načítám data...

Roboauta od Google se učí jezdit víc jako lidi, jedno už nabouralo

02. března 2016, 20:23 8 komentářů Vojta Dobeš

Autonomní auta mají začít jezdit více jako lidští řidiči a ne jen tupě sledovat předpisy. Poprvé zavinila nehodu...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Technologický gigant Alphabet (dříve Google) se mohl donedávna chlubit pozoruhodnými výsledky své flotily automatických vozů, testovaných v běžném provozu. Ani za miliony ujetých mil žádné z nich nezavinilo dopravní nehodu. Tedy až do letošního Valentýna. Tehdy se jeden z testovacích autonomních Lexusů RX450h pokusil vyjádřit svoji lásku k hromadné dopravě a přátelsky šťouchnul čumákem do autobusu, což mělo za následek poškození kola, blatníku a senzorů.

Jak k tomu došlo? Inženýři Googlu začali nedávno upravovat řídící algoritmy svých roboaut tak, aby byla schopna lépe napodobit lidský styl řízení. Zatímco dříve stroje “uvažovaly” výlučně na základě toho, jak by to “mělo být”, nyní se začaly více přizpůsobovat reálným podmínkám a společenským zvyklostem na silnicích. Příkladem budiž široký odbočovací pruh na bulváru El Camino Real, ve kterém došlo k nehodě. Na mnoho místech této dlouhé ulice nedaleko sídla Googlu jsou totiž pruhy dost široké na to, aby ten pravý mohl v případě potřeby pojmout dva proudy aut vedle sebe. To je užitečné ve chvíli, kdy odbočující auto dává přednost chodcům – lidský řidič se obvykle v takové situaci drží co nejvíce vpravo, aby ho mohla rovně jedoucí auta objet zleva.

Autonomní auta donedávna jezdila přesně podle litery dopravních předpisů. Držela se tedy uprostřed jízdního pruhu, i když čekala, až přejdou chodci na vedlejší silnici. To pochopitelně vedlo k nespokojenosti řidičů za nimi, který přechytřelé SUV nemohli objet a museli si za ním jednoduše počkat.

Vývojáři Google se proto rozhodli přizpůsobit tento i mnoho dalších detailů chování autonomních aut tomu, jak řídí skutečný člověk a nastavili auta tak, aby jezdila při pravém okraji vozovky, budou-li odbočovat na silnci, po které přecházejí chodci.

Problém nastal ve chvíli, kdy se jeden z Lexusů nalepil na pravý obrubník, aby udělal místo autům za sebou, ale potom před sebou zpozoroval hromadu pytlů s pískem, kvůli které musel zastavit. Nechal projet několik aut za sebou a potom se rychlostí asi 3 km/h začal zvolna sunout ke středu pruhu. Ve stejnou chvíli se zezadu blížil autobus, počítač však usoudil, že má dost času zpomalit nebo zastaviit a nechat tak autonomní Lexus projet kolem překážky. Ke stejnému závěru dospěl i lidský “řidič” za volantem a proto nijak nezasáhl do řízení. Naopak řidič autobusu pravděpodobně očekával, že Lexus zastaví. Výsledkem trojího očekávání byla první “zaviněná havárie”.

Google od té doby provedl tisíce simulací této nehody a jejích variant a tvrdí, že pro příště budou jeho auta předvídavější a budou například počítat s tím, že velká vozidla, jako autobusy a nákladní auta, budou mnohem méně ochotná dát robotovi přednost nebo mu uhnout.

Pro autonomní auta to ale také znamená konec čistého štítu. Ukázalo se, že i počítač může udělat chybu – byť v tomto případě způsobenou spíše špatným očekáváním jeho programátorů a nepředvídaným chováním řidiče autobusu. V reálném světě však takových situací může nastat nespočet. Podaří se je všechny vyřešit? Nebo budou pro autonomní auta platit specální pravidla, případně bude automatické řízení bez dozoru člověka legální jen na vyhrazených, speciálně připravených silnicích? To uvidíme nejspíše již brzy.

A co vy a autonomní auta? Těšíte se, až vás budou vozit v podroušeném stavu z hospody, nebo se jich naopak děsíte?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Je
JeepCH88
03. března 2016, 00:59
0

Tohle jsem úplně nepochopil. Mě přijde přeci uplně jasné, že ten autobus ho nepustil, proč by ho taky měl pouštět:D Přijde mi to jako dost jednoduchá situace na to, aby se stalo něco takovýho. Přece když jsem v situaci jako Google auto tak buďto musím všechny nechat přejet nebo se tam někomu nadrzo narvat a doufat že mám dostatečnou akceleraci na to, abych to stihl a nezpomalil ho (což je asi to co chtělo google auto udělat, až na tu akceleraci teda:D). Si nepamatuju, kdy mě naposledy takhle někdo pustil.

reagovat
BobAsh
03. března 2016, 07:26
0

V prohlášení od Googlu není dost informací, abych rozklíčoval, kde byl přesně problém. Z pohledu roboauta to ale mohlo vypadat tak, že oba jsou ve stejném pruhu a roboauto jede první - takže by dávalo smysl, že do něj bus nepraští... Autobus to ale možná vnímal tak, že roboauto vyjíždí od krajnice...

bi
bitner
03. března 2016, 08:47
0

S robotama je stejny problem, jak s pocitacem. Udelaji presne to, co jim zadate, ne to, co po nich chcete. Proto pevne doufam, ze se nikdy plne robotizovaneho provozu nedockam.

reagovat
Chosé
03. března 2016, 12:35
0

Náhodou na jednu stranu je fajn, že se nehoda přihodila. Aspoň se programování algoritmů posune dále a roboauta budou muset více předvídat a počítat s tím, že autobus nezastavuje a náklaďákům je putna, zda budou mít trochu barvy na kovovým nárazníku. :)

reagovat
JayK91
03. března 2016, 16:15
0

Doufám že těch nehod bude jen více a více ... smrt roboautům!!! ... kdo nechce řídit ať jezdi mhd ;-) ;-)

reagovat
M P
03. března 2016, 16:37
0

Potom je ale docela paradox, že se roboauto snažilo sundat autobus hromadné dopravy. Že by konkurenční boj?

JayK91
03. března 2016, 16:45
0

beztak že ano - při těchto situacích něco jako náhoda určitě neexistuje :D (ten paradox mě před tím ani nenapadl) :D ...

PepaSFI
03. března 2016, 19:16
0

třeba ten programátor ve svým volnu dělá bojový roboty a při upgradu si jen spletl soubory.



Kdyby třeba v Tesla motors popletli upgrady se SpaceX......

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem