načítám data...

Proč už nechci být petrolhead

04. dubna 2015, 19:05 55 komentářů Vojta Dobeš

Říkat si "petrolhead" je dnes v módě. Stejně tak je v módě tesknit po starých časech a kritizovat dnešní auta za to, že jsou moc málo pro nadšence a příliš pro obyčejné lidi. Už toho mám dost. Nechci být takový petrolhead.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno jsem se dostal do debaty s kamarádem ohledně Porsche 911. Nesouhlasil jsem s jeho tvrzením, že současná generace "sešla z cesty" a je jakousi "zradou hodnot značky". Klasická 911 byla přeci malé, lehké sportovní kupé, které bylo hlavně o citu v řízení, perfektně vyváženém podvozku a spartánské jednoduchosti. Ta dnešní je velké, tlusté GT pro lidi, které zajímá hlavně pohodlná a rychlá přeprava. Dokonce, ó jaká hrůza, si jí objednávají s "nesmyslným" pohonem všech kol nebo dokonce automatickou převodovkou.

Jenomže ona původní 911 nebyla lehká, puristická a spartánská proto, že by tehdejší zákazníci nechtěli luxus a dávali přednost jakémusi "požitku pravého petrolheada". Byla taková proto, že kdyby nebyla lehká, byla by se svým dvoulitrovým motorem o výkonu 130 koní ještě pomalejší než byla ve skutečnosti. A aby byla lehká, nemohlo v ní být příliš věcí a už vůbec nemohla mít záležitosti jako pohon všech kol nebo automatickou převodovku. Protože použitelná čtyřkolka ani automat vhodný pro sportovní auto v té době neexistovaly.

Přes všechna omezení však především vůbec spartánská nebyla. To, že na nás dnes klasická 911 působí jako nástroj pro krystalickou radost z jízdy, bez zbytečných příkras a měkkosti, je dáno naší dnešní rozmazleností. Když vedle sebe postavíte typické rodinné auto z roku 1964 – třeba Ford Cortina, který jsme nedávno testovali – a stejně starou 911, zjistíte, že ta 911 vůbec není spartánská. A vlastně ani tak malá, když vezmete v úvahu, že maličká Cortina byla tehdejším ekvivalentem Mondea.

Pokud si někdo v roce 1964 kupoval Porsche, koupil si ho proto, že bylo rychlé a pohodlné. A dokonce i praktické – v tehdejší době byla kupé 2+2 považována za vhodný dopravní prostředek pro rodiny s malými dětmi a zavazadlový prostor v předku stačil i na kratší dovolenou. Samozřejmě hrál roli také fakt, že se 911 skvěle řídila – ale bylo to mnohem více o tom, že bylo snadné s ní jezdit opravdu rychle, než o tom, že by nabízela intenzivnější pocit "spojení s vozem". V šedesátých letech jste cítili ono "spojení s vozem" v každém autě. Neměli jste totiž jinou možnost.

Kdybyste typickému zákazníkovi z roku 1964 nabídli, že mu prodáte auto, které bude větší, pohodlnější, bude mít výbavu, o jaké se mu ani nesnilo, menší spotřebu, bude nesrovnatelně bezpečnější a ještě navíc mnohem, mnohem rychlejší, nejspíše by svou původní 911 vyměnil ještě dříve, než by stačil mrknout okem.

automobilky se opovažují vyrábět auta podle toho, co zákazníci chtějí. strašlivé, že? 

Jenomže pro "správného petrolheada" je cesta od aut, která nabízela vzrušení a bylo těžké je řídit, k autům, která se řídí snadno a jsou pohodlná a bezpečná, cestou do pekel. Slyšel jsem názor, že se automobilky zpronevěřují svým hodnotám z tak nepochopitelného, přímo opovrženíhodného důvodu, jako je fakt, že to tak zákazníci chtějí. No chápete to? Ti sprostí lidé se opovažují chtít BMW a Porsche ve čtyřkolce. Dávají přednost rychlejšímu a úspornějšímu automatu před řidičsky ryzejším manuálem. Představte si to, ti lidé se dokonce opovažují upřednostňovat u rodinného kombíku praktičnost, komfort a úspornost před radostí z jízdy. Odporné!

To, že by petrolheadi obětovali všechno na oltář radosti z jízdy, ale není ten největší problém. Nejhorší na nich je, že vlastně vůbec nevědí, co chtějí. Každý vám třeba řekne, že by chtěl, aby automobilky zase začaly vyrábět dostupná, lehká a zábavná auta, která bude radost řídit. Když mu ale odpovíte, že jste s jedním přesně takovým autem nedávno jeli, a že se jmenuje Škoda Rapid 1,2 TSI, tak se zatváří znechuceně. Protože Rapidem jezdí jeho strýček z vesnice, jeho děda, sestřenice ho má jako služebák a tuhle mu v něm dokonce přivezli pizzu. Když by si koupil Rapid, mohl by si někdo myslet, že to udělal proto, že chtěl obyčejné auto za rozumnou cenu a ne že je výjimečný petrolhead.

Ostatně i debata, zmíněná na začátku tohoto článku, byla v tomto ohledu poněkud ironická. Proběhla totiž na Facebooku, pod fotkou zbrusu nového Porsche Cayman GT4. Tedy lehkého, ryzího Porsche s manuální převodovkou, zaměřeného výlučně na řidičské nadšence. Auta, které využilo platformy postavené čistě pro požitek z jízdy, bez kompromisů vynucených druhou dvojicí nouzových sedaček, aby mohlo přinést úroveň zážtků, kterou bude 911 moci závidět.

Jenomže už to není 911. A petrolheadi hrozně dají na jména, obrázky a pocit. Trojkové BMW by pořád mělo být takové jako E30, i když se jeho postavení na trhu změnilo a manažeři, kteří před 30 lety považovali za dostatečně rychlý a komfortní stroj stísněnou 318i, dnes požadují 300 koní a prostor, kam se vejde dospělý člověk. A když se třeba taková M3 vrátí kvůli downsizingu k "pouhým" šesti válcům (což měla v osmdesátých letech M5), které navíc nadopuje dvěma turby (která byla v 80. letech tak cool, že bylo potřeba celá auta co nejvíc popsat nápisy "turbo"), je to příznak ekologické diktatury.

Že mají auta vysoké, masivní čumáky jako v dobách, kdy to jinak udělat nešlo, byť tehdy to bylo kvůli překážejícímu motoru a dnes kvůli ochraně chodců? Stará auta s vysokým čumákem byla cool a placaté čumáky byly moc moderní. Dnes jsou placaté čumáky cool, protože už se nedělají, a ty vysoké jsou fuj, protože je to kvůli bezpečnosti. Přitom si vezměte třeba takový Peugeot 508. Faceliftovaná verze s vysokým čumákem vypadá nesrovnatelně lépe. O bezpečnosti posádky nemluvě. Mít v autě osm airbagů je sice známka slabošství, ale ve chvíli, kdy se vám nevyvede nějaká ta petrolheadská zábava, je o dost lepší být slaboch, nežli placatá mrtvola.

A konečně je tu otázka ekologie. Že díky současným emisním předpisům nevypadají naše města jako Los Angeles v 60. letech? Že smog, který byl před dvaceti lety běžný, patří do říše vzpomínek přesto, že dnešní provoz je nejspíš desetinásobný? Přesto budeme štkát nad tím, že emisní předpisy utlumily reakci atmosférických motorů na plyn a my, ó jaká hrůza, musíme používat turbomotory, pokud to má trochu jet.

Ne, opravdu nejsem petrolhead. Nemyslím si, že by stará auta byla lepší než ta nová. Dokonce vím, že ta nová jsou mnohem lepší. Mám totiž stará auta rád, obdivuji je pro jejich charakter, a tak už jsem jich pár vlastnil a ještě víc řídil. A protože také občas řídím auta nová, vím, že ta stará jsou, pokud je chcete používat jako auta a ne jako hračky, příšerná. 

Toužím po původní 911, ale ani v nejmenším mi nevadí, že ta současná vypadá tak, jak vypadá. Lidem, kteří si jí kupují a platí tak její vývoj a výrobu, se to tak líbí a jsou s ní spokojení. A my nadšení řidiči si můžeme kupovat Caymany, MX-5 nebo Toyobaru.

auta nemusí být výjimečná ani zábavná, aby byla skvělá a zasloužila si naše uznání

Nemyslím si ani, že auto musí být výjimečné a zábavné, aby bylo skvělé. Octavia v kombíku je fantastický kus techniky. Toyota Prius, pokud jí používáte k tomu, k čemu je určena, je vynikající, spolehlivé a úžasně úsporné auto. SUV možná nenabízejí ten správný zážitek z jízdy, ale pro běžného řidiče jsou rychlá až dost a dokáží zkombinovat všechno, co od auta může běžný uživatel chtít. A taky jsou bezpečná.

A protože žiju v době, kdy už řízení není privilegium pro vyvolené, ale životní nutnost pro stovky milionů, možná dokonce miliardy lidí, nepovažuji ekologii a bezpečnost za zbytečnosti. To, že dnešní auta dokáží napravit spoustu chyb, které za volantem dělají i ti nejlepší z nás, považuji za úžasné. Stejně tak mě ohromuje, od jakých nehod může řidič díky dnešním pokrokům v pasivní bezpečnosti odejít po svých. Nemůžu neobdivovat fakt, že dnešní auta vypouštějí z výfuků vzduch téměř čistší než ten, který nasávají, aniž by přitom bylo nutné slevit z obřích výkonů.

Jsem dokonce rád za cyklisty ve městech a za naši hustou železniční síť. S každým člověkem, který nevyrazí na silnici, zbývá víc místa pro nás, kteří to uděláme. A když i my nahradíme ubíjející čas v zácpách za poklidné čtení novin ve vlaku, zbude nám více peněz, benzínu a všeho dalšího na nedělní projížďku někde, kde to stojí za to.

Ne, nemusíte se bát, že bych začal propagovat ježdění na kole, že bych si šel koupit BMW X6 nebo že bych naopak přestal kupovat stará podivná auta. Jen už se nechci připojovat ke sborovému, ovčímu odsuzování každého SUV které nevypadá jako veterán, nebudu cyklisty nazývat "kolomrdy" (byť označení "cyklofašista" pro členy Auto*Matu si ponechám) a nebudu se tvářit, že by bylo skvělé, kdybychom jezdili osmiválci bez katalyzátorů.

Miluji auta, ale chci se na ně dívat jako dospělý, zodpovědný příslušník rodu Homo Sapiens Sapiens.

Nejsem totiž petrolhead. Jsem motorista.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bu
Buchtak
04. dubna 2015, 19:40
0

paradni clanek, paradni! Smekam, mistre :))

reagovat
Al
Alan
04. dubna 2015, 19:44
0

Tento článok vo mne vyvolal zmiešané pocity. Rád sa posmievam škodovkám (takmer všetkým) ale pritom viem že to nesú až také zlé autá a keď aj boli zlé boli lacné. Milujem staré autá a vaše články ma vždy prinútia rozmýšlať o tom či si kúpiť dáku osemdesiatkovú rachotinu ale neviem si predstaviť že by som nemal posilovač riadenia. V dnešnom svete už asi všetko čo je mainstream je zlé.

reagovat
Ja
Jarda
04. dubna 2015, 20:07
0

Dobré. I když nemůžu souhlasit se vším co píšete, vaše články mě nutí přemýšlet ,a to je to, proč je Autíčkář můj oblíbený motoristicky zaměřený web.

reagovat
ri
riprex
04. dubna 2015, 20:36
0

Je to všechno dáno lidskou rozežraností. V dnešní době si až na pár jedinců může dovolit nějaké auto úplně každý a většina lidí nejen jedno. Ve většině rodin v mém dosahu je jedno auto na osobu s řidičákem. To vede k tomu, že si člověk může vybírat a může si kupovat hračky na víkend. Před dvaceti, třiceti lety byl většinový člověk rád, že má aspoň nějaké auto a bylo mu tak nějak jedno, jestli z něj má radost. Svým způsobem nemám rád svoji naftovou AR 159. Je na naftu, takže nedělá tak pěknej zvuk jako Busso. Je těžká, vyrobená z extrémně tlustých plechů, má 8 airbagů a všemožné asistenty, výhřevy sedaček, paměti... Navíc je i extrémně nudná. Kdykoliv příjdu, zmáčknu tlačítko a ono to nastartuje a jede to. Taky jsem na ní, nebýt bouračky nemusel kromě výměny oleje tři roky ani sáhnout, tak se člověk neměl o víkendech v čem hrabat. Před dvaceti a více lety by to byl sen, ale jen díky takovému autu si člověk může dovolit mít něco jiného, co třeba každej den nenastartuje, pod čím musí ležet každej týden, čím může o víkendech jen tak pro radost bezcílně jezdit. A stejné je to i s těmi kolomrdy. Dřív jezdili, protože chtěli někam dojet, dneska si koupěj buziobleček a kolo za 50 táců a jdou se projíždět jen tak.
Doba se mění, lidi jsou rozmazlenější a víc si vymejšlej. Nic víc, nic míň... :)

reagovat
MiG-21
04. dubna 2015, 20:50
0

Osobně to mám tak, že pro přesun zbodu A do bodu B, aneb ježdění po městě nebo do práce chci co nejmodernější, nejvybavenější, nejpohodlnější a nejekonomičtější auto. Polorozespalý v 6 ráno fakt nemám sny o Caterhamu. Ale nikdy bych na víkendovou projížďku nevyměnil svou AW11 za třeba Caymana. A to proto, že stejné vzrušení co mám ve starym verku při 100km/h se v moderním "připohodlněném" voze dostavuje až při dvojnásobné rychlosti.

reagovat
spajda77
04. dubna 2015, 21:00
0

Povedenej článek! Donutil mě se zamyslet a musím dát Bobešovi za pravdu. Jsou lidé, kterým je jedno, co maj za auto, hlavně, že je to pohodlný, celkem ekonomický a nemusí se bát smrti při nárazu 35 km/h.

reagovat
K
K
04. dubna 2015, 21:25
0

Tak takhle zbytečnej článek jsem tu opravdu dlouho neviděl. Toho úsilí, které se mohlo věnovat na text zajímavější a smysluplnější je škoda.

reagovat
bobo23
04. dubna 2015, 21:49
0

Pokud budu mluvit za sebe, tak velice, ale opravdu velice dobrý článek. V některých věcech sice s Vojtou nesouhlasím, ale článek nutí k zamyšlení. Takže ho za zbytečný určitě nepovažuju.

bobo23
04. dubna 2015, 21:42
0

Stará auta pro nadšence přinášela větší radost již při menších rychlostech. Dnes se kolikrát musí letět až absurdně rychle, aby si člověk jízdu vychutnal. Ano, díky mnoha asistentům je to snadné a pasivní bezpečnost dává větší šance z případné nehody vyváznout bez větších zraněni, ale je to dobře?

reagovat
VoFi
04. dubna 2015, 22:15
0

Zdá se, že všechny ty asistenty řidiče zároveň obírají o to, co dělá jízdu požitkem..
Pamatuji si, když jsem jako malý kluk jel s tátou ve škodovce 120 pronásledovat jeden vlak (byl to vášnivý fotograf) a dosáhli jsme magické hranice 100km/h ... o deset let později ve fabii jsem jel 200 Km/h a..nic. Prostě to bylo něčem úplně jiném a vůbec mě to tak neohromilo.

Ale v některých věcech s autorem musím souhlasit. Ono je to na každém z nás, co jsme ochotní obětovat za rychlejší, bezpečnější a dokonalejší modely..

Ko
Koudy
04. dubna 2015, 22:25
0

ja treba stary auta hrozne chci a obdivuju..vette c2 stingray..starej charger..buick riviera apod..ale nedokazu si predstavit jezdit v nich v dnesni dobe kazdej den do prace..pripadne delsi cesty typu praha-brno a zpet..to by bylo peklo...Snazim se nevzdat se modernich atmosferickejch osmivalcu a moje posledni auta osmivalec mely..ale i tak se pristihuju pri tom ze nejlepsi auto pro kazdodenni jezdeni, rodinu a zaroven managersky bude bmw 740i v xdrivu..takze clanek je fajn. Zijeme v jiny dobe a ikdyz stary auta urcite byly super..v dnesni dobe sou nepouzitelny a treba dnesni automaticky prevodovky sou mnohem lepsi nez kdy bude nejakej manual.

reagovat
no
nojmis
04. dubna 2015, 22:57
0

Skvělý článek !!!

reagovat
jo
jozef
05. dubna 2015, 00:53
0

AMEN !!!

reagovat
ri
riderhenry
05. dubna 2015, 01:26
0

Článek je velmi dobrý, hlavní myšlenka nemá žádnou chybu. Pár detailu mi ale přijde trochu mimo samotné zamyšlení. Myslím, že nikdy dříve nebyla auta tak velkým sociálně-politickým tématem. Jasně, je to jeden z nejdůležitějších průmyslů a třeba v zmiňovaná smogová krize v LA, respektive v Californii, nebyla sranda. Ale nikdy asi nikdo nevnímal auta jako něco čistě zlého. Jelikož se do aut více než dříve míchá politika a různé regulace, které mají převážně negativní dopad na jejich vývoj, je jejich srovnání v čase o něco složitějšího. Zkrátka si myslím, že nebýt třeba nesmyslného měření spotřeby v rámci EU, mohla by spousta aut vypadat absolutně jinak (...a být pravděpodobně i lepší). Dnes je u spousty mladých lidí "cool" sehnat někde staré rozvrzané kolo, které nemá ani brzdy nebo přehazovačku, a demonstrovat jízdou na tomto muzejním kousku to, že jsou lepší než ostatní a zachraňují planetu. Cyklistiku bych vůbec raději nezmiňoval, protože opět přestala sledovat jakýkoliv přirozený vývoj a radikalizovala obě strany - buď na kole jezdíme a nesnášíme auta, vynucujeme si cyklojízdy, cyklopruhy a cyklovšechno, a nebo jezdíme v autě a jsme prostě zlí a je třeba s námi bojovat, vyhánět nás a jinak nás "řešit". Pak tu máme otázku SUV a podobných "nesmyslů", které ale vytvořil svobodný trh a konfrontace nabídky a poptávky. Za mě tedy vše v pořádku. Ale stejně myslím, že se jedná jen o trend, který nemá žádný reálný praktický základ, protože jsou ta auta prostě využívána naprosto stejně, jako jakékoliv jiné auto a navíc mají stejně schopné konkurenty co do terénních vlastností, kteří navíc nemají tak výrazná negativa (viz. Volvo XC70 vs. XC90) a trochu tak popírají nutnost jejich existence (asi až na výšku a rozhled z auta).

Ještě k samotné otázce porovnání moderních a starších aut. Nejsem určitě typickým řidičem (tím se nechci nijak povyšovat), ale osobně preferuji starou Mazdu MX-5 i na dlouhou cestu na dovolenou před nějakým novým autem. Prostě mi je pohodlné a cítím se bezpečněji, když všechno cítím a vím co se s autem přesně děje. Takže i při cestách z nočních směn, na dovolenou nebo po zasněžené silnici jsem vždycky raději sáhl po tom "starém střepu", než abych si půjčil auto s hromadou airbagů a elektroniky, i když bylo zrovna k dispozici. Něco jiného by ale bylo auto bez posilovače, bez topení atd. Takhle je to prostě "tak akorát" a tak, jak bych si nedokázal představit o moc starší auto, nedokážu si představit ani novější. Například když vidím Caymana GT4 a starého Caymana R, i přes všechny superlativy novějšího auta je mi sympatičtější to starší. Ale to má prostě každý jinak, to je jasné.

reagovat
Bufik
05. dubna 2015, 01:44
0

Mě moje e30 325i pořád přijde přijatelná pro denní ježdění, mojí přítelkyni už zas tolik ne :D

reagovat
mq
mq
05. dubna 2015, 03:06
0

Sotva někdo vymyslel skvělé označení pro obdivovatele aut, tak už se od něj chceš distancovat. Působí to na mě asi jako kdyby fotograf už nechtěl být nazýván fotografem, protože ostatní "fotografové" v jeho okolí nejsou tak dobří. Podobně jak petrolheadi si stěžují na vlastnosti aut, tak ty si stěžuješ na ně. :-)

Člověk chce většinou to, co nemá, nebo co je nedostupné - to je přirozené a asi to tak vždy bude. Není to žádná "moderní móda", spíš jsou jen lidi rozmlsanější. Kdysi - pokud auto fungovalo - tak to stačilo na to, aby bylo dobré. Dnes často nestačí 250 koní.

Máš dobrý nadhled a umíš se na auta dívat z různých perspektiv, tak si to užívej a nestěžuj si. :))

Pocit z jízdy, pocit rychlosti atd často značí jen že auto není dost dobré. U dobrého auta vše funguje tak intuitivně, samozřejmě a očekávatelně, že se člověk nemusí na jízdu tolik soustředit a tedy ztrácí "pocit z jízdy", protože defakto jen sedí a nemusí se o nic moc starat - vše funguje, jak má.

reagovat
He
Henges
05. dubna 2015, 16:44
0

Ta první Tvoje myšlenka mi připoměla dobu kdy jsem byl hondista tělem i duší. Měl jsem postupně 4 hondy,ale časem mi začalo vadit jak hondaři melou jak není nic lepšího jak honda a postupem času i mezi sebou jak to nemé vtec tak to je nezajímavá honda, až se mi to přestalo líbit a nějak i tímto chápu o co ve článku jde.

Poslední myšlenku jsem asi moc nepochopil. Přijde mi že obě pojetí zažívám ve svém autě tak nevím zda je tedy špatné či dobré. V mx-5 zažívám pocit z jízdy a rychlosti a přitom se tak snadně řídí a nemusím nic řešit že je tak jednoduché že bych ho doporučil snad i zrovna absolventu autoškoly.

ka
kandík psí zub
05. dubna 2015, 08:14
0

ve svetle vcerejsi hospody, ktere jsem se ucastnil se sousedem "petrolheadem", ktery poustel bud "casopisova" moudra o pozitcich z rizeni atd. nebo me vytrvale prudil ze jsem "zprznil nejlepsi predkolku vsech dob" ( vlastnim ITR turbo) je tenhle clanek pohlazenim po moji motoristicke, vytrvale patrajici dusi. Diky

reagovat
Li
LiX
05. dubna 2015, 08:27
0

Já se klidně hrdě přihlásím k těm co na nová auta nadávají. Zajimavé na tom je, že důvodý mých rozlad jsou dalo by se říct opačné než jsou uvedeny v článku. Podle mě jsou totiž dnešní auta mnohem horší právě pro řidiče který není petrolhead. Uvedu příklad. Zatímco když si koupíte to nové porsche, je dost pravděpodobné že bude mít lepší jízdní vlastnosti a bude tak přibližně stejně spolehlivé jako vůdči své 20-30 let staré "předloze" když byla nová, když totéž uděláte s nějakým autem "pro masy" tak typicky bude nejen méně spolehlivé, ale možná se nedočkáte ani lepších jízdních vlastností. Zkrátka je tomu tak 10-15 let (o přesný údaj až tak nejde) kdy se vytratily obyčejná auta která byla ideální volbou pro BFU který prostě chtěl koupit nové auto a jezdit aniž by sokoli řešil. Má to mnoho příčin ale dalo by se to shrnout že někdy v té době se auto stalo opravdu masově spotřebním zbožím, že automobilky začly praktikovat urychlování vývoje a zcela se vzdaly snahy o udržení pověsti potažmo spolehlivosti. Samozřejmě týká se to hlavně automobilek evropských a mezi nimi jsou také rozdíly ale když už to zajde tak daleko že vám v rámci záruky vymění motor který se prostě rozsypal protože až se to stane příště, půjdete si koupit nové auto ( a to se vyplati! ) tak je něco špatně. Tohle se u běžné automobilové konfekce nestávalo respektive ne tak často třeba před 20-30 lety. Samozřejmě u veteránů se to stávalo protože v 50. letech nebyly takove technologie, někdo experimentval atd. ale snaha byla vždy vyrobit něco funkčního a na to se prostě dnes už rezignovalo a dohání se to tím že je třeba politicky vytlačit ty spolehlivé auta z cest ať "nekazí normu" :-D
Zkrátka s moderními auty pro zábavu problém nemám, mám problém s moderníma autama která by měly jen sloužit ale místo toho přidělávají starosti .... pokud chci jezdit na odtahovce, nemusím si za drahe prachy kupovat nove auto že....

reagovat
Vencos
05. dubna 2015, 12:21
0

Vlastně jsi napsal, že Tě štve, že se nová aut rozbíjejí více než ta stará... pokud ti někdo vymění motor v záruce a ještě dostaneš náhradní auto, je to super. Proto si přeci kupuješ nové auto, abys neměl staroti - výdaje.

Ale podívej se do ulic a statistik. Vozové parky napříč celou planetou (kromě snad číny a indie), stárnou. Čím to může být, když kupní síla se zvyšuje? Jistě v tom není nedůvěra v novější - modernější - sofistikovanější, produkty... Spíš není potřeba... A klidně bych se vsadil, že se to bude jen zvyšovat...

Li
LiX
05. dubna 2015, 16:26
0

Statisticky pokud jde o stárnutí vozového parku, to by si právě žádalo spíš rozbor ve smyslu která auta to stáří zvyšují protože tu máme třeba 70 let staré veterány které asi jen tak nikdo do šrotu nevyhodí a potom je tam právě ta skupina aut ze "zlaté éry" kteá vydrží věky počínaje nekdy dobou Mamutů a 124řek a končící někdy na přelomu tisícíletí. To jsou vozidla co zvyšují průměr nebo snad ne? Relevantní statistika bude v tommto ohledu tak za 20 let až se celá struktůra posune k mladším.
Já nevím jak pro tebe ale já nepovažuji za příjemný zážitek čekat na odtah a následně si muset jet auto vyzvednout po pár dnech v náhradním vozidle které ne vždy musí být odpovidající kategorie. Obzvláště příjemné to je pokud člověk někde musí být včas. Pokud ti přijde že auto které se kazí nejsou starosti pokud ti jej někdo opraví zadarmo tak to tak samozřejmě můžeš brát ale já od nového auta očekávám i to že mě doveze kam potřebuji a ne jen že bude zdarma opraveno když nedoveze :-)
Abych to trochu odlehčil, mám i Škodu 1203 a s tou jsem byl tažen jen jednou protože se uklepala kostra a já to na cestě nenašel. U té mi to opravdu nevadi že se občas pokazi a že jsem si opravu musel zaplatit sám :-D Jen stále žiji v bláhové představě že spolehlivost je důvod pořídit si něco modernějšího a nejezdit v ni i do prace.....

BobAsh
05. dubna 2015, 16:37
0

A opravdu ta auta před 20 lety ty problémy neměla? Není to spíš tím, že si z 20 let starých aut pamatujeme W124 a Toyotu Camry (nebo podobná "věčná" auta) a nejrůznější průšvihy se sklonem spáchat mechanickou sebevraždu už ignorujeme, protože jich je drtivá většina již spoustu let v benzínovém nebi.

V Čechách má navíc málokdo osobní zkušenost s 15+ let starými novými auty, protože nových aut tu před 15+ lety bylo naprosté minimum. Ale soudě třeba podle reakcí na britských nebo amerických diskusních fórech, od lidí dost starých na to, aby stará auta zažili když ještě byla nová, jsou i přes všechny průšvihy ta nová auta pořád spolehlivější.

BobAsh
05. dubna 2015, 16:38
0

S tím ostatně souvisí i důvod, proč se zvyšuje průměrný věk aut - jedoduše už není potřeba kupovat je tak často. Dnešní auto, pokud nezhyne na nějakou fatální závadu, vypadá a funguje obvykle stále ještě snesitelně i po 300 nebo 500 kkm. Auta z 80. let už po takové porci vypadala jako pojízdné vraky.

Trinom
05. dubna 2015, 20:00
0

Osobně bych příčinu stárnutí vozového parku viděl ve dvou věcech (a minimálně jednou ti budu odporovat):
1) Aut se vyrábí čím dál tím víc a taky vydrží déle, než jejich předchůdci. Nejen díky antikorozní úpravě, ale i díky přesným strojírenským technologiím, které prostě a jednoduše tady dřív nebyly. Takže najezdit půl mega bez generálky je čím dál běžnější. A pokud se o to auto staráš, jak se sluší a patří, tak vydrží i déle.
2) Trh s auty je přesycený a spoustu lidí nepotřebuje, nebo ani netouží po něčem novějším, když jejich stávající auto funguje a jsou s ním spokojení. Ti, co na nové prostě nemají, jsou kapitola sama pro sebe.

Trinom
05. dubna 2015, 20:01
0

Koukám, že těch reakcí tu za odpoledne, co byla stránka v záložce, trošku přibylo a padlo tu i to, co jsem teď psal. No co už, mazat to nebudu.

