logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX, V jedné stopě

Pět příhod z motocyklového závodění při kterých tuhne krev v žilách

Schopnosti, štěstí nebo obojí? Dnes se podíváme na pár situací, které bych vážně nikdy nechtěl zažít. Až na jednu. Maximálně dvě.

Podobných příhod se za roky závodění nastřádalo samozřejmě mnoho. Já vybral několik skutečně unikátních, epických nebo prostě takových, co mi utkvěly v paměti. Každou trochu z jiného soudku. Jistě se objeví další v komentářích, případně si časem dáme rovnou další díl. Materiálu máme více než dostatek. Jednotlivé události raději očísluji - jen pro přehlednější diskuzi, nejedná se o žebříček.

1 - Umění brzdit

Na úvod začneme něčím zcela “jednoduchým” a vlastně příjemným. Brždění na motorce, jak těžké to může být? Talentovaný turecký jezdec Toprak Razgatlioglu, dvojnásobný šampion seriálu světových Superbiků (WSBK) se vyznačuje tím, že umí brzdit lépe (čti: později) než ostatní. Vysloužil si trefnou přezdívku “Stoprak” a pokud se podíváte na některé jeho souboje z nedávno uplynulých let, nezbývá než smeknout. Pro názornost si můžeme rozebrat moc hezký zpomalený záběr z Mostu. Cílovka a brzdy do první zatáčky – šikany. Což znamená brždění cca. z 280 km/h na padesát, podřazení o pět (!) stupňů se zadním kolem ve vzduchu. Heh, klasická středa, nemám pravdu? Mimochodem potvrzení, že zadní brzda je na okruhu jen taková “zbytečnost do počtu”. Po dopadu navíc ještě plynule přejde do smyku a nejednat se o šikanu, na výjezdu by ještě následoval powerslide. Prostě přesně takhle to má vypadat. Vím to já stejně dobře jako vy, ale troufnu si říct, že nikdo z nás to takhle zajet nedokáže. Cit a kontrola pro jízdu na hraně na jiné úrovni. Určitě nejde jen o nastavení elektroniky – jinak by to mohl dělat kdokoliv. Právě naopak, díky takovým bláznům získají výrobci cenná data, díky kterým pak mohou nabídnout vypiplanou elektroniku také běžným smrtelníkům. I na běžné (nejen) Yamaze (MT-09SP, MT-10SP, R1) si pak můžete s celým nastavením detailně pohrát a jezdit skoro “stejně” jako Toprak… ale stejně mám pocit, že rychlejší nebudete. Nic ve zlém.

2 - To si děláš…

Romano Fenati byl velice nadaný a nadějný jezdec z Itálie. V roce 2012 se dostal do seriálu Moto3 a o pár let později se mu podařilo propracovat se až do týmu “Sky Racing VR46”. Údajně s ním bylo těžké pořízení i dříve a v zákulisí. Jenže skutečnost se odhalila i publiku v roce 2015, když nakopl v tréninku soupeřícího jezdce Nikolase Ajo, protože mu pokazil kvalifikační kolo. Poté mu navíc na cvičném startu zhasnul motorku, což je jindy taková pubertální sranda mezi motorkáři na semaforech. Jenže moto trojky nemají startér a jejich opětovné nastartování není jen tak. Při obojím ho samozřejmě zachytila kamera, a tak si všichni mohli udělat obrázek. Dostal pokárání za nesportovní chování a další rok byl propuštěn z VR46 týmu. “Vrchol” jeho kariéry měl však teprve přijít.

