reklama
načítám data...

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 BiTDI: Jednoho Kodiaka s oblohou, prosím

Tváří se jako nenápadné SUV, ale mohl by se z něj vyklubat kanibal s velkým apetitem. Hon na medvěda začíná!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 BiTDI: Jednoho Kodiaka s oblohou, prosím

‚Malý‘ Tiguan všichni dobře známe. Měla to být vyplněná mezera mezi Golfem (běžný, rozuměj nudný a netrendy hatchback) a Touaregem (obří, opulentní a drahé SUV), prostě něco pro masového zákazníka, který nemá na rozhazování, ale chce mít ověřenou kvalitu VW a jít s dobou preferující crossovery. Někteří masoví zákazníci si však stále stěžovali. Za Touareg se jim nechtělo platit, ale Tiguan jim byl příliš těsný. Navíc zjistili, že když si popustí řetěz při konfiguraci, výsledná cenovka není tak lidová, jak by se jim líbilo. Místo rodinného auta se tak Tiguan stal volbou dobře situovaných důchodců, což je v našich podmínkách cílovka značně omezená.

Modelový rok 2018 tedy přinesl Tiguan ve dvou rozměrových variantách – a Allspace je ta větší z nich. Oproti běžnému Tiguanu je o dvacet čísel delší, má větší kufr a/nebo třetí řadu sedadel. Na první pohled je mi zvenčí i zevnitř poněkud povědomý. Kdepak už jsem tohle auto viděla? Aháá, už vím! Že by převlečený Kodiaq?

Přesně to, co od VW čekáte

Modulární platforma MQB dovoluje křížení jednotlivých modelů téměř bez omezení, bez ohledu na rozměry a podobu karoserie. Allspace se ani nesnaží tvářit, že přináší novou koncepci, je to zkrátka Kodiaq pro všechny, kteří chtějí Kodiaq, ale přitom nechtějí Kodiaq. Doufám, že vám to dává stejný smysl jako mně. Zároveň je to Tiguan pro všechny, kteří chtějí Tiguan, ale do původního půdorysu nebyli schopni vměstnat náklad, pokračovatele klanu, nebo obojí. Tak mě napadá, jestli koncern nevpustil do svého vyváženého ekosystému kanibalský druh predátora, který si na Kodiacích a malých Tiguanech pochutná víc, než je zdrávo…

reklama

Z hlediska designu nebylo co řešit – prostě se vzal Tiguan a o kus se natáhl. Nic víc, nic míň. Konzervativismus je v případě VW zcela na místě, po extravaganci se v autosalonu VW shání jen zákazník, který si spletl dveře. A tak je design dokonale předvídatelný. Není na něm nic poutavého, nic, co by na první pohled zaujalo, přímky, přímky a zase přímky. Teď se možná neshodneme, ale je to vlastně velmi pohledné. Přidělit designérovi pouze pravítko je možná konzervativní až moc, ale já to chápu. Po světě běhá, vlastně jezdí, až moc připomínek tvarové nestřídmosti. On i ten Kodiaq, zpočátku zajímavý a originální, je po pár letech trochu okoukaný. Jednoduchý až nudný design nevyjde z módy tak rychle, proto se někdy označuje jako nadčasový.

Místo pro sedm

Interiér je konejšivým prostředím pro stávající zákazníky koncernu VW (všechno najdou tam, kde to našli dřív) i pro traumatizované zákazníky koncernu PSA (všechno najdou tam, kde to vždycky hledali, ale nenašli). Navíc je tu opravdu hodně místa na všechny strany, dopředu, dozadu i nahoru. To samozřejmě platí pro první dvě řady sedaček, ta třetí žádný velké komfort nenabízí. Na druhou stranu všichni víme, že pohodlí pro sedm velkých dospělých je nutno hledat jinde než v běžném SUV. Tohle je řešení pro lidi, jimž příroda nadělila více než standardní dva kusy potomků. Ve chvíli, kdy jejich končetiny narostou do takové délky, že by mohli mít připomínky, už s rodiči na dlouhé výlety už stejně jezdit nebudou… Do té doby rodina ocení fakt, že druhou řadu je možné posunout o velký kus dopředu a tím prostor rozdělit rovným dílem. Všichni pasažéři navíc budou mít k dispozici dostatek odkládacích přihrádek. 

Materiály jsou stejně standardizované jako zbytek auta, přičemž se bavíme o velmi slušném standardu. Není to luxus, ovšem luxus řidič Allspacu nevidí v prémiové kůži či vzácných dřevech, ale spíš ve výjimečných momentech ticha na palubě. Nebo naopak ve výkonném audiosystému, který dokáže přehlušit protestní skandování ze zadních sedaček. Testovací Tiguan disponuje soustavou Dynaudio a tu vám s čistým srdcem doporučuji v konfigurátoru zaškrtnout. 

Na středové konzoli se stále vyjímá utěšené množství klasických tlačítek patřících ovládání klimatizace, na všechno ostatní je tu velký displej. V nejvyšší specifikaci bohužel přišel o točítko volume a to je velmi smutné, naštěstí zůstává ovládání na volantu a do displejového ‚čudlíku‘ je nucen se strefovat pouze spolujezdec. Uživatelské prostředí je logické, obrazovka dobře čitelná, a i když by nastavování navigace mohlo fungovat intuitivněji, celkově jsem byla s radiomapou spokojena. Dokonce jsem zvládla i ovládání gesty. Zprvu to bylo omylem – při ukazování jakýchsi přírodních krás za oknem (nebo to byla gestikulace na řidiče ve vedlejším pruhu?) mi najednou poskočila skladba. Narozdíl od Kodiaqu se mi ale v Tiguanu poté podařilo trik používat opakovaně s celkem dobrou úspěšností. Ve výčtu asistentů nechybí asi nic, co je na dnešním trhu k dostání, a jejich projevy, případně zásahy do řízení bych označila za přiměřené a neiritující. Dobře funguje i adaptivní tempomat. Ve srovnání s některými konkurenty má možná trochu prudší reakce, ale není to nic extrémního, člověk si zvykne. 

Tiguan RS 

Jak jsme vás informovali před nedávnem, na podzim se objeví nejsenzačnější ze senzačních Kodiaqů, verze RS. Kolem jeho ‚rekordu‘ na Severní smyčce se strhl náramný povyk, takže vám určitě neuniklo, že dvakrát přeplňovaný vznětový motor nabídne výkon 240 koní a impozantní točivý moment 500 Nm od 1750 do 2500 otáček za minutu. Docela mě proto překvapuje, že média nevyváděla i při představení Tiguanu Allspace. Má totiž úplně stejný motor s úplně stejnými číselnými hodnotami. Ani by mě nenapadlo ho označit za nějaký  trhač asfaltu, notabene okruhový, ale do velkého rodinného auta je to strojovna více než uspokojivá.

Plavné lety po dálnici, předjíždění, pohotovost v městském provozu, to vše při každodenním užívání oceníte. Úplně stejně oceníte, že je motor excelentně odhlučněný, takže vás vůbec nemusí zajímat, jestli má, nebo nemá kultivovaný projev. Spíš asi má, protože autem při startování ani na volnoběhu netřese a většinu času se chová, jako by tam vůbec nebyl. Dokonce i převodovka DSG, která si nesedne jen tak s někým, s tímto motorem spolupracuje ochotně a bez kopání. Celé soustrojí se snaží o plynulou jízdu bez násilného vytáčení, také zrychlení je plynulé a narůstá zvolna, nikoli ve skocích. Na vylitý džus a rozsypané sušenky si vaše ratolesti budou muset najít jinou výmluvu. 

reklama

Srovnání s Kodiaqem se nevyhnu ani v případě podvozku, obě auta totiž kromě jiného sdílejí adaptivní odpružení. U Kodiaqu došlo ladění na komfortní notu tak daleko, že mi během posledního testování už maličko lezlo krkem. Houpání je sice fajn, ale jenom na rovné silnici s minimem defektů. Jak přijde na zatáčení a větší výmoly, ze samého houpání se vám může začít houpat i žaludek. Nehledě na ten prchavý moment uprostřed zatáčky, kdy máte dojem, že se auto svalí a odkutálí do pole. Tiguan má sice stejný hardware, ale nastavení je přece jen o něco tužší. I v komfortním režimu zůstane řidiči dopřáno vědomí, že směr jízdy ovládá on a nikoliv rozbouřené moře. Ani ve sportu přitom podvozek není drncavý, všimnete si spíš menších náklonů kastle. Osobně je mi tohle naladění konvenuje o dost víc. 

Verdikt

Já být Kodiaqem, asi bych se začala trochu nervózně vrtět. Pokud totiž člověk není vysloveně fanda škodovky, nevidím moc důvodů, proč si místo něj nepořídit Allspace. V základu je VW dokonce o pár drobných levnější, nabídka motorů je širší a její vrchol se posunul zase o kus dál (aniž by se tvářil jako závodní speciál). Kromě zmíněných skutečností už bude rozhodovat asi jen design, image a další ryze osobní preference. Spíš se nabízí otázka, proč si maličko nepřiplatit a nepořídit sobě Touareg s šestiválcem…
Tigual Allspace hodnotím jako dobré auto, které dokáže probudit emoce. Samozřejmě to nejsou emoce, o kterých se na automobilových serverech běžně píše. Mluvím o pocitech, které prožijete, když se po dnu stráveném na lyžích nebo na horské túře sesunete do pohodlného sedadla a víte, že vás cesta domů nebude stát žádnou další námahu, že se bez ohledu na rozmary počasí domů nakonec dostanete rychle a pohodlně. A přesně o tohle podle mě u velkého rodinného auta jde. 

 

Technické údaje:

Motor: dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 cm3
Výkon : 240 koní (176 kW) př 4 000 ot./min
Točivý moment : 500 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Převodovka: sedmistupňové DSG 
Maximální rychlost: 228 km/h
0-100 km/h: 6,7 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 8,2 l/100 km
Základní cena s danou motorizací: 1 223 900 Kč
 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bulldog
05. září 2018, 09:23
0

“....kteří chtějí Tiguan, ale do původního půdorysu nebyli schopni vměstnat náklad, pokračovatele klanu, nebo obojí. “
Jak jsem cetl o klanu, vedel jsem ze pise Zlokočka. :)
Super!

reagovat
ma
martinw
05. září 2018, 09:44
0

Uvadenych 6.7s na 100km/h - slusny zrychleni na rodinny vagon se sedmi misty.

reagovat
ro
rock
05. září 2018, 11:30
0

Na mne ten volkswagenovský design - nedesign už roky funguje, zvenku i zevnitř. Nemůžu hodnotit jízdní vlastnosti a už vůbec ne spolehlivost, ale čistě optikou optiky ( :-) ) raději třeba Golf než Megane, dvakrát raději Passat než Talisman, třikrát raději Tiguan než Koleos.

reagovat
Kuře
05. září 2018, 20:38
0

Pěkně napsaný test, i sem se párkrát zasmál, ale přesto musím trošku negativně.. jasně, srovnat Tiguána s Kokodákem je víc než na místě, ale mě z toho připadá, že spíš než ty auta srovnat si jen vypíchla v čem je Tiguan lepší. Ve výsledku, kdybych nevěděl že to není pravda, bych si skoro až byl býval myslil, že je ten Kokodák vlastně docela blbý auto...

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Golf MK3 Cabrio GT Karmann 2.0 8V 1993
Volkswagen Golf MK3 Cabrio GT Karmann 2.0 8V

1993 rok výroby
115 koní výkon
1 991 ccm objem

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem