Co je vlastně Level 3?
Autonomní řízení má několik úrovní (celkem šest – od nuly do pětky). Level 3, oficiálně nazývaný "podmíněná automatizace", znamená, že auto zvládne řídit samo v určitých situacích, typicky na dálnici. Vy – člověk – se v tu chvíli stáváte takovým záložním hráčem. Auto řídí, vy koukáte. Ale musíte být připraveni převzít řízení, pokud vás k tomu systém vyzve. Dostanete na to asi 10 sekund. Takže žádný Netflix, žádný šlofíček. V praxi to znamená, že na rozdíl od současných systémů už nemusíte mít ruce na volantu a oči na silnici.
Kde se to vzalo?
Zákon byl schválen v dubnu 2025, podepsán prezidentem Pavlem a v platnost vstoupí 1. ledna 2026. Nejde o žádnou uspěchanou novelu – připravovali ji lidé z AutoSAPu, ministerstva dopravy i právníci ze Škody a TÜV SÜD. Cílem je dát průmyslu právní rámec a vytvořit podmínky pro testování i reálný provoz pokročilých aut. Technologie na to jsou teoreticky připravené. Mercedes má Drive Pilot, BMW nabízí Personal Pilot, Audi s tím taky šachuje – jen čekají, až jim někdo dovolí jezdit legálně. Nejsme v tom příliš unikátní, podobnou novelu schválily i další země EU. A proč o tom píšeme až teď? No…protože…jsme vždycky byli trochu zastydlí a zprávy se mají nechat uležet. Nebo tak něco.
Kde a jak to bude fungovat?
Autonomní řízení Level 3 bude povoleno jen na vybraných úsecích, především na dálnicích, a jen ve vozidlech, která splňují přísné normy (homologace podle regulace OSN č. 157). Auto musí umět samo bezpečně zabrzdit, uhnout nebo se odstavit, když se něco pokazí. A pokud řidič nezareaguje na výzvu? Auto provede tzv. „minimální rizikový manévr“ – tedy pokusí se bezpečně zastavit.
A co odpovědnost? Pokud jste v autonomním režimu a něco se pokazí na straně auta, odpovídá výrobce. Ale pozor – pokud vás auto vyzve k převzetí řízení a vy zrovna louskáte sudoku, pak už to padá na vás. Takže i když si možná budete připadat místy jako pasažér, pořád budete řidič.
Co z toho?
Čeká nás od ledna silniční anarchie? Robotické dálnice? Skynet pomocí flotily samořídících Mercedesů zablokuje D1? Pravděpodobně nic z toho. Dost možná se ale dočkáme doby, kdy na nás nebudou asistenty na dálnici co půl minuty pípat, že nekoukáme na cestu (i když koukáme, jen máme brýle), nebo že nedržíme volant (i když ho držíme, jen holt jedeme rovně). A to je vlastně docela dobrá zpráva.
Samořídící taxíky jako na obrázku výše tato novela tedy nepovoluje, na ty si budeme muset ještě pár let počkat.
Zdroje:
https://autosap.cz/aktualita/automatizovane-rizeni-ridic-3-0-a-nova-pravidla-na-silnici








VK
30. 7. 2025, 11:26Jako možnost je to super.
Vývoj ovšem směřuje k povinnosti a zákazu lidského řízení. A asi bude těžko vyhnutí, jakmile to bude bezpečnější.
-
Komentář upraven 30. 7. 2025, 11:26:55
martin_100
30. 7. 2025, 22:33Snad se toho já, moje děti ani jejich děti nedožijeme.....
bkralik
30. 7. 2025, 12:51Vždycky když slyším "autonomní řízení", musím si vzpomenout na tento komix (© bugemos.com)
Jakub Pospíšil
30. 7. 2025, 18:06Bugemos je vždycky správně.
Sch
1. 8. 2025, 13:35Level 3 je podle mě trochu o hubu, víceméně toto testuje Tesla už roky na lidech a pár pokusných jedinců už to odneslo životem.
Uvidíme jaká bude konkrétní implementace, ale po tom co jsem shledl nedávný čínský video test, tak bych byl ještě opatrný.
Na level 4 se ale velmi těším.