načítám data...

U nás prakticky neznámá Škoda Trekka slaví 50 let od vzniku

Víte přece která, ne? Ta osmimístná Škoda Trekka ze šedesátých let! Pořád nic? No, to se vlastně není čemu divit.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Škoda Trekka je v našich končinách vcelku neznámou záležitostí a to z jednoho zcela jednoduchého důvodu. Nikdy se u nás ani jedna neprodala. Zato na takovém Novém Zélandu a přilehlých trzích, jezdily takových aut skoro tři tisícovky.

Příběh podivné Škodovky s názvem Trekka začal v roce 1965, kdy byla Škoda oslovena novozélandským dealerem Motor Industries International, dovážejícím Škodovky na Nový Zéland. Mimochodem drobnou zajímavostí je, že kvůli zdanění, dodávala mladoboleslavská automobilka svoje auta dealerovi ve zcela rozebraném stavu a zruční mechanici je stavěli přímo na místě. Nicméně zpět k věci. Motor Industries International chtěl po Škodě nové auto pro tamní zemědělce. Mělo se jednat o jednoduchý, lehký vůz do terénu, který nebude stát moc peněz ani na pořízení, ani na provoz. V letech 1965 a 1966 vzniklo několik prototypů, na kterých společně pracovali inženýři z Česka a Nového Zélandu. Až konečně nastal 2. prosinec 1966 a Trekka byla uvedena na trh.

Aby se zachovala výrobní jednoduchost, stála Trekka na zkráceném podvozku tehdejšího modelu Octavia. Ten měl mimo jiné větší kola s terénními gumami, zvýšenou světlou výšku a také diferenciál s kratším převodem, který mohl být za příplatek osazen uzávěrkou. Pod kapotou se nenacházelo nic extra. Konkrétně se jednalo o standardní benzínový čtyřválec opět z Octavie, mající objem 1221 ccm, výkon 47 koní a točivý moment 87 Nm. Motor byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou a Trekka uměla v závislosti na zvolené verzi až 110 km/h.

Hranatá Trekka se navíc vyráběla v obdivuhodném množství variant. Šlo si jí koupit jako pick-up až pro osm lidí, případně ve verzi s plátěnou či plastovou střechou. Dále jako kombík s plechovou střechou a dokonce i jako otevřenou, plážovou variantu. Podle výbavy a karoserie vážila Trekka mezi 920 a 980 kilogramy a uvezla až 500 kilogramů nákladu.

Jak již bylo řečeno, všechny Trekky byly montovány přímo na Novém Zélandu, konkrétně ve městě Otahuhu. Mezi lety 1966 a 1972 zde vzniklo téměř tři tisíce vozů, z nichž některé byly dále exportovány třeba do Austrálie, do Vietnamu nebo na Fidži. U nás je ale Trekka známá jen naprosto minimálně a je vlastně reálně možné, že se nikdy žádná nepohybovala na naší půdě. Každopádně až vám bude příště někdo říkat, že je Kodiaq prvním sedmimístným SUV od Škody, můžete ho setřít tím, že úplně první byla právě Trekka. Ta jich uvezla dokonce osm.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Safa
05. prosince 2016, 19:59
3

Super, že jste si vzpomněli. Už míň super je, že komerční weby tuto zprávu vydaly už před dvěma, třemi dny. Chlapi, tohle přece musí mít Autíčkář jako první!!! ;o)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. prosince 2016, 21:11
0

Skodiaq uz jsem videl nazivo a bylo to pro mne docela zklamani. Na fotkach to vypadalo jako velky auto a v realu takovej malej zgreb.
A tohle je teda fakt epesni. Asi jako kdybych se ja, totalni antitalent, pokusil nakreslit Defendra a nekdo se ty hruzy chytnul a pustil to do vyroby. To je extra hnusny auto, ktery uz na pohled vypada, ze je jeste tak o 20 let starsi, nez kolik mu doopravdy je.

reagovat
briza
05. prosince 2016, 22:16
0

Já potkal Kouďáka o víkendu zaparkovaného na Vinohradský a působil na mě úplně obráceně, resp. na fotkách mi připadal menší, než v reálu. A jelikož mi teď nějaký deprivant čórnul Tuřína, dost přemýšlím o tom, že bych ho zkusil. Jen mě teda drásá ta nabídka motorů.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. prosince 2016, 08:40
0

Motory jsem neřešil vůbec. Na mně je to malý a v reálu nějaký divně tvarovaný. Ale špatný auto to asi nemusí být.

beastar
06. prosince 2016, 11:33
1

Já bych to označil asi takhle je to taková ta holka co když jí vidíš tak si rekneš "hm pěkná" ale jak asi vypadá doma po ránu a vůbec. Prostě nemá to žádný wow efekt něco jako Tiguan který je tedy i co do svezení katastrofa.

briza
06. prosince 2016, 12:48
0

Tak wow efekt je mi už pár let cizí, anžto asi není nudnější SUV, než je Tuřín :) Navíc teď mám nafasovanou novou Oktávku. Jediný co mě štve je to, že už jsem Kouďáka potkal právě s ní a ne s Tuřínem, protože tam by se pak ta velikost porovnávala jinak. Každopádně když jsem koukal na specifikace, tak ty rozměry nejsou zas nějak dramaticky menší. Jen ty motory. Sice to váží o nějakých 700kg míň, ale stejně. Obzvlášť když vidím, že třeba do Q5 cpou šestivál. Holt je Škodovka asi doživotně odsouzená k čtyřválcům, teda kromě prvního a druhého Superba. A to bych přitom tentokrát, po delší době, možná zase uvažoval o nějakým plnotučným benzínu...Tady ale bohužel připadá v úvahu pouze scénář naftového dvoulitru a jeho následné decentní přifouknutí. Každopadně zase za ty peníze...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. prosince 2016, 13:39
0

Tak já mám asi jiný představy o tom, co je to velký auto. "Škodiak" má 4,7m délky. To měl můj Mustang. Jak se mi to na fotkách docela líbilo, tak v reálu je to takovej vošklivej krpatec pro maminy s dětma.

Su
Sumy
06. prosince 2016, 14:19
0

S tema rozmerama to je takovy vselijaky. Kdyz kolega zaparkuje clubmana vedle paja, tak je v plny nahote videt, jak se v case posouvaj hranice rozmeru. Pajo ma 4,8 a tesne pres 2 metry. Samostatne vypada jako fakt velky auto, ale uz vedle kdejaky nakupni tasky, ktera ma 30cm vzduchu pod naraznikem vpredu a dalsich 20 vzadu se uplne scvrkava :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. prosince 2016, 14:34
0

Náš Tahoe má včetně ochrannýho rámu vpředu a koule vzadu nějakých 5,3m. To už považuju za auto.

briza
06. prosince 2016, 16:22
0

Jenže ty jsi stiženej US virem :) Největší, co jsem kdy měl bylo asi GL, které se mi domu dostalo za podobných okolností, jako teď Oktávka. To mělo tuším 5,1 a rád jsem se ho zbavil. Holt mě tyhle kánoe nějak neberou. Kouďák je holt takovej nijakej, což mě ale u auta na denní používání nějak nevadí, spíš možná i naopak. Navíc si ani nepotrpím na nějakou extra výbavu, takže by to mohlo vycházet docela zajímavě i cenově. Jen ten motor, jen ten motor.

beastar
06. prosince 2016, 16:56
0

Moje ML má 4.8 metru bez tz a rámu vpředu a velký mi přijde vcelku dost široký tak akorát ale jak je zde psáno kolikrát vedle mě stojí třeba nové Clio v combi a je až hrůza jak zbytečně prifoukané ty dnešní pocket car jsou. Mě spíš u toho Kokodáka vadí ta uniformita kterou snesu u auta jako Mercedes s v6 nebo v8 pod kapotou ale auto co má čtyřválec v naftě a ještě nemá x factor mě neosloví a není to jen u Škodovky nicméně hale do fleetu pro střední menedžment místo q5 nebo Supa proč ne to zase bude mít Hertz akce jak z partesu.

briza
06. prosince 2016, 18:31
0

Cožpak Hertz...zavolám Přečkovi a on už mi něco vymyslí :) No každopádně si to zajdu aspoň otestovat, ideálně se zkusím přifařit na nějakou novinářskou testovačku v terénu, abych viděl, co to auto zvládne. V zimě často vyrážím na cesty z města a Tuřín je docela schopný, na svojí kategorii. Ostatně výlety chlapců z Touareg clubu mluví za vše. A nic horšího bych už asi nechtěl.

beastar
06. prosince 2016, 19:02
0

A tak zase je to pořád SUV tak nějaké překonávání velkých překážek v terénu už jenom kvůli nájezdu to nebude ale co můžu soudit co vyjedou ty moje krabice tak takový běžný les, bahnité kopce, menší brody ( jako myslím voda po kola ne po přední sklo :) ) mokré louky jsou v pohodě a takový standart tam asi nebude problém ani u tohohle je to postavené na MQB-B a přes limity té platformy se s tím nedostaneš. Upřímně za ty peníze v porovnání s konkurencí to asi nebude nejhorší i přestože ten výběr motorů a vzhled moc lidí nenadchne tak to stejně půjde na dračku.

Redguy
05. prosince 2016, 22:01
0

8 lidí a 500 kg nosnost? Na Zélandu asi musí mít podvyživené soudruhy :)))

reagovat
martin_100
06. prosince 2016, 22:21
0

Minimálně jedna tady je... červená.
Viděl sem jí na fotkách z nějaký veterásnký akce. Teď nemůžu najít nic lepšího než tuten odkaz ... je tam dole v galerii http://pragos.cz/veterani/clanek?id=954

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem