Model Volkswagen Touareg byl poprvé představen v roce 2002, před více než dvaceti lety (také vás překvapilo, jak ten čas letí?) jako výsledek spolupráce mezi automobilkami Volkswagen, Audi a Porsche. Cílem bylo vytvořit luxusní SUV, které by kombinovalo terénní schopnosti s komfortem osobního vozu. Touareg sdílel platformu s Porsche Cayenne a později také s Audi Q7. První generace se vyznačovala robustní konstrukcí, pohonem všech kol a možností volby výkonných motorů včetně osmiválcových a dokonce i desetiválcového dieselového motoru V10 TDI.
Druhá generace Touaregu se na trhu objevila v roce 2010 a přinesla výrazné odlehčení konstrukce, modernější vzhled a větší důraz na efektivitu provozu. Byl představen i hybridní pohon, čímž se mimochodem Touareg stal jedním z prvních SUV ve své třídě nabízejícím tuto technologii. Třetí generace byla uvedena v roce 2018 a představila zcela nový designový jazyk Volkswagenu, Touareg se posunul ještě více směrem k prémiovému segmentu a přinesl inovace jako je digitální kokpit, adaptivní vzduchové odpružení či nejmodernější asistenční systémy. Platforma MLB Evo, sdílená s modely Audi Q7, Bentley Bentayga či Lamborghini Urus, mu umožnila vyšší míru komfortu, bezpečnosti a technické vyspělosti.
Jde tedy o vůz z poměrně vybrané společnosti, přesto však s “lidovým” znáčkem na přídi. Vlastně ho trochu vnímám jako jakéhosi pokračovatele linie Piechovských aut, která symbolizoval luxusní Phaeton. Zatímco tato limuzína nakonec v portfoliu značky nevydržela, luxusní SUV je tu s námi dodnes. A snad i proto, že jde o vůz navzdory faceliftům již poměrně starší, přináší občas vzpomínky na Volkswagen dnů minulých. Jak v dobrých věcech, tak v těch trochu kontroverznějších.
Líbí se mi, jak se Touareg, na rozdíl od některých modernějších SUV jiných značek, nesnaží prvoplánově upozorňovat na svou velikost. Ačkoli jde o automobil spadající v Evropě do segmentu velkých SUV, díky zaobleným tvarům a absenci výrazných designových prvků působí vlastně celkem nenápadně a kompaktně. U testovaného kousku to tedy trochu “kazí” výbava R-Line, která přidává výraznější nárazníky s difuzéry a nasávači, i tak mě ale vzhled Touarega nijak neuráží. Samozřejmě rozumím tomu, že někteří zákazníci touží po extravaganci, já osobně ale oceňuji to, jak se tento vůz plný technologií z té nejluxusnější automobilové třídy navenek tváří vlastně celkem obyčejně a nevzbuzuje tak zbytečnou pozornost.
A podobné je to i v interiéru. Není tu krémová kůže, kořenové dřevo, ani křišťálové doplňky, které dnes často nabízí i vozy mnohem levnější, Volkswagen si vystačí s černou eko-kůží, plastem a hliníkovými lištičkami. Provedení je ale příkladné a celý vnitřek působí dost robustně a kvalitně. Nelíbí se mi ale hojné využití černého lesklého plastu, který se snadno poškrábe a upatlá a dnes již působí poněkud zastarale.
Jinak ale nemám důvod si stěžovat. Ergonomie je navzdory minimu tlačítek vcelku zvládnutá a poloha za volantem výborná. Líbí se mi i komfortní sedačky s masáží, které umí ventilovat a hřát současně, to sice vypadá jako ryzí rozmařilost, ale jakmile to jednou vyzkoušíte, pochopíte, jak je tahle funkce skvělá. A potěšily mě také dvojité sluneční clony – vychytávka, kterou znám z amerických aut, ale v Evropě ji nabízí málokdo, přitom je při dálničních cestách proti slunci k nezaplacení.
Testovaná verze Touaregu byla ověšená snad každým dostupným prvkem výbavy, nechyběl tu tak ani skvělý vzduchový podvozek “Air & Steering”. Vlastně mě překvapilo, jak málo se za tenhle technicky velice vyspělý systém připlácí – 87 tisíc (a to k němu v paketu dostanete ještě vylepšenou čtyřzónovou klimatizaci a odvětrávané sedačky) jsou v kontextu téhle automobilové třídy skoro “drobné”. Kromě aktivního vzduchového odpružení s nastavením světlé výšky a aktivním tvrzením tlumičů variabilním dle rychlosti a zatáček je tu i systém natáčení zadní nápravy. A dohromady to funguje výborně. Tady je myslím skoro nejvíce cítit ona technologická příbuznost s absolutním vrcholem automobilové produkce.
“Na vzduchu” jezdí dnes docela dost aut, ne vždy je to ale automaticky předpokladem dokonale vyvážené a odtlumené jízdy. Občas jsou takové povozky až příliš rozměklé a rozhoupané. Volkswagenu se ale povedlo vůz naladit tak, aby výborně tlumil i opravdu velké nerovnosti a působil měkce a pohodlně, ale zároveň kompenzoval náklony v ostrých zatáčkách a zachoval velice slušnou ovladatelnost a přesné řízení. Právě tenhle podvozek je podle mě nakonec hlavní důvod, proč bych si chtěl Touarega pořídit. Na poli SUV totiž těžko najdete lépe naladěný systém.
Druhým zásadním highlightem vozu je jeho šestiválcový třílitrový diesel. U jiných výrobců bychom možná mohli dalece polemizovat o tom, zda by přeci jen nebyl důstojnější verzí motor zážehový, ale u Volkswagenu je nafťák dle mého názoru stále volbou číslo jedna. Ve Wolfsburgu zkrátka tyhle motory umí téměř dokonale – jsou kultivované, táhnou v celém spektru otáček a dokonce mají i vcelku příjemný zvuk. 286 koní a 600 newtonmetrů dodává zcela adekvátní porci výkonu a na nedostatek síly si skutečně není důvod stěžovat. Touareg ale k nějaké jankovité jízdě svým naladěním stejně nevybízí. Je tu sice sportovní režim co přitvrdí podvozek, kvalty na převodovce Tiptronic můžete měnit i pádly pod volantem, hmotnost a rozměry vozu ale okreskové nadšení přeci jen mírní. Vozu mnohem více než brzda-plyn sluší sice svižná, ale maximálně plynulá jízda.
Verdikt
Na první pohled byste možná jeho příbuznost s Bentley netipovali, jízdou ale skutečně překvapí. Vlajková loď Volkswagenu v sobě skrývá nečekanou noblesu, kterou ale nikomu nevnucuje extravagantním vzhledem nebo přehnaně výraznými doplňky. Trochu zklamaný jsem byl z interiéru, který sice nepostrádal žádnou z luxusních funkcí a byl skvěle zpracovaný, ale lány lesklého plastu už dnes mnoho dojmu neudělá. Jakmile se ale s vozem vydáte na cestu a začnete vnímat práci výborného podvozku a skvěle vyladěného motoru, rázem mu drobné vady na kráse odpustíte.
Technické údaje
Motor: vznětový šestiválec, 2967 ccm
Celkový výkon: 210 kW (286 koní)
Točivý moment: 600 Nm
Převodovka: tiptronic 8st.
Pohotovostní hmotnost: 2342 kg
Maximální hmotnost bržděného přívěsu: 3500 kg
Maximální rychlost: 236 km/h
Základní cena již od: 1 499 000 Kč (akční model Touareg Limited)
Cena testované verze: 2 070 900 Kč



















































afro-r1
18. 5. 2025, 09:09U Stellantisu by tam hrde soupli 1,2 Puretech jako jedinou volitelnou motorizaci.
Habakukk
21. 5. 2025, 11:04ale prd tam přece dali nesmyslný 4xe
PanHAJZL
18. 5. 2025, 10:52Od druhé generace odstranily 2 naprosto suprové věci a to otevíratelné sklo v 5tých dveřích a integrované příčníky na střeše....škoda. Je možno mít ještě redukci? A jinak, koženka je fuj!
tomaass2
20. 5. 2025, 21:19Za ceníkovku 2m je to dost slušný kus auta. A vizuálně z té pětice je za mne na tom nejlépe právě Touareg :)