logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Volvo má novou hvězdu. XC60 sesadila model 240 z postu nejprodávanějšího auta v historii značky

Volvo má nového šampiona. XC60 sesadila model 240 z postu nejprodávanějšího auta v historii značky

Z této zprávy padne na nejednoho milovníka benzinu (zejména je-li to milovník staršího data) lehká nostalgie. Mne nevyjímaje. Hranaté kombíky pro mne odjakživa znamenaly synonymum značky Volvo a 240 je jedno z těch nejhranatějších. Vždyť to byl právě takový kombík, který jsem kdysi v paleolitu s ještě mokrým řidičákem nabourala na parkovišti v Českém Krumlově…

Dvě stě čtyřicítka, o jejíž typické tvary se zasloužil designér Jan Wilsgaard, byla představena v roce 1974 a ve své době platila za etalon cestovní bezpečnosti. Měla deformační zóny vpředu i vzadu a kolem prostoru pro cestující bezpečnostní klec. Jako jedno z prvních aut vůbec mělo zesílenou ochranu při bočním nárazu, z níž se o něco později vyvinul airbagový systém SIPS. A stala se vozem, v němž automobilka v roce 1978 uvedla první dětský podsedák. Možná si vzpomenete i na kontrolky nezapnutých pásů, které u současníků rozhodně nebyly standardem, nebo typické opěrky hlavy tvořené mřížkou. 

Volvo 240 vydrželo ve výrobě až do roku 1993, kdy 5. května sjel z výrobní linky v Göteborgu poslední exemplář s pořadovým číslem 2 685 171.

Foto: se svolením Volvo

Taky Volvo XC60 si může připsat zajímavé počiny v oblasti bezpečnostních inovací. Například systém City Safety, první standardně dodávaný systém automatického nouzového brzdění v rychlostech do 30 km/h dorazil v roce 2008 právě s první XC60 a až posléze se rozšířil do většiny vozů po celém světě. Od roku 2017 dokáže Volvo zabránit srážce s protijedoucím vozidlem ve vedlejším pruhu tím, že se automaticky vrátí do toho vlastního. 

XC60 mám ráda, což mé minulé testy jistě dávají dost jasně najevo. Je to skvělé auto – ani moc velké, ani moc malé, tiché a komfortní, jak se na rodinný vůz sluší a patří. A podobně jako jeho dávní předkové nevyznává filozofii řidičských zážitků, nýbrž bezpečné a pohodlné přepravy. Je to Volvo nové doby, ale pořád Volvo.

Stejně však patřím k egeneraci, která si pod názvem automobilky vždycky znovu představí hranatý kombík. Komu čest, tomu čest!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

ransom
26. 6. 2025, 17:07 0 reagovat

No, já si pod heslem Volvo vždycky jako první vybavím tahače a kolové nakladače. Až pak osobáky.

afro-r1
26. 6. 2025, 21:20 -1 reagovat

Volvo design umi. Vzdy si rikam, jak pekne auto by byla kastle z Volva a technika z BMW...

rock
27. 6. 2025, 05:15 6 reagovat

Je to nefér srovnání. XC60 tvorí dvě generace na sobě naprosto nezávislé (druhá už má čínskou platformu), zatímco Volva řady 200 byla jedna konstrukce postupně šlechtěná po skoro 20 let. Vlastně šlechtěná ještě o dekádu déle, protože přechod 140->240 byla jen evoluce menšího rozsahu.

Chase
1. 7. 2025, 21:44 0

SPA je Švédská platforma vyvinutá ve Volvu…

rock
2. 7. 2025, 06:34 0

...se švédským zadáním, protože to rozhodnutí postavit platformu, která lusknutím prstů pošle do šrotu jejich pěti-, šesti- a osmiválce (a že třeba v 1. gen XC90 snad ani nic menšího nebylo) a omezí se na R4, to bylo taky čistě švédské.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte