Staré autíčkářské přísloví, využíváne v případech, kdy se snažíme ospravedlnit nákup zbytečně drahého auta, praví, že můžeš spát v autě, ale nemůžeš řídit dům. Přiznejme si však, že ve většině případů je spaní v autě celkem kompromisní řešení. A čím jsem starší, tím méně se mi zdá zadýchaný kufr kombíku s karimatkou důstojným místem, kde složit hlavu. Nemluvě o tom, že s věkem přibývají často v našich životech malí lidé, se kterými chceme sdílet rozličná dobrodružství a tehdy už normální auto nestačí. A právě pro tyhle případy vznikly obytné vozy.
Je to bezpochyby náramná věc. Malý domeček na kolech, který má vepředu čumák z dodávky a vzadu laminátovo-kompozitovo-plastovo-hlinikovou krabici opatřenou okénky z plexiskla a vevnitř obložením z falešného dřeva. Nevím, jaké zkušenosti s “obytkou” máte za sebou vy, ale já jsem měl z jejího řízení pocit, že se snažím zkrotit klubko hadů v sáčku. Ve vodě. Která hoří. Dobře, trochu přeháním, ale jízdní vlastnosti automobilu, který byl na počátku před mnoha lety Fiatem Ducato, následně ho několik nadšenců v malé dílně rozřezalo a za kabinu nalepilo montážním lepidlem hromadu věcí vážících jen málo pod tři tuny rozhodně nejsou nic, co bych si nějak užíval. A jízdní komfort takového vozu také nebývá kdovíjaký. Domýšlet záležitosti jako aktivní bezpečnost nebo odolnost vůči korozi raději vůbec nebudeme.
Ano, existují vysoce profesionálně zpracované prémiové obytňáky na bázi autobusových a nákladních podvozků se zcela specifickou karoserií, které jsou skutečně dotaženy do detailů a fungují velice dobře, ale taková auta se většinou cenou vyrovnají hezkému rodinnému domu. Já bych rád zůstal v cenové relaci vozů, které si alespoň teoreticky může dovolit i vcelku “normální člověk”. Jsou tedy všechny elementárně dostupné obytňáky na prd?
Ne zcela – a tím se dostáváme k dnes testovanému autu. Je tu poměrně úzká skupina obytných dodávek postavených na půdorysu původního vozu. Jsou sice trochu stísněnější, než vozy využívající “krabici” na podvozku, odměnou jsou vám ale použitelné jízdní vlastnosti a pocit, že sedíte v autě a ne v polykarbonátovém skleníku z Moutfieldu. A přitom tu nechybí všechno, co má správná obytka mít. Stoleček se židličkami, kuchyňka, dvoje spaní, spousta skříněk, sprcha a “trůn” – v tomto případě ne porcelánový, ale plastový.
Díky relativně kompaktním rozměrům je takovéhle obytné auto vcelku v pohodě použitelné i v městském provozu. Jediné, co si musíte hlídat, je výška. S nástavbou je to víc než 3,2 metry a to už je problém i pod některými železničními podjezdy. Jinak ale drandíte jak s dodoávkou nebo větším SUV a když se vám chce, tak zaparkujete na rovném povrchu a rázem bydlíte. Přerod vozu z cestovní do obytné konfigurace zabere zhruba deset minut, není to nic moc složitého a s trochou cviku to jde asi i rychleji. Navíc nemusíte vůbec vylézat ven. Tohle zkrátka stan (byť střešní) neumí. Pohodlí je to vskutku signifikantní a díky rozličným vychytávkám umí být Grand California velice útulná a pohodlná navzdory relativně skromnému půdorysu.
Vlastně mám jen dvě výhrady. Tou první je zadní lavice. Už od pohledu na obrázek výše je asi jasné, že nejde o kdovíjak komfortní posezení. Místa je tu skutečně málo a tvarování minimální. Pohodlí je srovnatelné s židličkou v městském autobusu. Bohužel to sebou nese ještě jeden nečekaný problém. V případě, že toto místo osadíte dvojicí dětských sedaček, čeká vás ježek v kleci pokaždé, když se je budete snažit připoutat. Zácvaky jsou totiž umístěné veprostřed. Dalo by se to řešit isofixem? Možná – ale problém je, že dvě isofix sedačky jsem vedle sebe na tu úzkou lavici prostě nedostal. Nakonec se mi povedlo doma najít kombinaci sedaček, která se s trochou násilí vešla, ale není to nic moc uživatelsky jednoduchého.
A ten druhý problém čeká v alkovně – kde je druhá a méně prostorná ze dvou postelí. Počítejte, že je určena opravdu spíše dětem. Pro dospělé je totiž celkem zásadním problémem se sem vůbec dostat. Nejsem kdovíjak vysoký, přesto jsem tu ale nemohl lézt “po čtyřech”, to jsem totiž dřel o strop, jedinou možností bylo se plazit po břiše. Prostor se navíc směrem dopředu dále snižuje. Naštěstí je tu alespoň praktická síťka, která zamezuje případnému pádu.
Když jsem ale po našem expedičním putování dvou dospělých a dvou malých dětí bilancoval, jak se vůz osvědčil, došel jsem k poznání, že navzdory čtyřem místům k sezení a spaní jde pořád mnohem spíše o auto pro dva. Jen tak v něm lze dojít skutečného komfortu. Ve čtyřech připomíná cestování neustálý tetris s lidmi, sedačkami a zavazadly. Obzvláště když dojde na nepřízeň počasí, která zamezí otevření bočních dveří a protažení “obýváku” směrem do přírody.
Když se ale počasí vydaří a vy zaparkujete na klidné louce, vypustíte děti ven a v klidu se válíte na prostorné zadní posteli, začne tento způsob trávení volného času dávat docela smysl i veskrze pohodlnému člověku. Grand California tak nakonec není univerzálním domovem pro každou příležitost, ale spíše místem, které dělá slunečné dny na cestách ještě o kousek příjemnější a ty deštivé trochu méně nesnesitelné.
No dobrá, a teď ryze technicky – k dispozici tu máte kromě dvojice dvoulůžek a záchodosprchy ještě kuchyňskou linku s dvouvařičem, dřezem, ledničkou a mrazákem, docela dost skříněk, praktický úložný prostor pod zadní postelí a stolek, který lze “vrazit” do podlahy mezi přední otočné kapitánky a zadní lavici. V každém okně tu najdete praktickou vysouvací roletku a moskytiéru, prostor osvětluje široká škála nepřímých i přímých LEDek. V tomto nemám nejmenších výhrad. Interiér působí robustně a na rozdíl od jiných obytných aut, která jsem řídil, nezní na hrbolech jako pojízdné železářství. Líbí se mi zásuvky na 230V i na USB a vypínače logicky umístěné po celém vnitřku.
Srdcem obytné části je pak dotykový displej na stěně koupelny, který pomocí vcelku intuitivního rozhraní umožňuje ovládání světel, distribuce elektrického proudu, schůdku před dveřmi, lednici a dalších nezbytností. Dozvíte se tu i stav baterií a vodních zásobníků, můžete si tu zatopit i vyvětrat.
Základem toho všeho je pak pofaceliftový Crafter, který se oproti předchozí verzi liší spíše v detailech. Důležitým prvkem je přesunutí ovládání převodovky pod volant, tak jak to má například nový Superb, čímž se uvolnilo užitečné místo na středové konzoli. Ruční brzda je nově elektronická a tak mezi sedadly v uličce už nepřekáží její masivní páka. Jinak je to Crafter jak ho mám rád – sice trochu německy strohý, ale ergonomicky zcela bez výhrad a s naftovým dvoulitrem, který díky dostatečnému krouťáku nemá problém ani s aerodynamickým odporem nástavby.
Verdikt
Není to úplně univerzální řešení všech cestovních potřeb a počítejte s tím, že obzvláště v “rodinné” konfiguraci vás čekají některé kompromisy. Přesto jde ale ve své třídě o dost možná nejlépe jezdící vozidlo, které se řídí jako obyčejná dodávka. Navíc velice snadno ovladatelná dodávka. V porovnání s velkými obytňáky od úpravců je Grand California precizně dotažená, působí mnohem robustněji a použitelněji – zkrátka jako skutečné dobré auto a ne něčí garážový projekt.
Necelý milion a tři čtvrtě působí možná jako vysoká základní cena, mě ale naopak překvapilo, jak málo se připlácí oproti podobně vybavenému skříňovému Crafteru – vychází to na necelý půlmilion. A když se podívám na ceny “obytek” nebo zakázkově upravených Sprinterů, jde vlastně o svého druhu budgetový automobil. A touto optikou mu rázem odpustím méně pohodlnou zadní lavici i kompromisní prostor v alkovně.
Jo a kdybyste si ho chtěli prohlédnout zblízka a porovnat s ostatními obytnými Volkswageny, stavte se v California Centru v Autu Jarov Kunratice. Mají tu vystavené nejrůznější modely Califronií, můžete si je v klidu prolézt a kdo ví, třeba vás život na cestách zláká.
Technické údaje Grand California 600 120 kW 8AUT FWD
Objem motoru: 1968 ccm
Výkon kW/k: 120/163
Převodovka: Automatická 8 st.
Maximální přípustná celková hmotnost 3 500 kg
Hmotnost brzděného přívěsu (při stoup. max. 12%) 2 500 kg
Nejvyšší povolená hmotnost soupravy 6 000 kg
Maximální povolené zatížení tažného zařízení 100 kg
Základní cena: 1 714 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 2 150 120 Kč
Vybavení vozu:
Cestování i spaní pro 4 osoby (lůžka napříč a lůžko pod střechou)
Kuchyňská linka včetně chladničky s mrazničkou a úložným prostorem
Otočné sedačky řidiče i spolujezdce
Nádrž na čerstvou vodu o objemu 100 litrů a nádrž na splaškovou vodu o objemu 90 litrů
Koupelna se sprchovým koutem, toaleta
Možnost teplé vody, topení, klimatizace
Markýza
Panel v obytném prostoru pro ovládání například nezávislého topení nebo zobrazování informací o stavu vody v nádrži a stavu nabití palubní sady akumulátorů. Mnoho kempovacích funkcí lze navíc alternativně ovládat prostřednictvím aplikace California App
2x plynová láhev
Připojení k el.










































ransom
9. 10. 2025, 11:57Přečetl jsem celé, i když to není nic pro mě. Ale kdo by si nepočetl v National Geographic, když tam je zrovna pěkný článek o nomádech, že.
Jeden technický dotaz: Dvě plynové lahve... jaké? Co všecko krom vařiče může plyn pohánět?
Skipper
9. 10. 2025, 18:04Inu, vysvětlíte mi prosim někdo význam obytňáků v dnešní době? Já už za své ranní dospělosti objevil Booking a Airbnb. A jaksi mi obytňáky přestali dávat v Evropě smysl. Když si mám vybrat, jeytli někam dojedu zajímavým a zábavným autem, v bytě nebo hotelu se vyspím za pár Eur na noc, anebo jet někam velkou dodávkou, zaparkuji na docela odpudivém stání ostatních dodávek a ještě k tomu zaplatím nekřesťanskou pořizovací cenu... Jako chápal bych to v zemich typu Rusko, Mongolsko - nikde nic, zaparkuji kde chci, komfortně se vyspím. Jenže, kdo z nás tam jezdí? Prostě karavany v Evropě nechápu.
kotzitzaq
9. 10. 2025, 19:17To je holt dle chuti každého soudruha, aneb jeden má rád holky, druhý zase holky. Někdo pojede bydlíkem, jiný třeba autem bez střechy do penzionu, další na motorce pod stan a jiný letadlem do all-inu. A každý si to užije po svéˇm. Logiku nebo dokonce úsporu v tom hledat nelze. To bychom se museli podivovat třeba nad člověkem, který má doma víc kusů Fiatu 500, nebo si například kupuje jako soukromá auta jen kabriolety, ač jsou úplně k ničemu (už mám třetí :-)).
Beran
9. 10. 2025, 19:35Nekolik znamych ma bydlik a deti. Takze nemusi tahat vsechny kramy na pokoj a pak zpatky do auta a pry je to fajn. Kor kdyz spi pokazde na jinem miste.
A v Italii se dily tomu pry da spat blizko sjezdovek.
Skipper
9. 10. 2025, 19:57Jako obojí asi tak nějak chápu. Ale když vidím parkoviště pro karavany, tak mě to obvykle moc nenadchne. Když vezmu v úvahu vysokou pořizovací cenu, nic moc příjemnou cestu a parkování v nějaké zastrčené oblasti a srovnám to s cestou opravdu hezkým autem (třeba s celou rodinou) a pohodlným bydlením prakticky kdykoliv, tak mi karavan dává v dnešní dobé už hrozně málo. Ale tak nějak k tomu dospěli i kolegové, kteří karavany měli - všichni je už prodali. Jiná věc by byla, kdyby dnes šlo parkovat kdekoliv a přitom být soběstačný. Ty doby jsou ale už tatam.
ransom
9. 10. 2025, 20:40Tak třeba můj dobrý známý má velkej obytňák. Jednou za měsíc se sebere, a jede někam do Itálie na motocyklový závody. Uhnízdí se přímo v areálu. Má tam pohodlí, všecko po ruce, blízko do depa a na závodiště. Nebo jede někam na pozvání knějakýmu vinohradu. Na letecký dny. A podobně. Pokud vím, nejezdí s tím do klasických kempů.
ransom
9. 10. 2025, 20:41Aha, to mělo bejt pro Skippera.
Skipper
9. 10. 2025, 22:13Tak zrovna tohle beru, to dává smysl.