Byl však docela schopný, takže po něm sáhl tým Marinelli a po úspěšném prvním roce u nich dostal možnost startovat dokonce i ve vyšší třídě Moto2. V roce 2018 však vypěnil při souboji se Stefanem Manzim o patnácté místo. Nejprve došlo ke dvěma kontaktům mezi zmíněnou dvojící, které naštěstí oba ustáli. Po nájezdu na rovinku však naštvaný Fenati sáhl po soupeřově přední brzdě, zhruba ve dvousetkilometrové rychlosti se tak díky tomu dostal před něj. Naprosto absurdní situaci si můžete detailně nastudovat ve videu. Anglicky mluvící komentátoři se drželi na uzdě, seč jim síly stačily… my si dáme radši video s komentářem německým. Nebojte, z kontextu jistě porozumíte.

Ze závodu byl diskvalifikován a na další dva starty dostal zákaz, později mu byla odebrána závodní licence pro rok 2018. Za incident se sice omluvil, ale řetězová reakce byla nevyhnutelná. Tým Marinelli s ním druhý den rozvázal smlouvu. Stejně se zachovala i MV Agusta, se kterou už měl domluvenou následující sezónu 2019. V Itálii dostal incident k přezkoumání i soud a mluvilo se dokonce o možném pokusu o vraždu. Nakonec byl přečin přehodnocen na “private violence”, což by v naší řeči znamenalo nejspíš “obecné ohrožení”. (nejsem právník, směle opravte) Jak dopadl soud bohužel nevím, ale zřejmě nijak zásadně a nejspíš pro vás bude šokující, že mezi lety 2019 – 2023 (každý rok!) opět závodil v Moto3. Viz. nadpis odstavce. I když jeho výsledky měly sestupnou tendenci a nyní již upadl v zapomnění.

3 - Odhodlání vítězí

V následujícím videu se mrkneme na závod amerických Superbiků. Ano, nejen zatáčením doleva je Amerika živena. Alabamu v roce 2021 stihnula doslova biblická průtrž mračen. Přes dvě stovky koní, potoky vody na dráze. Co by se mohlo pokazit? Závod přesto nebyl odložen, i když bylo všem jasné, že se bude jednat o skutečnou výzvu a pády na sebe nenechají dlouho čekat. Jenže, nikdo by nepředpověděl co skutečně proběhlo. Nejprve spadl vedoucí jezdec, čímž se otevřela cesta k vítězství dvojici Cameron Petersen – Mathew Scholtz, jež spolu sváděli nelítostný boj. V průběhu závodu následovaly tři pády jezdců na třetí pozici a ještě pár dalších. Po několika výměnách na špici se ujal vedení Petersen, ale zhruba v půlce závodu mu v první zatáčce po cílovce ujelo přední kolo a doklouzal se až do kačírku.(ve videu 5:20) Všimněte si však, jakým způsobem. Celou dobu se držel motorky a svíral spojku, aby mu stroj nechcípl a mohl se hned zvednout a pokračovat. Díky hbitému přístupu (a najetému náskoku) ztratil pouze jedinou pozici. Pouhé dvě kola před koncem, však vedoucí Scholtz trefuje kaluž a klouže se úplně stejně (video 6:45), s rukou na spojce do poslední chvíle serfuje s motorkou a následuje hbitý restart. Přesně ve chvíli, kdy komentátoři zmiňovali, že stačí v klidu dojet do cíle a neudělat chybu. Petersen se dostává do vedení a vyhrává závod. Scholtz finišuje druhý. Pachuť předchozího odstavce napraví vřelá gratulace a vzájemné poplácání po ramenou obou borců, mimochodem po závodech k vidění mnohem častěji. Živoucí důkaz, že štěstí nebo skill lze (občas) překonat i houževnatostí a odhodláním.

4 - Kdo neskáče není Čech

Záběr z roku 2018, který doslova obletěl svět a stanul ve spoustě článků podobného ražení jako absolutní “sejv” číslo jedna v celé historii MotoGP. Potěší o to víc, že hlavním aktérem je rodák z Kyjova – Jakub Kornfeil. Závodník v sérii Moto3. Zrovna sezóna 2018 se mu celkem vydařila. V Brně zajel Pole Position a následně třetí místo. Ve Francii se držel na čtvrtém místě, ale v předposledním kole mu přímo pod kola spadl Enea Bastianini. Díky velké vyrovnanosti v této třídě však pole jezdců zůstavá husté prakticky po celý závod, takže místa na vyhnutí nebylo mnoho. Jakub však také trénuje motokros a tak trochu přibrzdil, aby se Enea stihl sklouznout bokem, ale pak neviděl jinou možnost, a tak to prostě poslal. Doslova přeskočil jeho motorku. Ustál dopad do kačírku. Sice ztratil dvě pozice, ale přesto závod dokončil na šestém místě. Mě se (náhodou) povést něco podobného, měním si trenýrky. V jeho podání však celá akce vypadá hladce, kalkulovaně, jako dobře nacvičený filmový kaskadérský kousek. Jedním slovem – dechberoucí. Bohužel ani takový zákrok v dlouhodobém horizontu nestačil. V roce 2020 oznámil konec profesionální kariéry, kvůli vysoké finanční náročnosti motorsportu.

5 Více štěstí než skillu (a to mluvíme o Rossim!)

Nakonec jsem si nechal video, ze kterého skutečně tuhne krev žilách. Pokud jste byli doteď v pohodě, tak tady už je jistota. MotoGP Rakouska v roce 2020 poznamenala skutečně ošklivá nehoda. Zarco se střetl s Morbidellim v lehké levotočivé zatáčce, těsně před brzdným bodem. Z videa můžeme vidět, že Rossiho tachometr ukazuje v místě jejich střetu přes 300 km/h. Oba spadli a jejich stroje byly doslova vystřeleny vstříc další zatáčce, kterou zrovna projížděli Rossi a Vinales. Naštěstí oba stroje minuly oba jezdce, doslova o centimetry. Nakonec všichni účastníci vyvázli takřka bez zranění, přitom stačilo málo a mohlo být vše jinak. Rossi oznámil konec kariéry až v následujícím roce 2021, ale klidně vsadím svoje čisté trenýrky, že svůj podíl na tom má také tenhle incident. Byl si vědom, že si urval pořádný kus štěstí. Můžete být sebelepší jezdec, ale nemůžete se vyhnout překážkám, které do poslední chvíle (centimetru) nevidíte. Doporučuji záběry ze všech úhlů, bohužel mi video nešlo vložit do textu, jako ostatní.

Máte tipy na podobné scény? Podělte se o ně s námi v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
rock
15. 2. 2025, 08:16

Rossi v té zatáčce dobrzdil na 71 km/h, tu rychlost malý okamžik drží a pak uhne z Vinalesovy stopy zpomalí ještě na 44 km/h (v okamžiku, kdy ho míjí letící motorka, jede 51).
Můj pocit z toho není, že by letící motorka minula Rossiho, ale že Rossi uhnul letící motorce. Nikoliv více štěstí než skillu, ale dobré periferní vidění a rychlá reakce nebo reflex. Nebo alespoň půl na půl.

2 reagovat
rock
15. 2. 2025, 08:19

A Kornfeilův dopad do kačírku už v náklonu a následný odpicj je boss level...

1 reagovat
S.h.I.t.
15. 2. 2025, 09:11

Rozhodne zajimave momenty, ale dle meho nazoru - daleko vic "stesti nez rozumu" mivaji obcas jezdci road racingu, kde jaksi chybi unikove zony. A zabery rozkmitanych riditek ve 200+ na uzke ceste mezi zidkami jsou pomerne legendarni :)

1
David Střítežský
17. 2. 2025, 09:14

To sice ano, ale road racing (resp. Isle of Man) už jsme probírali několikrát. Jednou z mnoha třeba zde: https://www.autickar.cz/clanek/isle-of-man-tourist-trophy-nadseni-nebo-silenstvi-druha-cast---pribehy/

Tady jsem to pojal jako vyloženě okruhovou záležitost.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte