načítám data...

Top10: Beránci v rouše vlčím

30. dubna 2015, 07:00 13 komentářů Vojta Dobeš TopX

Některá auta vypadají nenápadně a potom vás překvapí brutální akcelerací z křižovatky nebo pekelným tempem na dálnici. A jiná to mají naopak. Jsou jako ty žlutočerné mušky, co si hrají na vosy. Jenomže na silnici mimikry predátory neodežene...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Většina motoristických nadšenců je alespoň do jisté míry posedlá automobily, které skrývají své skutečné schopnosti a jsou rychlejší, než vypadají. A my mezi nimi samozřejmě nejsme výjimkou. Rodinné kombíky s kompresorovými osmiválci, nenápadné hatchbacky se stovkami koní nebo dodávky s motory z Porsche, to všechno jsou naše oblíbené záležitosti.

Pro spoustu lidí je ale výkon nepodstatnou záležitostí. Nechtějí nápadné a rychle vyhlížející auto proto, že by chtěli jezdit rychle. Chtějí ho proto, že se jim takové auto líbí a líbí se jim, jaké pocity a nálady vyvolává v okolí. Výsledkem jsou auta, která se na pohled tváří jako predátoři silnici, i když jde ve skutečnosti o líné a neškodné býložravce. 

Pojďme se podívat na seznam těch nejzajímavějších. Budeme se držet striktně továrních modelů a protentokrát vynecháme nejrůznější repliky a kity.

10. Mitsuoka Orochi

Pokud neznáte japonskou automobilku Mitsuoka, pak vřele doporučuji strávit několik úsměvných momentů nad obrázky z internetového vyhledávače. Výtvorům tohoto výrobce nelze upřít jistá dávka zábavnosti. Vlastně to vypadá, jako by si nějaký japonský magnát vyráběl karikatury evropských motoristických legend jen tak pro zábavu. Hned na úvod se přiznám, že se mi model Orochi moc líbí. Vypadá, jako by designér skončil u Jaguaru jen proto, aby mohl navrhnout hypersport. Bohužel extravagantní vzhled je Achillovou patou celého vozu. Pravý hypersport totiž nemá uprostřed umístěný dýchavčitý šestiválec z Toyoty Camry. Ten ve svých nejlepších momentech vymáčkne relativně skromných 220 koní. Jestli se potenciál pohonné jednotky může na první pohled zdát dostatečný, pak bych rád dodal, že celý automobil váží téměř 1600 kg! Zda konstruktéři na výrobu karoserie použili olovo netuším, vím jen, že poměr výkon k hmotnosti na rozdíl od okázalého zevnějšku neohromí. Situaci trošku zachraňuje limitovaná edice Oorochi Kabuto, která s použitím karbonu a továrního tuningu na rovince udrží krok s první generací Mazdy MX-5.

-Adam-

9. BMW 316d

Když zmíníme BMW, dodnes se většině automobilových nadšenců vybaví pojmy jako sportovní, precizní, či snad nedostižný. S poslední generací modelových řad se Mnichovský výrobce snaží všechny takové vzpomínky důsledně sprovodit ze světa. Malým i3 počínaje, vzato přes 114d a nyní i předokolkou Active Tourer konče. Nejslabší jedničku jsme se rozhodli velkoryse ušetřit, vždyť přeci jen tvoří tu nejdostupnější možnost k pořízení modrobílé vrtule na kapotě, což je nakonec činnost záslužná. Co ale zaručeně rozdráždí každého fanouška je prokletá kombinace písmenka s číslicí 316d. Trojková řada generace F30 vypadá agresivně a s velkými šestiválci také agresivně jezdí. Za volantem nejslabšího dieselu však zbyde všechna agrese jen na řidiče. Co jiného taky dokáže vyprodukovat 115 koní v půldruhé tuny těžkém vozidle? Zcela jistě výčitky, že jste minulý rok měli vnutit více smluv na pojištění domácnosti či změnu dodavatele plynu. Poslední hřebíček do rakve majiteli dorazí rozesmátý řidič Fabie 1.2 TSi, který vás bude míjet v levém pruhu. Základní modely bývají většinou alespoň trochu zábavné právě pro absenci výbavy, která při řízení může rušit. Jenže ne tentokrát. V tomhle konkrétním modelu si budete připadat jako odsouzenci na doživotí v tureckém vězení.

-Adam-

8. Mercedes 190SL

Sám o sobě by se tento štíhlý a elegantní roadster dal jen stěží nazvat pomalým. Výkon 105 koní nebyl v 50. letech ničím, čemu byste se mohli vysmívat. A zrychlení z nuly na stovku pod 10 sekund už vůbec ne. U sedanů 190 "Ponton" by to byly úctyhodná čísla. Jenomže 190SL  vypadal téměř identicky jako nesrovnatelně dražší a více než dvakrát výkonnější 300SL Roadster, aneb jedno z nejrychlejších aut své doby. Podoba nebyla náhodná, jako levnější alternativu k otci všech supersportů ho prezentovala i automobilka. Vlastně to bylo něco podobného, jako kdybyste si dnes mohli koupit auto na pohled téměř nerozpoznatelné od velkolepého SLS AMG – jen poháněné naftovým čtyřválcem…

-BobAsh-

7. Toyota Celica TA22 1.4

Vypadala jako japonská kopie amerického muscle caru, nejela rychleji než průměrné kei cars. Taková byla základní varianta úchvatné Celicy první generace. Čtrnáctistovka z řady T-series byla prý docela živým motorem, leč jejich 86 koní slušelo spíše lidové Corolle a ke sportovním tvarům Celicy se hodilo asi stejně špatně, jako plnoleté modelky na party Silvia Berlusconiho. Ve výsledku si tak japonský kupec pořídil nevšední auto se zcela všední dynamikou. Naštěstí byla jednotka 1.4 pouze základním kamenem v nabídce a zájemce o Nebeskou (jak se Celica dá s přimhouřeným okem přeložit) si mohl vybrat i z důstojněji dimenzovanýh motorů.

-Vavris-

6. Puma GT 

Zvenčí vypadá jako kříženec mezi klasickým Ferrari a Porsche 911 ze 60. let – z prvního má detaily, z toho druhého spíše proporce. A s 911 má vlastně společného i něco dalšího, totiž plochý, vzduchem chlazený motor za zadní nápravou. Jen jeho velikost není to, co byste možná čekali. Má totiž jen čtyři válce a 1 600 kubických centimetrů. Jeho výkon je skromných 70 koní a přidělaný je k podvozkové plošině, která nápadně připomíná "placku" z Volkswagenu Brouk. Nejspíš proto, že z Brouka je. Vlastně celá Puma GT, nejpopulárnější brazilský sporťák 70. a 80. let, není nic jiného než VW Brouk v sexy placaté kastli z laminátu.

Ale na první pohled vypadala slušně, co? 

-BobAsh-

5. Ford Capri 1.3 S 

V dobách, kdy byl ještě zásadní rozdíl v rozměrech mezi evropskými a americkými auty, představoval Ford Capri svěží závan amerického stylu na starém kontinentu. Typické proporce s dlouhou, masivní přídí a boulí v kapotě, splývavá záď a elegantní, ale přitom právě tak akorát dravé tvary. A také zamračený pohled čtveřice kulatých světel a drsňácká image spojená se seriálem Profesionálové. Prostě evropský Mustang jako vyšitý. Jenomže typické Capri nebyl frajerský třílitrový šestiválec, jakým jezdili Bodie s Doylem. Mnohem populárnější byla poněkud dýchavičná šestnáctistovka. A poměrně častým jevem byla i motorizace, která změnila jakýkoliv pokus o agresivní styl jízdy po vzoru CI5 v nepovedenou frašku. Třináctistovka s rozvodem OHV měla i v poslední verzi z třetí generace Capri výkon pouhých 57 koní. S hmotností lehce přes tunu tak byl tenhle atrofovaný evropský muscle car o kousek pomalejší než Škoda 130 ze stejné doby…

-BobAsh-

4. Ferrari 208 GTS/GTB

Máte-li Ferrari, dostáváte se svým způsobem do svízelné situace. Každý, ale opravdu každý, včetně lidí, kteří se o auta běžně nezajímají, předpokládá, že vaše červená placka bude rychlá. Nejen rychlá, očekávají, že bude dokonce drtivě rychlá a přesvědčivě spráská většinu provozu. Tento "problém" lze eliminovat tím, že akční rádius auta omezíte na parkování v Pařížské a kodrcání skrze ucpané centrum metropole do vyhřívané garáže. Pokud však opustíte zázemí velkoměsta, a to by se s Ferrari jednoduše dělat mělo, může vám zle zatopit lecjaký moderní hot hatch, i když zrovna budete sedět třeba v Modeně. Jenže může to být i daleko horší. Máte Ferrari. Máte dokonce Ferrari se standardním počtem osmi válců a vše vypadá v nejlepším pořádku. Pochyby začíná vzbuzovat objem, protože každý z válců pojme pouze čtvrt litru. A že je něco opravdu hodně špatně si uvědomíte ihned poté, co vašich mrzkých 155 koní bude marně stíhat tři písmena TDI beznadějně mizící za horizontem. Atmosférické 208 měly na počátku 80. let sloužit jako vtsupní brána do velkolepého světa aut se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Ve skutečnosti spíš posloužila jako vrátka do nekončícího ponížení…

-Vavris-

3. Plymouth Prowler

Dnes poněkud vysmívaný Prowler má ty nejlepší předpoklady stát se někdy v budoucnu vyhledávanou legendou. Jeho mimozemský vzhled nejenže byl působivý sám o sobě, ale především stál u zrodu celé retro vlny v automobilovém designu. A protože se těchto "hotrodů z fabriky" vyrobilo jen 11 700 kusů, bude v budoucnu také docela vzácný. Proč tak málo? Jedním z hlavních důvodů byl fakt, že pod dramatickou karoserií, kde byste čekali řvoucí osmiválec, se skrýval šestiválec. Konkrétně šestiválec o objemu 3,5 litru, používaný v tehdejších sedanech, postavených na platformě LH. Dokonce ani výkon se nezměnil oproti našemu redakčnímu Chrysleru LHS. Ten měl sice výkon podobný jako tehdejší osmiválce Magnum, ale chyběl mu točivý moment a jeho dynamiku navíc krotil čtyřstupňový automat (taktéž z běžných sedanů), umístěný u zadní nápravy.

-BobAsh-

2. DeLorean DMC12

DeLorean je dozajista legendárním vozem. Futuristicky tvarovaný nerez sice nepůsobil prvoplánově nabušeně, jeho osobitá karoserie však rozhodně vzbuzovala dojem skryté síly. A pak, kdo by neznal strhující příběhy Martyho McFlye a doktora Emmeta Browna, kteří v DeLoreanu překonávali metu 88 mph na neuvěřitelných místech zanechávajíce za sebou ohnivé stopy. Bohužel, skutečnost se drtivé akcelraci známe z trilogie ani zdaleka nepřiblížila. DMC12 sice nebyl nijak obézním autem, avška šestiválec PRV, svázán emisními normami, dokázal v americké specifikaci vydolovat ze svých útrob pouhých 130 koní. A to není nic, co by Marty nedokázal předjet na svém létajícím prkně. Díky slavné trilogii se stal deLorean nesmrtlelným, ve skutečnosti však byl jen drahým, mizerně zpracovaným a docela pomalým pokusem o luxusní GT.

-Vavris-

Narozdíl od Vavrise jsem měl tu čest DeLorean řídit. A čísla nemohou zdaleka vystihnout, jak jeho 130 koní působí ve skutečnosti. Kombinace s (přes vliv Lotusu) nepříliš lehkou karoserií a třístupňovým HDM automatem má za následek, že tohle auto nepůsobí "pomalé na sporťák". Citroën C4 Cactus vedle něj působí jako supersport. I kdyby DMC bylo kontinent, bylo by pomalé. Kdyby bylo Amerika, tak by Atlantik přeletěl už Blériot.

-BobAsh-

1. Pontiac Firebird  2.5

Dvojice placatých "pony cars" z 80. let, Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird, je dnes téměř na minimu svého společenského kreditu. I v Evropě mají tato auta punc starých ojetin pro adolescentní mladíky – a v Americe tak byla vnímána už od svého zrodu. Pokud byste ale nevěděli, kolik tyto placaté nesmysly stojí, téměř určitě byste tipovali mnohem, mnohem víc. Kdyby totiž v té době existovalo Ferrari s vpředu umístěným dvanáctiválcem, nejspíš by vypadalo nějak takhle. A v nejsilnějších verzích si Firebird i Camaro dokázaly přinejmenším s osmiválcovými Ferrari (a alespoň na rovné silnici) docela úspěšně poradit. Jenomže, jak už to tak u amerických pony cars bývá, ne všechno byly osmiválce. Šestiválce nebyly o nic rychlejší než běžný sedan nebo kombík té doby. Ale ani ty nepředstavovaly dno nabídky. Dnes už si na to málokdo pamatuje a kdekdo proto při zmínce o čtyřválci pod kapotou nového Camara štká cosi o konci opravdoých aut, ale základní motorizací byl do roku 1986 řadový čtyřválec o objemu 2,5 litru, ironicky pojmenovaný "Iron Duke", tedy železný vévoda. Výkon? 88 koní. Na auto, které vážilo téměř tunu a půl. Středoškoláci, kteří tenhle zázrak dostali k šestnáctinám, si museli přivstat, aby do školy dorazili dřív než školní autobus.

-BobAsh-

+1: Pontiac Mera

Říkali jste si, co na úvodní fotce k článku dělá replika Ferrari postavená na podvozku Pontiaku Fiero, když jsme na začátku řekli "žádné repliky"? Ve skutečnosti jde o jeden z nejvzácnějších Pontiaků vůbec – model Mera, který sice byl technicky vzato konverzí Fiera na repliku Ferrari, ale prodával se výhradně přes oficiální dealery Pontiaku a k přestavbám byly používány pouze nové vozy Fiero. Stihlo se jich postavit 247, než výrobu zastavila žaloba od Ferrari.

Dáváte před nevinným beránkem přednost pěkně drsnému vlkovi? Podívejte se na 10 aut, která se vás při první příležitosti pokusí zabít!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Da
Dan
30. dubna 2015, 08:24
0

Ferrari 208 GTB/GTS nebylo "brána do velkolepého světa aut se vzpínajícím se koníkem ve znaku", ale verze pro Itálii, kde vše nad 2000 cm3 objemu bylo nekřesťansky drahé na pojistném. Zajímavé je, že už nezmíníte verzi 208GTB/GTS Turbo, která byla více poplatná plnohodnotné 308GTB/GTS. Chtěl bych vidět vaše slavné TDI jak se drží v zatáčkách oproti 1200 kg těžkému, menšímu autu, které má motor uprostřed a o půl metru nižší těžiště... Já bych ho bral hned - pěkné svezení na okreskách, skvělý zvuk V8 a vzrůstající cena tohoto youngtimeru.

reagovat
Vavris Vavrisovic
30. dubna 2015, 09:13
0

Bylo to ve své době nejlevnější Ferrari, tudíž skutečně tvořilo vstupní bránu. A pak bych zdůraznil, že článek má název "beránci v rouše vlčím" - červená placka s koníkem na kapotě a 155 koni pod ní, je prostě FAIL a existence přeplňovaných 208 nebo třílitrových 308 onu malost atmosférické verze ještě podtrhuje.

PS: Je to 40 let staré auto, takže bych si s tím 208 proti TDI nebyl vůbec jistý ani v zatáčkách. Technologie skáče kupředu mohutnými kroky. :-)

Da
Dan
01. května 2015, 08:36
0

No, právě, že je to téměř 40 let staré auto. Je trochu nesmyslné nahlížet na 40 let stré auto dnešní optikou a měřítky.
V té době ten výkon byl nižší, ale podívejte se na výkony ostatních vozů té doby. V té době nebylo moc aut, které by tu 208 spráskaly.
To samé platí pro takové staré modely Porsche 911. Dnes se může zdát, že jsou podmotorované, ale v době svého vzniku to byly mrštné a agilní vozy, které těžko hledaly soupeře. Vývoj jde kupředu, ale ve správných rukou jsou tyto vozy stále rychlé, stačí se podívat na soutěže historiků. Já osobně bych dal vždy přednost starší klasice, která má ducha, mám radost z jejího řízení, než anonymní, plastové, mizerně zpracované krabičky, které si v dnešní době honí ego výkonem...

Vavris Vavrisovic
01. května 2015, 09:52
0

Pořád nesouhlasím. Samozřejmě jsem na 208 nahlížel v kontextu doby, kdy byla o 40% méně výkonná než 208 Turbo nebo 308 a její poměr výkon/hmotnost byl na úrovni Escortu RS2000 nebo Golfu GTI - a to je imho na Ferrari málo. :-) Je to jako kdyby měla dnes Cali okolo 250 koní.

PepaSFI
01. května 2015, 11:59
0

no já si myslím že se na to díváte nesprávně. Jo jistě, je to starý auto, s motorem který není žádná hitparáda ale popravdě řečeno, záleží na tom? Možná tomu Oktávka TDI v trošku silnější variantě ujede ale záleží na tom? Bude mít o čem povídat v hospodě, jak to nandal červenýmu taliánovi. A co jako? Naftoví jehovisti budou mít slinu na bradě, ostatní si řeknou, no to je toho, někdo jel v neděli po kafi s Ferrari na vejlet, kochal se a vůbec nebyl zvědavej na závodění s nějakým mastným vejfukem. Většina lidí vůbec netuší že se dělalo i Ferrari se slabým motorem. TDI mu možná ujede ale co mu to bude platný? Pořád to je jen šedivá Oktávka. A ještě k té plastovosti a zpracování, v některých starších Ferrari to vypadá uvnitř jak v žiguliku.

Be
Beaumont
30. dubna 2015, 22:46
0

Pánové, jeli jste v té 316d F30? Já náhodou ano, protože jsem chtěl zkusit F30 s manuálem a dealer jinou neměl. K tomu standardní podvozek, volant, řízení (žádný Servotronic), sedačky a 16" kola + gumy s vysokým profilem. A víte co? Na dálnici tomu samozřejmě chybí výkon, ale na klikaté okresce to auto funguje skvěle (podobně jako Bavoráky staré školy před mnoha lety) a IMHO je s ním větší zábava než s dnešní nejprodávanější verzí 320xdA na nějakých nesmyslných osmnáctkách...

reagovat
ri
riprex
01. května 2015, 12:01
0

DeLorean... šílené auto s ještě šílenějším příběhem, které se neustále vrací do budoucnosti, teď už hlavně jako elektromobil. Jezdí mizerně, nemá žádný výkon a dynamika i ten pocit z "auta" mi silně připomíná Favorita. Původní a dobrý podvozek Lotusu Esprit úspěšně zničili a ošidili co se dalo. Vzali motor ze šroťáku a snažili se to prodávat za nehorázný prachy, přitom do toho těmi dveřmi zatékalo, ujel tomu i Austin Allegro a nebýt mohutných dotací Tatcherovské Británie, ani by se nedostal do výroby. Ale jednou bych ho chtěl... dát mu zpátky podvozek Lotusu a pořádnou V8. Fungující a rychlý DeLorean by byla prostě bomba... :D

reagovat
Ma
Martin
01. května 2015, 19:06
0

No k té 208 - bylo by zajímavé, kdyby s ní někdo provedl podobný pokus jako s 288 GTO - jakási firma vyměnila tlumiče za .... ( už je to nějaký pátek co jsem to četl, takže výpadek ), disky za větší z lehkých slitin, pneumatiky za nízkoprofilové a snad nějakou úpravu managementu motoru ( elektroniky tam moc nebylo, tak nevím, jestli si po té době už nepletu pojmy ) a ta staré efko napráskalo kromě maximálky podstaně novějším modelům :-D Stará auta se stavěla jinak, ale rozhodně se neměla za co stydět.

reagovat
Tomb
01. května 2015, 19:20
0

Chybi mi tam az uplna klasika pretvarky a to Porsche 912, vizual drahe a rychle 911 ale jen se čtyřválcem z 356 (takze brouk:) o vykonu 66kW...
(Jako malej jsem v jednom rakouskem kousku sedel a od te doby mam Porsche nekriticky rad a 912 bych bral radeji nez 911:)

reagovat
Adam Forman
03. května 2015, 15:24
0

Nojo 912 mě mohla napadnout. Ony už původní 911 byly výkonné spíš v tom smyslu, ve kterém je dnes Lotus.

ju
jurajos
02. května 2015, 16:57
0

Ako prišiel autor na to že BMW sa za fotku 316d hanbí?
Pochybujem, že by konfigurátor nedovolil si vytvoriť auto podobné tomu na obrázku s touto motorizáciou!

reagovat
Ja
Jan
15. května 2015, 21:58
0

Autorovi článku:
Nezlobijou se vašnosti, ale Celica rozhodně neznamená "Božská". Název je jakousi předělávkou latinského slova "Coelica", což znamená "Nebeská". Bůh se řekne "Deus", to je docela známé slovo, žeano? A ani ne moc podobné, řekl bych. :-) Se omlouvám za hnidopišství... jo, ještě jsem v tom článku našel pravopisnou chybu. Schválně, najdete ji taky? ;-) Ale už mlčím, jinak supr článek, supr stránky, líbí se mi, jak to děláte!!!

reagovat
Vavris Vavrisovic
16. května 2015, 13:03
0

Za toto hnidopišství díky - podobná ta slova sice nejsou, ale umístěním kdesi ve výšinách ano, takže jsem si jednoduše špatně vzpomněl. Už to opravuji :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem