načítám data...

Yamaha XSR 125 Legacy: Račte vstoupit do světa jedné stopy

Jen pojďte dál a nezouvejte se! Pokud po motorkách stále jen nesměle pokukujete, možná jen nemáte vybraný ten správný stroj do začátků.

zobrazit celou galeriiFoto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

S motorkami je to složité. Na jedné straně omamná svoboda a souznění se strojem, na straně druhé na vás prší, fyzicky si moc neodpočinete a ještě se vás všichni na silnici snaží zabít. Není divu, že pokud se člověk nerozhodne jako mladý a neklidný (rozuměj bez pudu sebezáchovy), zůstane v mnoha případech láska k motorkám na platonické úrovni. Začínat ve zralém věku je potom tak nějak těžší – starý pes se zkrátka do deště, nepohodlí ani nebezpečí nehrne. Jenže pozor! I četné průzkumy dnes dokazují, že člověk lituje spíš toho, co neudělal, než toho, co udělal. Takže hybaj zapsat se do autoškoly, a můžete začít vybírat strojj. 

Že se v úvodu tohoto článku obracím ke „dříve narozeným“ novopečeným motorkářům, má svůj důvod. Přesně tuhle skupinu jsem si totiž během testovacího týdne otipovala jako ideální cílovku Yamahy XSR125 Legacy. Ne že bych snad chtěla tuhle krásku odpírat mládeži, náctiletým motorkářům poskytne stejně dobré poježdění. Jen mám takové tušení, že pro většinu lidí ve studentském věku bude představovat značnou investici (a beztak spíš sáhnou po crossce či supersport-stylu).

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Přirozeně neodrazuji ani zkušené bikery, kteří by zatoužili po lehoučké stylovce s minimální spotřebou, ať už na dopravu do práce, nebo na projížďky v kochacím tempu. Určitě se ale shodneme na tom, že stopětadváca je primárně vstupní branou do světa za řidítky a první volbou začátečníků. 

Lehká a do větru

Sama jsem tak trochu věčný začátečník, byť můj řidičák skupiny A již dosáhl plnoletosti. Troufám si tedy říci, že toho o strastech novopečených motorkářů vím docela hodně. Například to, že být nejistá v kramflecích a potýkat se s mašinou vážící dva a půl metráku, či dokonce víc je fakt pain. XSR125 se vejde i se všemi kapalinami do 140 kilo, takže ji na místě bez problémů otočím pouhým cupitáním bez použití plynu. S tím samozřejmě souvisí skutečnost, že s výškou sedla 815 mm dobře dosáhnu na zem. Kromě pohodlného manévrování na omezeném prostoru se tedy nemusím na světlech stavět na jednu nohu, což celkem přidá na jistotě, když se člověk zarputile soustředí, aby se rozjel hladce jako starý mazák.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Do balíčku uživatelské přívětivosti přidám ještě široká řidítka, jimiž se motorka lépe ovládá a navíc je díky aktuálnímu trendu máme všichni dobře osahaná z obyčejného bicyklu. V neposlední řadě se pak sedí tak akorát vzpřímeně, tedy žádné zalehávání ani kácení nazad. Čím míň nepřirozených věcí, na které si člověk musí zvykat, tím líp. Po stopadesátikilometrové štaci na středočeských tankodromech mě sice zvolna začínaly bolet sedací partie (sedlo vypadá měkoučké, jenže zdání v tomto případě klame), ale záda ani trochu. 

Malý motor s velkým srdcem

Po nastartování se ozve dospělejší zvuk, než byste u dané kubatury čekali. Přidávám to na seznam benefitů – i když mě netěší za svítání plašit vrabce a dráždit sousedy, v provozu chci být slyšet. Z pozice řidiče auta dobře vím, jak děsivé jsou elektrické motorky a skútry, které se zčistajasna, zcela bez akustického varování odněkud vynoří, nejlíp přímo před nárazníkem. Trocha kraválu u motorky patří k důležitým prvkům aktivní bezpečnosti. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Obezřetně se rozjíždím, ale brzy jsem v sedle jako doma. Jestli vám motorka sedne, nebo ne, je vždycky sázka do loterie. Protože zatímco na autě si ledacos přizpůsobíte pro vlastní proporce a délku končetin, na motorce se můžete leda natahovat, krčit a rozčilovat. XSR125 je samozřejmě spíš malá motorka, takže jestli máte dva metry a k tomu sto padesát kilo, může to znamenat problém, většině europostav ale bude vyhovovat jak rozměrem, tak geometrií. 

Motor o 124 kubických centimetrech má nejvyšší možný výkon, který ještě smíte řídit s oprávněním A1, tedy 11 kW. Kromě pěkného zvuku má i příjemný zátah, hlavně ve středních otáčkách. Když chcete jezdit rychle, musíte ho točit, ale brzy vám dojde, že na nějaké frenetické sprinty není stavěný – ostatně stejně jako zbytek motorky. Ne že by XSR125 nedokázalo jet svižně, to dokáže, na řezání zatáček a přelety rovinek však máme jiné stroje. Tahle motorka si nejvíc lebedí ve výletním tempu a nejvíc si ho užije i jezdec v jejím sedle. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Co mi přijde extra povedené, je převodovka, která nemá příliš krátce poskládané kvalty, nemusíte tedy v jednom kuse řadit. Chcete-li lenošit a kochat se panoramaty, není třeba na spojku sáhnout hezky dlouho. Rychlostních stupňů je šest, což jsem nejvíc ocenila na dálnici, kde se mi s motorkou podařilo dosáhnout úctyhodné rychlosti 125 kilometrů v hodině. No nesmějte se, na stopětadvácu je to nadprůměr! Mimochodem, číslovka na displeji ukazuje, na kterém kvaltu se zrovna nacházíte – milý detail.

Nenechte se zmást terénně vyhlížejícími zubatými pneumatikami, které by mohly patřit drsnému scrambleru. Tahle motorka je doma na asfaltu a i ten má radši hladký. Středočeská klasika je na ní zvládnutelná bez bolesti, ale dlouhý úsek hodně vytlučené silnice už pocítíte na zadku i na dlaních a zápěstích. Polní cestu samozřejmě projedete, do terénu ale tahle stylovka stavěná není. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Cool faktor: maximální

Design jsem si nechala na konec, ať nevypadám jako marnivá princeznička. XSR125 Legacy patří do řady Sport Heritage, a jak název napovídá, půjde o představitele dnes velmi oblíbené retro vlny. Inspirace sedmdesátkami je zřejmá, přesto motorka působí po všech stránkách moderně. V černém provedení se zlatými detaily – podívejte se na ty ráfky vyplétaných kol! – vypadá prostě fantasticky, ať se koukáte na celek, nebo jednotlivé části. Jednoduchý kruhový displej ukazuje rychlost, otáčky a ještě pár dalších informací, třeba stav nádrže nebo zmíněný zařazený stupeň. Na prudkém slunci je hůř čitelný, ale tu zásadní cifru vždycky odečtete, stejně tak pohyb na otáčkoměru po obvodu. Na zcela dokonalém zpracování všech součástek nacházím jen jediné slabé místo – podivné bužírky vinoucí se v okolí předního kola. Ty by si ještě zasloužily trochu péče.

Co je ale nejlepší, XSR125 Legacy na první pohled dělá dojem většího a dospělejšího stroje. Ne že by na tom kdovíjak záleželo, ne že bychom snad chtěli machrovat a tvářit se jako protřelí motorkáři, ale… záleží a chceme. Protože jsme nepřijeli na Václavák na Babetě, my teda ne!

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Krom toho, že image rozhodně není na nic, má dospělejší vzhled i projev ještě jednu výhodu. Motorka nám déle vydrží a nebudeme mít snahu ji hned další sezónu měnit za větší. 

Verdikt

XSR125 Legacy má potenciál uvést nového adepta do motorkářského světa s lehkostí a pocitem kompetence. Jednoduše řečeno, jako začátečník za řidítka vplujete zcela přirozeně a nebudete si připadat jako jelito. Nemusím asi zdůrazňovat, že špetka sebejistoty je pro jakoukoliv novou činnost zcela klíčovou ingrediencí. 

I v případě, že už máte něco odježděno, oceníte lehkost, skvělou ovladatelnost a legrační spotřebu, která se pohybuje kolem dvou litrů na sto. A bez ohledu na věk, pohlaví i míru zkušeností si zamilujete ten parádní neo-retro-future-hipster styl. 

 

Technické údaje:

Motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní SOHC jednoválec 124 ccm   
Výkon: 11,0 kW při 10 000 ot./min  
Točivý moment: 11,5 Nm při 8 000 ot./min  
Převodovka: 6rychlostní manuál  s mokrou vícelamelovou spojkou
Maximální rychlost: neuvedena 
Mokrá hmotnost včetně náplní: 140 kg  
Udávaná spotřeba: 2,1 l/100 km  
Velikost nádrže: 10 l
Základní cena: 134 990 Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
09. srpna 2023, 19:11
1

Moc pěkný stroj! Nový Royal Enfield Hunter mě nakopl, že si na jaře konečně udělám papíry na motorku, ale tohle se mi taky moc líbí!

reagovat
David Střítežský
09. srpna 2023, 22:20
4

Konečně už na Autíčkáře začínám mít ten správný špatný vliv! :D
-
Komentář upraven 9. 8. 2023, 22:20:38

reagovat
Viola Procházková
10. srpna 2023, 08:15
3

Benzin mi nedošel ani jednou, nechcíp altík ani nic jinýho, tak ještě budeš muset zapracovat :D

Pe
Peťas
19. srpna 2023, 06:45
0

Hodne povedena motorka co se technickych parametru tyce-spotreba dojezd, maximalni rychlost. A vzhledove take velmi povedene, jen ten vyfuk mi z fotek prijde jako pest na oko, dal bych bud tento ale v cerne barve, nebo idealne uzsi v chromu. Cena by me prekvapila mile kdyby byla 5 mistna, cekal jsem sestimistnou, ale tolik? Asi se nebude prodavat jako teply housky na krame. Diky za test.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem