat Croma s poslední poruchou, kterou už nechtěl opravovat, nechal jsem mu Saaba. A já jsem ho zvelebil natolik, že když s ním přijel domů na vánoce, seběhla se prý část jejich ulice ( pánové převážně v důchodu..) a nevěřili že tak pěknýho Saaba dlouho neviděli.

Tak jsem zvědav, jestli ten "náskok díky technice" budeš opravovat, nebo ho necháš v servisu zarůst kopřivami a Lancia zůstane Kafkův denní povoz.

reagovat
Franz Kafka
04. února 2017, 17:01
0

Tuhle A6 musím určitě nechat opravit jednak se to vyplatí a jezdí s tím manželka a ta si tvoří citový vztah i k toasteru takže to nemůžeš jen tak vzít a vyhodit, někdy bohužel. Mám čím jezdit i tak, ale tohle mě celkem nadchlo, i přestože je to první Lancia do které jsem si sedl za volant a navíc v dieselu cítím z toho takový fajn pocit. Je to přesně ten typ auta co ti umí i to denní, otravné ježdění udělat zábavnějším aniž by z tebe nutně muselo vymlátit duši. Jinak celkem věřím, že s tím Saabem udělal doma parádu oni přece jen ta auta berou úplně ale úplně jinak než Češi. Respektive nevím přesně jak Nizozemci to znám jenom z vyprávění, ale i Švýcaři se k tomu chovají zcela jinak taky tolik pěkných "starých" aut u nás prostě nelze potkat (samo je to taky trochu tou mezerou 40 let co tu byla)

Jestli si ten závěr myslel tak jestli o té Lybře přemýšlím, tak určitě ano jako otloukánek do Prahy je to docela fajn volba navíc za ty peníze co teď jsou to je něco co i kdyby mělo jenom stát na zahradě tak proč ne.

krab
04. února 2017, 18:20
0

To bylo myšlený v nadsázce jako vtip. To je jasný, že 10letý auto musíš opravit, to se nedá nic dělat. To už je holt ta stinná stránka aut vyšší střední jakmile se dostanou do věku bez záruky. Ne, vždycky bývají levný na provoz, někdy bohužel dokážou naštvat hodně tím co jejich provoz doopravdy stojí...

Ty auta jsou postižení, že? Když ti přivezou na služební apod. účely nějaký libovolný nový auto s půjčovny, človět pak zas vrátí klíčky a hotovo. Žádný emoce, žádný .... hmmm tohle auto by mohl být můj kamarád a chci ho..
No a pak si sedneš do auta za pár šupů a pokud je v dobrým stavu může tě to takhle nadchnout. Naprosto to chápu :-D

Franz Kafka
04. února 2017, 20:09
0

Je to problém obecně u té vyšší střední paradoxně, když se na to záruka vztahovala tak to bylo pořád funkční prostě spotřební věc, bohužel. Je jí 7 a začala se sypat nejdřív jsme dělali věci na nápravě vpředu a teď se hlásí o slovo ten V6 v naftě a já konečně doma můžu říct klasické, vidíš já to říkal. Když jsme to auto kupovali tak jsem byl ten kdo volil raději slabší verzi, ale benzín. Jezdí s tím hodně a někdy daleko tak to byla nakonec nafta a takhle to dopadá. Jenomže jinak na to nemůžu říct nic ona využije jak quattro, tak to že je to auto dost prostorné a když to asi spočítá tak se nám to auto pořád takzvaně zaplatilo.

Přesně jak píšeš ! Dovezou ti něco na nějaký čas nebo i jenom den, nové auto, Ibizu, Octavii, Focus, Mondeo, Passata, Golf, MB C, BMW 1, Insignii, Superba, Cromu nebo cokoliv dalšího. Jezdíš si a to auto nevnímáš ono ti to totiž život nestěžuje, ale ani nezpříjemní. Vracíš to stejně jako půjčený brusle nebo boty na bowlingu prostě ok bylo to fajn a nezbytné a nazdar.

Je to přesně ten typ situace "nesnáším americká auta" a najednou objevíš Mustanga v super stavu až se ti ta prdel tím nadšením opravdu svírá a najednou je ten negativismus pryč:)) Sedneš do té "staré" věci a najednou ti tak neuvěřitelně kápne do noty a do nálady, že mě ani nevadilo, že to je v kombíku a hlavně bylo mi srdečně jedno kdo si co o tom myslí, nebo jaký na to má názor. Už se samozřejmě vidím jak to dávám do top stavu třeba v 1.8 sedanu ... znáš to taková ta komplet generálka, sehnat všechno TOP, rozleštit, dolakovat, vyčistit kůži, přezout na něco pompézního ...

Jak říkám nikdy bych nevěřil, že mě zaujme něco tak šíleně všedního a navíc z Itálie.

Chosé
04. února 2017, 18:08
0

Moc pěkné počtení, musel jsem si dokonce vypnout Simpsonovi jak moc jsem každou větu hltal a nechtěl být rušen.
Popravdě tohle auto mi nikdy k srdci nepřirostlo, dělá to asi ten design. Ačkoliv jsem ho párkrát zblízka viděl, tak mě neoslovilo. Vím jen to, že existuje. Ale tak nějak z tvého čtení si říkám, že by nebylo na škodu si auto prohlédnou zblízka a zevnitř.

reagovat
Franz Kafka
04. února 2017, 20:12
0

Vůbec tě za to nesoudím a je to tak, že pár okamžiků nazpět bych psal a mluvil úplně stejně. Jakmile to auto potkáš v nějaké z vyšších výbav tak si myslím , že uvnitř to nemůže urazit když to přeženu ani třeba lidi co znají starší Maserati. Jinak díky za pozitivní reakci je to po dlouhé době ode mě něco normálnějšího a méně "útočného" tak jsem rád, že se to dá číst.

Chosé
04. února 2017, 22:25
0

Čte se to fakt dobře, teď před začátkem školy jsem si oblíbil dalšího blogera, takže ve škole bude co číst aneb třikrát hurá prokrastinaci. :)

liška
04. února 2017, 20:26
0

hh:) jako majitel v podstatě totožně vybavený Lybry (podle mně i to Bose tam máš a ne Grundig) bych měl odkaz na tuhle recenzi naposílat všem mejm konzervativní kamarádům, jezdících ve fauvé-grupe a na mě koukajíc skrz prsty, kdy že taky prozřu, dospěju a koupím si vochcáfku :D nicméně lybře sem nedávno pořídil větší sestřičku a tak kdyby někdo chtěl: https://auto.bazos.cz/inzerat/69468348/Lancia-Lybra-SW-24-JTD-Executive.php
btw zajímalo by mě co máš s těma vstřikama, že je to tak na dlouho? tohle byla první věc co jsem na Lybře řešil a byla to otázka ani ne týdne...

reagovat
Franz Kafka
04. února 2017, 21:17
0

Máš pravdu byl jsem se do toho podívat a je tam taky BOSE, Grundig dělal jenom ty displeje pro navigace (údajně) Takhle ono je to jinak vstřiky se budou dělat na 3.0 TDi od Audi(r.v.2010) a právě tu Lybru jsem dostal jako "náhradní" auto a ta je naprosto v pohodě. Jako asi takhle ze stejně starou Octavií se to nedá srovnat Lybra je rozhodně lepší jízdně, pohodlím, pocitově, výbavou jediné co je asi horší je velikost kufru (pro Škodovkáře hlavní argument) a zřejmě ten design té Lancie nesedne každému ani mě nijak výrazně neoslovuje, ale jinak to auto taliáni vyfabulovaly naprosto geniálně. Ostatně tak ono téměř nic od VW designem neoslní a to píšu jako člověk co má už asi 10té Audi, ale jsem fanouškem aut a ne jedné značky.... proto nemám problém pochválit auto když se mi líbí i kdyby to byla Lada.

liška
05. února 2017, 12:03
0

já vím že ty vstřiky řešíš na OOOO, ale v čem je to tam komplikovanější?

Franz Kafka
05. února 2017, 12:17
0

V ničem je to v pohodě akorát je s tím práce, ale to je u všech au stejné spíš jde o to že má docela hodně práce a já chci aby to dělal on a ne někdo ze zaměstnanců (těm nevěřím) tak si musím počkat.

ToMyx
07. února 2017, 10:55
0

Tahle Lancia je přesně to co jsem hledal, když jsem potřeboval combi, jenže já chtel benzín. Každopádně je to jedno z nedoceněných italských aut, díky kterým se vyplatí občas projet inzerci :-) Moc dobrė podání aury Lybry, přesně tak na mě také působila, na prvni pohled hezčí zevnitř, ale po čase jsou ty ext. tvary tak nějak nadčasové. Super počtení!

Michal88
09. února 2017, 11:59
0

Na to, že jsem francouzofil a mám rád větší auta, jsem po Lybře občas výrazně pokukoval taky. Na to, čemu měla Lybra dělat konkurenci je moc dobře vybavená a pohodlná. To bych se snad vzdal i tý hydropneumatiky a že na té lpím velmi. :D Ale nikdy jsem se nedostal tak daleko, abych si to pořídil. Klidně i v naftě a v kombi. Ku podivu je kombi vidět víc, než sedan. A přišla mi jako lepší volba rozumu, než větší Thesis, kde bych měl extra vítr z elektroniky. Mechaniku opravím, 12V soustavu taky, ale jak je někde multiplex... To už bych raději pokukoval po AR 166. :)

Akorát pod tou malou kapotkou na Lybře bych nechtěl něco na tom pětiválu dělat. :)

reagovat