Velikonoce jsou po Vánocích asi nejvýznamnějšími svátky současnosti. Oslava příchodu jara a zároveň zmrtvýchvstání Ježíše Krista (pro křesťany se tím pádem jedná dokonce o úplně nejdůležitější období roku) v našich životech hraje nezastupitelnou roli, se kterou se pojí mnoho tradic a lidového veselí. I proto jsou v tuto dobu k vidění všude.
My v Autíčkáři jsme se letos rozhodli se přidat a vymysleli jsme si, že Velikonoce zapracujeme do našeho výběru článků. Samozřejmě se budeme bavit o autech, ještě stále se nepovažujeme za lifestylový magazín, ale v rámci právě probíhajících svátečních dnů jsme přišli s odpovídajícím tématem.
Co je asi nejrozšířenějším symbolem Velikonoc? No přece vajíčko. Právě ono nejlíp symbolizuje nový život, obrodu a příchod lepších dní. A jak to souvisí? Hehe, to je snad jasné, ne? No samozřejmě, na Boží hod velikonoční si probereme auta, která mají tvar vejce. Jak tematické, že? Tak se do toho pusťme.
Citroën Xsara Picasso
Jinak jsem asi začít nemohl. Citroën Xsara Picasso je přímo synonymem pro auto ve tvaru vejce. Vždyť se mu tak i v Česku říká — vajíčko. Toto kompaktní MPV s poměrně dlouhým životním cyklem sahajícím od roku 1998 až k letopočtu 2010 mělo své posádce zajistit co možná nejvíc místa, aniž by trpělo krabicovým tvarem jako příbuzné Berlingo.
Proto dostalo tvar vejce. Jediná linka na něm není ostrá, naopak oblin je, jak kdyby ho nějaký velikonoční zajíček ocumlal ještě před zabalením do obalu. A i když by mistr kubismu Pablo Picasso, po kterém se auto jmenuje, asi s jeho tvarem nesouhlasil, zákazníci se po celou dobu výroby auta jen hrnuli. Zjevně když se vajíčko udělá dobře, tak ho všichni milují.
Nissan Micra K13
Naopak když se vejce nepovede, ať už v čokoládovně, na pánvi nebo v továrně na automobily, ani ta nejhezčí barva, nanášená nadšenou mladou slečnou čekající na koledníky, mu nepomůže. Své o tom ví další příklad z dnešního výběru, Nissan Micra generace K13, u nás prodávaný mezi roky 2010 a 2016, ale kupříkladu v Mexiku vyráběný ještě dnes.
Tato čtvrtá generace malého městského hatchbacku se snažila svým tvarem překonat už tak dost kulaté třetí vydání a přišla na trh s natolik vejcoidním vzhledem, že možná i vejce slepičí je hranatější. Ale bohužel, slabá kvalita, rozvojové materiály vně i uvnitř a nepříliš dobré jízdní vlastnosti zajistily, že tuto kraslici nikdo nechtěl, alespoň ve vyspělých zemích.
Smart ForTwo
I třetí auto, o kterém se dnes budeme bavit, je tak vajíčkovité, že by se za něj žádná slepice nestyděla. A na rozdíl od výše jmenovaných by se možná i vešlo do nějaké větší ošatky. První generaci Smartu ForTwo, či v původním názvu City Coupé, rozenou v rozpětí let 1997 a 2008 jsem jednoduše nemohl vynechat.
Stejně jako Picasso má i Smart ForTwo svůj typický tvar proto, že se snažil z mála vykřesat co nejvíc. A musí se nechat, že se povedlo, vejdou se do něj sice jen dva lidé, ale místa mají přehršel. Masivnějšímu rozšíření nicméně bránilo to, že pro svou pokrokovou konstrukci byl při své velikosti příliš drahý. Jinak je jisté, že by si toto vejce oblíbili snad všichni obyvatelé velkých metropolí.
Mitsubishi i (MiEV)
Pokud máte dojem, že všechna doposud popisovaná auta byla vajíčková až na půdu, tak u následujícího auta bychom mohli mluvit o nejvyšším patře paneláku. Mitsubishi i, malé městské poposkakovadlo kategorie kei, které se ve své elektrické verzi zvané MiEV prodávalo i u nás, dokonce pod třemi značkami (mimo kosočtverců ještě jako Citroën C-Zero a Peugeot iOn), je tak vajíčkové, jak jen z hlediska možností masové výroby může.
I jeho světla, blatníky, linie dveří nebo čelní okno mají tvar vejce. Oproti němu se Xsara Picasso vlastně jmenuje správně, jak je kubistická. Je fascinující, že se něco podobného vyrábělo od roku 2006 až do 2013. Zvlášť přihlédnu-li k jeho jízdním vlastnostem. Víte, jel jsem v něm a je to tak zážitkové, až nedokážu říct, zda pokud byste si toto vajíčko vykoledovali, tak se tak stalo za odměnu nebo za trest.
Cadbury Creme Egg Car
Jestli jsem vejčitost Mitsubishi i přirovnal k nejvyššímu patru paneláku, tak tady jsme na vrcholu Burj Khalifa. Toto auto nevypadá jako vejce, toto auto je vejce. Přesněji se jedná o reklamu britské čokoládovny Cadbury na svou cukrovinku jménem Creme Egg, která kdysi bývala k zastižení na ostrovních cestách, zejména logicky právě v období Velikonoc.
Základem pro tato vozítka (ano, vzniklo jich víc, byť nikdo pořádně neví, kolik) byl nejčastěji Bedford Rascal, čili přeznačené Suzuki Carry. Na jeho šasi ale byla namontovaná specifická plastová karoserie, jež vypadala úplně stejně jako zmíněné čokoládové vajíčko. Byl to tenkrát mistrný tah, neb uznejte, odolali byste, kdybyste ho viděli projíždět po silnici?
Takový je seznam aut ve tvaru vejce podle Autíčkáře. A co vy? Znáte ještě nějaká další auta, která mají podobné vejčité tvary? Pochlubte se v diskuzi. A veselé Velikonoce vám všem!
greg
20. 4. 2025, 13:36 1 reagovatJa by som pridal aj hondu Civic 8g, a trochu menej to sedí aj na 9g
bitner
21. 4. 2025, 19:46 1 reagovatDíky za tematický článek 🙂
Ota
21. 4. 2025, 20:10 0 reagovatTřetí generace je vajíčkovější!🤩
Bono_
22. 4. 2025, 07:21 2 reagovatPicasso mi tak připadalo od uvedení, ty elektrický blbinky mišivbuši/PSA mi přišli jen jako zmenšenina Picassa.🤔 Jednou jsme se při delším výletě za hranice ve třech autech domlouvali přes vysílačky... Volací znaky Oktan, Dacan a Vejce - hádejte co to bylo za sestavu...😁
A u Micry mě taky napadla spíš třetí generace.
Pak jsem viděl ještě jedno vajíčkovitý auto, ale vůbec si nemůžu vzpomenout na název.🤷♂️
Viola Procházková
22. 4. 2025, 09:10 0 reagovatZ aktuálních modelů do přehledu určitě patří VW ID.3 :).
koch
25. 4. 2025, 22:04 0 reagovatford taurus treti generace je nejvic vejce
kdysi jsem ho v americe chvili jezdil
Moses
29. 4. 2025, 22:45 0 reagovatAerocar ;)