logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Nextbase 622GW: Dashcamerem snadno a rychle

Máte autokameru? Pokud o jejím pořízení zatím jen přemýšlíte, třeba vás dnešní recenzí trochu nasměruji.

DISCLAIMER: Nextbase mi poslalo kameru s tím, že když o ní napíšu článek, můžu si ji nechat. Myslím, že i kdybych ji pomluvil, vracet bych ji asi nemusel. Pokusím se být objektivní.

O pořízení autokamery přemýšlel někdy asi každý, kdo pravidelně řídí auto. Ať už z bezpečnostních důvodů, nebo pro záznam zajímavých momentů, jež denně zažíváme na cestách. Já sám jsem v minulosti měl dvě – jedna byla odněkud z Ebaye za asi tři stovky a vozil jsem ji na předním skle ve Volvu. Nikdy jsem z ní nevytahoval žádný záznam, protože to nebylo potřeba, nicméně po asi roku a půl fungování jsem si všiml, že se občas nezapnula a ve velkých vedrech její přísavka občas spadla z předního skla. Dodnes ji mám někde na dně bedny s automobilovým bordelem v garáži, ale nepředpokládám, že by ještě fungovala. 

Druhá zkušenost byla ještě mnohem kratší – pln elánu jsem si pořídil kombinaci přední a couvací kamery a speciálního zrcátka s displejem. Ono zrcátko jsem nasadil do auta a zjistil, že je moc široké a nejdou kvůli němu sklápět sluneční clony. Také ho dodnes mám a nevím co s ním. Takže vidíte, že na palubní kamery jsem odborník na slovo vzatý.

Kamera od Nextbase je narozdíl od tohoto nešťastného zrcátka tvarově zcela obyčejná – zaoblený kvádr s válcem čočky v přední části sice nijak nešokuje, ale vypadá solidně a narozdíl od některých konkurentů se nesnaží ani o nějaké futuristické pojetí, vyklápěcí displeje nebo jiné složitosti. Díky této určité bezpohlavnosti tak nebude v žádném interiéru působit vyloženě jako pěst na oko. 

Připevnění na přední sklo je zde řešeno poměrně originálním způsobem. Na předem vybraný prostor se přilepí malý jehlan s kloubem, na kterém je magnetický konektor. Ten zajišťuje jak uchycení samotné kamery, tak i její napájení. Díky magnetickému systému je odpojení a připojení kamery skutečně jednoduché a není problém ji denně sundávat (parkujete-li v místě, kde by mohla lákat nějakého kriminálníka), nebo případně přehazovat mezi více auty (samotný nabíjecí držák s obchodním názvem “click&go” lze pořídit kolem pětistovky). Potěšilo mě, že u držáku nechybí dostatečně dlouhý kabel, s rezervou vystačil od horní hrany okna až do středového tunelu i v rozlehlém interiéru Fordu Expedition, myslím si tedy, že bude použitelný bez dalších prodlužovaček i v dodávkách. Montáž za hranu čalounění kolem předního skla usnadňuje plastový nástroj dodávaný v balení (pokud ho ztratíte, nezoufejte, to samé zvládne i plastová kuchyňská obracečka). 

Trochu méně nadšený jsem ze skutečnosti, že je nabíjení kamery mimo vozidlo a její připojení k počítači realizováno skrze zastaralý mini-USB konektor. To už je opravdu trochu oldschool, jednak stran přenosových rychlostí a také nabíjecího napětí. Vzhledem ke stáří kabelu se vám také může stát, v případě, že ten zabalený u kamery někam založíte, že doma už nenajdete záložní. Standardizované USB-C by kameře slušelo rozhodně více, tak se ho snad dočkáme při nějaké modernizaci. 

Když už jsme nakousnuli konektorovou výbavu, na boku kamery se nachází ještě mini-HDMI sloužící k připojení přídavné zadní kamery. Autokamera pak nahrává obraz z obou stran vozu a zároveň je možné ji použít jako pomocníka při couvání. Tato funkce vypadá sice na papíře dost prakticky a na její používání jsem se docela těšil (dokonce jsem si na to půjčil od Violy její vlastní zadní kameru, protože já jsem ji původně k testu nedostal), ale ve skutečnosti jsem ji nakonec vyzkoušel asi jen dvakrát a pak ji již nepoužíval. Zobrazení je docela nekvalitní, displej maličký a hlavně se neaktivuje automaticky, ale je nutné vždy zmáčknout nejprve červené tlačítko na spodku kamery a následně na displeji vybrat “asistence řidiči” a v dalším menu “couvací kamera”. Mačkáním si navíc snadno rozhodíte nasměrování kamery ve směru jízdy, takže je jí pak potřeba ještě srovnat. Nápad je to dobrý, ale spíše na nějaké nouzové využití v hodně stísněném prostoru a podobně. 

To vůbec nejdůležitější, když koukáte po nové autokameře kupodivu nejsou její “psané” parametry (takové to 4K UHD 60FPS), ale skutečná hardwarová výbava. S autokamerami se totiž pojí jedna taková nepříjemná skutečnost. Většina levnějších kousků je prakticky to samé v desítkách různých plastikových a hliníkových balení. Poznáte to třeba podle struktury menu, nebo zvuků, které tyhle kamery vydávají. I poměrně známí výrobci (například Garmin, Blackvue nebo Thinkware) spoléhají na hardware od dvou, tří výrobců, který jen zabalí do svého kabátu. Kamery se tak mohou lišit kvalitou zpracování, uchycením, krycím sklem čočky a podobně, ale CMOS senzor (Sony Exmor Starvis) a základní deska se SoC čipem (zpravidla Novatek NT96660 a NT96655) bývá stejný, případně se liší jen sérií definovanou rokem výroby. Většina výrobců se z tohoto důvodu použitými komponenty moc nechlubí, takže je často těžké zjistit, zda jsou kamery z vyšší cenové kategorie dražší právem, nebo to výrobce prostě jen zkouší. Pokud jste ještě neusnuli a tahle problematika vás zajímá, koukněte na video od Linuse, kde hardwarovými specifikacemi kamer zabývá více do hloubky.

Nextbase se ale specifikacemi netají a tak víme, že v 622GW najdeme čipset Ambarella H22, který sice ve své době platil za absolutní špičku, ale nutno říct, že jeho první revize vyšla už v roce 2017. To mimochodem vysvětluje onen starý MiniUSB konektor. Sedm let starý hardware se vám možná může zdát jako komplikace, ale tohle není počítač, nebo telefon, ale jen palubní kamera – zařízení, které má posledních patnáct let pořád stejný úkol: přijímat obrazový a zvukový vstup a ukládat ho na SD kartu. S tou se tu pojí specifikum – Nextbase ručí jen za karty své vlastní značky, na ostatních negarantuje funkčnost. V rámci bezproblémového provozu tedy doporučuji pořízení této karty (ačkoli nutno říct, že jsem ze zvědavosti zkusil i nějakou noname, co mi zrovna ležela na stole a ta fungovala také bez problémů).

 

Druhá důležitá část výbavy, totiž CMOS senzor, je Omnivision OS08A10, opět starší (tady se mi rok uvedení nepovedlo přesně specifikovat, ale minimálně pět let už to je, spíše víc), ale ve své době špičkový hardware. Pyšní se rozlišením 8 megapixelů, což znamená možnost nahrávání 4K videa. To je vzhledem k limitovanému výpočenímu výkonu schopný zaznamenat jen v rychosti 30FPS, v rozlišení 1080p se ale pyšní až sto dvaceti snímky za vteřinu a s tím spojenou funkcí super slow motion – ta se hodí v případě, že je třeba ze záznamu vytáhnout nějaký detail v rychle se vyvíjející scéně (například SPZ v dálce nebude při takové snímkovací frekvenci rozmazaná apod.). 

 

Takovou možnost volby – obraz detailní, leč s nižší snímkovací frekvencí, či naopak “rychlejší”, ale s méně pixely, nabízí většina kamer. Nextbase je v tomhle ale trochu unikátní. Kupodivu na tuto funkci nikde moc marketingově neupozorňuje, přitom je to ale velice šikovné – kromě klasického nastavení požadované kvality nabízí i tzv. dual mode, kde 622GW ukládá souběžně dvojici záznamů – 2K 60fps a 1080p 120fps. Každou z nahraných situací je tak možné si zpětně prohlédnout jak s “rychlým”, tak “detailním” obrazem. To je velice praktické, zároveň to ale taky znamená, že SD karta se záznamem se plní rychleji, než v konvenční kameře zaznamenávající jen jednu stopu. Na 32GB kartu se mi tak vešlo jen něco kolem hodiny a půl záznamu, což sice není moc, na druhou stranu případný průběh nehody bývá v řádu sekund, maximálně minut, a zajímavé okamžiky z cest si lze uložit i manuálně dlouhým stiskem “spoušti” na spodní straně – tím se zamkne v uložišti tříminutový segment, jež kamera pak nepřemaže. Stahování záznamu je velice jednoduché – lze ho realizovat klasicky kabelem, jež je ke kameře přibalený, čtečkou SD karet, nebo přes Wi-Fi pomocí speciální aplikace Nextbase. Ta nabízí i další praktické funkce, jako například editaci záznamů, možnost spojování videí a podobně. 

Kvalita obrazu je opravdu velice dobrá, a to nejen v ideálních podmínkách, ale i v noci, protisvětle a podobně. Hodně tomu pomáhá polarizační filtr, který je samozřejmě nutné při prvotní instalaci správně nastavit, jinak může nadělat víc škody než užitku – na čež je mimochodem nutné myslet i při přenášení kamery mezi různými auty. Návod na nalezení správné polohy filtru je v balení a je to otázka půl minuty. Široký úhel záběru (140 stupňů) samozřejmě trochu deformuje okraje obrazu, jinak ale skutečně nemám výhrady. SPZ jsou vždy výborně čitelné, dokonce je často vidět, snad díky tomu polarizáku, i do protijedoucích vozů (takže lze například při nehodě dokázat, že protijedoucí řidič koukal do telefonu).

Kamera disponuje také nočním viděním, které na rozdíl od levnějších alternativ netrpí na oslnění náhlými záblesky světla – určitě víte o čem mluvím, dělají to některé levnější telefony – když namíříte jejich fotoaparát ze tmy do světla, chvíli je celý obraz celý bílý a není na něm nic vidět. Tady se právě projeví kvalita použitého CMOS, který obrazovou informaci zpracuje dostatečně rychle a oslnění tu trvá neznatelný okamžik. Dobře funguje i vyvážení rozdílných světelných podmínek v rámci jednoho záběru – například stojíte-li před otevřenými vraty do garáže, ve které se svítí, vykreslí kamera jak osvětlený vnitřní prostor, tak tmavé okolí garáže.

Bohužel je tu i jeden drobný háček – kombinace vysoce kvalitního dvojího streamu z přední a zadní kamery, gps lokalizace a dalších vychytávek, kterými je GW622 nacpaná, je samozřejmě systémově dost náročná. Zapnete-li si navíc třeba ještě funkci zobrazení rychlosti na displeji při jízdě, nebo pokusíte-li se přes kameru konverzovat s Alexou, umí se kamera v horkých letních dnech celkem dost zahřát. Nutno říci, že jsem to pozoroval hlavně v již zmíněném Fordu Expedition, kde nefunguje klimatizace a tak mám puštěné větrání do kabiny a ne na čelní sklo. V recenzích jsem se dočetl, že se dokonce v některých případech poté  vypíná, což je pochopitelné – zaúřaduje zde tepelná pojistka, ale to se mi nestalo.

Dostává-li se ke kameře přísun chladivého vzduchu z klimatizace, což je hádám mnohem běžnější stav – málokdo dneska jezdí v těchto horkých dnech bez klimy – je všechno v pořádku. Přesto si ale myslím, že je fér na tuto drobnost raději upozornit a také stojí za to ji mít na paměti při hledání vhodného místa, kam kameru připojíte. Zahřívání jde samozřejmě zabránit i snížením zátěže kamery (nepoužívat dvojí záznam, odpojit zadní kameru, nepoužívat zobrazení rychlosti), ale když už to jednou umí, navíc velice dobře, bylo mi líto tyto praktické funkce nevyužít.

Verdikt

Skvělý obraz, polarizační filtr, dvojice záznamů pro rozličné případy využití a skvělý systém uchycení ospravedlňují vyšší cenu, za kterou se Nextbase GW622 prodává. Zpracováním a výbavou míří do prémiové kategorie, nešetřilo se ani na příslušenství a hardwaru. Ten je sice, jak jsme si řekli, trochu starší, ale až na poněkud retro miniUSB konektor to v zásadě ničemu nevadí. Líbí se mi také možnost rozšíření o druhou kameru zabírající buď prostor za autem, nebo případně interiér vozu. Jediné, na co si je třeba dávat trochu pozor, obzvláště v letních pařácích, je znatelné zahřívání při velké zátěži. Na druhou stranu – ukažte mi, jaké kompaktní zařízení se při nahrávání čtyř videostreamů na přímém slunci nehřeje… 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

bkralik
19. 7. 2024, 10:16 4 reagovat

Dík za recenzi! Kamery do auta jsou odjakživa dost opruz, takže recenze nějaké jiné určitě neuškodí. Měl bych jenom prosbu
- kabel od toho držáku na sklo je pevný, neodpojitelný? A umí to fungovat i po trvalém připojení na 12V (že se to samo vypne podle gyra/GPS, atd) a nebo to je dělané jenom na spínané plus?
- nebylo by možné hodit do recenze alespoň nějaké video z kamery? Přijde mi že to tady hodně chybí...
- bylo by možné do recenze doplnit cenu?
dík!

Jakub Pospíšil
19. 7. 2024, 20:44 0

Kabel od držáku odpojit jde, zapíná na spínané plus + má možnost gyra jako ochrana stojícího auta, ale vzhledem k celkem malé kapacitě baterie je to spíš doplňková funkce.

yellec
19. 7. 2024, 12:00 4 reagovat

Přesně jak píše předřečník. Obrázek vydá za tisíc slov. Za kolik slov by vydala 20s ukázka v 1080p*120 + 2k*60?

Trinom
05. 8. 2024, 10:48 1

I screenshot by řekl mnohé.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte