načítám data...

Bazary útočí

30. srpna 2017, 19:52 32 komentářů Michal88

Aneb jedna malá "aktualitka." Probral jsem se ze zimního spánku. :)

zobrazit celou galeriiMichal 88: Bazary útočí

Nějak se mi při prolézání internetového pekla povedlo najít rozbor na novou bazaristickou kampaň, která se jmenuje Nekupuj auto na ulici. No, tak to je tedy hororové čtení. Posuďte sami.

 

Autobazary evidentně ztrácí zákazníky. Už i mezi laickou veřejností se začíná rozmáhat, že se ve velkém v bazarech prodávají stočená vozidla, falšují servisní knížky a bůhví co ještě a trh s ojetými auty ze zahraničí tak netáhne jako dřív. Reklamy se sebevědomými hesly a známými tvářemi už netáhnou. Netáhnou už ani různé certifikáty a jiné věci. Je třeba přejít do boje jinak…

To, co se píše na uvedených stránkách je jistě z malé části a v promile případů pravda, ale na této stránce je to podáváno, jako že je to na každodenním pořádku a jediná správná cesta je jít do bazaru, to je naprostý nesmysl. V mém okolí se občas auta točí, ale nějak jsem popisované příběhy neslyšel v takovém množství, o jakém píšou. Ale není to podloženo žádnou studií a ty články se snaží útočit na city, což je nejjednodušší způsob manipulace. Samozřejmě to není tak černobílé, jak se z tohoto blogu zdá, jít kupovat auto ze soukromých rukou není ani tak černé, jak se popisuje na stránkách, ale ani nějak extra bílé. Kupovat auto od soukromníka má ale jednu ohromnou výhodu. Pokud to není šmelinář, nebo člověk zdatný ve lhaní, je velká šance tu lež odhalit přes nesrovnalosti. To už je ale o tom konkrétním člověku, který chce auto koupit, jak je zdatný v tom, zjistit, jestli mu někdo lže. Troufám si ale tvrdit, že je to snazší odhalit, protože ten člověk v tom nemusí být kovaný jako bazaristé, kteří se to učí, jak komu co prodat a jak to okecat. Problém je, že hromada bazaristů už dává auta na servery typu bazos jako majitelé těch aut, aby se tak tvářili, také existuje mnoho překupníků… Také koupit starší auto od podnikatelského subjektu nemusí být vždy průs… průšvih. Třeba od dealerů autorizovaných servisů. Tam je riziko napálení o trochu menší (ale na 100% ne nulové). Se zárukou je to také diskutabilní. 

Jenže… A to si troufám tvrdit zcela otevřeně a je jedno, jestli se auto kupuje v bazaru nebo na ulici… Kupující, ve snaze ušetřit, rádi věří prodávajícímu. Je jedno, jestli bazaristovi nebo soukromníkovi. Doufají, že mluví pravdu, ale pak se strašně diví, že ne. Jako by šmelení okolo aut nebylo veřejným tajemstvím. Kupující se utěšují pocitem, že jim zákon dává záruku, že jim prodejce dá záruku… Krkolomný obrat, ale budiž. Jenže co si pak nevysoudí a na co si nezaplatí soudního znalce (a ne jednoho), to nemají… 

Celkem mě tohle dopálilo. Zase manipulace… Velké bazary by samozřejmě nejraději, aby se obchodovalo s auty pouze přes bazar, ale zatím si jen připravují půdu PR články. Problém je, že tím, že hodlají lobbovat, se APPAA (Asociace Prodejců Použitých Automobilů – Autobazarů) netají, když na tomto výtvoru píše, že bude působit na veřejnou správu…

Proto trochu parafrázuji jisté zvolání: " Bůh ochraňuj Českou Republiku".

Jinak jsem si toteď momentálně vychutnal, když jsem pro sestru sháněl benzinovou C4 první generace. Bylo to těžké hledání. Po vyfiltrování bazarů a překupníků jsme se byli podívat na několik aut. Ale toho bohdá nebude, abych šel do bazaru, kde jich je relativně dost, ale vše vesměs 1,6HDi (černá díra na prachy), robotizovaná převodovka (spolu s 1,6HDi černá díra na prachy krát dva) nebo když už benzin, tak na LPG nebo už z fotky je vidět blbě opravená bouračka…

Ale abych ještě dodal. Bazarům sice nevěřím, protože mé zkušenosti s nimi nejsou dobré, ale na druhou stranu, může existovat i relativně férový bazar. A i na druhou stranu, nelze ani sebeuvěřitelnějšímu soukromému prodejci věřit úplně všechno. Co mě ale dopaluje, tak je zas palebná příprava pro další utahování šroubu a seškrcení trhu. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
30. srpna 2017, 20:50
1

Tak jsem čekal propagaci takzvaných aut od soukromých prodejců (ne vždy tomu tak je) a dočetl jsem se. No vlastně nic nového. Alespoň je to ale napsané objektivně. Velké bazary těm menším obchodníkům leží v žaludku stejně jako některým zákazníkům. Nemysli si, že mě praktiky a způsob obchodu ve dvou největších bazarech nijak nevadí. Úplně férový bazar asi není je to obchod.

Jen dodám informovaných zákazníků, kteří umí opatřit a nebo chtějí relevantní informace je stále minimum. Mnohdy vidíš jak se dotyčný nudí, když se dovídá něco o autě hlavně že kouká pod kapotu a pokyvuje hlavou. Mnohdy se kupují totální levné šroty a lidi chtějí "kvalitu" jsou nesoudn,í každý co s tím obchoduje má samozřejmě problém! Pochybuju, že na ročním, nebo dvouletém autě třeba ve WeltAutu najdeš nějaké problémy. Respektive může být, ale pravděpodobnost je v pravdě malá.Ta C4 je přesně problémový kup když to bude kupovat "nefanoušek" značky tak se může spálit. MImochodem, kde bere zákazník pokaždé jistotu, že před ním má obchodník potřebu něco tajit? Stáček staré vraždy se stejně nevyplatí. U auta kterému je přes 15 nemá smysl dělat cokoliv. Myslíš snad že pod každou paštiku někdo leze a kontroluje třeba stav automatu, nebo dalších věcí do kterých nevidíš... Jenže máš auto, kde je tržní cena 100,000 napíšeš třeba horší lak, hůř řadí, nutný servis a dáš to za 50,000 jinak vzhledově krásný kus, ale nikdo to nechce :) Je to stejný jako sleva na salátovky u vás v Kauflandu ve slevě za 3,50,- si to nekoupíš, ale když je opláchnou na druhý den je dají bez slevy za 9,- tak si těch pěkných vezmeš tašku. To je problém našeho zdeformovaného trhu.

Tím nehájím tu pitomou kampaň. A jak správně píšeš je tady možnost výběru nikdo nikoho nenutí chodit si pro stočenku do triple ej.

reagovat
Michal88
31. srpna 2017, 00:28
0

Hlavní problém spatřuji (opět) v tom, že si profesionálové snaží skrz zákony a propagandu vydupat "jistý" příjem.

Je mi jasné, že jako prodejce nebudeš nadšen, když se bude zvedat prodej ze soukromých rukou na úkor bazarů, ale problémem je, že ač jsou lidi pacoši a své návyky jen tak nezmění (jak jsem četl u Tebe v blogu, pán s nájezdem 8t km ročně a honem honem kombajn fropě), tak se na druhou stranu tomuto trendu nelze divit. Prodejci a servisy si za svou pověst více či méně mohou sami. To, že tím trpí i ti, kteří ještě jakž takž ctí určitá pravidla, to je bohužel věc druhá. Ale ještě jsem osobně nepotkal bazarníka, co by se choval korektně.

Ač jsem potkal mnoho prodejců-pacošů ze soukromých rukou, vždy se mi povedlo koupit auto od celkem solidního člověka za podstatně slušnější cenu, než v bazaru. A na druhou stranu, při prodeji mých aut (nízké desítky tisíc Kč), pacoše jsem odpálil a prodal relativně slušnému člověku, se kterým se dalo domluvit.

Kde je jistota, že má prodejce potřebu před zákazníkem něco tajít? Tu nemá nikdo nikde, ale při jednání s cizím člověkem (a zvlášť jedná-li se o obchod) je třeba dodržovat jednoduché pravidlo "důvěřuj, ale prověřuj". Neboť špatné následky transakce se už nemusí dát vrátit a je třeba to řešit před. Tím netvrdím, že hned po telefonu hlásím prodejci, že jelikož je auto určitě stočený, chci 70% slevu, to je těžce nekorektní chování. Tím tvrdím, že pokud mě má někdo (v mém případě to byl bazarník, kam mě dotáhnul táta) za hejla a hodlá mi tvrdit, že 406 break, kterou "prý" jezdila jeho manželka a nechce to auto pustit, chybí tomu plastové podběhy a tam jsou vidět neoriginální sváry, není bourané, tak ho v tom pěkně vykoupu. Ne, že bych si vymýšlel nebo hledal pidiškrábaneček na laku, ale bagatelizování a zjemňování si odpustím. Pokud za mnou majitel přijde při obhlídce a rovnou řekne, kde je problém, tak to beru jako plus. Ne, že bych polevil v ostražitosti, ale i já se pak snažím jednat na rovinu a není to takový ten shadow dancing, to obšlapování, co si k "protivníkovi" můžu dovolit. A že jsem s tím zatím koupil auta celkem za rozumnou cenu, co sice vady měly, ale nic zásadního. Výjimkou budiž XM 2,1TD, kde se mi Lucas vysypal po měsíci od koupě, ale i to se povedlo vyřešit celkem solidně. Popisuji v minulých blozích.

Oproti bazarům, kde to prostě bylo o tom "přešlapování" a dělání ze sebe hejla, jestli se bazarník snaží vnutit vraždu, či ne...

Ono s tou c4, nakonec jsme koupili 1,4benzin bez LPG. V celkem pěkném stavu, po relativně pečlivém majiteli s pár drobnostmi... Tobě je jistě známo, proč jsem vyřazoval 1,6HDi, kterých je všude, jak ho.en, či proč byl vyřazen i robot... A co jsem správcem na Citroen klubu na FB, tak tam furt přibývají noví, co si koupí starší 1,6HDi (obligátně operák z Reichu či Holandska se 150t) a už začínají řešit problém s DPF apod... Do problémů s turbem (resp. turbem to začíná), pokud to není stočenka, mají ještě pár kilometrů čas...

beastar
31. srpna 2017, 12:35
0

To problém zcela určitě jenže více méně společenský. Není to neobvyklé a je to takový ten francouzský způsob. Vyřveme si jistoty není to dobře, ale to je tak vše co se s tím dá udělat.

Lidi mají mnohdy pocit, že kupují rohlík a ne auto. Vlastně ani nic vědět nechtějí a potom se diví. Mají mnohdy problém odhalit právě i pohádku hodného pana prodávajícího. Často tomu rádi věří. O překupnících z Bazoše nemluvě to je kasta sama pro sebe. Jasné pověst obecně je špatná. Je to ale pověst oboru a hodně lidí na tyhle věci svádí svou osobní neschopnost a naivitu. Prostě autům nerozumí a koupí kravinu. Nikdo je nenutí. Zase paradoxně nemám vyloženě zlou zkušenost se servisem. Občas lajdáckost až lenost, ale vždy udělali práci. V hodně případech hraje své vlastnost našeho národa/části/ ušetřit za každou cenu na všem. A sehnat levněji jak soused aby čuměl jak neumí kšeftovat. Jak chce někdo koupit kvalitní služby či auto za málo nechápu. Kromě pár zázraků to v podstatě odporuje zdravému rozumu. Navíc české myšlení v tomhle směru: cikáni jsou špatní, taxikáři jsou hovada, muslimové vraždí, němci jsou náckové, bohatý si určitě nakradli jenom já Čech jsem pašák! A bazary a servisy a... Co chceš si můžeš domyslet:)

Já neříkám kupujte bouračky. Svůj postup si volil správně. A ano je hodně případů kdy bazar ví a neřekne. Zase nadruhou stranu málo kdo dnes nepovolí prohlídku důsledně. Je možnost i zvedáku občas diag u dražších aut. U popelnice za 50 kolem zákazníka samozřejmě nikdo skákat nebude. Ostatně v restauraci se číšník také nepřetrhne kvůli jednomu pivu. Je to prostě služba. A je tam riziko, že bude špatná a předmět obchodu bude vrak. Co mám lidi kolem sebe, tak do klasických bazarů taky už nelezou. Hodně jich jelo pro auto ven. Nebo přes někoho dovezli auto z aukce a nebyl problém. Zase jde o to za kolik. Jinak vypadá 306 Break v ceně lepších hodinek a jinak 911 997 v ceně nového Mercedesu C:)

Obecně se to projevilo i tady. Reakce na mě některých zklamaných rádoby odborníků. Kteří zjevně nekupují tak obezřetně jak by to mělo být. Tak jak snad nakupuješ dle všeho ty. Prostě podle nich kdo prodává auta je špatný a hotovo... Logické ne?

Já prodávám primárně auta jako b2b takže dalším obchodníkům. Maloobchod tvoří asi 5% a dalších 5% jsou speciální auta. Takže popravdě k Citrónům se moc nedostanu. Ale chápu že koupit tady c4 v rozumném stavu a ne v naftě je úkol vskutku nelehký. Ona nakonec ta čtrnáctka od soukromníka musela být. V bazaru by se to koupit bez potencionálních či budoucích much nedalo koupit. Další nepsané pravidlo tady i nás totiž bylo dobré auto nebudeš prodávat.

Mě spíš rozčiluje, že lidi ani neví jak to dnes chodí. Míchání věci jako AAA, WeltAuto s Frantou Kočkou co má bazar v Polomy. Rozesmál mě onehdá nějaký naiva co mi tady psal jak jezdím někam s plaťákem. Prostě se drží mezi lidmi/zejména chudšími.../ představa, že prodej aut je bazar s plotem někde v prde**. A že hodně lidí jsou naivní strejčci ač nedobrovolně krásně ukazuje tvůj závěr. A stále přibývají na klubu další hdíčkaři... Asi nemají internet.

ro
rock
31. srpna 2017, 14:08
0

"...Lidi mají mnohdy pocit, ..."

Nezlob se na mne, ale v celým tom odstavci píšeš (jemně a jinými slovy, ale význam je stejný) že jsou lidi blbí a že se nemají divit, když je obere někdo chytřejší... vlastně tam naznačuješ, že bazary mají tu pověst naprosto zaslouženou.
OK, ať nenakupují v bazarech a ojetiny obecně, když tomu nerozumí. Je ti ale jasný, že pak v bazarech bude nakupovat pár tisíc lidí z republiky (lidi z oboru, mechanici a spol), protože ti ostatní si -v souladu s tím tvým náznakem- půjdou koupit nový Sandero na splátky?

beastar
31. srpna 2017, 16:50
1

To vůbec není o tom rozumět tomu do hloubky. Taky nerozumím nemovitostem, ale když budu investovat několik milionů do koupě domu asi budu chtít vědět co nejvíce. Píšu to myslím dost srozumitelně (právě proto ta jiná slova) Tady jde o to, že zákazník jde kupovat auto většinou jde o velkou investici minimálně v rámci rodiny a nechce nic vědět. Má svou představu a neposlouchá a nakonec ani nekouká. Je to částečně i o té naivitě. Jinak s ojetými auty jsou tyhle věci všude na světě to není nějaká problematika Čech. Míru problémů v počtu prodejů ovlivňuje potom jen stav a stáří vozového parku (stav nabízených aut) Takže ano, lidi jsou "blbý" zejména v tom, že koupí šunku a to za okolností že prodejce jim nic nesdělí ani nenalže (mnohdy taky o informace ten kupující nestojí) Potom to takzvaně "svedou" ne vždy na "bazar" a nebo prodávajícího. To je obecně neříkám, že je to takhle vždy. V poměru kolik aut se prodá třeba ve velkém bazaru typu ESA zase totiž těch "velkých" podvodů tolik není.

A stáčení? To jsme zpět u té naivity a očekáváních. Já nevím už jsem to tady psal X krát a nejen tady. Když je někdo naivní a chce stroj starý 15 let co má těch 110,000 km protože 320,000 už je hodně.... Tak mu není pomoci. A je jedno kde nakupuje. Menší bazary a vychcánky to samozřejmě tlačí k tomu stáčet, protože jinak neprodají. Na obranu spotřebitele musím říci, že poměr těchto zákazníků se od roku zmenšuje. Dokonce se daří prodávat starší auta takzvaně na stav i když mají oficiálně najeto třeba 400,000 km. To už jsme ale u toho, že odpovědný zákazník chce znát historii, servisní knížku, chce vidět doklady a to i ze země původu. Chce znát technický stav vozu včetně mechanických částí. Nechá si vysvětlit náležitosti převodovky ... A tak dále. většina lidí je chytrá až na půdu potom místo Selenie lejou Mogul. Náplň v CVT nevymění nikdy protože je to drahý. Ty nápravy v té Audině nevydrží nic, co naplat že mají na hrbu přes kilo.........Jestli se pohybuješ kolem aut nemá cenu se dál rozepisovat. Chyby jsou na obou stranách barikády. Kupuješ použitou věc tak se podle toho zařiď. Jak říkám osobně nemám zpětně závažnějšího problému a asi nikdo z mého okolí....

bitner
31. srpna 2017, 16:52
2

Lidi hlavne a predevsim chteji byt obelhavani. Vsude a a za vsech okolnosti. Politiky si platime, aby nam lhali. Do bazaru chodime, protoze chceme slyset pohadky. Proto je soucasnym nejuspesnejsi politikem clovek, ktery to tem lidem pali primo a furt dokola. Ti mu pak odpusti uplne cokoliv. On to PROSTE zaridi.
Chces Octavku po duchodci v TDI se 120 000 km za 120000 Kc? Neni problem, v bazaru jsou jich mraky. Staci chtit, ze.
Kazdy bazarista casem pochopi, jak lidi mysli a co vlastne chteji. Tak se prizpusobi.
A ze by si vsichni chodili pro Sandero misto te Octavky po duchodci, toho se absolutne nebojim. Zkusenosti jsou v drtive vetsine neprenosne a navic je vetsina lidi naprosto nepoucitelna (ted uz to mamo musi vyjit!).

beastar
31. srpna 2017, 17:00
0

Přesně jak píšeš. A ano přizpůsobí se jinak přijdou o byznys. Právě proto, že u nich nakupuje ta normální většina, co takhle přemýšlí. A tohle si žádá. Odborník si poradí jinak. Přes kamaráda, nebo známého si sežene káru bez toho aby někde objížděl bazary. Ono je to taková ta říše pohádek nastupuje v momentě, kdy to lidi chtějí. Stačí jen chtít.

Z jednoho filmu (českého:))...
.....všechno budé. Jenom mě musíš volit, víš... .

ro
rock
31. srpna 2017, 18:56
0

"Když je někdo naivní a chce stroj starý 15 let co má těch 110,000 km protože 320,000 už je hodně.... Tak mu není pomoci"

No a jsme u toho. Ten úplně ideální stav by byl, že člověk, který takový auto chce, obejde deset bazarů, pročte 1000 inzerátů a pak zjistí, že takový auto buď neexistuje, anebo existuje, ale očividně se čelně potkalo s kamiónem. A když zjistí, že vysněný auto neexistuje, tak se přizpůsobí realitě. Jenže to je utopie, jsem si toho vědom. Ale koho mám vinit z toho, že takových aut jsou v bazarech mraky, i když by být nemělo? Ty lidi? Ale no tak... Jo, jsou to spojený nádoby. Ty a kolega bitner říkáte, že v bazarech takový auta jsou jenom proto, protože si to lidi žádají. Sorry, to fakt není argument. Ti lidi by neměli takový očekávání, kdyby takový auta nestály naleštěný na ploše, ale jenom v oddělení "vraky - na náhradní díly".

Jo, fakt bych chtěl, aby se auta -i ojetá- dala kupovat jak rohlíky.
Otázka: "Proč tenhle Sportage stojí polovinu tohodle?" Odpověď: "Protože u tohodle odchází filtr pevnejch částic a jelikož u Kia/Hyundai nejsou soudní, tak novej vás do roka a do dne vyjde na kilo."
Až se se mnou bazarník bude bavit tímhle způsobem, tak si řeknu, dobrý je to. Můžeš koupit i použitý zboží s rozumnou mírou rizika. Určitě takový bazary jsou. Ale standard to rozhodně není...

bitner
31. srpna 2017, 19:06
0

Vytvor poptavku a nabidka driv nebo pozdeji prijde. Kdyz budes cestny a rovny bazarista ty a budes lidem rikat pravdu a nic nez pravdu, tak Franta odvedle uz treba tak zasadovy nebude. Franta proda, ty muzes cestne chcipnout pod mostem.
Taky jsem se pred 6 lety spalil v bazaru a muzu si za to asi ze 100% sam. Pri zpetnem pohledu VSECHNO od mista pres pane bazarnika az po auto samotne rvalo at se otocim na pate jedu pryc. Ne, mel jsem utkvelou predstavu, ze se mi nemuze nic stat a vse je tak, jak ma byt. Bazarnik mi ani nemusel moc lhat. Zkusenost za 40000 realne ztraty.

ro
rock
31. srpna 2017, 19:24
0

Proto dělám práci, kde todle nemám zapotřebí. Smířit se s takovým přístupem (a nějakým kreativním způsobem vytvořit nabídku, když už existuje ta poptávka) je mimo moje možnosti, tudíž bych asi chcípl pod tím mostem.

beastar
31. srpna 2017, 19:31
0

Jsou to spojené nádoby. Je to v podstatě hodně odborná diskuze a palčivý problém. Každopádně jsou obchodníci kteří začínají poptávce navzdory fungovat lépe. Určitě se najde i bazárník, co jede na rovinu alá příiklad s tou Sportage. Je to otázkou času, ale logicky to jde pomalu když poměrně jednoduší je stáčet a leštit starý vraždy. Což já absolutně odsuzuji.

Michal88
01. září 2017, 08:03
0

rock: Když se k tomu ještě vrátím... Za to, že si člověk koupí vraždu, za to si určitě z drtivé většiny případů může sám. Jde o to, že ač se dlouhodobě ví, že se u nás s auty šmelí (a teď je zcela jedno, jestli v bazaru nebo ze soukromých rukou) a takový člověk jde a jde si pro auto, jak psal beastar "pro rohlíky", tak se nelze divit.

On je problém v současném pojetí, že stát, jak se snaží vodit lidi za ručičku (stáčení tacho bude trestné, byť to už je TČ podvodu aj), tak mají falešný pocit, že když se zavede nový zákon, všichni se jím budou hned řídit a zločinnost nebo "zločinnost" v tom odvětví hned zmizí. Takhle to ale prostě není. Jenže čím zas.anější bude náš právní řád, tím to bude horší. Pak se nelze divit těm srdceryvným příběhům.

Jinak k příkladu se Sportage... Já nechci být hnusný, ale aby Ti někdo řekl důvod, proč má auto poloviční tržní hodnotu, než jiné, to by ten člověk musel být fakt bedna. Tohle bych chápal, jako příjemný bonus, spíš si ale myslím, že tyhle obecné informace by si měl pozjišťovat kupující, než si jde auto vybrat a aby se rozhodnul, co vlastně chce (nebo to probral se svým mechošem, když tomu nerozumí) a na prodávajícím by mělo být nezatajovat a nelhat o skutečném stavu vozidla (jó pane, DPF je právě vyměněný - a místo toho je tam DPF off).

Michal88
01. září 2017, 08:41
0

Jen bych rád ještě doplnil... To, že je tu stav s prodejem ojetých aut jaký je, tak to není chyba jen na jedné straně. A to nemluvím jen o bazarech, ale celkově.

Když kamarádka (nebo tefa spíš kamarádka mé expřítelkyně) koupila Focuse 1,8TDDi se "120t" a "nebouraný" a já ho pak viděl, tak jsem jí řekl: "Koukám, jsi slušný masochista. Tak si trp." Koukala na mě, jak puk. Auto po prasáckém celolaku neorigo barvou, tuzing světla, pokroucené a srovnané přední "parohy", motor šel jak při posledním tažení (a taky asi za 15t km odešlo čerpadlo do věčných lovišť...) a jiné.

Ale hlavně, že věděla, že fušuji do aut a nebyl problém mi říct (navíc jsem jí to i nabídnul) a stejně si koupila za draho volítanou vránu. Za těch 40t, co do toho tenkrát pustila, do koupě, by měla krásnýho lehce staršího focuse v benzinu, který by měl sice víc na hrbu, ale který by jí sloužil podstatně déle. Jasně vidíš, kde je chyba. Prodávající, že něco nakukal a kupující, že mu věřil... A že těch 40t pro ni bylo dosr. Daleko nejezdila (cca 5t za rok), dělala prodavačku v potravinách.

krab
01. září 2017, 08:52
1

Díky za blog a to téma. Profesně se v ojetých autech nepohybuju vůbec. Dění sleduju dlouhodobě z pohledu zákazníka, protože jsem v životě koupil hromadu ( dalo by se říct) různých ojetých aut a taky jich logicky dost prodal. Spletl jsem se jen jednou. A mohl za to nedostatek asertivity a liknavost. Prostě jsem nad tím mávnul rukou, že ten problém , OK, dořeší se. To bylo jediný auto který jsem koupil řekněme špatně. A byla na něm celkem ztráta. Ale zas žádná tragedie, několik desítek tísíc ..

Kultura prodeje ojetých aut se opravdu rok od roku zlepšuje u velkých prodejců. Dokonce i podmínky protiúčtů a výkupů. A vážně nechci dělat reklamu. A to i včetně nabídek např. pojištění. Ano, stále tomu něco chybí. A to i na západ od nás. Prodejci ještě nejsou na takové úrovni znalostmi a veškerými informacemi o konkrétních autech jak by si to zákazník představoval. Ale! Zákazník často očekává servis a prostředí srovnatelný s nákupem nového vozu. A v tomhle případě souhlasím dost s tím co píšete a píše Beastar. Jedna věc je, když jdete pro auto do 200tisíc a když si kupujete auto nad 500. Ne všichni prodejci ojetých aut prodávají správně ta dražší auta, ale nelze se zlobit na prodejce, že u 12let starého Passata vám jen dá do ruky klíčky, řekne tak si to projděte, nastartujte , teď nemám čas za 10min se sejdeme a řeknete mi jestli to chcete... Prostě málokdo okolo vás jako zákazníka bude skákat, když na tom konkrétním autě nic moc nevydělá. S tím je potřeba se smířit. V Německu je to obdobné, akorát tam je kupní síla větší, čili ten efekt ještě znatelnější.

Čili nám, jako zákazníkům levných ojetých aut nezbývá než si pořádně prostudovat co vlastně chceme a když toho nejsme schopní, vzít si s sebou opraváře. Každý férový prodejce ( ať už velký bazar či ten pokoutník na bazoši) by vám měl prohlídku aute v dílně před koupí umožnit. Pokud ne, otočte se, mazejte pryč. Pokud nad tím mávnete rukou, je to vaše velká chyba.

Musíme si totž uvědomit, že kupujeme auto u kterého už výrobce negarantuje leta vůbec nic. A nemůžete čekat, že prodejce, ať už kdokoliv vám nahradí záruku výrobce.

Další věc je, že jak jsou ty auta složitější, potřebujete pro nákup ojetiny znát víc a víc věcí. Dřív jsem poznal dobré auto od špatného za 5minut, stačilo vědět nějakých 10 fíglů kam se kouknout. Dneska to neplatí. Musíte si vyžádat kompletní "chorobopis" většinou z elektronicky vedené servisky, zjistit pojistné události, načíst hodně informací, nechat diagnostikovat atd.. Teď nedávno zrovna u nákupu 4 leté GT86 jsem to dělal. A pak se zamyslet logicky a realisticky. Tohle je cena , tohle jsou nedostatky, tohle jsou rizika. Vyplatí se, nevyplatí se?

Abych to zkrátil, taky nemám rád když stát do všeho zasahuje. Měl by dělat opak a vytvářet jednoduché podmínky pro férové svobodné podnikání. Nic víc , nic míň. Je to trochu utopie, asi v celé EU, jak to člověk sleduje.

Na druhou stranu, kupující ojetiny má dneska určitě lepší šanci se nespálit než v roce 1997 například, nebo 2007 .. zkrátka lepší se to. Ale musíte být realisti.

Michal88
01. září 2017, 09:21
0

K poslednímu odstavci bych rád dodal, že co se týče odhalení postupů a množství dostupných informací o konkrétních modelech, tak určitě. :) Co se týče "ochrany" kupujícího, tak je to na stejné úrovni jako před 20 lety, ač mají lidé opačný pocit. Každopádně nikdy nelze ochránit obě strany před špatným obchodem a byl by to i nesmysl, tam by ta zodpovědnost měla být na obou stranách a ne na státu (jak píšete).

ro
rock
01. září 2017, 11:33
0

Michal88
Měl jse napsaný sáhodlouhý elaborát na téma co všechno mne zaráží na těch názorech tady nade mnou, ale promazal jsem to, nemá to smysl. Omezím se jenom na jedno:
Nastavit myšlení ve společnosti na tom, že ten poškozený si za to může sám nebo z půlky sám, je zkrátka špatně. A dokud ten názor bude přetrvávat, nezlepší se to.

beastar
01. září 2017, 13:40
1

Ty už automaticky píšeš poškozený. To je špatně. Píšeme o obchodu jako takovém, kde jsou rizika. Ne o špatném kde je kupující podveden. Takhle jak to popisuje Krab to chodí všude. Kupující je povinnen se seznámit se stavem vozu nakonec to podepisuje i ve smlouvě. Mnoho lidí neučiní ani základní kroky a už kupuje.

Řekl bych, že je třeba rozlišovat chybu a záměr. Chyba je na straně kupujícího že neprověří například stav spojky či karoserie. To že prodávající například lže o stavu dpf či zatají vážnou nehodu je jeho podvod defakto.

Nevím zda se nezlepší. Ono už se to v globální rovině pomalu zlepšuje. Nastane doba kdy bude možné si vybrat. No a prostě nikdy nepřijde doba, kdy ti někdo bude garantovat záruku a stav na autě s kolonky do 50000. Nakonec ojeté auto 400 plus už dnes koupíš mnohdy na úrovni pod střechou. Podepíšeš v klidu po kontrole i zespodu. Lidi musí převzít odpovědnost za své činy. Nebo když vidíš shnilou zeleninu v Albertu a prodavač řekne pane ta je dnešní. Tak to koupíš a potom je budeš žalovat?:) Zboží jako zboží. Obchodník by neměl záměrně klamat a tajit důležité info protože auto je to jen do té doby dokud jezdí. Zákazník by neměl být hlupák a kupovat neodpovědně. Easy. Proč to na obou stranách nechtějí někteří pochopit nechápu.

Michal88
01. září 2017, 17:27
0

rock: Myslím, že to beastar shrnul celkem dobře.

Jenže... Když si to vezmeš... Hromada závad se dá odhalit relativně snadno (pro lidi, co vědí kam sáhnout) a tím nemyslím auto napíchnout na noťas. A teď si vem... Chceš koupit naftové auto. Zeptáš se "je v pořádku filtr pevných částic?" Prodávající Ti řekne, že snad jo, že on s ním nic nedělal (auto má třeba čerstvou technickou a on to auto má rok - rozuměj, buď ho nechal vykuchat nebo ho už tak koupil a technická byla "ze známosti"). Koupíš ho bez toho, aby sis cokoli ověřil a za dva roky Tě vyrazí z technické, protože je vykuchaný FAP/DPF. Tobě, protože na to auto máš třeba ještě úvěr nebo jsi vysolil dost peněz na dřevo, tak nezbývá, než to za kua draho opravit (třeba 20t za DPF/FAP, nový program do ECU a k tomu práce, takže třeba dalších 30 - 35t vyhodíš do luftu. Po dvou letech už nemáš ani záruku na skryté vady. A i kdyby, co uděláš, když Ti prodávající řekne, že o tom nic nevěděl a že záruku neuznává? Vezmeš si právníka za draho a ještě sráž se budeš soudit s nejistým výsledkem? Přitom stačilo, aby někdo, kdo tam bude s Tebou, sledoval, jak se výrazně odpíchneš se zahřátým autem z místa a když se z výfuku vyvalí kouř, jak ze spalovny, tak máš jasno. ;)

beastar
01. září 2017, 17:53
2

Jasně auto je složitý stroj a je opravdu mnoho závad které je velice obtížné odhalit. To jsou potom extrémy a tam může dojít na soudní spor již dnes a jsem přesvědčen, že prodejce uhradí škodu, nebo se s poškozeným vyrovná. Lidé bohužel vynechávají i takovou tu zběžnou kontrolu přesně jak popisuje Krab, nebo teď v posledním příspěvku ty. To jsou přesně totiž věci, které ani jako prodávající nemůžeš mnohdy vědět. Víš co by to bylo od řekněme 50 aut nahoru prověřovat vše kompletně když je i rychlá obrátka. A soukromník ten nemusí vědět vůbec typicky jak jsem koupil tak prodám to je jejich mantra. Už dnes je ve smlouvě kupující prohlašuje, že se řádně seznámil se stavem vozidla a přebírá... Ok skryté vady zanechme stranou to je jiná cesta. Bouračku odhalíš, stočené km (výrazně) nebýt naivní tak také, dpf, stav motoru, stav podvozku, stav karoserie, stav laku, spojka, převodovka, to jsou věci které můžeš prověřit před koupí. Chce to právě jen ten odpovědný přístup a zjistit si něco o modelech vozů které mě zajímají. Dělám to tak i já protože zcela logicky nikdo nezná všechna auta skvěle z hlavy. Takže je to problém který spíše ukazuje obraz společnosti jako celku. Opět a po osmé píšu, že opravdu se podvody (vědomě) dělají, ale lidé o tom vědí a nepřipraví se. Není to v pořádku stejně jako vražda či kráděž. Půjdu se ale procházet v jednu ráno sám po Chánově s Iphonem v ruce a zlatým řetězem na krku ???

bitner
30. srpna 2017, 20:51
0

Hm, napisu pohled ze strany potencialniho poulicniho prodejce: NIKDY. Auta, ktera bych sam mohl teoreticky prodavat, budou sunky za par desitek tisic. A na takova se sletavaji jako vosy na bonbon totalni pacienti, kterym bych po 10 minutach musel dat pres drzku. Takze az ta doba nastane, zkusim ukecat aspon trochu rozumnou cenu na protiucet u dealera prodavajiciho nejaka nova auta. Kdyz to nepujde, tak AAA a kdyz se nedomluvim ani tam, tak vrakac.

reagovat
beastar
30. srpna 2017, 20:55
0

Pod ty první slova bych se klidně podepsal. To je asi to co tady většina totiž zažila. Koupila levnou hujdu někde na ulici, nebo u Čížka za plotem a potom tomu hromadně říkají "špatný bazar". Zajímavé že já ze 6 aut doma mám 5 ojetin zvenku a problém sem neměl nikdy z ničím. A když tak sleva odpovídala stavu auta při prodeji. Navíc jak píšeš nové je nové :)

bitner
30. srpna 2017, 21:01
0

Paradoxne cim vic penez bych na auto mel, tim vic bych uvazoval o ojetine. Mozna je to jenom naivni predstava, ale od nejakeho pulmice nahoru uz asi prevazuji vyhody ojetiny pri znacne davce opatrnosti.

beastar
30. srpna 2017, 22:06
0

Přesně tak sem to udělal já. Sice sedan relativně diskutabilního vzezření, výrobce diskutabilní Infinity. To je ale jedno když za rok a půl staré auto za milion platíš o 440000 méně. Nájezd je 22000 a na autě záruky.

Michal88
01. září 2017, 08:58
0

Tady jde ale i o jinou věc... Pochopím, když si někdo vezme půjčku na auto, které si na sebe a na tu půjčku bude vydělávat (ať jízdami, nebo reprezentací). Trochu ale nepochopím, proč bych si měl kupovat něco, na co nemám a brát si na to půjčku. A kor, pokud si veru půjčku, uvážu se k tomu na třeba 6 let, budu s tím muset žít a pak se mi z toho stane nepojízdný vrak, protože jsem si blbě vybral.

Jakub Pospíšil
01. září 2017, 11:25
0

Pod to se můžu podepsat. Nabídl jsem k prodeji favorit za 2000,- Kč. Naštěstí mě cosi osvítilo a do inzerátu jsem nedal svoje číslo, ale nějakou předplacenou kartu, co se mi doma válela.
Za 3 dny mi volalo cca 50 lidí. Ani jeden nenabídl ty 2000 Kč. Nejčastější byly 4 skupiny lidí:

1-Překvapilo mě, kolik lidí si nepokrytě řeklo o to, ať jim dám to auto zadarmo. Argumenty typu "Já jsem svobodná matka" nebo "No nám teď odešlo auto a máme děti" jsem slyšel nejmíň desetkrát. Vzhledem k tomu, že jsem všeobecně alergický na protěžování lidí, co se rozmnožili (wow, gratuluju, zvládli jste nejzákladnější pud ever)
2-Vyměňovači. Já to s vámi vyměním za mobil/playstation/kolo/mikinu a džíny/napůl vypitou Zacapu (fakt)... Dokonce se našel expert, co mi nabízel rozbitý notebook, že bych si ale ještě něco doplatil.
3-Splátkovači. Já vám teď dám pětikilo a zbytek po dvou kilech měsíčně (a podobně).
4-Já bych chtěl jen tu přední masku/vejfuk/levé světlo/kousek drátu z motoru. Vesměs ideálně za odvoz, nebo za dvacku.

Po třech dnech jsem to vzdal, inzerát smazal, simku vyhodil a odvezl auto do sběrného dvora. Dostal jsem litra a vše bylo vyřešené za 15 minut.

Za mě tedy prodej na ulici u starého levného auta nikdy více.

beastar
01. září 2017, 13:46
0

:D To je hrozný. Skoro až ostudný, když si představím jak to někdo mění za jeansy. Zase auto do 50.000 to je záruka hromady bláznů. Předpokládám že půlka z nich by to ještě oblézala. A snažila se na místě ukecat variantu za odvoz.

Jakub Pospíšil
01. září 2017, 14:15
0

Zezačátku mi to přišlo i legrační, akceptoval jsem snahu o výměnu u kluků z vedlejší vesnice, co chtěli auto na blbnutí na poli, ale opravdu jsem nechápal klidně třiceti, čtyřicetileté dospěláky kterým přišlo normální si říct o to, ať jim dám auto zadarmo a ještě zvyšovali hlas, když jsem řekl že ne.
Vrcholem a taky důvodem proč jsem s inzercí skončil byl borec, co mi po tom, co jsem mu nechtěl dát auto na splátky s tím, že si pro něj přijede ještě dneska (bylo 9 večer) začal do telefonu vyhrožovat, že si mě najde a že ze mě to auto vymlátí.

bitner
01. září 2017, 14:26
0

Tak az takovy masakr jsem nezazil, ale to co ano, mi bohate stacilo. Nechat se otravovat obtiznymi dementnimi individui za tech par tisic nestoji.
Naposledy uz jsem to resil protiuctem za symbolickych 10 000 (Focus vicemene v rozkladu). I kdyz me pak vsichni presvedcovali, jak su uplne blbej, ze minimalne jsem to mel zkusit za 20 prodat sam, tak mi tyhle zkusenosti zahani vsechny pochybnosti.

Jakub Pospíšil
01. září 2017, 14:27
1

Jo a ještě byl kouzelnej borec, co mi v deset ráno v úterý volal, že si pro auto jede z Plzně, (bydlel jsem u České Lípy) a že bude za dvacet minut v Lípě, tak mi pak zavolá abych ho navigoval. Když jsem mu řekl, že jsem v práci a že budu doma až v šest večer, tak mi oznámil, že na mě čekat nebude, že mu musím zaplatit cestu s podvalem, že to je nejmíň za pětku, ale že to možná smázne tim, že si to auto prostě naloží zadarmo. Taky to nebyl přijemnej hovor a dodnes nevím, zda byl opravdu na cestě z Plzně, nebo to jen zkoušel.

bitner
01. září 2017, 14:32
0

Psychopat, nic jineho. Docela by me obcas zajimalo, na cem ti lidi jedou.

beastar
01. září 2017, 15:12
0

Cože :D Tak koukám, že si musím zaškrtnout novou kolonku. Auta pod deset tisíc lákají opravdu už totální kretény. Tak tohle je taková ukázka toho jak přemýšlí část "spotřebitelů" vlastně si s těmi lidmi, co mají ty malé zaprášené bazary a pochybné obchůdky můžou docela dobře rozumět a notovat. Vymlátit z někoho auto, vydírat, vyhrožovat to je koukám taková stejná skupina jako býval třeba v Praze Pan Nápravník na Lhotce. Taky dobrý byznysmen....

Pe
Petr44
31. prosince 2017, 19:35
0

Někdo si to nenechá vymluvit. Můj strejda, který se kolem aut léta pohybuje, sháněl kombíkovouOctu 1, f TéDéÍčku s mááálo kilometrama, sehnal (v roce 2016) auto z roku 1997, jen se 115 000 km. všichni jsme mu říkali, že je to stočená olítanina, né, on mi ten pán říkal, že to sem do toho autobazaru postavil jeho kamarád... Už vyměnil co se dalo, ještě to dle mě neskončilo, protože to auto má odhaduju cca 400t/km. Ale kdo chce kam...