Li
LiX
05. dubna 2015, 23:15
0

Samozřejmě že plno aut jezdí s 500Kkm na tachometru a je to právě díky pokroku technologií od těch 80. let (a dále do historie to je ještě markantnější). Stále mám pocit že si nerozumíme v časovém období protože já srovnávím auta treba 3 roky stará ( i novější... proto třeba ta oprava v záruce ) s auty z cca. přelom tisíciletí či spíče někde kolem "90. a 00. let." . Pravda vycházím jen z osobní zkušenosti a zkušeností lidí a aut z okolí kdy si můžu být jist že to není přibarvené nebo naopak že dotyčný něco netají (zkušenost z internetu nebo hospody neberu jako relevantní) a proto je samozřejmě můj rozhled omezený a třeba je to jen náhoda. Tak jako tak mi nikdo nevymluví a já to ani nechci že pokud C-klass mercedes z roku 2002 jezdil s vyjímkou jedné svolávačky na blbost co se vyřešila během pravidelného servisu a jedné závady kterou byla způsobena nešetrným zacházením ( a se kterou se dalo take jezdit v podstatě neomezeně a provoz by zastavilo až STK) tak že není důvod aby tak nefungoval i C-klass i dnes když technologie horší rozhodně nejsou. No a v reálu h...o. Rok 2013 a sice se to auto nikdy na silnici nezastavilo (a doufám že nezastaví ale už bych se tak nedivil jako třeba v roce 2012 :-) ) bylo několikrát svoláváno aby se vyměnilo kdeco včetně komplet palivového systému od nádrže po vstřikovače na systém který je úplně jiný než ten původní (majitelé mohli udělat svému čerpadlu bosch papa :-D ) a já se ptám, co se stane až to všechno nebude z kapsy mercedesu? Myslím že člověk by musel být blázen aby v tom chtěl pokračovat a proto tenhle kousek oebude auto na 10 let a to rozhodně nebyl levnější než ten předešlý právě naopak.
Druhá část spektra je pak firma která už od dob favorita měla škodovky. Podle majitele už to příště bude asi KIA nebo kdokoli kdo dá dobrou cenu protože při vyšším počtu vozu se ten servis řeší neustále a když se sečte ten běžný s tím mimořádným tak mají vlastně to "náhradní vozidlo" sami pro sebe :-) Pravda neříkám že někteří zaměstnanci se k autům nechovají jako prasata ale to se chovali i k těm předešlým a ty to prostě snášely lépe ve smyslu že jezdily delší dobu než se rozsypaly.
Celé to má pro mě osobně řešení které se některým z místních bude možná zamlouvat. Japonec je fajn a s Hondou je i celkem zábava a i zde zmiňvaný Prius jsem zažil s bezmála 500Kkm a byl celkem v kondici ale je to už moc fádní takže místo východu je řešením západ. Zkrátka je třeba pokukovat po nějakém dailycar made in USA s benzínovým motorem a doufat že zrovna u toho kousku ten rok nebyl či nebude nějaky fail a myslim že to splní požadavky. Tímto bych to uzavřel, tak za 10 let si zhodnotím zda jsem se mýlil a pokud zjistím že ano vzpomenu si na vás a dám si facku jaké blbosti jsem to tehdy psal :-)

Vencos
07. dubna 2015, 19:05
0

Vidíš a to mluvíšo věci, která má extrémní potenciál se srát, protože je to snad druhej mercedes nový "elektrický" generace, kde se všechny ověřený, zastaralý a funkční součástky vyměnily za nový, modernější a choulostivější. Já W201 zažil už v polorozpadu, radši jsme se toho zbavili a tobě to i přesto fungovalo. Buď jsi dítě štěstněny, nebo prostě potvrzuješ pravidlo.
Až se to posere, tak si to zaplatíš, ale dalo by se tomu předejít, třeba tiim, že si nekoupíš nic potencionálně průserovýho... (=obyčejný auto, ty neobyčejný vždycky platiliy nějákou daň za vyjimečnost).

Posraný škodovky vs firma: každej žid maže med kolem huby, i ten korejskej. Křičet do světa "vyměnim škodárny za kiu", je spíš zoufalství, než reálná úvaha, kdo chce aby se mu služebáky nesraly, prostě nakoupí zaměstnancům inkartu na vlak a má po starostech. Za uši tomu dává každej a i kdyby ne, je to daleko namáhanější a víc vytížený než osobák běžnýho smrtelníka...

A novy auto is jako bežnej smretlnik koupim, právě proto, abych měl podchycený to sraní, ne proto, že se to nesere, jakolivj e tu daleko menší šance,že... (řikají tomu tušim záruka).

Ma
Martin
05. dubna 2015, 09:15
0

Tak za tou poslední větou stojím :-D
V sousedově Š 110 se vždy rád svezu po okolních vesničkách v rychlosti okolo 60 km, pak se rád vrátím do svého Volva z 95 r, a v práci holt jezdím Fábií 1,2 HTP, byť je 4 x do roka v servisu a každou chvíli v ní něco svítí a rachtá ( má najeto 170 000, což je polovina toho co má Volvo a o 100 000 víc než ta stodesítka :-D
Článek je dost dobrej, i když bych vůči něčemu měl samozřejmě výhrady :-d ale o tom to je - kdyby každýmu sednul přesně, není o čem polemizovat, a to by bylo škoda :-D

reagovat
de
dejv3052
05. dubna 2015, 11:31
0

Dobré počtení, moc dobré !!!

reagovat
Ro
Rob
05. dubna 2015, 15:13
0

Článek není špatnej, jen heslo "Nejsem totiž petrolhead. Jsem motorista." mi připomíná komunistickou agitku.
K věci. S bezpečností souhlasím. Tam se auta moc posunula. Ekologie hele.. Já když vylezu na Špilberk tak skoro pokaždé vidím Brno jako oblačné město. Ekologii navzdory. A to co vypouští za hajzl moderní turbodehty teda dýchat nechci. Na něco umřít musím, ale rakovina mě neláká. A že někdo v hospodě říká něco za moudra? No a co. Proč furt řešit co si kdo myslí. Nasrat. S čím sem se bohužel setkal.. Je to že lidi až přiliš spolehají na elektronické pomocníčky. Už sem párkrát zaslech kecy typu esp to zachrání atd. Bohužel. Nebyl to jeden člověk a to mě děsí. Ten systém je fajn jako pomocník v neočekávané nouzi, tak byl nejspíš i zamýšlen. Ale mám pocit že spouta lidí to bere tak "nezvládnu to, elektronika to vyřeší za mě"... A to není pravda, fyzika je furt stejná. Co nedobrzdíš, neokecáš. Nic se nesmí přehánět, a stejně nemá smysl paušalizovat petrolheady. Protože kolikrát jsou mezi nima lidi co jezdí felicií 1,9d. Tak přestaňte brečet na netu a běžte raději udělat něco na autě ;)

reagovat
martin_100
05. dubna 2015, 19:08
0

Víš ono by "petrolheadům" nový auto tolik nevadili kdyby nemuseli snášet ten denodenní teror co se kvůli novym autům dělá.
Dnešní média vytvářejí dojem že vlastnictví staršího auto je trestnej čin srovnatelnej s vyvražděnim mateřský školy.
Pokrytecký ekologové za peníze automobile zkouší nutut liudi k neustálýmu nákupu nových aut daleko před koncem jejich živiostnosti. Přičemž výroba nových a likvidace zánovních (15let např) je ekologická zátěž jako prase.
Ta póza petrolheadů je prostě tak nějak vynucená dnešnim světem. Je to směs rebelie, staromislví a udržování nějaký tradice.
Já se svezu rád čimkoli. Ale upřímě i z nových aut se stejně zas rád vrátim do svých čtvrt století staých pixel na který sem zvyklej a jsou mi mnohem přijemnější než zánovní vozy...

reagovat
BobAsh
05. dubna 2015, 20:10
0

Já tenhle pocit z dnešních médií nemám. Samozřejmě média mluví o tom, že bychom měli pracovat na tom, aby byl vozový park mladší, protože novější auta jsou v očích normálních lidí známkou lepší životní úrovně a v očích mainstreamových ekonomů novější auto = větší HDP = správně.

To ale není žádná novinka. Je to možná novinka u nás, protože ještě před 10 - 15 lety si drtivá většina normálních lidí neměla šanci pořídit zbrusu nové auto, a před 20 lety byla koupě nového auta známkou toho, že je člověk těžce za vodou a i dovoz ošoupané ojetiny z Německa byl známkou životního úspěchu.

Všude na západ od nás, kde neměli 40 let centrálně plánovaného hospodářství a nefunkční ekonomiky, existoval stejný tlak na pořizování nových aut úplně vždycky. A zejména v Americe, kde je životní úroveň od 50. let mnohem víc konstantní než v Západní Evropě, která v té době obnovovala hospodářství po válce, bylo naopak před 50 lety normální, že se auta kupovala na dva roky, kdežto teď se kupují na 5 let, někdy i na 8 a víc.

Já se taky rád svezu s čímkoliv. A z hlediska jízdních zážitků jsou mi stará auta taky většinou mnohem milejší. Ale pokud se nejdu "svézt" ale přepravit, a vžiju se do pozice typického kupce auta, který ho nemá jako hobby ale jako nástroj, jak se někam přepravit, nemůžu než obdivovat schopnosti moderních aut - i kdyby to mělo být něco tak nudného a petrolheadovi odporného jako SUV na naftu.

bobo23
05. dubna 2015, 21:35
0

Tak nevím. Mám 17 let staré auto, a když se potřebuju někam pouze přepravit, necítím se výrazně ochuzen oproti přepravě novějším autem. Ano, nemám možná klimu, každý můj krok nehlídá tuna elektronických pomocníků, ale vždy se spolehlivě přepravím tam, kde potřebuji. Vím, že ráno nastartuju, stejně jako soused s novým vozem vedle.
Nenadávám na nová auta, ale výrazně schopnější k "normální" přepravě, než jiné, starší, mi nepřijdou. :-)

martin_100
06. dubna 2015, 00:33
0

Bobo23 - ano přesně tak!

Bobe já ti to rozhodně nevyvracim ale upřímě mam to jako bobo23 jezdim starym autem denně a nepřipadam si nikterak zle nic mi nechybí.
Zprávy o tom jak vozovej park stárne ve mě vyvolají reakci typu "A co jako". Jestli mam 10 airbagů nebo žádnej to je jen moje věc. Na motorce nemam ani pásy ani deformační zony a taky jezdim. Nikoho neodsuzuju za to že si koupí nový auto když sezná že ho potřebuje. Já vim že na ty km co najezdim je nový auto zbytečnost. Onehda sem tzo někde počítal na co mě vyjde starý auto měsíčně a na co by mě vyšlo nový jak jinak než na lízačku a dopočet jsme se k tomu že starý auto mě vyjde necelej litr plus palivo co projedu. Na takový náklady se s novy autem nikdy nedostanu a to jsem do toho rozpočítal i kupní cenu rozdělenou do počtu měsíců vlastnicví auta tudíž s každym měsícem se náklady jakoby snižujou.
V podstatě mi ve starym autě vůlbec nic nechybí a nový je pro mě osobně zbytečnej luxus takže proč se podvolil tomu tlaku z venčí?
Jo přiznam se bez mučení že se mi hodně líbí citroen kaktus jako jedno z mála nových aut. Moje srdce bije pro starý brouky takže novej beetle bych taky bral je suprovej. Ale proč bych to měl pořizovat? Na zrytý záhonu na chatě si taky nepožídim johndeera s pluhem když mi stačí rejč. ;-)

Ne
Nedy
06. dubna 2015, 17:01
0

Já v tomhle prostě souhlasím s Bobem... Ono je to o tom, že dokud jsem měl Mondeo (Mk.III), tak mi připadalo jako vrchol moderního cestování a že mi nic nechybí. Před nějakou dobou jsme ho vyměnili za BMW E91 s dieselem a automatem. To auto má obrovskou navigaci (kvůli práci hodně jezdím na místa, kde jsem před tím nebyl) má natáčecí xenony, automatické stěrače, auto klimu, a mirádu dalších trpaslíčků, které se starají o mé naprosto bezstarostné blaho. Ten rozdíl je brutálně obrovský a to rok výroby těchhle aut je jen pár let od sebe.
Člověk si řekne, že jsem zhýčkaný a nic z toho nepotřebuju (a bude mít pravdu). Co je ovšem největším testem kvality a pohodlí auta, je cesta na dovolenou. Jezdíme na stejné místo do Francie. Cca 1350 km. Jezdím to na jeden zátah. A ten rozdíl jak po cestě jsem, resp. nejsem unavený a co mě po cestě bolí, resp. nebolí (mám nějaké zdrav. problémy) je prostě naprosto signifikantní...

bobo23
06. dubna 2015, 21:51
0

Ono asi záleží na preferencích každého z nás. Já sem měl čest se spoustou aut, která jsou novější než to mé a mají spoustu výbavy navíc, ale nikdy jsem se necítil o nic ochuzen, když sem přesedl zpět do svého postaršího vehiklu. Snad nikdy mě nepřepadl nutkavý pocit okamžitě auto vyměnit za novější.
A jak už podotkl někdo přede mnou, nová auta řidíče až příliš izolují od okolního dění. Člověk sedne na vyhřívané sesle, zařadí D, zapne adaptivní tempomat, systém hlídaní jízdního pruhu atd. a připadá si pomalu, jak doma v obyváku, nestarajíc se o nic. Na dlouhé cesty je to jistě fajn, ale přílišná izolace asi příliš neprospívá bezpečnosti.

bi
bitner
05. dubna 2015, 22:23
0

Predstavme si hypotetickou situaci, ze by bylo mozne koupit si dnes v roce 2015 novy FF MkI 1,6 16V 74 kW a vedle toho novy FF MkIII 1,0 EcoBoost 74 kW. Jak by vypadaly prodeje? V jakem pomeru by se prodavala jednicka k trojce? Nejsem zadny petrolhead, spise me zajima, jak zkratit 20 km cestu do prace z 2 hodin v pripade MHD na 20 minut v pripade IAD. Ta MkI by samozrejme byla pod normou Euro 2, protoze by nekdo nasel tu odvahu spocitat, ze bez miliardovych investic do snizovani papirove spotreby a vyroby zbytecnych veci je ta MkI i s tim zoufale neekologickym motorem daleko setrnejsi nez MkIII. Za MkI bych jim urval ruce.
S clankem nesouhlasim, protoze opomiji veci jako je rust rustu, vyvoj pro vyvoj a regulaci, ktera svymi realnymi dopady naprosto neguje prinos, ktery pred nejakymi 20 lety jeste mela.

reagovat
JLK
07. dubna 2015, 10:02
0

Kdyby byly obe generace za srovnatelnou cenu, tak vetsina si stejne koupi tu novou.
Naprosta vetsina kupcu novych aut, ktere znam, nove auto kupuje s vizi toho, ze za 3-4-5 let to proda a koupi si nove. Protoze kdyz na to maji dnes, nejspis na to budou mit i za 5 let a kdyz na to budou mit, tak si proste koupi neco novejsiho, hezciho, pohodlnejsiho, prestiznejsiho a vonavejsiho. Lide si nekupuji nova auta jenom proto, ze ta stara se jiz nevyrabeji - jinak kdyby chteli jedine noveho FFI pak by proste misto investice 400tis. do noveho focuse si koupili za 100tis. stareho, vymenili na nem skoro vsechny dily za nove a meli by prakticky noveho focuse MkI. Jenom to udela mozna 1.5 fandu, pro ostatni je to nesmysl.

bi
bitner
07. dubna 2015, 11:06
0

Nesmysl. To, co popisujes, neni realne. Za 300 000 ti nikdo nove auto na zakazku nepostavi. Za 300 000 tam tak akorat zrenovujes tech par veci, ktere se zrenovovat daji, ale urcite to nebude na to, na co to auto clovek potrebuje. Na denni jezdeni. Protoze FF I nebude za 400 000 nove auto, ale zrenovovany potenicalni youngtimer. Nechat si postavit nove auto (aby na nem bylo vse nove) na zakazku by slo podle me do desitek milionu.
Nehlede na to, ze ta cena MkI by dnes mohla byt s prehledem na urovni nejakych 200 000.
Ja jsem si nove auto kupoval proto, ze tim padem o nem vim vse. O nic jineho mi neslo a nikdy nepujde. Je mi jasne, ze to ma spousta lidi jinak, ale to je zase nad ramec meho chapani. Ano, to nove auto byla Dacia Sandero s motorem od Renaultu 1,6 8V. Rok vyroby 2011, jinak je to auto az na Euro 5 a cirou optiku jak z roku 1995 (a presne to se mi na nem libi, i kdyz na Focusa se samozrejme nechyta, je to spise takove nafoukle Clio z 90. let).
Dneska vidim v mainstreamu snad jedine auto, ktere se na FoFo I chyta a to je nova Mazda 3. I v ni je samozrejme spousta veci, ktere bych mit nemusel, ale zaklad - atmo benzin - tam je.
Tim se dostavam k otazce na autora clanku - co kdyz budu chtit v Evrope koupit nove auto BEZ ESP, ASR, kontroly tlaku v pneu? BohEUzel kuzel.

JLK
07. dubna 2015, 11:43
0

No tak to je to same co rikam - kdyby se vyrabel FFI dnes, tak by musel stat tech 200tis. jako novy. Za cenu srovnatelnou s aktualnim FF by byl neprodejny. Tj. lide by jej kupovali ne proto, ze je stary focus lepsi nez ten novy, ale proto, ze za par penez dostanou i na dnesni pomery porad slusne auto. To je presne to, na cem stavi Dacia/Renault prodeje Sandera aspol.

bi
bitner
07. dubna 2015, 14:00
0

Na tom se shodneme. Dacia sice urcite neni na urovni Fordu konce 90. let, spise Renaultu, ale jen tak pro zajimavost - nestihaji vyrabet a cekaci doba jsou 3 mesice.
Ovsem opet s tim, ze az me bude prodejce oslnovat vsim tim harampadim ESP, tlaky v pneu a pod., tak jen pokrcim rameny a vyjadrim pochopeni, ze to tam byt proste musi.

JLK
07. dubna 2015, 15:34
0

Ten zajejm je logicky. Pro automobilky je zajimavejsi vyrabet drazsi auta, tak se snazi i ta "levna" auta vytlacit vys a udelat z nich predmet luxusu, protoze se na tom da vydelat. Predhaneji se v tom, kdo udela krasnejsi / sportovnejsi / luxusnejsi auto, i kdyz se jedna o uplne obycejny B segment. Potom to dopada tak, ze "obycejna" auta jiz skoro nikdo nevyrabi. Ale skupina zakazniku, pro ktere auto neni nic jineho nez zpusob prepravy nikam nezmizela. Kdyz se zeptam svoji mamu, jak se chova jeji auto v zatackach, tak odpovi "zataci, jak jinak se ma chovat?". A tyto kupce nepresvedcite tim, ze to auto ma sportovni charakter, nebo ze vyhralo vsechna oceneni za design - na to kaslaji a nechteji za tyto hypoteticke vyhody priplacet realne penize. A presne do jejich vkusu trefuje Renault/Dacia - napred se priznaji, ze nedaji vam nejake zazitky za volantem, ale na druhou stranu ani za to nechteji penize.
To je jako s notebooky - dnes uz pomalu i ten nejlevnejsi musi vypadat "cool", u drazsich uz je to az prehnane - ja nechci mit notebook s co nejvice nalestenym krytem (a navic za nej jeste priplatit) a ultra designem. At' je klidne z hrubeho plastu a vypada jako IBM z 90., jen at' je funkcni. A takovych jako ja je opet vice. Stejne jako u aut.

Be
Berzelius
05. dubna 2015, 22:33
0

Dobrý článek,mylím si že z větší části můžu souhlasit ale měl bych pár svých poznámek:
1) Ekologie moderních aut...no zajímalo by mě kdyby někdo fundovaně porovnal jestli není lepší vyrábět auta řekněme s euro 3 ale aby vydržely v pohodě 15-20let než stavět nové a nové fabriky na auta a chrlit každý rok o tisíce nebo i statisíce aut více než ten předešlý a stím že na výrobu toho"ekologičtějšího" auta je potřeba víc komponent které zajistí aby to splnilo tu lepší normu, tím pádem zatěžovat prostředí víc a tím pádem snižovat spolehlivost..nebo spíš ekonomickou návratnost oprav.Nehledě na to že některé ty "ekologičtější" vozy žerou kolikrát více např. čím dál více rozšířenejší turbo benzínové motory, když se člověk trochu rozvášní, oproti rozumě odladěným atmosférám.(poměr výkon/spotřeba)
2) Nevím jak ostatním ale mě osobně v autě stačilo a stačit budou výdobytky jako klima,posilovač řízení a abs max.couvací čidla či kamera..protože ty moderní auta se snad až dotěď rok co rok jen zvětšovala a těžkla
3)Bezpečnost...opět můj subjektivní dojem ale když porovnám "novější" auta ve kterých jsem alespoň seděl Mazda6,OctaviaIII,Otlander a jiná s mým 18 let starým Galantem, tak si nemůžu pomoct ale někdy si připadám odříznutej od okolního dění..jako bych seděl při jízdě za Počítačem doma.. ten výhled a celkově jak tu někdo psal vnímaní rychlosti..(odhlučnění,pohodlí..atd)..na bezpečnosti moc nepřidá.
4) Spolehlivost...no chci vitět až budou mít fabie a i jiná moderní turbo downsizingová dnes vyrobená auta za sebou 18let a cca 250-350 tisíc km jesli jak u svýho myšáka za pár šlupek po koupi vyměním olej,svíčky,filtry,rozvody +u starých japonců protikorozní opatření a budu jezdit bez problému dál pět let?

Ale jak říkám parádní článek a zamyšlení nad kalsickýma Petrolheadovýma přesudkama. Víše mnou napsané berte jenom jako můj subjektivní, přesnými čísly nepodložený komentář..Snad se mýlím a všechno je spíš jak píše autor

reagovat
bobo23
05. dubna 2015, 23:01
0

Hezky napsané. Pod tohle bych se bez výhrad podepsal.
Nejvýstižnější je pro mne asi bod 4. Starší atmo motory jsou konstručně jednodušší, což může být z hlediska dlouhodobé spolehlivosti velká výhoda. Ano, najdou se vyjímky i mezi novými motory, které zvládnou natočit x stovek tisíc km bez větší závady, ale troufnu si říct, že jich moc nebude. Naopak například u starších japonců si troufám říct, že základním elementem životnosti je spíš kastle než motor.

JLK
07. dubna 2015, 09:46
0

Na porovnani ekologicnosti ruznych pristupu se da divat i trochu jinak - i ta nejspolehlivejsi auta vyrobena dnes za 15 let budeme muset nahradit. A kdyz nebude tlak na snizovani emisi ted', tak ani za 15 let automobilky nebudou umet vyrobit nic lepsiho nez zminene euro3 - protoze nebudou mit zajem do vyvoje investovat.
Takze regulace ve smyslu snizovani emisi lze brat jako tlak na investovani do vyvoje technologii, ktere budeme potrebovat treba za 20 let. Ano, dnes nejsou rentabilni a maji svoje mouchy. Na druhou stranu, ten nejtypictejsi produkt ekoregulaci jmenem Prius je jiz dnes velice pouzitelne auto, ktere v podminkach, pro ktere je vytvoreno, umi jezdit opravdu za malo. Jedina vada na ekokrase jsou baterky, jejichz vyroba celkovy obrazek dost kazi. Ted' jsme ale opet na zacatku - bude tlak, budou investovat do vyvoje a driv nebo pozdeji prijdou (nejspis) s novym resenim, ktere bude lepsi.
Nerikam, ze je dnesni stav veci absolutne perfektni, jen chci upozornit, ze i ty na prvni pohled nesmyslne regulace mohou v dlouhodobem horizontu mit pozitivni efekt.

bobo23
07. dubna 2015, 20:46
0

Ale dříve byl vývoj pozvolný, netlačený normami atd. Každý vývoj potřebuje čas, ale současné tlaky na co největší a nejrychlejší vývoj jako pozitivum nevidím. Každou takovou "vynucenou" investici v konečném důsledku zaplatí konečný uživatel. Již teď si automobilky stěžují, že požadavky stále nových a nových norem vyžadují neúměrné investice, které se nikdy nevrátí a troufám si tvrdit, že některé menší výrobce mohou "potopit".

BobAsh
08. dubna 2015, 00:42
0

A kdy byla ta doba, kdy byl vývoj pozvolný a netlačený normami?

bobo23
08. dubna 2015, 21:02
0

Troufám si říct, že Japonsko v druhé půlce osmdesátek a na začátku devadesátek moc na žadné normy nehledělo. A kdyby, tak dnešní regulační tlaky jsou nepoměrně větší a jen stěží zvladatelné. Stale nové a nové normy v průběhu cca 5 let, jsou příliš. Vývoj potřebuje čas a prostor. Nový motor splňující vše potřebné nelze zkonstruovat přes noc.
Jak jsem psal výše. Při stále přísnějších normách, ve stále kratších intervalech, neúměrně rostou nutné investice, které se nakonec musí někde projevit.

bi
bitner
09. dubna 2015, 09:51
0

90. leta? Strikacky prinesly to, po cem volali zakaznici - nizsi spotrebu. Vicebodova strikacka (neprime vstrikovani) je pro spalovaci zazehovy motor asi to nejlepsi reseni. Kombinuje rozumnou spotrebu, relativni jednoduchost ruku v ruce s bytelnou elektronikou a v kombinaci s katalyzatorem dosahuji ty motory velmi dobrych emisi. Predelejte to na LPG a mate motor zcela urcite cistejsi, nez dnesni naftaky se vsema kravinama.
Nejsem zatim zadny EUskeptik, ale posledni dobou me ty jeji vydobydky zacinaji pekne srat. Dam priklad uplne odjinud - muj 90 lety deda uz rok lezi po mrtvici. Ted mu bude koncit platnost obcanky. Co vymyslela EU legislativa? Prijede fotograf a bude dedu fotit na novou obcanku. Nemohouciho, nechapajiciho, co se deje. Stoji to neskutecne penize, je to zrudne a predevsim naprosto zbytecne. Evropa se ureguluje k smrti, pritom podstatne problemy nikdo neresi.

fr
fri
06. dubna 2015, 16:54
0

Do kamene tesat! Máme nejlepší auta v historii a stejně jsou diskuze pořád plné hospodských keců, tak už to není ono, auta nestojí za nic, nic nevydrží a všechno směřuje někam a za všechno může Evropská Unie.
A nikdo si už nepřipomíná, že se olej měnil po 5ti tis. km, co 80 tis.km se pomalu dělala generálka, spotřeba se pod 8 dostala jen u malých aut se základním motorem a při nárazu do stromu v rychlosti od 40ti nahoru to měl člověk tak 50 na 50.
A s běžným platem člověk na nové auto ( a to počítám komunistické křápy, západní auta ani nepočítám)šetřil tak 10 let..

reagovat
tu
tunerlada
06. dubna 2015, 17:46
0

Hezký článek a něco na tom bude.. Sám mám jako víkendovku/výletovku Škodu 105l po renovaci a ikdyž jsem s ní byl třeba minulý rok v Anglii na dovči, nedovedl bych si s ní představit jezdit každý den do práce.. Po delší době jsem vyměnil daily Felicii za Octavii Tdi a taky už bych asi zpátky nešel.. rychlejší,úspornější,bezpečnější,větší a po pár úpravách pohodlnější a to dneska prostě chceš když opravdu jezdíš denně. (mimochodem feldu jsem si nechal trošku poladil a mám ji jako druhou víkenduvku na blbnutí na slalomech)

reagovat
Woyta
06. dubna 2015, 19:21
0

Pomala reakce na plyn pri beznem jezdeni neni zas tak velky problem. Ale v zime jsem na to nadaval jak spacek i pri bezne jizde. Kola zacala prohrabovat, ja uz 2x ubral plyn a uz jsem mel nohu na spojce kdyz motor zacal reagovat. Co se tyce pasivni bezpecnosti, tak tam nenamitam nic. Ale aktivni bezpecnost nemam rad. Zatajuje ridici chyby. Takze spousta nezkusenych si dovoli takove prasarny, ze by je normalni hloupe auto minimalne kleplo pres prsty. Dalsi skupinou jsou ti co spolehaji na elektronicke trpasliky, venuji mene pozornosti rizeni a o to vice se staraji o vsemozna rozptyleni. Napriklad ta krasna modni dotykova LCD. Takze tu mame adaptivni tempomaty, automaticke brzdeni, hlidani jizdnich pruhu, hlidani povolene rychlosti, ..... Znamy ted treba narazil na vesely problem s VW Up. Meli auto na brzde a elektronika si myslela, ze vazaci popruh je chodec a nedovolila nastartovat auto. Opravdu to je neco po cem touzi vetsina?

reagovat
be
beastar
17. října 2016, 01:00
0

Skvěle napsáno a dobře se to četlo až na toho Rapida. Mě osobně nevadí to auto a jeho určení ale nejvíce mi vadí mnoho jeho řidičů a zejména pak ti co k němu přišli v programu (asi) Škoda bez starostí výměnou za nějaký předešlý starý šrot (samozřejmě řidičský skvost) jako je Felicie a dostanou pocit že najednou řídí nejen driver friendly auto ale doslova krále silnic a rádi ohrožují svou naprosto stupidní jízdou ostatní (možná právě proto že tohle není jediný web kde se o Rapidu mluví jako o grálu "řidičů") a odhadem se mezi těmito jedinci vyskytuje ještě mnohem více no brain pitomců jak mezi majiteli OC I a II. Nemám zájem urážet tady rozumné majitele ale bohužel jsem jich zatím mnoho nepotkal. Bůh ví že jim ty jejich Rapidy nezávidím protože sám jsem naprostý "nepetrolhead" a mám tři auta z toho jen jedno které plní představu auta pro frajírky co jako umí řídit protože to podle všeho SUV nemůže být (jasně zábava v tom moc není) Všechny auta co vlastním mají výkon zhruba jako 1.2TSI x2 až 2,889 takže taky asi nejsem ten pravý fanda automobilismu. Jinak že dnes lidi co mají na auto jako Porsche (myslím poslední modely) chtějí to co fabrika (y) sype je samozřejmě pravda ono ne nadarmo se dělají průzkumy mezi zákazníky toho kterého modelu než vypustíte další a obávám se že nikoho nezajímají lidé kteří sice mají doma plakáty Porsche Spyder 550 a spí s obrázkem Laudy pod polštářem protože to dost stěží budou dnešní zákazníci Porsche jak je v článku hezky zachyceno.

P.S.: Kdo ještě dnes chce být petrolhead já jsem si myslel že s ústupem série F&F už to nikdo nebude veřejně používat (jako to slovo) do doby než jsem objevil tenhle web který je jinak ale super a plný odlehčených článků akorát témata a slova jako Miata a další tady rezonují až moc často:)

reagovat
be
beastar
17. října 2016, 01:04
0

A abych nezapomněl taky něco konstruktivního tak dobrý řidič si dokáže užít zábavu i v Suzuki Baleno a nepotřebuje k tomu auto rádoby sportovního střihu. Ono totiž hodně aut dělá řidič .... a pak je pár aut co dokážou i z ničeho vyrobit řidiče třeba nová 911..

H_F
25. dubna 2017, 18:20
0

vicemene souhlas
az na malou drobnost
dnesni turbomotory vypousteji v REALNEM provozu vicemene stejne skodlivin, jako ty stare vicevalcove atmosfery, hlavne pokud na to clovek slape
nektere dokonce i vice, kdyz zrovna nejsou pichle na diagnostiku pri mericim cyklu)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem