načítám data...

Bílá kometa z Jablonce, aneb život s fóbií po 70tkm

11. března 2021, 17:02 11 komentářů FidoBlack

Taktéž přezdívaná jako stálice mého vozového parku, podle ostatních i podle mě. No, tak se na to pojďmě podívat.

zobrazit celou galeriiFilip Černý: Bílá kometa z Jablonce, aneb život s fóbií po 70tkm

Ahoj,

Konečně jsem se dokopal k tomu napsat o autě o kterém skoro vůbec nepíšu. Jedná se o mojí bílou Fábinku (ano, dávám svým autům přezdívky). Jak už název blogu napovídá, je to nejspolehlivější auto co doma máme, bude to asi tím že ho máme od novoty a taky že je teprve 2 a kousek roku stará. Za tu dobu však jsem s ní nakroutil něco málo přes 70 tísíc kilometrů, momentálně přesněji něco kolem 74 100km.

Jistě jste si taky někteří všimli že jsem se o tomhle autě něco snažil napsat, ale byla to tragédie, hrůza a děs. Tentokrát to zkusím znovu a lépe.

Tak a jdeme na to.

  1. Jak jsem se k ní dostal, proč koncern když mám rád Italy a proč zrovna nové auto?

Začlo to po skončení střední, když jsem nastoupil do práce, chytil jsem dobrou pozici, začali se sypat penízky a já začal uvažovat o něčem novějším než byla moje C2 VTR s 1.4HDi pod kapotou. Bylo to auto koupené z nouze, než jsem jí koupil jezdil jsem postarší 307 kterou jsem miloval, jenže už se na ní podepisoval zoubek času, ze studentských peněz jsem jí nějak už nezvládal (přeci jen to byla 1.6 se skoro 300tkm) a jako poslední rána byla totálka po nacouvání dodávkou. Přišla práce musím něčím jezdit a ta C2 vypadala dost dobře, mě jako 20ti letého kluka zaujaly hlavně 16ctky na nízkym profilu gum, snížený podvozek a blbuvzdorná nafta s kterou se daly dělat i fajn věci. Auto hlavně mělo najeto asi jen 116tkm a cena 40 tisíc? Během jednoho telefonu s bazarníkem proběhla domluva a vezla se domů. JENŽE, v bazaru mě upozornili že klouže spojka při 5tce když mu naložím, spojka se vyměnila a vše bylo ok asi 3 měsíce. Spojka byla jen začátek, jednou takhle cestou na trénink, jedu z křižovatky, řadím za 2 za 3 a za neutrál…Tak hned v hlavě že převodovka a já nějakou porci km od domova zůstávám stát, když tu si všimnu že jde aspoň zařadit trojka a nic víc. Dokodrcal jsem se do servisu, spojka smrděla po celém autě jelikož rozjíždět 50kw na křižovatce na trojku byla fakt sranda. Nakonec mi bylo sděleno že “jen” to odnesly táhla řazení, že objednají díly a vymění to. No, jen co jsem došel domů telefon, zvedám a z hlasu mechanika už to zklamání bylo slyšet když mi povídá že na výstupní hřídeli převodovky je zhruba 0,5 cm vůle do všech směrů. Domluvili jsme se tedy že jí dám na repas a dovezu jí zpět jelikož servis toto nedělal. Na repasi po rozebrání mě řekli že to nemá cenu opravovat že by to vyšlo dráž než nová z Citrónu. Tak jsem nějakým zázrakem sehnal za 15 tísíc 5q manuál a za sumu 20k bylo vše vyřešeno, teda, dokud nepřišla zima.. Nechtělo to startovat, zlobila elektrika tak jsem si řekl a dost, peníze mám, poohlídnu po něčem novějším.

Zhruba po dvou měsících googlení a rozprav s kolegy a s maminkou a se všemi mi byl navrhnut operák který jsem navrhl když jsem zjistil že většina dealerů nabízí max 30tkm a jen pocit že to nikdy nebude moje mě děsil. Následně jsem teda řekl že to zkusím a půjdu do funglovky. Byli tři kandidáti, Peugeot 208, Dacia Duster a Škoda Fabia. Po obcházení dealerství a zkušebních jízdách mě ta škodofka zaujala. Navíc škodovka má nejrozšířenější servisní síť, díly za pár a prostě mi to auto z těch tří sedlo nejvíc…. A toť asi k bodu číslo 1.

  1. Auto jako takové, nějaké to info, jak se s ní jezdí a tak… vždyť to znáte

Je to tedy 2018 Škoda Fabia Hatch s motorem 1.0TSi 70kw, 5q manuálem a výbavou ve stupni Trumf. Asi vás zaskočí ta výbava, byla to nějaká limitka jako doprodej skladových Fabek před FL, tudíž je to zvýhodněný základ s TSi motorem. Obecně není to žádný luxus, sedačky látkové, rádio ve stylu UFO s auxem a USB které funguje jen na flashky a manuální klimou. Je to fakt tak chudý že i vzadu to má švihadla, ale co, vzadu moc lidi nevozím a navíc to oproti mým bývalým vozům byl fakt “luxus”. Co se motoru týče tak to pro mě byla taky jiná galaxie a stále tak trošku je, ze začátku jsem z toho měl i WOW efekt, protože nový auto jsem předtím v životě neřídil. Ten motorek umí celkem divy, jsem z něj překvapený i přesto že třeba 307 měla 81kw a mezitím jsem řídil i jiná papírově silnější auta. 70kw je vcelku málo, to se shodneme, ale krouťák 160Nm je na tak malý motor dost. Navíc i spektrum využitelných otáček a zpřevodování na delší cesty mi sedí(táhne od cca 1500 do 6000). Jen do města je to horší, občas stále nevím kdy a co mám mít zařazeno.  Jezdím s ní dálnice celou dobu co jí mám, denně i třeba 200-250 km a po tom nájezdu jsem začal být jakýsi rozlámaný, ještě aby ne když je to městské auto..když jsem u toho tak podvozek je prostě tvrďák, stejně tak jako ostatní generace fabky, ale po tý dálnici to nějak moc nevadilo. Stejně tak sedačky, prostě tehdá mi nějak nedošlo že si beru auto do města.

Ze začátku jsme s ní jezdili všude a tím myslím vážně všude, výlety, nákupy, návštěvy a vždy jsme byli překvapení co to auto zvládne. Například první delší cesta, jakožto trenér skokanů na lyžích jsme měli jen na závody do Polského Szczyrku a nezbylo místo v mikrobusu pro 4 lidi včetně mě. Jelikož jsem i já ještě tehdy rád skočil znamenalo to do auta a jeho 330 l kufru narvat 4 tašky s věcmi na víkend, 4 tašky skokanského vybavení a 8 kombinéz. Světe div se, vešlo se, musel se sice vyndat roletka ale vešlo se. Cesta měla cca 450 km tam a zpátky znovu, takže téměř 1000 km v benzínovém litru. Kupodivu to auto zvládlo na 1,5 nádrže když beru dotankování do plna při cestě zpět. Komfort vzadu si dva cestující pochvalovali, měli dost místa na nohy tak i na hlavy. Po příjezdu jsem spočítal spotřebu a auto to zvládlo za necelých 5,5l/100 km a to jsem to moc nešetřil.

Co se týče toho prostoru, funny storka se nám povedla když jsme se s přítelkyní sestěhovali a jeli jsme do Ikei pro gauč. A ne, nezbláznili jsme se, fakt jsme tam ten gauč narvali, včetně jedné komody. Druhou už jsme nedali ale naštěstí nám jí pán co měl cestu do Liberce vzal a to jen proto že byl dodávkou, měl jí poloprázdnou a potom co se nám smál jak hrajeme tetris se nabídl.

Ale to vše byly začátky, teď po té porci km jsem si uvědomil že na to moje cestování to chce něco pohodlnějšího, navíc čekáme miminko, takže prostor byl potřeba…Když se koupil Alfons fabka šla do pozadí a jezdí s ní přítelkyně. Ta si nemůže stěžovat, jelikož z Punta je to sakra přechod. Potom co jsem s ní začal i já jezdit po městě abych Alfonse netrápil krátkými trasami tak mi došlo že na tyhle přejezdy je to pecka, je to obratné auto, dobře se s nim parkuje a jeho přeposilované řízení je ve městě taky fajn.

  1. Asi závěr?

Ne asi ale určitě, sice jsem asi nenapsal uplně všechno ale chtěl jsem tím tady říct že Fábinka je vcelku všestrané auto do všech situací. Jede hezky, ani ten zvuk tříválu mi nevadí, podvozek a sedadla jsou trošku horší ale dá se to přežít a když je potřeba, dá se s ní i odstěhovat byt. Zažil jsem s ní dost a doufám že ještě zažiju, zatím nemám žádnou závadu, krom proraženého chladiče od kamínku, prasklého skla a nacouvaného předního nárazníku na parkovišti. Co se týče servisu tak i v autorizáku to není žádná drahota, sice, říct si 500 za litr oleje 0w20 je dost ale vždy se vejdu do rozumné částky aby mě to nezrujnovalo.

Takže kdo přemýšlíte o Fábii s tímto motorem tak se jí vůbec nebojte, jako daily vás to auto překvapí.

 

Jen doufám že teď je to napsané lépe než posledně. Kdyby vám tu něco chybělo budu vám odpovídat v komentářích.. :)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
11. března 2021, 22:19
0

Mi zajímá jen jedna věc....

...proč hergot ta strašná bílá?:))

reagovat
beastar
11. března 2021, 23:16
7

Přitom jestli Fabie v něčem exceluje tak je to vypadat o 100% dráž a líp v jakékoliv veselejší barvě.

FidoBlack
12. března 2021, 05:48
0

Na skladě byla totiž jen hovínková hnědá nebo tahle bílá. Navíc mě na ty barvě nějak extra nesejde pokud to zrovna není stříbrná:D

Mrkef
12. března 2021, 06:30
2

Tak tohle je hlavně Monte Carlo, které má i dost dalších doplňků, které ti zlepší mínění

FidoBlack
12. března 2021, 06:59
3

Přesně tak, hlavně můj rozpočet na MC nebyl.. Jako vezl jsem se v něm ve specifikaci 1.0TSi 81kw s automatem, což byla krása, ale skoro 500tis. za fabku už bylo hodně moc

Mrkef
12. března 2021, 07:06
0

Za 500k máš pěknou Scalu nebo Okynu v lepší holotě

FidoBlack
12. března 2021, 07:17
0

To ano, ale jak jsem psal výš, nebyl tak velký rozpočet.

Zajda
12. března 2021, 16:24
2

Neber si to zle, ale o tom autě jsem se nedozvěděl skoro nic. Skoro do půlky předmluva a francouzkých vracích, proč?
Najel jsi 70 tisíc, za tu dobu přece auto znáš ve všech režimech. Čekal bych nějaké hlubší info.
Trumfa jsem měla taky ve 2018 v hledáčku, společně se Swiftem 1,2, Cliem 0,9 a Yarisem 1,5.
Už jen po testovacích jízdách v těchto autech jsem zjistil mnohem víc než prezentuješ po 2 letech vlastnictví :-)

Nakonec jsem se na to teda vysral, koupil EP3 Type-R a tradičně prodělal kalhoty na servisu :-)

Jinak k oleji 0W20 - ten je úplně zbytečný pro tento motor, tedy spíše je zbytečné s ním motor trápit a ještě za to připlácet.
1.0 TSI bez filtru GPF může mít pro pevný 15tkm interval oleje VW502.00, lepší pro motor i peněženku...

FidoBlack
14. března 2021, 11:05
0

Psal jsem to nahoře, nejsem recenzent, jen spoko uživatel.
Ono ano,znám to ve všech režimech ale ty jsou 1 a to ten stejný, sedneš a jedeš.
Omlouvám se že jsem to nenapsal jinak, prostě to zatím ještě lépe neumím :)
A díky za radu s tim olejem,interval jsem chtěl zkrátit už dříve, jen jsem nevěděl co tam lejt

Rush
14. března 2021, 14:22
0

Hele, mě zrovna právě tahle 70kW verze nějak nesedla... Ono se to sice s tím turbem tváří, že to táhne, ale realita v provozu na okresce byla taková, že to spektrum otáček kdy to táhlo mi přišlo takový nijaký (rozhodně ne zmiňovaných 1500-6000), takže předjetí kolony znamenalo dost řadit před i v průběhu manévru. :-) Naopak při ustálené jízdě kolem těch 100-110 z moravy na sever čech znamenalo docela příjemných 4,6l/100km. To beru jako slušné. Oproti předchozím generacím se zamakalo na odhlučnění, interiér vypadá vlastně fajn a maskuje lacinost docela zdatně. Na dlouhé trasy se mi v tom sedí blbě, stejně jako v předchozích fabiích, ale to je spíše asi můj problém. Paradoxně ale mohu říct, že se mi líp jezdilo se základním litrem MPi 55kW. Ono to taky moc nejede, ale přijde mi to takové vyváženější. Do města a kolem komína je to totiž fuk a na delší trasy je otrava oboje. :-) Jen nechápu ty ceny... fakt ne. Nedávno jsem měl nabídku na odkup ročního kombajnu z fabriky s tímhle motorem, výbava tak nějak střed... za 350 tis? fuckin' srsly? Fabie mi dávaly smysl, když se daly v základu koupit za 190tis v socce, kde ty loňské sněhy jsou.

Jinak mě ta bílá paradoxně vůbec nevadí, však je to spotřebič, jako lednice. A dle fotek pozoruji, že ho tak taky užíváš, zabahněné uvnitř i navenek. :-)

No nic, počtení fajn, ale příště zpátky k alfě, jo? :-D

reagovat
FidoBlack
14. března 2021, 14:53
0

Jako máš pravdu, jenže pro mě jako nezkušeného autaře to byla logická volba...a ty kolony, no, třeba do kopce z 90ti se na 5tku nerozjedu, musim na 3jku a točit :D.
Jako mpi je takový víc do města, kdybych jezdil město tak jdu do něj, jenže dálnice je dálnice. A co se odhlučnění týče, zkus si kamiqa se stejným motorem, to je teprve hrůza :D
A ty ceny no comment.
A ano příště bude něco málo z opravy alfy..