logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář si hraje, Novinky

Škoda Voltavia a Škoda Project X: Elektrické škodovky mohou být zatraceně zábavné

Elektrická škodovka, to nemusí být jen nudný a ekologický přepravník dětí. Může i pekelně dobře bavit. Nevěříte? Tak čtěte.

Jistě vám neuniklo, že automobilka Škoda před několika málo týdny představila modernizovanou verzi svého elektrického modelu Enyaq, který dostal předek vyvedený v nastupujícím designovém jazyku značky zvaném Modern Solid, díky čemuž má nyní dvoupatrová světla a nové provedení charakteristické přední masky s názvem Tech-Deck Face.

Také jste si však možná všimli, že my v Autíčkáři o této novince zatím nepsali. Ono to má svůj důvod. I když se v redakci snad i docela shodneme, že Enyaq je jedno z těch lepších aut, které se momentálně na elektrické platformě MEB od Volkswagenu dá koupit, tak nás, až na Lukáše, jenž má pro něj z nějakého důvodu slabost, příliš nezajímá. 

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Ne, že by dělal něco špatně, jen je to, stejně jako menší Elroq, prostě klasická lednička klasické auto od škodovky, tedy rozumná, šikovná a praktická, ale tep nijak nezvyšující kapsle. Akorát že tato kapsle je ještě elektrická, čili příliš drahá, aby nad ní průměrný Čech vůbec mohl uvažovat. Navíc už ani jako správná Škoda nerachtá svým TDI.

Tím pádem nikoho z nás (až na toho Lukáše, už slíbil, že, jak to půjde, zas jej pro vás otestuje) nebaví natolik, abychom o jejím faceliftu psali. Na druhou stranu by nebylo fér, kdybychom to takto uzavřeli, řekli, že elektrické škodovky jsou nezábavné a šli od toho. Ono to totiž nemusí být nutně pravda.    

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Třeba ve Francii vznikly hned dva elektrické automobily značky Škoda, které jsou zábavné až na půdu. Světlo světa spatřily díky výzvě zdejšího importéra směřované na místní automobilová média, která zněla jasně: Sežeňte si úplně první Octavii vyráběnou mezi roky 1959 a 1971, renovujte ji a udělejte z ní elektrický restomod.

Pokud byste nevěděli, co to restomod je, tak vězte, že se jedná o specifickou úpravu, při níž se do jisté míry zachová vnější obal historického automobilu, ale veškerá původní technika je odstraněna a nahrazena moderním ekvivalentem, většinou elektrickým. Takto upravená auta poté mají za úkol zajistit dobový zážitek pro okolí, aniž by byla příliš náročná na údržbu a řízení. 

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Popisované výzvy se chytla dvě média, Automobile Propre, místní internetový magazín zaměřený na elektromobilitu, a televizní show pro fanoušky motorismu zvaná Turbo. Obě představila svá řešení, která staré Octavii dávají opravdové elektrické „koule“.

Automobile Propre si vybral Octavii Combi ze závěru výroby, tedy tu, co už má zadní světla ze Škody 100, a udělal z ní restomod splňující nároky francouzské legislativy, aby mohl na zdejší silnice. Tato škodovka má proto jen poměrně skromných (i když oproti sériovým číslům podstatně emotivnějších) 102 elektrických koní nejvyššího výkonu a 220 Nm maximálního točivého momentu.  

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Zábavný je na ní hlavně její bodykit, který v dnešní době až neobvykle citlivě kombinuje tradiční tvary českých padesátých a šedesátých let s tolik moderními detaily v podobě kontrastního černého lakování masky, světel, klik a ozdobných lišt, expresivního designu litých kol a nástavců zlepšujících aerodynamiku.

Aby toho nebylo málo, auto dostalo stejný lak karoserie jako v roce 2022 představený značkový koncept Vision 7S , krásné, karamelové čalounění po vzoru interiérů současných škodovek a vestavěnou elektrickou koloběžku pro řešení mikromobility. Ke zdůraznění své elektrické podstaty bylo pojmenováno Škoda Voltavia. 

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Televizní show Turbo se však odvázala ještě mnohem víc. Spojila se s týmem W-Autosport a Strate School of Design a z Octavie sedan udělala elektrické auto jak ze série Rychle a zběsile nebo nějakého anime. Tato škodovka se dočkala rozšíření o čtyřicet centimetrů, nepřehlédnutelných úprav designu, závodního interiéru s trubkovým rámem a skořepinami Sparco a motoru s maximálním výkonem 450 koní a nejvyšším točivým momentem plných 1000 Nm.

Vývojáři na něm strávili přes tisíc hodin práce, jen aby dokázali, že: „radikálnost a důraz na výkon mohou fungovat i v souladu s elektrifikací“. Pro ještě lepší efekt auto nazvali Project X a nalakovali jej do té nejjedovatější škodí zelené s názvem Mamba Green, jelikož právě tu si všichni zákazníci spojí s pojmem rychlost a zábava, neb se do ní lakují modely RS.  

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Tak to vidíte. I když si většinou elektrické modely značky Škoda spojujeme hlavně s praktickými rodinnými přepravníky, které jen jezdí na elektrony místo oktanů, ale fandům tak jako tak nemají moc co říci, existují i kousky, jež naopak pravověrné motoristické nadšence rozhodně čím zaujmout mají. A to je dobře.  

Co na elektrickou Škoda Voltavia a Project X říkáte vy? A co si myslíte o restomodech obecně? Vyjádřete se v diskuzi.

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Foto: Škoda Storyboard, tisková fotografie určená k publikaci

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

2 reagovat
Woyta
19. 1. 2025, 23:54

Vypadá to příšerně. Jak když se na tom vyřádili tuneři z devadesátek.

0
Jaromír Soukup
23. 1. 2025, 15:15

Ale no jistěže to jsou škaredé první Octavie. Ale jsou to zábavné elektrické škodovky, takových zas tolik není 😂

0 reagovat
Trinom
20. 1. 2025, 14:32

Voltavia je hodně meh, ale Project X mi hodně připomíná hotrody na Pikes Peak :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte