logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, TopX

Top5: Nejšílenější tovární tuning díl 2.

Pětku ikonických továrních tuningů máme za sebou. Nastává čas na pětku nepovedených tragikomických bastardů, které podle nás měly zůstat jen na rýsovacích prknech nesvéprávných designérů.

Vybrat auta do obou dílů našich továrně-tuningových pětek bylo poměrně složité. U každého dílu to ale bylo z jiného důvodu. Zatímco u povedených úprav se nám povedlo vytáhnout z paměti poměrně slušnou řádku vozů a komplikace spočívala v selekci těch nejlepších, u následující pětice jsme měli problém vůbec nasyslit potřebné množství odpudivých aut. Tak nějak samovolně tedy došlo ke zjištění, že ve valné většině případů automobilky vypouštějí do světa vkusný tuning vlastních produktů, což je jistě potěšující.

Nyní už ale k hvězdné pěchotě továrního tuningu tuzingu. S následujícím textem a našim výběrem možná nebudete spokojeni. Ale slovy klasika, můžete o tom diskutovat, vést spory, můžete s tím i nesouhlasit, ale to je tak vše, co s tím můžete dělat.

Toyota Harrier Zagato

Konzervativním příznivcům automobilů vstávaly vlasy (a kdovíco všechno ještě) když se představila mnichovská obluda BMW X6M. Ta je však pouhým odvarem toho, co společně stvořila Toyota a italské studio Zagato. Zagato je proslulé především osobitými úpravami různých kupé do automobilového ekvivalentu Kim Kardashian (pro bulváru neznalé, zkrátka kupé s velkým zadkem), v případě Toyoty Harrier, nebo pro Evropana možná lépe Lexusu RX, však došlo spíše ke konverzi na rally podobu Haliny Pawlovské. Harrier tak místo ležerního SUV vypadal spíše jako přerostlý WRC speciál. Posuďte sami, potřebuje pohodlné SUV rallyový bodykit a snížený podvozek? A tu odpudivou masku chladiče, která místo původní elegance přináší pravý a nefalšovaný závan tesco-tuningu? Harrier Zagato byl pouze limitovaná edice, vzniklo 250 kusů těchto rally-SUV a všechny byly prodány zákazníkům s prořídlým knírem a ponožkami v sandálech…


Toyota GT86 Aero-pack

Toyota GT86 je díky zadním lampám tak trošku tuzing už v sériové podobě a štíhlým čistým liniím původního konceptu se sériová karoserie podléhající normám pro ochranu chodců a jiné havěti nemůže blížit. Sama Toyota se však rozhodla ztuzit GT86 ještě více sadou plastových věcí zvaných aero pack. Ten sestává z agresivnějších nárazníků, širokých nástavců prahů, velké černé imitace difuzoru a křídla davajícího vzpomenout na první díl Fast n' furious. Když přimhouřím oči, asi by to ve výsledku nemuselo být tak hrozné…    …ale to by Toyota musela něco přidat. Za prvé kola. Sériové 17" ráfky se v záplavě plastů bezmocně topí a jsou zalezlé v karoserii jako šnek v ulitě bránící se vidličce hladového francouze… A pak je tu ještě druhý aspekt. S aeropackem působí GT86 jako by si dávala zuffenhausenské kajmany k snídani, přitom v reálu se s vypětím všech sil musí snažit, aby ji nepředjela rakev naložená na střeše dieselového kombíku. Až bude mít GT86 350 koní a pěkná 18" kola s nižším ET, smířlivě pokýveme hlavou, do té doby je to FAIL.  Trošku paradoxní je, že Toyota aktuálně nabízí GT86 v nejlevnější konfiguraci právě s tímto paketem.

VW Golf Rallye

Teď jsem se asi dostal do nemilosti pěkného zástupu uctívačů "klanu zkřížených motyk" (pozerně se zadívejte na znak Volkswagenu jestli nechápete), avšak i přes legendárnost, kterou Golf Rallye oplývá, na tomto seznamu zkrátka musí být. Golf G60 Rallye byl homologační speciál, bylo vyrobeno nějakých 5000 kusů a jeho cena atakovala v té době astronomických 50 tisíc DM. Jak název G60 napovídá, bylo vozidlo vybaveno čtyřválcem 1.8 se spirálovým dmychadlem o výkonu 160 koní. Kvůli nárůstu hmotnosti po instalaci pohonu všech kol však byla dynamika vrcholového Golfu srovnatelná s o polovinu levnějším GTI. Některé zdroje dokonce uvádějí, že šestnáctiventilové GTI bylo rychlejší. To nejhorší však ve Wolfsburgu učinili s karoserií. Stejně jako GT86 i Golf Rallye má kola ztrácející se pod mohutnými boky. Ostrý pohled kulatých očí byl nahrazen flegamtickými čtverci a celkové vzezření Golfu Rallye bylo…  tak nějak nudně nevýrazné… Tohle že má být vrcholné provedení modelu? Pokud se mnou nesouhlasíte, dejte si vedle sebe fotku Delty Integrale a Golfu Rallye. Pro Volkswagen to není potupa, ale poprava.

Ford Capri Tickford Turbo

Vezměte Ford Capri, "evropský muscle car", který je tak cool, až kolem něj zamrzají kaluže, a svěřte ho na úpravy karosárně Tickford, jinak též součásti slavného Aston Martinu. Mělo by vzniknout něco mezi Bodiem, Doylem a Jamesem Bondem. Jenomže to by nesměla zuřit divoká léta osmdesátá. Capri Tickford Turbo tak nakonec kromě přeplňovaného motoru o více než 200 koních, upraveného podvozku, kotoučových zadních brzd a zakázkového koženého interiéru dostalo také podivnou zakrytou masku, masivní nárazníky, divoké prahy a monstrózní zadní křídlo. A pro dovršení skvělého díla stálo zhruba stejně jako Jaguar. Takže lidé, kterým by se jeho kýčovitost líbila, na něj neměli, zatímco ti, kteří na něj měli, ho považovali za příliš křiklavé. Takže se jich nakonec nevyrobilo ani 100 kusů…

-BobAsh-

Holden VL Commodore SS Group A SV

Horor, prostě horor… Ehm, chvíli jsem uvažoval, jestli vůbec ještě něco dodávat…  Ale asi teda jo. Commodore SS V8 z roku je prý také homologační speciál, spíše ale působí jakoby si Franta z Nosodlab poprvé hrál s laminátem na Opelu Rekord, inspirujíce se při tom ruskou přířučkou pro mladé pionýry "Něboj ty sa bakelita". Vědom si toho, že protinožci disponují na svém území největším portfoliem jedovatých hadů, tipl bych si, že léta páně 1988 měli u Holdenu celopodnikový team-building v poušti a stalo se něco, z čeho by v Hollywoodu natočili béčkový horor. Auto dává samo sobě knockout v prvním kole a nic na tom nezmění 5.0 V8 vyladěná ke 240 koním a fakt, že bodykit byl (minimálně na závodní verzi) skutečně efektivní. Vyrobeno bylo 500 kusů. Pro velký zájem ale Holden ještě přivyrobil dalších 250. Možná to má něco společného s tím, že tehdy ještě neplatilo, že si na australské závody nesmíte vzít víc než 36 piv na den. A v takové pondělní kocovině potom nevíte, co vlastně objednáváte…

Na závěr se klasicky ptáme, jestli jsme něco neopomenuli. Pokud ano, vpalte nám to v komentářích.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
jagy
6. 2. 2014, 13:53

A co treba Nissan X-trail GT s 280konovym SR20VET? ;)

0
Ondra
6. 2. 2014, 15:32

Ten ale nemá úchylný bodykit, nebo ano?

0
Andy
6. 2. 2014, 15:35

jagy to zas nepochopil

0
jagy
7. 2. 2014, 09:53

Vzhledove ne, ale jinak mi ten motor v takovem aute prijde az dost uchylny.

1 reagovat
Peter
6. 2. 2014, 14:20

Ten Holden je fakt uchylny, ale ma svoje caro

0 reagovat
Times
6. 2. 2014, 14:57

A čo tak Renault Scénic RX4? To je priam ukážka toho, ako sa pokus o SUV nevydaril... :D

0 reagovat
wlko
6. 2. 2014, 19:38

prvé dva sú určite fail ale nie zas až taký....a z ostatkom nesúhlasím také zlé to nie je...a len tak mimochodom aj delta je hnusná tehla ako golf(a verzii HF mala tiež tie hnusné obdĺžnikové svetlá)

0 reagovat
Jose85
6. 2. 2014, 20:36

Mustang II Cobra/King Cobra? I když ona většina muscle and pony byla přehlídkou poněkud lacině působících stylistických prvků. :) Ale nebylo jich tolik najednou. A v kombinaci s mrtvolnou poemisní V8 a komiksovýma proporcema...

0
Vavris Vavrisovic
6. 2. 2014, 20:44

Jsme ostudy, King Cobra tady jednoznačně měla figurovat...

0 reagovat
Bufik
7. 2. 2014, 10:03

S tou GT86 jste to trefili ;) Nicméně ten holden mi nepřijde o nic hnusnější než třeba Skyline R32.

0
jagy
7. 2. 2014, 22:13

R32 a hnusny? To snad ne... :D

0
Staromil
6. 2. 2024, 23:00

...opravdu jsi chtěl do srovnáni "hnusnosti" napsat se vší vážností R32?...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte