logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář futurista, Novinky

Tesla představila dva nové autonomní vozy. Dočkáme se jich ještě v této dekádě?

Je autonomní řízení skutečně za rohem? A bude někdo v dnešní době přející přizvedlým crossoverům vůbec chtít malé kupé?

Tesla se nijak netají tím, že primární pro značku není výroba aut, ale vývoj softwaru – a je to znát i při osobním setkání s každým vozem značky. Ano, Tesly nejsou špatná auta, ale primární je pro značku jednoduše vývoj softwaru pro autonomní řízení. Pro vyvinutí takového opravdu funkčního systému, aby se na něj dalo spolehnout ve všech možných situacích (jakkoliv se nám to může aktuálně zdát nemožné), je potřeba ohromné množství dat z reálného provozu – a jak nejlépe tyto data získat, než prodanými auty zákazníků, která jsou vybavena všemi potřebnými kamerami a senzory pro plně autonomní jízdu? Tedy, snad nebude potřeba dovybavit auta LIDARy, ale to ukáže až budoucnost. Proč o tom vlastně mluvím?

Foto: Tesla

Tesla totiž věří, že plně autonomní budoucnost je velmi blízko – přesněji za tři Teslí roky, což může reálně znamenat klidně násobně déle, jak už jsme si u této firmy zvykli. Minulý týden totiž na eventu autonomie a robotiky představila kromě humanoidního robota (o tom se však bavit nebudeme, jsme přeci jen magazín o autech) také dva plně autonomní vozy (vlastně spíš koncepty), které vyvolávají emoce mezi širokou veřejností – a to nejen svým vzhledem, který je jednoduše velmi futuristický. Pojďme si je představit trochu blíže.

Cybercab

Foto: Tesla

Už od pohledu viditelně malé kupé má být budoucností individuální přepravy. Designově navazuje na nejnovější (opravdový, jezdící) model značky, Cybertruck, ale ve znatelně menším balení, s “lambo” dveřmi a určitými znaky převzatými z Modelu 3 , jako tvar a sklon přední kapoty – já tam aspoň určitou podobu vidím. 

Foto: Tesla

Velký rozdíl oproti všem elektromobilům aktuálně na trhu je absence nabíjecího portu. Cybercab má být totiž nabíjen pomocí indukčních podložek. Osobně jsem spíše skeptický vůči tomuto řešení, neboť po zkušenostech s bezdrátovým nabíjením mobilu příliš těmto řešením nevěřím. Při indukčním nabíjení totiž dochází k velkým ztrátám a vytváření tepla – sáhněte si třeba na mobil po chvilce na bezdrátové nabíječce – ale hlavně je pomalejší, než klasické nabíjení. Nedokážu si třeba představit bezdrátové rychlonabíjení na cestách, ale kdo ví – vývoj jde neustále kupředu a třeba budu za pár let překvapený.

Foto: Tesla

Uvnitř Cybercab velmi připomíná Model 3 s jedním velmi zásadním rozdílem – nenachází se zde ani volant, ani pedály. Cybercab má být skutečně zcela autonomní vůz schopný fungovat bez řidiče ve všech situacích. Navíc by teoreticky mohl být vůz vytěžován jako vůz taxi i ve chvíli, kdy jej majitel nepotřebuje, a tak šetřit nejen parkovací místa ve městě, ale hlavně vydělávat majiteli.

Jenže nic není tak růžové, jak by si Elon Musk představoval. Ano, vývoj FSD jde kupředu skutečně mílovými kroky, jak si lze povšimnout na videu výše z reálného amerického provozu. Jenže Elon Musk tvrdí, že do prodeje půjde Cybercab už za tři roky, pokud to bude legislativně možné. Osobně si však myslím, že představa o autonomním taxíku ještě v této dekádě je zcela nereálná a pokud se vůz dostane do výroby, bude doplněn o volant a pedály – s možnou pozdější implementací zcela autonomního softwaru, tak jako tvrdí o již jezdících vozech značky. 

Foto: Tesla

Navíc Elon slibuje cenu pod 30 tisíc dolarů – pro představu, základní Model 3 s větší baterií (v USA aktuálně Standard Range v nabídce není kvůli výrobě v Šanghaji a z toho plynoucích vysokých cel) vychází bez daňových úlev 42 490 dolarů a u nás 1,1 milionu korun, lze tedy očekávat cenu Cybercabu někde mezi osmi až devíti sty tisíci u nás. Více parametrů zatím nebylo zveřejněno, očekával bych však, že Cybercab bude využívat lehce menší baterii typu LFP. Tesla pravděpodobně chce vyrábět své vlastní baterie tohoto typu, což naznačují poslední inzeráty na pozice pro vývoj LFP článků.

Možná ještě zajímavější než samotné auto jsou roboti pro údržbu Cybercabu – auto má přijet do “depa”, kde se automaticky začne na nabíjecí podložce nabíjet a roboti jej uklidí po náročné celodenní šichtě. Osobně bych velmi ocenil, kdyby se mi auto uklízelo samo (kdo ne?) a já tak nemusel běhat s vysavačem okolo auta a přijde mi to jako nejreálnější ukázka z celého eventu. 

Robovan

Foto: Tesla

Nejbizarnější části celého eventu bylo bezpochyby představení autonomní dodávky (nejen) na lidi. Robovan nevypadá jako jakékoliv žádné auto nebo dodávka, kterou můžete potkat na silnici – nemá dokonce ani čelní okno. Nadšenci do vlaků možná ale poznají inspiraci u soupravy Mercury ze třicátých let, kterou navrhl Henry Dreyfuss. Jednoduchý design se zakrytými koly možná působí až zvláštně, jako kdyby se Robovan vznášel nad zemí – dodávka by měla být vybavena automatickým podvozkem umožňujícím nastavitelnou výšku podle toho, na jakém povrchu zrovna jede.

Foto: Tesla

Správná dodávka by měla pojmout hlavně hodně věcí nebo lidí – přesná čísla samozřejmě nejsou známá, Elon pouze zmínil, že by měl Robovan pojmout až 20 cestujících. Na fotografiích si povšimněte, že konfigurace interiéru zahrnuje pouze 14 míst – to asi aby působil vnitřek co nejvzdušněji. 

Foto: Tesla

Jenže proč se Tesla pouští do takového projektu? Věrní nadšenci značky si jistě vzpomenou, že Musk nevlastní jen Teslu, ale i “nudnou” Boring Company, společnost zabývající se ražbou tunelů. Takových tunelů, ve kterých jezdí po Las Vegas prozatím Modely Y jako náhrada za metro mezi třemi stanicemi, které mají spíše funkci technické ukázky. Jenže nedávno Boring Company oznámila ražbu mnohem větší sítě, která by se měla nacházet pod velkou částí města hříchu – a na tak velký projekt, který by měl nahradit chybějící metro, už se hodí pro přepravu i něco jiného než běžné SUV. Tesla zatím nic takového nepotvrdila, pouze vrchní designér značky Franz von Holzhausen naznačil, že “možná” byl Robovan navržen tak, aby se do malých tunelů vešel.

Foto: Tesla

Nezbývá než počkat, jaká bude budoucnost této značky. Mnoho zákazníků čekalo na akci představení levného Modelu 2, ale na ten si budeme muset ještě nejspíše počkat do příštího roku. A nebo jeho roli převezme právě představený Cybercab? Diskuze je vaše.

Zdroj: Tesla, Teslarati.com, Topgear.com

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
StreetPro
17. 10. 2024, 08:47

1
Jyrki
18. 10. 2024, 05:52

silně mi to přípomíná vítěze německého testu, který jsem si v minulosti pořídil. Spokojen jsem byl asi 2-3 vysávání. Postupem času jsem zjistil, že zastvuje na koberce se středním vlasem, kde byl náhlý přechod barev a tvrdil, že potřebuje odstranit překážku.K tomu přidalo, že velmi záhy mu selhávala navigace a úklid se prováděl na spot režim, kdy z výchozího místa provedl úkli v obdélníku - 1 metr napravo, 1 metr nalevo, 1 metr dopředu. Takže jsem jej přenášel a pouštěl tak, aby to cca navazovalo. A když z tohoto výchozího bodu kam jsem jej postavil začal místo dopředu jezdit nevyzpytatelně a úklizet třeba random za sebou nebo 5 metr z výchozí pozice, tak jsem jej přestal používat. Nakonec letěl do sběrného dvora a dodnes vysávám "postaru".A když si na něj vzpomenu, tak vysávám s úsměvem.
Ale nebuďme předpojatí. Doprava, ulice, záplava značek a nevyzpytatelní chodci a cyklisti jsou něco úplně jiného než nástrahy bytu/domu.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte