načítám data...

Drag race | Volvo XC60 T8 vs. BMW M240i: Zapomeňte na čísla!

Zdánlivě je to úplný nesmysl. Postavit proti sobě k závodu ve sprintu rodinné SUV od Volva a ostré kupé od bavorského výrobce sporťáků je přece úplně zbytečné. Nebo ne?

zobrazit celou galeriiVideo: Drag race | Volvo XC60 T8 vs. BMW M240i: Zapomeňte na čísla!

Ta auta nemohou být rozdílnější. Volvo je už z podstaty spíše usedlý rodinný vůz zaměřený na pohodlí a bezpečí. To BMW rychlost zajímá. A toto BMW vlastně snad nemyslí na nic jiného. Je to přesně to, co si pravý petrolhead přeje, kompaktní auto s pohonem zadních kol, manuální převodovkou, silným motorem a odladěné specialisty z M divize. Volvo naproti tomu představuje to, co petrolheadi nemají rádi. Vysoké těžké SUV, navíc s hybridním pohonem.

Když jsem přišel s nápadem uspořádat standardní čtvrtmílový drag race, Vojta, náš šéredaktor, který v té době shodou okolností měl v držení ono testované BMW M240i, mě s ním vyhodil. Vlastně říkal něco o kravině, kvůli které ho ani nenapadne kamkoli jezdit, o drtivé porážce Volva a o tom, že se obě auta po pár metrech ani nevejdou do záběru – tak propastný to bude rozdíl. Jenže tohle je Autíčkář, vždcky se tu najde někdo, kdo má pro šílenosti pochopení. A tak jsme obě auta nakonec přecejen na letiště dopravili.

Představme si tedy soupeře. Na jedné straně Volvo XC60 T8 AWD Polestar. K dispozici má pohon všech kol, okamžitý zátah elektromotoru a celkem 421 koní. Ale také měničový automat a hmotnost přes 2,1 tuny. A za volantem sedím já. Proti Volvu nastupuje stará škola jako vyšitá. Přeplňovaný řadový šestiválec, pohon zadních kol, manuální převodovka a řidičský talent a amatérský závodník Radek za volantem. Výkon má BMW sice papírově nižší, ale 340 koní a 500 Nm rozhodně není málo a auto je téměř o 700 kg lehčí. Nadto tohle auto v Mnichově stavěli už s tím, že má být rychlé. Čísla jsou na straně BMW, akceleraci 0 – 100 km/h zvládá za 4,8 s, Volvo podle dokumentace potřebuje 5,3 vteřiny. Na rodinné SUV je to výborná hodnota, dnes by ale neměla stačit. Doufal jsem, že alespoň bude trochu mokro, to by Volvu s pohonem všech kol pomohlo, k mé smůle jsou však podmínky ideální. Takže jak to dopadlo?

Jak vidno z videa, BMW skutečně nakonec zvítězilo. O celkovém vítězství však rozhodl až úplný závěr sprintu, ve kterém mělo Volvo jeden podstatný hendikep. Ze záznamu je jasně patrné, jak se obě auta odlepí od startovní čáry a pokračují v naprosto nerozhodném souboji až do jistého okamžiku, ve kterém Volvu náhle dojde dech. Ten okamžik nastane v rychlosti 170 km/h, kdy systém T8 odpojí elektromotor. Děje se tak proto, že elektromotor nemá žádnou převodovku a ve vyšších rychlostech by jeho otáčky mohly znamenat neúnosné teploty. 

Přesto nemám pocit promarněného dopoledne. Sledovat hlučné tvrdé nazlobené oranžové kupé, jak svádí vyrovnaný souboj s velkým komfortním SUV, v jehož interiéru vládne i při takto extrémním zacházení klid a mír, to je něco, co se neomrzí.

Tímto samozřejmě nechci ani naznačit, že BMW M240i je vlastně zbytečné auto, když stejnou akceleraci zvládne i hybridní rodinné Volvo s kočárkem v kufru. To v žádném případě není pravda. Zábavu, jaká vás čeká za volantem BMW, nedokáže Volvo ani naznačit a první zatáčka ukáže, k čemu je dobrý tvrdý ‘emkový’ podvozek. Tento závod měl být jen kuriozitou a ukázkou toho, co dokáže moderní technologie - a to i v souboji s poctivou a kvalitní mechanikou.

Sprint na ¼ míle jsme provedli opakovaně se stejným výsledkem, obě auta měla vypnutou kontrolu trakce, nastaven nejostřejší jízdní režim (v této konfiguraci dosahovala nejlepších výsledků) a zimní pneumatiky, trať byla chladná, avšak suchá, sestříhaný záznam zobrazuje jedinou jízdu.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
10. března 2018, 09:57
0

Parada originalni porovnani, diky

reagovat
Raspby
10. března 2018, 13:09
2

Víc podobných videí...nejen drag :) jen tady na konci mohl být nějaký krátký komentář řidičů...tak třeba příště...ale doufám, že videa budou přibývat :)

reagovat
saage
10. března 2018, 14:12
0

No super! Konecne video! :-D Chvalim. Zajimavej souboj. Jen me je divna ta rychlost pred projetim 400m. To jste z toho fakt vytahli nad 170 km/ h pred projetim 400m? Protoze okolo 180 km/h se dostane pri 400m sprintu M2...

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
10. března 2018, 15:29
1

My sme tu dráhu teda přiznám se měřili podle Google maps, možná sme jeli dál. A je i možný, že to ten elektromotor při takový zátěži odpojí i o kousek dřív, to nevim, jeli sme to několikrát, dávali sme tomu čočku, na jakou to není úplně dělaný, je to Volvo... 170 je limit, nad něj elektomotor nejede nikdy, to je jediný, co ti řeknu s jistotou. A M2 není zas o tolik rychlejší, ta M240i je hodně schopná.

saage
10. března 2018, 19:27
0

Ah, no tak to je mozny ze to odpoji driv.. Ale i tak Volvo prekvapilo ne? :-) Verim ze 240 je pekelne rychla. Mam starsi 335, a 240 bych rad vyzkousel. Jinak vic takovejch testu. ;-)

speedfred
10. března 2018, 20:18
1

Mal som M235 a pri 15.000km som bol merať výkon a autu namerali 301PS na kolesách (350-360 na motore?) .40i. vs M2 tak tam motor M2 nie je nejako lepší.

saage
11. března 2018, 22:24
0

Hmm tak to je dobry. Asi vyzkousim 240 a 340.. ;-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring kabrio 2006
Chrysler Sebring kabrio

2006 rok výroby
137 koní výkon
2 700 ccm objem

Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8  1971
Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8

1971 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw 1976
Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw

1976 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
225 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Silverado 3500 LS  2001
Chevrolet Silverado 3500 LS

2001 rok výroby
335 koní výkon
6 600 ccm objem